Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kramsky schreef: zo 12 december 2021, 18:16
Marcel964 schreef: do 9 december 2021, 22:52 Bij Pinkbike hebben ze de lux tr getest. Ze zijn er niet zo enthousiast over. Zie cross country topic.
Het valt mij sowieso op dat ze niet zo enthousiast zijn over alle type Lux'en.
Ik heb die tests gelezen, hun voorkeur voor "meer dan xc" fietsen druipt er vanaf. Ik denk dat alles wat een beetje naar xc neigt bij voorbaat kansloos is. Vooral zelf interpreteren naar je eigen smaak en situatie zou ik denken.

Mijn idee hierover zegt verder niks over de Lux (TR) als fiets, want daar heb ik zelf nul ervaring mee :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pinkbike is zeer Trail/Enduro/DH minded, en door die bril en met die voorliefde wordt er gekeken, getest en vergeleken. En daar is helemaal niets mis mee, als je dat maar in het achterhoofd houdt valt er prima 'doorheen' te lezen. Ik lees alles wat los en vast zit op Pinkbike, als XC-er.
Ik vind het al heel wat dat PB uberhaupt steeds meer aandacht besteedt aan XC. De XC-wereldbeker, het WK, ze verslaan tegenwoordig alles. En jawel, Mike Levy creeerde eigenhandig een nieuwe categorie bikes, hij dropte ooit de naam Down Country als eerste. Hij creeerde een behoorlijke hype, Down country is hip.
Alleen is nog niet geheel uitgekristalliseerd wat het nou precies inhoudt, en waar precies die categorie 'op afgerekend kan worden'. Soms zijn het 'afstammelingen' van XC-racers, zoals de Epic Evo, de Blur TR, en de Lux Trail. Soms zijn het afstammelingen van short travel trail bikes, bv de Transition Spur, de Revel Ranger. Het is het overlappende gebied tussen XC-race/marathonbikes en trailbikes met minder veerweg in.

Dat Pinkbike, zeer trailminded, de Lux Trail niet veel soeps vindt, contrasteert dan weer bv met wat Fiets.nl ervan vindt. Die naar een Lux Trail keek met wat 'ons vlakke land' aan 'trails' te bieden heeft in het achterhoofd. Pinkbike doet de testen in Pemberton, BC, Canada. In nogal ander echt technisch terrein en met een ander lezerspubliek in het achterhoofd... Flow MTB bv was weer weer zeer lovend. Ik denk zelf dat je de Lux Trail wat meer moet bekijken vanuit de XC-kant.

Wat ik persoonlijk van de Lux Trail vind, en van zijn naam, als tevreden bezitter van de vorige generaties Lux, oa de oude 110mm Lux en de Lux Trail (en er staat ook een Neuron en Grand Canyon in de garage):
De Lux Trail blijft gewoon een Lux. Nog steeds zeer XC, maar zeker vele malen potenter dan de gewone Lux, op trails en bergaf. Maar het is zeker geen Trailbike. Lichtgewicht, lockouts, weinig drop, XC-georienteerde vering... Trail in de naam geeft alleen maar aan dat 'ie trailwaardiger is geworden, maar 't wekt misschien ook onterechte verwachtingen? Zoek je een trailwaardigere minder racy Lux, een Lux met meer reserves op trails en bergaf, dan zit je helemaal goed, die krijg je. Zoek je of verwacht je een 'echte trailbike', dan zit je fout, dat krijg je niet.
'Trail' in de naam is dus wat misleidend en verwarrend. Had 'm gewoon 'Lux TR' genoemd, dan was de nadruk blijven liggen op 'Lux'. Dan waren 'voorgevoel bij de bike' en 'hoe die rijdt in de praktijk' meer in overeenstemming geweest, dan had 'ie hier en daar wellicht minder 'weerstand' opgeroepen? 'Lux TR' had de lading beter gedekt, wat mij betreft. Die hele 'down country'-marketing-toestand eromheen, oa op de website zelf, had wat mij betreft niet zo gehoeven.

