Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(... tenzij je ook bergaf en op trails met onaardige ondergrond wil boswielrennen :winkie: ...)

Bredere band: minder druk, meer comfort, meer rust, meer grip. Bandje zal alleen wat zwaarder zijn, dat merk je dan vooral bij het accelereren. Maar als je wielset licht genoeg is dan zit dat nog steeds goed natuurlijk, en win je dat terug bij bochtsnelheid, snelheid op technischere passages.

Als het inderdaad om een Trail CF8 gaat zou ik voor eenvoudige boswielrennerij de Wicked Will voor wel vervangen door een Racing Ray bv, icm de Racing Ralph achter. Die WiWi bewaar je dan voor evt buitenlandtrips met onaardige ondergrond. En mbt de wielset: die kan voor een echte boswielrenner natuurlijk nog wel lichter dan de stock set, afhankelijk van wat je weegt natuurlijk.

Een gewone Lux CF met 110mm voor, of een Lux CF SL met 100mm, is natuurlijk veel meer ingesteld op eenvoudige boswielrennerij. De Trail heeft als echte meerwaarde dat je er bergaf en op lastige ondergrond flink op vooruit gaat. Op Nl'se boscross/wielrenrondjes speelt 'ie zijn sterke punten zeker niet uit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Top. De fiets is uiteraard bedoeld voor allround gebruik. Het comfort heb ik uiteindelijk nodig bij langere marathons en 24 uurs races. Maar de afwisseling in een tripje naar een bikepark in het buitenland, enduro ritje of langere marathons.

Daarnaast is het ook weer erg leuk om wedstrijdjes zoals ATBCross te fietsen waarbij het om snelheid gaat, of de 24 uurs races met een team, ook dan gaat het om de topsnelheden.

Je merkt al snel als het gaat om het racen op parcoursen dat veel forum leden geprikkeld worden om er iets van te vinden en dat probeer ik te voorkomen.

Als wij met de vriendengroep gaan fietsen dan is de helft aan het analyseren hoe ze het beste van een bultje af kunnen springen en proberen dat 10x om daarna rustig de route af te maken en de andere helft fietsen de route op volle snelheid en komt bezweet bij het einde aan en wachten daar weer tot de anderen er eindelijk zijn.

Vind het altijd grappig om te zien wat voor tweedeling we hebben en dat zie ik ook terug op dit forum haha. Maar geen waarde oordeel, ieder zn ding.
#Skraleanjers
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pro_Shifty schreef: vr 3 september 2021, 10:49 Top. De fiets is uiteraard bedoeld voor allround gebruik. Het comfort heb ik uiteindelijk nodig bij langere marathons en 24 uurs races. Maar de afwisseling in een tripje naar een bikepark in het buitenland, enduro ritje of langere marathons.

Daarnaast is het ook weer erg leuk om wedstrijdjes zoals ATBCross te fietsen waarbij het om snelheid gaat, of de 24 uurs races met een team, ook dan gaat het om de topsnelheden.

Je merkt al snel als het gaat om het racen op parcoursen dat veel forum leden geprikkeld worden om er iets van te vinden en dat probeer ik te voorkomen.

Als wij met de vriendengroep gaan fietsen dan is de helft aan het analyseren hoe ze het beste van een bultje af kunnen springen en proberen dat 10x om daarna rustig de route af te maken en de andere helft fietsen de route op volle snelheid en komt bezweet bij het einde aan en wachten daar weer tot de anderen er eindelijk zijn.

Vind het altijd grappig om te zien wat voor tweedeling we hebben en dat zie ik ook terug op dit forum haha. Maar geen waarde oordeel, ieder zn ding.
Ah... inzetbereik is dus veel meer dan alleen boswielrennerij in Nl:
'... allround gebruik. Het comfort ... bij langere marathons en 24 uurs races... afwisseling in een tripje naar een bikepark in het buitenland, enduro ritje of langere marathons'.
Dan ben je met een Lux Trail ook prima uit. Kun je en mee aan een startlijn verschijnen, en je komt er fatsoenlijk mee naar beneden in een bikepark (blauw en rood zeker, zwart met een beetje meer input en aangepaste snelheid).
Je zou alsnog, als je weinig weegt, als upgrade er een hardcore lichte wielset bij kunnen laten bouwen, voor het echte wedstrijdgebruik. De iets minder lichte stockset gebruik je dan voor het avontuurlijke touren, de hele technische marathons, de buitenlandtrips.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

hmm weet je zelf wel wat je wil? :-D Eerst wil je boswielrennen, allrounden en nu lees ik enduro. Sorry hoor hihi maar daar zit nogal wat tussen.

