Canyon 2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
McLambo
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Merida Big Nine

di 26 mei 2020, 17:48

Wauw, wat een wijs ding!
Welke framemaat?
bk1985
All rounder
All rounder

di 26 mei 2020, 18:36

McLambo schreef:
Wauw, wat een wijs ding!
Welke framemaat?
Thnx! ik ben 1.80 m lang, binnenbeenlengte van 84cm, gewicht welke schommelt tussen 80-85kg en heb gekozen voor een M.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Utrecht

di 26 mei 2020, 19:02

Luchtdruk afstellen
Ga er op rijden :-q
Kies een vast rondje en draai per rondje aan de rode stelknop op de vork. Totdat je merkt, hè het vorige rondje deed de vork het beter. Dan dus weer een klikje terug.
En daarna de demper. Met het zelfde verhaal.
O enne laat de vork en demper, met de blauwe knop, open staan.
Dus per rondje een parameter veranderen. Neem in het rondje zoveel mogelijk verschillende soorten obstakels mee. Kuilen, remkuilen, wortels etc.

O enne het belangrijkste, geniet :lol:
McLambo
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Merida Big Nine

di 26 mei 2020, 19:59

bk1985 schreef:
di 26 mei 2020, 18:36
McLambo schreef:
Wauw, wat een wijs ding!
Welke framemaat?
Thnx! ik ben 1.80 m lang, binnenbeenlengte van 84cm, gewicht welke schommelt tussen 80-85kg en heb gekozen voor een M.
Thanks, ik zit met 109 kg, 1.92 en 89cm beenlengte in de maat XL verwacht ik
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 8.0 Pro Race 2019

di 26 mei 2020, 22:49

bk1985 schreef:
di 26 mei 2020, 17:33
Inmiddels de fiets ontvangen! mijn eerste fully en wat een machine!
Helaas bij controle na het uitpakken wat kleine schades ontdekt welke ik heb gemeld bij Canyon. De doos was overigens onbeschadigd en de schade die erop zit kan niet tijdens vervoer zijn gebeurd.
Ik las vandeweek bij iemand dat er geen vet op de fiets zat en tevens las ik dat bouten natrekken altijd slim is.
Alles zat keurig vast en goed in het vet, ik ben dus tevreden!
Vanavond even inlezen over allerlei instellingen van de veringen, wellicht heeft iemand al tips?

Afbeelding
Wow. Mooie bike.
Ik heb tot nu toe altijd op een hardtail gefietst. Heb vorig jaar nog een nieuwe Exceed gekocht, maar ben steeds vaker aan het denken voor een fully erbij voor de fun..
Ik twijfelde tussen de AL7.0 en de CF8.0, maar neig steeds meer naar de AL7.0. Dan heb ik nog wat centen over voor een wielset upgrade (Als het goed is heb ik nog een wielbouwcursus van Lars TB in het vooruitzicht, dus misschien een mooie praktijk case). En tevens heb ik van het weekend van zeer dichtbij gezien wat een botsing deed met een carbon frame. Gelukkig kon ik net ontwijken met mijn Exceed CF.

Graag even jullie ervaring m.b.t. maatvoering. Ik ben 174cm, +/- 67kg, BBL 83-84cm (bbl is afhankelijk van hoe strak ik de waterpas in mijn kruis trek).
Als ik lengte 174 en bbl 83 invoer krijg ik bij Canyon advies S
Als ik lengte 174 en bbl 84 invoer krijg ik bij Canyon advies M
Blijkbaar zit ik net als bij de Exceed tussen 2 maten in. Bij de Neuron zit het maatverschil niet alleen in het frame, maar een S heeft ook kleinere wielen. Ik neig naar een M. Denken jullie dat dit een goede keuze is?
Ik weet dat ik de fiets ook kan ruilen als de maat niet goed is, maar gezien de levertijden kies ik het liefst in één keer goed.
bk1985
All rounder
All rounder

wo 27 mei 2020, 06:59

FranX78 schreef:
di 26 mei 2020, 22:49
bk1985 schreef:
Helaas bij controle na het uitpakken wat kleine schades ontdekt welke ik heb gemeld bij Canyon. De doos was overigens onbeschadigd en de schade die erop zit kan niet tijdens vervoer zijn gebeurd.
Ik las vandeweek bij iemand dat er geen vet op de fiets zat en tevens las ik dat bouten natrekken altijd slim is.
Vanavond even inlezen over allerlei instellingen van de veringen, wellicht heeft iemand al tips?

Afbeelding
Wow. Mooie bike.
Ik heb tot nu toe altijd op een hardtail gefietst. Heb vorig jaar nog een nieuwe Exceed gekocht, maar ben steeds vaker aan het denken voor een fully erbij voor de fun..
Ik twijfelde tussen de AL7.0 en de CF8.0, maar neig steeds meer naar de AL7.0. Dan heb ik nog wat centen over voor een wielset upgrade (Als het goed is heb ik nog een wielbouwcursus van Lars TB in het vooruitzicht, dus misschien een mooie praktijk case). En tevens heb ik van het weekend van zeer dichtbij gezien wat een botsing deed met een carbon frame. Gelukkig kon ik net ontwijken met mijn Exceed CF.