Ik rijd er zelf alle technische dingen mee die ik voor de wielen krijg, in Zuid Limburg, Vise, 3LP eo, t/m XC- of Panoramatransalps, zelfs bikepark t/m zwarte lijnen, op al het gespring op heuvels na (drops tot een meter geen probleem). Met de 110mm was dat een heel groot (erg leuk!) gevecht, met de 120mm Lux Trail gaat dat vele malen makkelijker, op hogere snelheid en met meer controle, en dan nog is het soms nog steeds stapvoets, het blijft daar het een grote uitdaging. Ik vind dat wel leuk, 'een beetje underbiked' (in de Alpen, bikeparks) dalen, je fietst technisch op de max, op de grens. Kicken en goed voor je techniek. Hier lokaal is 'ie alles behalve 'underbiked', daar vond ik de 110mm Lux al helemaal prima, de Trail soms al 'te' vriendelijk en gemoedelijk. 't Is ook maar wat je gewend bent natuurlijk.
De Lux Trail kocht ik zelf omdat ik ook met de bergvakanties net wat makkelijker die zwaarste trails wilde kunnen afdalen. Waarbij de Panoramatransalp die ik reed qua trails makkelijker was dan de trails waarop ik soms terecht kom tijdens mijn prive-bergvakanties, of zelfs trails die ik hier lokaal opzoek, qua steilte. Voor een panoramatransalp of XC-georienteerde bergvakantie vind ik de Lux Trail uitermate geschikt, als je meer XC-georienteerde rijder bent. Trailbikes zijn er overigens ook prima geschikt voor, zeker met een Panoramatransalp die meer afdaalgeorienteerd is. Ben je meer van met de lift omhoog, en 'alleen' maar knallen op trails bergaf, dan gaat de Lux Trail zeker niet je vriend zijn, met dat soort trails heeft een Lux Trail helemaal niets te maken. Het blijft gewoon een XC-bike, die heel wat meer kan op trails.

Met behalve 'een verwarrende naam' bovendien een wat 'vreemde maatvoering', een 'vreemde maattabel'?
De zitbuis is XC scherp met 74,5gr. De reach is opvallend lang. Een Lux Trail in maat S is qua geometrie en afmetingen daarmee nagenoeg identiek aan een Specialized Epic Evo in maat Medium (op de 1 graad slackere stuurhoek na). Let dus goed op bij het kiezen van de juiste maat, rond evt af naar beneden. Die maatvoering is dus ook verwarrend, net zoals 'Trail' in de naam Lux Trail dat is. Het kan verkeerde verwachtingen wekken.
Beschouw 'm als een potentere Lux, en dan maakt 'ie zijn verwachting prima waar. Wil je een echte vinnige wat nerveuzere meer op klimmen gerichte racer, kies dan de gewone 100 of de 'oude'110mm Lux. Wil je een wat gemoedelijkere, stevigere, potentere Lux, met meer reserves bergaf en op trails, met wat minder de focus op de klim, kies dan de Trailversie.

Enige echte misser van de Lux Trail vind ik voor mijn gebruik de 10cm superlichte Transfer SL dropper. Past wel bij het racy karakter vd Lux, gaat ook prima op makkelijkere trails, maar neemt op uitdagender steiler terrein wat weg van de potentie die er verder zeker wel in zit. Ik gooide er meteen mijn oude traploze dropper op met wat meer drop, zo haalde ik er meteen uit van wat er wel uit te halen valt.
Later heb ik de stuurpen een cm korter gekozen, omdat ik zelf klein ben en aan de onderkant van de maattabel zit. De RaRa achter ook vervangen door een WiWi, heerlijk bandje in de bergen en tijdens modderige winters in Zuid L eo, waar een RaRa wat onderbemeten is. Het 34T blad 'voor racers' of 'vlak Nl' heb ik meteen vervangen voor een ovalen 30T, voor de steile Alpenklimmen en steile klimmen bij mij in de buurt. Die ene volumespacer die in de heerlijke Fox 34 vork zat heb ik er recent ook uitgehaald, en zo is het fijntunen verder wel klaar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Joostgr schreef: za 4 december 2021, 12:26 . Ik verwacht hem ergens eind deze week :). Dat is toch een week of 6-7 sneller dan verwacht!
Eind deze week werd dus vandaag ;). Morgen rijden. Wel een vraag overigens, maar die heb ik maar even in m’n eigen topix gegooid om deze niet teveel te vervuilen.
Laatst gewijzigd door Joostgr op wo 15 december 2021, 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Dat is mooi vlot, goeie kleur ook😉.