Maar goed zoals aurelius en ik zeggen voor de meeste mensen en mtb parcours is 2.4 beter :-q
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

byorka schreef: za 4 september 2021, 08:20 Ik zit de geometrie te vergelijken tussen de gewone Lux en de trail. De traill is wat langer.
Eigenlijk wil ik geen langere eff bovenbuis dan ik nu heb

Ik heb nu een Niner air 9 Carbon RDO maat L met korte stuurpen. Hiervoor had ik een Niner air 9 Carbon maat M waar ik ook goed op zat.

De reach mag gerust wat langer.
In de Lux variant heb ik een L nodig.
In de Trail variant neig ik veel meer naar de M om dezelfde zit te houden.

Klopt mijn gedachte?
Lux Trail Large = 480 mm reach + 60 mm stuurpen = 540mm
Lux Large = 450 mm reach + 80 mm stuurpen = 530m
Op de trail heb je dus 1 cm meer afstand tussen hart trapas en stuur (bij standaard afmontage en beide maat Large).

Wat is dit nu bij je fiets dan? Wat versta je onder een "korte" stuurpen?
Rij je nu met een korte stuurpen omdat je anders te ver zit? Waarom wil je dan meer reach?
Reed je die maat M wel met de standaard stuurpen?

Effectieve bovenbuis lengte lijkt me niet heel relevant, vooral in vergelijking met een ander merk / frame (je hebt nu een hardtail zelfs?).
Die slooping kan toch heel anders zijn?

Wat is je lengte en BBL?
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

aurelius schreef: wo 1 september 2021, 17:49 Het gaat gewoon hard, binnen 1-2 dagen waren de meeste modellen en maatjes alweer tijdelijk uitverkocht. Zoals altijd, je moet er gewoon snel bij zijn. Site in de gaten houden inderdaad, icm alert instellen.

Ik heb mijne Lux Trail CF 7 vandaag voor het eerst uitgelaten in Zuid-L.... mijn oude Lux ging al als de bliksem... maar deze nog veel meer :P ! Bergop niets ingeleverd, een fijne 3-standenlock, en bergaf en op de trails, zoals gehoopt en verwacht, heerlijk. Meer rust en controle, lekker draaien en keren, makkelijker snelheid vasthouden in de steenstroken, in/bij/over de huidige diepe watergeulen. Zal een sysje aanmaken.
Alvast 1 plaatje, al is de bike vanmiddag alweer wat aangepast. BikeYoke Revive zit erop, 30T ovaal, en achter nu ook een Wicked Will.

Afbeelding
Mooie fiets, hoe klimt hij in vergelijking met je oude Lux. De head tube is namelijk een stuk hoger wat bij jouw maat niet echt gunstig lijkt uit te vallen, jouw stuur staat namelijk hoger dan jouw zadel. Best wel een relaxe zit voor een XC fiets, maar lijkt mij niet fijn tijdens het klimmen.

Ondanks de eerste positieve gebruiker reviews kijk ik wel uit naar een review van pinkbike oid. waar de nieuwe Lux ook vergeleken gaat worden met concurrenten. Ik blijf het namelijk opmerkelijk vinden dan Canyon niet gewoon een volledig nieuw frame ontwikkelt heeft. Komt een beetje over ofdat ze snel een Trail Lux op de markt wilde brengen om niet achter op de concurrentie te gaan lopen. Scheelt natuurlijk een hoop tijd en geld om de achterkant van de Lux frame te hergebruiken. Bij andere merken zie je bij een slacker frame ook een aanpassing aan de seat tube angle.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De foto vertekent wat. Maar: klimt goed!
Zit is ook nagenoeg gelijk gebleven, even diep = 'horizontaal', dwz: stuur en zadel even hoog, maatje S.
De reach van de Lux Trail is relatief lang, de stuurbuis is echter ook relatief kort. Icm korte pen met negative rise en spacers erboven is de zit onveranderd. Zitbuishoek is ook niet zo verschillend tov andere trailgerichte XC-race/marathonbikes met 74,5gr. (Degenen die afstammen van de trailbikes hebben wel vaker scherpere hoeken, let maar eens op).

