Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Dus grip genoeg aan de voor kant.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Heb ondertussen de Canyon Lux Trail CF8 binnen. Ik heb er nog maar 1 rondje op gereden en dat fietste erg fijn. Ik vond de banden wel nogal een overkill, die gaan er bij mij in ieder geval vanaf. Ik vond ze te grof, met minder noppen kan ik de bochten ook wel doorkomen.

Op de weg/verhard park vond ik ze niet erg snel lopen. Ondanks dat de gehele fiets als een sneltrein ging.

Een setje Racing Ray en Racing Ralph zal dat wellicht wel oplossen.

Daarnaast vond ik het stuur wel echt heel erg breed (76/77 cm breed). Dat had wel iets minder gekund wat mij betreft. Maar het is ook allemaal nog even finetunen en wennen.

Waar ik direct heel positief over ben is de overstap van mijn aluminium fully naar carbon en de carbon wielen. Wat een verademing zeg. Het elektrisch schakelen is ook echt fijn. Dit gaat echt super snel en correct. Nog even testen als het één groot blub zooi is, dat komt nog.

De lockout link in het handvat werkt ook echt heel handig.

Wat dat betreft ben ik tot nu toe echt heel positief verrast.
#Skraleanjers
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zelfde review, in tekstvorm: https://flowmountainbike.com/tests/cany ... view-2022/ .

Wel herkenbaar :-q .
Precies de tweaks die ik ook deed.
Achter een bandje met meer grip (ook een Wicked Will), dropper gewisseld voor een model met ‘infinite travel’ (Bike Yoke Revive), en een stuurpen van 1cm korter (5cm en -20gr) (als kleine rijder aan de onderkant van de maattabel).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

heb nav dat youtube filmpje de maatvoering nog eens bekeken. Mijn Oiz maat M (ben 1.75) zit vrij dicht tegen een maat S Canyon trail aan. Is denk ik iets voor iedereen die een canyon besteld om wel ff goed om te realiseren dat zo'n Canyon 'groot' valt.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Dus tegenover de CF/CF SLX die juist wat kleiner/korter dan gemiddeld uitvalt...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt.
Een Lux Trail in maat S heeft een nagenoeg identieke geometrie als een Specialized Epic Evo in maat M.
Dus zit je er tussenin, eerder afronden naar beneden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Marcel964 schreef: do 23 september 2021, 08:05 heb nav dat youtube filmpje de maatvoering nog eens bekeken. Mijn Oiz maat M (ben 1.75) zit vrij dicht tegen een maat S Canyon trail aan. Is denk ik iets voor iedereen die een canyon besteld om wel ff goed om te realiseren dat zo'n Canyon 'groot' valt.
Eerst was dit in de maat tabel ook te zien. Had ik voor mijn lengte een L nodig ipv een XL voor de “normale” lux. Nu is dit in de tabel weer gelijk getrokken 🤨
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

aurelius schreef: wo 22 september 2021, 21:02 Zelfde review, in tekstvorm: https://flowmountainbike.com/tests/cany ... view-2022/ .
Kortom, best een goede bike :D ...."velen" waren sceptisch over de zitbuishoek. In de review wordt daar in het praktijk gebruik niet echt hinder van ondervonden. Zadel, stuurpenlengte en banden is best persoonlijk en banden afhankelijk van waar je rijdt en altijd eenvoudig naar smaak aan te passen.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Mjah eerlijk is eerlijk een hele mooie review :-q
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Iw@n schreef: do 23 september 2021, 10:36
aurelius schreef: wo 22 september 2021, 21:02 Zelfde review, in tekstvorm: https://flowmountainbike.com/tests/cany ... view-2022/ .
Kortom, best een goede bike :D ...."velen" waren sceptisch over de zitbuishoek. In de review wordt daar in het praktijk gebruik niet echt hinder van ondervonden. Zadel, stuurpenlengte en banden is best persoonlijk en banden afhankelijk van waar je rijdt en altijd eenvoudig naar smaak aan te passen.
Met een stijlere zitbuishoek was de 'lengte bovenbuis' korter geworden. De reviewer heeft dat min of meer opgelost door zijn zadel behoorlijk naar voren te schuiven.