Veel plezier ermee!
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Kwam onderstaande bericht tegen op Facebook best wel handig van ze denk

Geïnspireerd door de missie 'Dichter bij de natuur, dichter bij de mensen' is het Shimano Experience Center Canyon's eerste officiële partner in Nederland. Renners van elk niveau kunnen proeven van al het moois dat de fietssport te beiden heeft, en dat op een toplocatie - Valkenburg aan de Geul in Zuid-Limburg, de hoofdstad van de Nederlandse wielersport.

Omgeven door prachtige natuur en enkele pittige heuvels, is het Shimano Experience Center de perfecte locatie om de Canyon fiets uit te proberen die je al een tijdje op het oog hebt. We geven je persoonlijk advies over Canyon fietsen en je kunt de fietsen testen op prachtige routes. Of je nu een beginnende of gevorderde renner bent, wij hebben de juiste route voor jou. Zo kun jij focussen op het ontdekken van de fiets.

Sluit je dag af met een kop koffie en klassiek Limburgs gebak, en deel je ervaringen met ons. Onze medewerkers beantwoorden met plezier al je vragen over maatvoering, onderdelen, zadels, schoenen, helmen en zowat alles wat je maar kunt bedenken. Ze geven je alle informatie die je nodig hebt en kunnen je helpen bij het maken van een afspraak voor een bikefitting. Zo zorgen we ervoor dat jij als gegoten op je nieuwe fiets zit. We hopen je snel te ontmoeten - tot gauw!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Win win situatie.
Goede reclame voor Shimano, en nu ook voor Canyon, op een toplokatie. Voor racers en MTB-ers.
Eerst kon je er Shimano testen op ‘Shimanoframes’, ging ‘t meer om Shimano alleen. Nu dus alles op Canyons.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dus er staan zometeen Canyon fietsen met SRAM afmontage bij het Shimano experience center. :-D
Wel een goede zet dat je de fietsen nu eerst goed kan testen. Dat zal meer kopers over de streep trekken.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Gisteren de Exceed CF 6 besteld in kleur Alpecin Fenix (donkerblauw).
nu wachten tot 7 Feb :-D
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

aurelius schreef: wo 15 december 2021, 20:16 Win win situatie.
Goede reclame voor Shimano, en nu ook voor Canyon, op een toplokatie. Voor racers en MTB-ers.
Eerst kon je er Shimano testen op ‘Shimanoframes’, ging ‘t meer om Shimano alleen. Nu dus alles op Canyons.
Ik kreeg er zojuist pas een mail over en dacht even checken op het mountainbike forum of daar al iemand op de hoogte is :D Persoonlijk wel blij mee aangezien ik een nieuwe MTB wil op termijn maar twijfel over welke. Mooie kans om er een keer een te testen :D
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Michel__ schreef: do 16 december 2021, 11:34 Gisteren de Exceed CF 6 besteld in kleur Alpecin Fenix (donkerblauw).
nu wachten tot 7 Feb :-D
Mooi man. :-q

Elk uur de site gecheckt?
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Giant-E schreef: do 16 december 2021, 13:23
Mooi man. :-q

Elk uur de site gecheckt?
Jazeker, want anders mis je de boot telkens
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Sabazius schreef: wo 15 december 2021, 19:24 Kwam onderstaande bericht tegen op Facebook best wel handig van ze denk

Geïnspireerd door de missie 'Dichter bij de natuur, dichter bij de mensen' is het Shimano Experience Center Canyon's eerste officiële partner in Nederland. Renners van elk niveau kunnen proeven van al het moois dat de fietssport te beiden heeft, en dat op een toplocatie - Valkenburg aan de Geul in Zuid-Limburg, de hoofdstad van de Nederlandse wielersport.