Ik heb altijd de Epic Evo in de gaten houden, prachtbike, die heeft jammer genoeg alleen geen lockout (en relatief duur, bij karige afmontage). Daar had ik een M moeten kiezen volgens de maattabel van Specialized. De Lux Trail in S heeft een nagenoeg gelijke geo!
Toen de Lux Trail uitkwam en ik de geometrie vergeleek en zag dat het paste heb ik dus meteen op de bestelknop geduwd.

De remote lock van de Lux Trail maakt dat je met klimmen niet wegzakt wat sag betreft, dus met klimmen zit je relatief lekker 'hoog en naar voren', zelfde klimstand als op mijn oude Lux. De zitbuis is dus steil genoeg voor mij in S. En je trapt natuurlijk ook super efficient, in de compleet gelockte stand of in de tussen-stand.
De stuurbuis van de Lux Trail tov de Epic Evo was zelfs wat korter. Wist dus dat ik makkelijk mijn zelfde diepe (dus horizontale) zit kon creëren. Had om die reden meteen al extra stuurpennen besteld, korter en met meer negative rise... die konden echter weer retour, want ik kwam prima uit met de originele pen.

Lux Trail rijdt en zit uitstekend. Lux Trail is stock nagenoeg perfect wat mij betreft: alleen de dropper had nog beter gekund, naar mijn smaak. Komt stock met de nieuwe zeer lichte 350gr Fox Transfer SL 10cm dropper, die echter alleen of helemaal in of helemaal uit kan. Dat had een traploos instelbare dropper mogen zijn, met iets meer drop. Opgelost door mijn oude Bike Yoke Revive 12,5cm om te zetten.

De Geo op een rijtje gezet, voor mijn 1,68m:

Oude 110mm Lux (in S) vs. 120mm Lux Trail (in S) vs. 120mm Epic Evo (in M), conform maattabel advies van Canyon en Speci bij 1,68m:

Reach: 41 - 44 - 43,6
Zithoek: 74 - 74,5 - 74,5
Stuurh.: 69,5 - 67,5 - 66,5
Stack: 58,5 - 59,1 - 59,9
Bovenb.: 57,5 - 60,4 - 60,2
Stem: 8 - 6 - 6
Stuur: 74 - 76 - 75
Chainstay: 43,3 - 43,3 - 43,8
Wielb.: 110 - 115,2 - 116,4
Balhoofd: 90 - 90 - 100
Laatst gewijzigd door aurelius op za 4 september 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

aurelius schreef: za 4 september 2021, 14:00 De remote lock van de Lux Evo maakt dat je met klimmen niet wegzakt wat sag betreft, dus met klimmen zit je relatief lekker 'hoog en naar voren', zelfde klimstand als op mijn oude Lux. De zitbuis is dus steil genoeg voor mij in S.
Lux Evo is stock nagenoeg perfect wat mij betreft: alleen de dropper had nog beter gekund, naar mijn smaak.
Canyon heeft nog een nieuwe. De Lux Evo. :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

massen schreef: za 4 september 2021, 14:35
aurelius schreef: za 4 september 2021, 14:00 De remote lock van de Lux Evo maakt dat je met klimmen niet wegzakt wat sag betreft, dus met klimmen zit je relatief lekker 'hoog en naar voren', zelfde klimstand als op mijn oude Lux. De zitbuis is dus steil genoeg voor mij in S.
Lux Evo is stock nagenoeg perfect wat mij betreft: alleen de dropper had nog beter gekund, naar mijn smaak.
Canyon heeft nog een nieuwe. De Lux Evo. :winkie:
Ow ja... verbeterd. Het lijkt ook zo op elkaar :winkie: ...
Lux Trail dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Moet trouwens wel een stuk meer poetsen met die grijze/beige :) manman wat zie je dingen duidelijker dan op mn oude zwarte zeg haha
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Idske schreef: za 4 september 2021, 16:50 Moet trouwens wel een stuk meer poetsen met die grijze/beige :) manman wat zie je dingen duidelijker dan op mn oude zwarte zeg haha
Als je wat minder poetst word hij ook zwart. :-q
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