Graag even jullie ervaring m.b.t. maatvoering. Ik ben 174cm, +/- 67kg, BBL 83-84cm (bbl is afhankelijk van hoe strak ik de waterpas in mijn kruis trek).
Als ik lengte 174 en bbl 83 invoer krijg ik bij Canyon advies S
Als ik lengte 174 en bbl 84 invoer krijg ik bij Canyon advies M
Blijkbaar zit ik net als bij de Exceed tussen 2 maten in. Bij de Neuron zit het maatverschil niet alleen in het frame, maar een S heeft ook kleinere wielen. Ik neig naar een M. Denken jullie dat dit een goede keuze is?
Ik weet dat ik de fiets ook kan ruilen als de maat niet goed is, maar gezien de levertijden kies ik het liefst in één keer goed.
Ik zou voor die 1 cm binnenbeenlengte verschil dan zeker voor de M gaan. op het moment dat je zool van je schoen wat dikker is hef je die ene centimeter al op!

Overigens ga ik na mijn proefperiode de fiets upgraden m.b.t. tubeless, dit levert altijd verbetering van gewicht op. Banden zullen worden vervangen voor Ikon Skinwalls, ik denk dat t hem goed zal staan!
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

wo 27 mei 2020, 10:56

bk1985 schreef:
wo 27 mei 2020, 06:59
Ik zou voor die 1 cm binnenbeenlengte verschil dan zeker voor de M gaan. op het moment dat je zool van je schoen wat dikker is hef je die ene centimeter al op!

Overigens ga ik na mijn proefperiode de fiets upgraden m.b.t. tubeless, dit levert altijd verbetering van gewicht op. Banden zullen worden vervangen voor Ikon Skinwalls, ik denk dat t hem goed zal staan!
Dat weet ik. Maar even los van die ene cm heb ik de indruk dat het maatadvies van Canyon niet altijd sluitend is. Vandaar de vraag naar advies/ervaringen.

M.b.t. Tubeless. Zeker doen. Dat heb ik bij mijn Exceed ook gedaan meteen na de proefperiode. De lagere druk levert bij die stijve stuiterende hardtail best wel wat extra comfort op en qua grip ook een vooruitgang (en vergeet de lekbestendigheid niet).
En de skinwalls zijn dan weer niet zo mijn ding, maar er zijn er hele volksstammen die daar anders over denken. En dat is ook prima: Ieder zijn smaak toch :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 27 mei 2020, 14:58

Is je Exceed een S of M? Wat als je de maten van je huidige fiets vergelijkt met de S en M Neuron? Bovenbuis plus stuurpenlengte, tov stuurbreedte? Reach?
Ik denk dat ik een M zou nemen. De grens is ook niet hard, he? Ergens leg je een afkappunt, maar er is natuurlijk overlap, afhankelijk van je smaak, wat je gewend bent, je bouw. Met stuurpenlengte spelen en je maakt 'de zit' passend, geheel naar wens.
Canyon Lux CF SL 8,0 Race Team (06/19), viewtopic.php?f=14&t=142042
wijmaar
All rounder
All rounder

wo 27 mei 2020, 15:29

wijmaar schreef:
ma 25 mei 2020, 10:27
Himan schreef:
zo 24 mei 2020, 22:53
Bij mij was de bout niet afgebroken tijdens rit, maar tijdens aandraaien van de bout bij onderhoud. Ik heb daardoor verder ook geen beschadigingen. Ik heb inmiddels al 5200 km gereden waaronder ook afdalingen in Ardennen en Bikepark in Oostenrijk.
Ik schrik er ook wel van dat deze kan afbreken tijdens het rijden.
Ben benieuwd naar uitleg Canyon.
Net de (hele vriendelijke support) van Canyon gesproken. Hij gaat er vanuit dat de bout langzaam los is gekomen en daardoor de lak beschadigd heeft, en vervolgens helemaal los gekomen moet zijn.

Ze komen terug met een voorstel voor een oplossing.
Terugkoppeling gehad van Canyon. Bout en achterbrug worden vervangen onder garantie. Nu nog even afstemmen over hoe dat precies gaat gebeuren, hoop dat er een optie mogelijk is waar ik de fiets niet heel lang kwijt ben. Top service :-q
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 27 mei 2020, 19:14

Voor het afstellen van de vork en demper kan ik dit aanbevelen:

https://www.youtube.com/watch?v=zJ7ecZHx0wI

GMBN tech heeft nog meer goede videos op youtube.com
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL29 9.9

do 28 mei 2020, 17:24

bk1985 schreef:
bk1985 schreef:
ma 25 mei 2020, 18:48

Zeg dat wel! Kreeg vanmorgen vroeg plots een sms met het bericht van ups dat ze morgen komen!!!

Afbeelding
Mooie fiets! Leuk nu ook een allu te zien, staat hem goed.
Vering afstellen is vooral een hoop spelen, je zal zien dat je gauw een stuk zachter kan dan je in eerste instantie dacht. Rebound basis afstellingen staan waarschijnlijk op je vork en anders op de fox website.
Who needs roads when there's dirt
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 28 mei 2020, 19:12

aurelius schreef:
wo 27 mei 2020, 14:58
Is je Exceed een S of M? Wat als je de maten van je huidige fiets vergelijkt met de S en M Neuron? Bovenbuis plus stuurpenlengte, tov stuurbreedte? Reach?
Ik denk dat ik een M zou nemen. De grens is ook niet hard, he? Ergens leg je een afkappunt, maar er is natuurlijk overlap, afhankelijk van je smaak, wat je gewend bent, je bouw. Met stuurpenlengte spelen en je maakt 'de zit' passend, geheel naar wens.
Het is een M (eerst een S op proef gehad, maar die was voor m'n gevoel te klein).
Goed idee om te vergelijken. Thanks.
Wat het vergelijk betreft. Alle fietsen hebben dezelfde stuurbreedte (720). De Exceed heeft een stuurpen van 70mm en beide Neurons van 60mm (maar daar kan een beetje mee gespeeld worden). De bovenbuis van de Exceed komt bijna overeen met die van de Neuron M (600 vs 603). De reach van de Exceed zit exact tussen de reach van de Neuron S en de Neuron M in (425 vs 418 of 433).

Ik ben niet zo kundig qua fietsmaten, maar wellicht zijn beide wel passend te maken.
Is het niet zo dat je op een trail-achtige fiets wat meer rechtop zit / hoort te zitten dan een XC?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 28 mei 2020, 20:29

De Neuron ook in M nemen :-q .
Canyon Lux CF SL 8,0 Race Team (06/19), viewtopic.php?f=14&t=142042
bk1985
All rounder
All rounder

vr 29 mei 2020, 06:57

Ik heb overigens voor de kleine schade die er op de fiets zat (en welke bij normaal gebruik ook wel zou ontstaan) een heel net voorstel van Canyon ontvangen!
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 29 mei 2020, 09:51

FranX78 schreef:
vr 24 april 2020, 21:55
Ik heb vandaag een bijzondere ervaring gehad met Canyon NL.
Ik heb mijn Exceed bijna een half jaar (sinds de end of season sale 2019). Ik had een ratelend geluid bij de achtercassette welke ik er niet goed volledig zelf uit kreeg met afstellen. Aangezien ik krap zit in m'n vrije tijd (en die tijd met fietsen wou besteden) en niet ver van Eindhoven woon had ik de fiets naar Canyon gebracht voor een onderhoudsbeurt met gereduceerd tarief (geldt voor onderhoudsbeurt binnen een half jaar na aankoop).

Vandaag kreeg ik bericht dat tijdens het onderhoud bij het verwijderen van het (carbon) crankstel uit de fiets zowel het crankstel als het frame beschadigd zijn geraakt. Het frame was enkel optisch beschadigd, maar de crankstel was on-assembleerbaar beschadigd. Zowel het frame als het crankstel worden vervangen voor nieuwe identieke exemplaren (maar helaas niet op voorraad in Eindhoven)
Wat er precies gebeurd is weet ik niet. Communicatie met de monteur is niet mogelijk. Je krijgt enkel contact met de klantenservice en die weten ook niet alle details.

Alles wordt dus weer netjes opgelost (heeft men beloofd, dus daar ga ik even van uit), en de kosten voor de onderhoudsbeurt worden kwijtgescholden, maar ik vind het wel een "bijzonder" geval. En helaas geen MTB dit weekend...
Morgenvroeg de racefiets maar even afstoffen dan. :oops:

Edit:
Bovenstaande is niet negatief bedoeld.
Jammer dat ik effe niet kan fietsen, maar kan gewoon gebeuren. En wanneer alles hersteld is ben ik tevreden gezien de situatie.
Ik heb deze week ook nog een soort van New bike day gehad.
Gezien bovenstaand euveltje was eind vorige maand mijn crankset al vervangen en kon ik weer doorfietsen. Afgelopen dinsdag is mijn frame ook vervangen. M.u.v. de cassette en tandwielen (zwarte coating die er langzaam een beetje afslijt) en de banden (die natuurlijk ook langzaam slijten) ziet alles er weer/nog als nieuw uit.

Toen ik vorige maand hoorde dat er iets mis was gegaan was het even balen dat ik mijn fiets een weekend moest missen (terwijl ik een leuke tocht gepland had), maar voor de rest is alles heel netjes opgelost door Canyon. Dus bedankt :-q
Plaats reactie