Omgeven door prachtige natuur en enkele pittige heuvels, is het Shimano Experience Center de perfecte locatie om de Canyon fiets uit te proberen die je al een tijdje op het oog hebt. We geven je persoonlijk advies over Canyon fietsen en je kunt de fietsen testen op prachtige routes. Of je nu een beginnende of gevorderde renner bent, wij hebben de juiste route voor jou. Zo kun jij focussen op het ontdekken van de fiets.

Sluit je dag af met een kop koffie en klassiek Limburgs gebak, en deel je ervaringen met ons. Onze medewerkers beantwoorden met plezier al je vragen over maatvoering, onderdelen, zadels, schoenen, helmen en zowat alles wat je maar kunt bedenken. Ze geven je alle informatie die je nodig hebt en kunnen je helpen bij het maken van een afspraak voor een bikefitting. Zo zorgen we ervoor dat jij als gegoten op je nieuwe fiets zit. We hopen je snel te ontmoeten - tot gauw!
Helaas geen maat L :-{
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

aurelius schreef: ma 13 december 2021, 12:50 Pinkbike is zeer Trail/Enduro/DH minded, en door die bril en met die voorliefde wordt er gekeken, getest en vergeleken. En daar is helemaal niets mis mee, als je dat maar in het achterhoofd houdt valt er prima 'doorheen' te lezen. Ik lees alles wat los en vast zit op Pinkbike, als XC-er.
Ik vind het al heel wat dat PB uberhaupt steeds meer aandacht besteedt aan XC. De XC-wereldbeker, het WK, ze verslaan tegenwoordig alles. En jawel, Mike Levy creeerde eigenhandig een nieuwe categorie bikes, hij dropte ooit de naam Down Country als eerste. Hij creeerde een behoorlijke hype, Down country is hip.
Alleen is nog niet geheel uitgekristalliseerd wat het nou precies inhoudt, en waar precies die categorie 'op afgerekend kan worden'. Soms zijn het 'afstammelingen' van XC-racers, zoals de Epic Evo, de Blur TR, en de Lux Trail. Soms zijn het afstammelingen van short travel trail bikes, bv de Transition Spur, de Revel Ranger. Het is het overlappende gebied tussen XC-race/marathonbikes en trailbikes met minder veerweg in.

Dat Pinkbike, zeer trailminded, de Lux Trail niet veel soeps vindt, contrasteert dan weer bv met wat Fiets.nl ervan vindt. Die naar een Lux Trail keek met wat 'ons vlakke land' aan 'trails' te bieden heeft in het achterhoofd. Pinkbike doet de testen in Pemberton, BC, Canada. In nogal ander echt technisch terrein en met een ander lezerspubliek in het achterhoofd... Flow MTB bv was weer weer zeer lovend. Ik denk zelf dat je de Lux Trail wat meer moet bekijken vanuit de XC-kant.

Wat ik persoonlijk van de Lux Trail vind, en van zijn naam, als tevreden bezitter van de vorige generaties Lux, oa de oude 110mm Lux en de Lux Trail (en er staat ook een Neuron en Grand Canyon in de garage):
De Lux Trail blijft gewoon een Lux. Nog steeds zeer XC, maar zeker vele malen potenter dan de gewone Lux, op trails en bergaf. Maar het is zeker geen Trailbike. Lichtgewicht, lockouts, weinig drop, XC-georienteerde vering... Trail in de naam geeft alleen maar aan dat 'ie trailwaardiger is geworden, maar 't wekt misschien ook onterechte verwachtingen? Zoek je een trailwaardigere minder racy Lux, een Lux met meer reserves op trails en bergaf, dan zit je helemaal goed, die krijg je. Zoek je of verwacht je een 'echte trailbike', dan zit je fout, dat krijg je niet.
'Trail' in de naam is dus wat misleidend en verwarrend. Had 'm gewoon 'Lux TR' genoemd, dan was de nadruk blijven liggen op 'Lux'. Dan waren 'voorgevoel bij de bike' en 'hoe die rijdt in de praktijk' meer in overeenstemming geweest, dan had 'ie hier en daar wellicht minder 'weerstand' opgeroepen? 'Lux TR' had de lading beter gedekt, wat mij betreft. Die hele 'down country'-marketing-toestand eromheen, oa op de website zelf, had wat mij betreft niet zo gehoeven.

Ik rijd er zelf alle technische dingen mee die ik voor de wielen krijg, in Zuid Limburg, Vise, 3LP eo, t/m XC- of Panoramatransalps, zelfs bikepark t/m zwarte lijnen, op al het gespring op heuvels na (drops tot een meter geen probleem). Met de 110mm was dat een heel groot (erg leuk!) gevecht, met de 120mm Lux Trail gaat dat vele malen makkelijker, op hogere snelheid en met meer controle, en dan nog is het soms nog steeds stapvoets, het blijft daar het een grote uitdaging. Ik vind dat wel leuk, 'een beetje underbiked' (in de Alpen, bikeparks) dalen, je fietst technisch op de max, op de grens. Kicken en goed voor je techniek. Hier lokaal is 'ie alles behalve 'underbiked', daar vond ik de 110mm Lux al helemaal prima, de Trail soms al 'te' vriendelijk en gemoedelijk. 't Is ook maar wat je gewend bent natuurlijk.
De Lux Trail kocht ik zelf omdat ik ook met de bergvakanties net wat makkelijker die zwaarste trails wilde kunnen afdalen. Waarbij de Panoramatransalp die ik reed qua trails makkelijker was dan de trails waarop ik soms terecht kom tijdens mijn prive-bergvakanties, of zelfs trails die ik hier lokaal opzoek, qua steilte. Voor een panoramatransalp of XC-georienteerde bergvakantie vind ik de Lux Trail uitermate geschikt, als je meer XC-georienteerde rijder bent. Trailbikes zijn er overigens ook prima geschikt voor, zeker met een Panoramatransalp die meer afdaalgeorienteerd is. Ben je meer van met de lift omhoog, en 'alleen' maar knallen op trails bergaf, dan gaat de Lux Trail zeker niet je vriend zijn, met dat soort trails heeft een Lux Trail helemaal niets te maken. Het blijft gewoon een XC-bike, die heel wat meer kan op trails.

Met behalve 'een verwarrende naam' bovendien een wat 'vreemde maatvoering', een 'vreemde maattabel'?
De zitbuis is XC scherp met 74,5gr. De reach is opvallend lang. Een Lux Trail in maat S is qua geometrie en afmetingen daarmee nagenoeg identiek aan een Specialized Epic Evo in maat Medium (op de 1 graad slackere stuurhoek na). Let dus goed op bij het kiezen van de juiste maat, rond evt af naar beneden. Die maatvoering is dus ook verwarrend, net zoals 'Trail' in de naam Lux Trail dat is. Het kan verkeerde verwachtingen wekken.
Beschouw 'm als een potentere Lux, en dan maakt 'ie zijn verwachting prima waar. Wil je een echte vinnige wat nerveuzere meer op klimmen gerichte racer, kies dan de gewone 100 of de 'oude'110mm Lux. Wil je een wat gemoedelijkere, stevigere, potentere Lux, met meer reserves bergaf en op trails, met wat minder de focus op de klim, kies dan de Trailversie.

Enige echte misser van de Lux Trail vind ik voor mijn gebruik de 10cm superlichte Transfer SL dropper. Past wel bij het racy karakter vd Lux, gaat ook prima op makkelijkere trails, maar neemt op uitdagender steiler terrein wat weg van de potentie die er verder zeker wel in zit. Ik gooide er meteen mijn oude traploze dropper op met wat meer drop, zo haalde ik er meteen uit van wat er wel uit te halen valt.
Later heb ik de stuurpen een cm korter gekozen, omdat ik zelf klein ben en aan de onderkant van de maattabel zit. De RaRa achter ook vervangen door een WiWi, heerlijk bandje in de bergen en tijdens modderige winters in Zuid L eo, waar een RaRa wat onderbemeten is. Het 34T blad 'voor racers' of 'vlak Nl' heb ik meteen vervangen voor een ovalen 30T, voor de steile Alpenklimmen en steile klimmen bij mij in de buurt. Die ene volumespacer die in de heerlijke Fox 34 vork zat heb ik er recent ook uitgehaald, en zo is het fijntunen verder wel klaar.
Aldus, de marketing afdeling van Canyon :D Heb toch het idee dat Canyon wat geforceerd er een down country bike heeft doorgedrukt om niet achter te blijven op de merken die al verder in waren, en net als met de gewone Lux de plank wat mis geslagen heeft. Wil niet zeggen dat er veel mensen plezier van hebben.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Biker67 schreef: do 16 december 2021, 14:36
aurelius schreef: ma 13 december 2021, 12:50 Pinkbike is zeer Trail/Enduro/DH minded, en door die bril en met die voorliefde wordt er gekeken, getest en vergeleken. En daar is helemaal niets mis mee, als je dat maar in het achterhoofd houdt valt er prima 'doorheen' te lezen. Ik lees alles wat los en vast zit op Pinkbike, als XC-er.
Ik vind het al heel wat dat PB uberhaupt steeds meer aandacht besteedt aan XC. De XC-wereldbeker, het WK, ze verslaan tegenwoordig alles. En jawel, Mike Levy creeerde eigenhandig een nieuwe categorie bikes, hij dropte ooit de naam Down Country als eerste. Hij creeerde een behoorlijke hype, Down country is hip.
Alleen is nog niet geheel uitgekristalliseerd wat het nou precies inhoudt, en waar precies die categorie 'op afgerekend kan worden'. Soms zijn het 'afstammelingen' van XC-racers, zoals de Epic Evo, de Blur TR, en de Lux Trail. Soms zijn het afstammelingen van short travel trail bikes, bv de Transition Spur, de Revel Ranger. Het is het overlappende gebied tussen XC-race/marathonbikes en trailbikes met minder veerweg in.

Dat Pinkbike, zeer trailminded, de Lux Trail niet veel soeps vindt, contrasteert dan weer bv met wat Fiets.nl ervan vindt. Die naar een Lux Trail keek met wat 'ons vlakke land' aan 'trails' te bieden heeft in het achterhoofd. Pinkbike doet de testen in Pemberton, BC, Canada. In nogal ander echt technisch terrein en met een ander lezerspubliek in het achterhoofd... Flow MTB bv was weer weer zeer lovend. Ik denk zelf dat je de Lux Trail wat meer moet bekijken vanuit de XC-kant.

Wat ik persoonlijk van de Lux Trail vind, en van zijn naam, als tevreden bezitter van de vorige generaties Lux, oa de oude 110mm Lux en de Lux Trail (en er staat ook een Neuron en Grand Canyon in de garage):
De Lux Trail blijft gewoon een Lux. Nog steeds zeer XC, maar zeker vele malen potenter dan de gewone Lux, op trails en bergaf. Maar het is zeker geen Trailbike. Lichtgewicht, lockouts, weinig drop, XC-georienteerde vering... Trail in de naam geeft alleen maar aan dat 'ie trailwaardiger is geworden, maar 't wekt misschien ook onterechte verwachtingen? Zoek je een trailwaardigere minder racy Lux, een Lux met meer reserves op trails en bergaf, dan zit je helemaal goed, die krijg je. Zoek je of verwacht je een 'echte trailbike', dan zit je fout, dat krijg je niet.
'Trail' in de naam is dus wat misleidend en verwarrend. Had 'm gewoon 'Lux TR' genoemd, dan was de nadruk blijven liggen op 'Lux'. Dan waren 'voorgevoel bij de bike' en 'hoe die rijdt in de praktijk' meer in overeenstemming geweest, dan had 'ie hier en daar wellicht minder 'weerstand' opgeroepen? 'Lux TR' had de lading beter gedekt, wat mij betreft. Die hele 'down country'-marketing-toestand eromheen, oa op de website zelf, had wat mij betreft niet zo gehoeven.