aurelius schreef: za 4 september 2021, 14:00 De foto vertekent wat. Maar: klimt goed!
Zit is ook nagenoeg gelijk gebleven, even diep = 'horizontaal', dwz: stuur en zadel even hoog, maatje S.
De reach van de Lux Trail is relatief lang, de stuurbuis is echter ook relatief kort. Icm korte pen met negative rise en spacers erboven is de zit onveranderd. Zitbuishoek is ook niet zo verschillend tov andere trailgerichte XC-race/marathonbikes met 74,5gr. (Degenen die afstammen van de trailbikes hebben wel vaker scherpere hoeken, let maar eens op).

Ik heb altijd de Epic Evo in de gaten houden, prachtbike, die heeft jammer genoeg alleen geen lockout (en relatief duur, bij karige afmontage). Daar had ik een M moeten kiezen volgens de maattabel van Specialized. De Lux Trail in S heeft een nagenoeg gelijke geo!
Toen de Lux Trail uitkwam en ik de geometrie vergeleek en zag dat het paste heb ik dus meteen op de bestelknop geduwd.

De remote lock van de Lux Trail maakt dat je met klimmen niet wegzakt wat sag betreft, dus met klimmen zit je relatief lekker 'hoog en naar voren', zelfde klimstand als op mijn oude Lux. De zitbuis is dus steil genoeg voor mij in S. En je trapt natuurlijk ook super efficient, in de compleet gelockte stand of in de tussen-stand.
De stuurbuis van de Lux Trail tov de Epic Evo was zelfs wat korter. Wist dus dat ik makkelijk mijn zelfde diepe (dus horizontale) zit kon creëren. Had om die reden meteen al extra stuurpennen besteld, korter en met meer negative rise... die konden echter weer retour, want ik kwam prima uit met de originele pen.

Lux Trail rijdt en zit uitstekend. Lux Trail is stock nagenoeg perfect wat mij betreft: alleen de dropper had nog beter gekund, naar mijn smaak. Komt stock met de nieuwe zeer lichte 350gr Fox Transfer SL 10cm dropper, die echter alleen of helemaal in of helemaal uit kan. Dat had een traploos instelbare dropper mogen zijn, met iets meer drop. Opgelost door mijn oude Bike Yoke Revive 12,5cm om te zetten.

De Geo op een rijtje gezet, voor mijn 1,68m:

Oude 110mm Lux (in S) vs. 120mm Lux Trail (in S) vs. 120mm Epic Evo (in M), conform maattabel advies van Canyon en Speci bij 1,68m:

Reach: 41 - 44 - 43,6
Zithoek: 74 - 74,5 - 74,5
Stuurh.: 69,5 - 67,5 - 66,5
Stack: 58,5 - 59,1 - 59,9
Bovenb.: 57,5 - 60,4 - 60,2
Stem: 8 - 6 - 6
Stuur: 74 - 76 - 75
Chainstay: 43,3 - 43,3 - 43,8
Wielb.: 110 - 115,2 - 116,4
Balhoofd: 90 - 90 - 100
Snap je verhaal helemaal, behalve gezien de lockout. Ik gebruik mijn lockout enkel op asfalt, en dan ook vaak niet. Waarom zou je de lockout op een klim gebruiken? De suspension, ook op een lux, zijn zo efficiënt tegen woordig, dat een lockout in mijn optiek niet sneller is en ook niet prettiger rijd. Als ik je verhaal zo lees was de epic EVO gewoon de keuze voor jou.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan las je toch niet goed :wink: .
Ik vind een lockout heel fijn fietsen, en ik wil een voor de prijs heel goed afgemonteerde fiets, 2 wensen.
Dus valt een Epic Evo af...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: za 4 september 2021, 19:27 Als ik je verhaal zo lees was de epic EVO gewoon de keuze voor jou.
Nu is de Epic nooit een keuze...


Tenzij ze de Brain eraf gooien!


Oh, wacht even...


:winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pro_Shifty schreef: vr 3 september 2021, 10:49 Top. De fiets is uiteraard bedoeld voor allround gebruik.
Eigenlijk geef je dus aan dat het dus andersom was: een xc-bike is maar beperkt inzetbaar!


(Toch maar eens zaken benoemen zoals ze zijn! :kiss: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie