aurelius schreef: ↑ma 13 december 2021, 12:50
Pinkbike is zeer Trail/Enduro/DH minded, en door die bril en met die voorliefde wordt er gekeken, getest en vergeleken. En daar is helemaal niets mis mee, als je dat maar in het achterhoofd houdt valt er prima 'doorheen' te lezen. Ik lees alles wat los en vast zit op Pinkbike, als XC-er.
Ik vind het al heel wat dat PB uberhaupt steeds meer aandacht besteedt aan XC. De XC-wereldbeker, het WK, ze verslaan tegenwoordig alles. En jawel, Mike Levy creeerde eigenhandig een nieuwe categorie bikes, hij dropte ooit de naam Down Country als eerste. Hij creeerde een behoorlijke hype, Down country is hip.
Alleen is nog niet geheel uitgekristalliseerd wat het nou precies inhoudt, en waar precies die categorie 'op afgerekend kan worden'. Soms zijn het 'afstammelingen' van XC-racers, zoals de Epic Evo, de Blur TR, en de Lux Trail. Soms zijn het afstammelingen van short travel trail bikes, bv de Transition Spur, de Revel Ranger. Het is het overlappende gebied tussen XC-race/marathonbikes en trailbikes met minder veerweg in.
Dat Pinkbike, zeer trailminded, de Lux Trail niet veel soeps vindt, contrasteert dan weer bv met wat Fiets.nl ervan vindt. Die naar een Lux Trail keek met wat 'ons vlakke land' aan 'trails' te bieden heeft in het achterhoofd. Pinkbike doet de testen in Pemberton, BC, Canada. In nogal ander echt technisch terrein en met een ander lezerspubliek in het achterhoofd... Flow MTB bv was weer weer zeer lovend. Ik denk zelf dat je de Lux Trail wat meer moet bekijken vanuit de XC-kant.
Wat ik persoonlijk van de Lux Trail vind, en van zijn naam, als tevreden bezitter van de vorige generaties Lux, oa de oude 110mm Lux en de Lux Trail (en er staat ook een Neuron en Grand Canyon in de garage):
De Lux Trail blijft gewoon een Lux. Nog steeds zeer XC, maar zeker vele malen potenter dan de gewone Lux, op trails en bergaf. Maar het is zeker geen Trailbike. Lichtgewicht, lockouts, weinig drop, XC-georienteerde vering... Trail in de naam geeft alleen maar aan dat 'ie trailwaardiger is geworden, maar 't wekt misschien ook onterechte verwachtingen? Zoek je een trailwaardigere minder racy Lux, een Lux met meer reserves op trails en bergaf, dan zit je helemaal goed, die krijg je. Zoek je of verwacht je een 'echte trailbike', dan zit je fout, dat krijg je niet.
'Trail' in de naam is dus wat misleidend en verwarrend. Had 'm gewoon 'Lux TR' genoemd, dan was de nadruk blijven liggen op 'Lux'. Dan waren 'voorgevoel bij de bike' en 'hoe die rijdt in de praktijk' meer in overeenstemming geweest, dan had 'ie hier en daar wellicht minder 'weerstand' opgeroepen? 'Lux TR' had de lading beter gedekt, wat mij betreft. Die hele 'down country'-marketing-toestand eromheen, oa op de website zelf, had wat mij betreft niet zo gehoeven.
Ik rijd er zelf alle technische dingen mee die ik voor de wielen krijg, in Zuid Limburg, Vise, 3LP eo, t/m XC- of Panoramatransalps, zelfs bikepark t/m zwarte lijnen, op al het gespring op heuvels na (drops tot een meter geen probleem). Met de 110mm was dat een heel groot (erg leuk!) gevecht, met de 120mm Lux Trail gaat dat vele malen makkelijker, op hogere snelheid en met meer controle, en dan nog is het soms nog steeds stapvoets, het blijft daar het een grote uitdaging. Ik vind dat wel leuk, 'een beetje underbiked' (in de Alpen, bikeparks) dalen, je fietst technisch op de max, op de grens. Kicken en goed voor je techniek. Hier lokaal is 'ie alles behalve 'underbiked', daar vond ik de 110mm Lux al helemaal prima, de Trail soms al 'te' vriendelijk en gemoedelijk. 't Is ook maar wat je gewend bent natuurlijk.
De Lux Trail kocht ik zelf omdat ik ook met de bergvakanties net wat makkelijker die zwaarste trails wilde kunnen afdalen. Waarbij de Panoramatransalp die ik reed qua trails makkelijker was dan de trails waarop ik soms terecht kom tijdens mijn prive-bergvakanties, of zelfs trails die ik hier lokaal opzoek, qua steilte. Voor een panoramatransalp of XC-georienteerde bergvakantie vind ik de Lux Trail uitermate geschikt, als je meer XC-georienteerde rijder bent. Trailbikes zijn er overigens ook prima geschikt voor, zeker met een Panoramatransalp die meer afdaalgeorienteerd is. Ben je meer van met de lift omhoog, en 'alleen' maar knallen op trails bergaf, dan gaat de Lux Trail zeker niet je vriend zijn, met dat soort trails heeft een Lux Trail helemaal niets te maken. Het blijft gewoon een XC-bike, die heel wat meer kan op trails.
Met behalve 'een verwarrende naam' bovendien een wat 'vreemde maatvoering', een 'vreemde maattabel'?
De zitbuis is XC scherp met 74,5gr. De reach is opvallend lang. Een Lux Trail in maat S is qua geometrie en afmetingen daarmee nagenoeg identiek aan een Specialized Epic Evo in maat Medium (op de 1 graad slackere stuurhoek na). Let dus goed op bij het kiezen van de juiste maat, rond evt af naar beneden. Die maatvoering is dus ook verwarrend, net zoals 'Trail' in de naam Lux Trail dat is. Het kan verkeerde verwachtingen wekken.
Beschouw 'm als een potentere Lux, en dan maakt 'ie zijn verwachting prima waar. Wil je een echte vinnige wat nerveuzere meer op klimmen gerichte racer, kies dan de gewone 100 of de 'oude'110mm Lux. Wil je een wat gemoedelijkere, stevigere, potentere Lux, met meer reserves bergaf en op trails, met wat minder de focus op de klim, kies dan de Trailversie.
Enige echte misser van de Lux Trail vind ik voor mijn gebruik de 10cm superlichte Transfer SL dropper. Past wel bij het racy karakter vd Lux, gaat ook prima op makkelijkere trails, maar neemt op uitdagender steiler terrein wat weg van de potentie die er verder zeker wel in zit. Ik gooide er meteen mijn oude traploze dropper op met wat meer drop, zo haalde ik er meteen uit van wat er wel uit te halen valt.
Later heb ik de stuurpen een cm korter gekozen, omdat ik zelf klein ben en aan de onderkant van de maattabel zit. De RaRa achter ook vervangen door een WiWi, heerlijk bandje in de bergen en tijdens modderige winters in Zuid L eo, waar een RaRa wat onderbemeten is. Het 34T blad 'voor racers' of 'vlak Nl' heb ik meteen vervangen voor een ovalen 30T, voor de steile Alpenklimmen en steile klimmen bij mij in de buurt. Die ene volumespacer die in de heerlijke Fox 34 vork zat heb ik er recent ook uitgehaald, en zo is het fijntunen verder wel klaar.