Ik rijd er zelf alle technische dingen mee die ik voor de wielen krijg, in Zuid Limburg, Vise, 3LP eo, t/m XC- of Panoramatransalps, zelfs bikepark t/m zwarte lijnen, op al het gespring op heuvels na (drops tot een meter geen probleem). Met de 110mm was dat een heel groot (erg leuk!) gevecht, met de 120mm Lux Trail gaat dat vele malen makkelijker, op hogere snelheid en met meer controle, en dan nog is het soms nog steeds stapvoets, het blijft daar het een grote uitdaging. Ik vind dat wel leuk, 'een beetje underbiked' (in de Alpen, bikeparks) dalen, je fietst technisch op de max, op de grens. Kicken en goed voor je techniek. Hier lokaal is 'ie alles behalve 'underbiked', daar vond ik de 110mm Lux al helemaal prima, de Trail soms al 'te' vriendelijk en gemoedelijk. 't Is ook maar wat je gewend bent natuurlijk.
De Lux Trail kocht ik zelf omdat ik ook met de bergvakanties net wat makkelijker die zwaarste trails wilde kunnen afdalen. Waarbij de Panoramatransalp die ik reed qua trails makkelijker was dan de trails waarop ik soms terecht kom tijdens mijn prive-bergvakanties, of zelfs trails die ik hier lokaal opzoek, qua steilte. Voor een panoramatransalp of XC-georienteerde bergvakantie vind ik de Lux Trail uitermate geschikt, als je meer XC-georienteerde rijder bent. Trailbikes zijn er overigens ook prima geschikt voor, zeker met een Panoramatransalp die meer afdaalgeorienteerd is. Ben je meer van met de lift omhoog, en 'alleen' maar knallen op trails bergaf, dan gaat de Lux Trail zeker niet je vriend zijn, met dat soort trails heeft een Lux Trail helemaal niets te maken. Het blijft gewoon een XC-bike, die heel wat meer kan op trails.

Met behalve 'een verwarrende naam' bovendien een wat 'vreemde maatvoering', een 'vreemde maattabel'?
De zitbuis is XC scherp met 74,5gr. De reach is opvallend lang. Een Lux Trail in maat S is qua geometrie en afmetingen daarmee nagenoeg identiek aan een Specialized Epic Evo in maat Medium (op de 1 graad slackere stuurhoek na). Let dus goed op bij het kiezen van de juiste maat, rond evt af naar beneden. Die maatvoering is dus ook verwarrend, net zoals 'Trail' in de naam Lux Trail dat is. Het kan verkeerde verwachtingen wekken.
Beschouw 'm als een potentere Lux, en dan maakt 'ie zijn verwachting prima waar. Wil je een echte vinnige wat nerveuzere meer op klimmen gerichte racer, kies dan de gewone 100 of de 'oude'110mm Lux. Wil je een wat gemoedelijkere, stevigere, potentere Lux, met meer reserves bergaf en op trails, met wat minder de focus op de klim, kies dan de Trailversie.

Enige echte misser van de Lux Trail vind ik voor mijn gebruik de 10cm superlichte Transfer SL dropper. Past wel bij het racy karakter vd Lux, gaat ook prima op makkelijkere trails, maar neemt op uitdagender steiler terrein wat weg van de potentie die er verder zeker wel in zit. Ik gooide er meteen mijn oude traploze dropper op met wat meer drop, zo haalde ik er meteen uit van wat er wel uit te halen valt.
Later heb ik de stuurpen een cm korter gekozen, omdat ik zelf klein ben en aan de onderkant van de maattabel zit. De RaRa achter ook vervangen door een WiWi, heerlijk bandje in de bergen en tijdens modderige winters in Zuid L eo, waar een RaRa wat onderbemeten is. Het 34T blad 'voor racers' of 'vlak Nl' heb ik meteen vervangen voor een ovalen 30T, voor de steile Alpenklimmen en steile klimmen bij mij in de buurt. Die ene volumespacer die in de heerlijke Fox 34 vork zat heb ik er recent ook uitgehaald, en zo is het fijntunen verder wel klaar.
Aldus, de marketing afdeling van Canyon :D Heb toch het idee dat Canyon wat geforceerd er een down country bike heeft doorgedrukt om niet achter te blijven op de merken die al verder in waren, en net als met de gewone Lux de plank wat mis geslagen heeft. Wil niet zeggen dat er veel mensen plezier van hebben.
Ik vind de Lux en de plank missen een hele foute combinatie! 🤔
Plaats reactie