Voor mij komt komt de review over als een fiets die niet goed uitontwikkeld is, wat je wel bij de concurrent zoals de Epic Evo wel terugziet. De 'nadelen' vallen te behelpen met het naar voorschuiven van je zadel + kortere stem. Maar eigenlijk zou je dat niet willen zien bij dit soort dure fietsen. Tenminste, als ik dit soort bedragen ga uitgeven wil ik niet over een paar jaar een introductie van een Lux frame zien zoals die eigenlijk nu had moeten zijn. Niet een bestaand frame hergebruiken voor meer winst, maar gewoon een nieuw frame waar echt een filosofie achter zit zoals bij de nieuwe Scott Spark.

Ik vind zelf dat ze wel wat kritischer mochten zijn, in de zin wat Canyon beter had mogen doen.

Toch blijft deze Lux Trail, mede door zijn interessante prijs/kwaliteit, zeer interessant, die toch wel op mijn verlanglijstje staat om uit te proberen :winkie:

Typo: reach --> lengte bovenbuis :-q
Laatst gewijzigd door Dizer op do 23 september 2021, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Dizer schreef: do 23 september 2021, 12:35
Iw@n schreef: do 23 september 2021, 10:36

Kortom, best een goede bike :D ...."velen" waren sceptisch over de zitbuishoek. In de review wordt daar in het praktijk gebruik niet echt hinder van ondervonden. Zadel, stuurpenlengte en banden is best persoonlijk en banden afhankelijk van waar je rijdt en altijd eenvoudig naar smaak aan te passen.
Met een stijlere zitbuishoek was de reach korter geworden. De reviewer heeft dat min of meer opgelost door zijn zadel behoorlijk naar voren te schuiven.

Voor mij komt komt de review over als een fiets die niet goed uitontwikkeld is, wat je wel bij de concurrent zoals de Epic Evo wel terugziet. De 'nadelen' vallen te behelpen met het naar voorschuiven van je zadel + kortere stem. Maar eigenlijk zou je dat niet willen zien bij dit soort dure fietsen. Tenminste, als ik dit soort bedragen ga uitgeven wil ik niet over een paar jaar een introductie van een Lux frame zien zoals die eigenlijk nu had moeten zijn. Niet een bestaand frame hergebruiken voor meer winst, maar gewoon een nieuw frame waar echt een filosofie achter zit zoals bij de nieuwe Scott Spark.

Ik vind zelf dat ze wel wat kritischer mochten zijn, in de zin wat Canyon beter had mogen doen.

Toch blijft deze Lux Trail, mede door zijn interessante prijs/kwaliteit, zeer interessant, die toch wel op mijn verlanglijstje staat om uit te proberen :winkie:
De reach word gemeten vanaf de (afstand) trapas, dus het lijkt mij dat de stillere zitbuis hier niet mee van doen heeft?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, de reach wordt niet beïnvloed door de zitbuishoek:
Afbeelding

Roteer de zitbuis om het bracket en zie dat de reach niet veranderd ;-)
De bovenbuislengte wel, en daarmee de afstand naar het stuur als je zit ook.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dizer schreef: do 23 september 2021, 12:35
Iw@n schreef: do 23 september 2021, 10:36

Kortom, best een goede bike :D ...."velen" waren sceptisch over de zitbuishoek. In de review wordt daar in het praktijk gebruik niet echt hinder van ondervonden. Zadel, stuurpenlengte en banden is best persoonlijk en banden afhankelijk van waar je rijdt en altijd eenvoudig naar smaak aan te passen.
Met een stijlere zitbuishoek was de reach korter geworden. De reviewer heeft dat min of meer opgelost door zijn zadel behoorlijk naar voren te schuiven.

Voor mij komt komt de review over als een fiets die niet goed uitontwikkeld is, wat je wel bij de concurrent zoals de Epic Evo wel terugziet. De 'nadelen' vallen te behelpen met het naar voorschuiven van je zadel + kortere stem. Maar eigenlijk zou je dat niet willen zien bij dit soort dure fietsen. Tenminste, als ik dit soort bedragen ga uitgeven wil ik niet over een paar jaar een introductie van een Lux frame zien zoals die eigenlijk nu had moeten zijn. Niet een bestaand frame hergebruiken voor meer winst, maar gewoon een nieuw frame waar echt een filosofie achter zit zoals bij de nieuwe Scott Spark.

Ik vind zelf dat ze wel wat kritischer mochten zijn, in de zin wat Canyon beter had mogen doen.

Toch blijft deze Lux Trail, mede door zijn interessante prijs/kwaliteit, zeer interessant, die toch wel op mijn verlanglijstje staat om uit te proberen :winkie:
Dit heeft denk ik meer te maken met de lengte van de rijder en de juiste maat.
Als een rijder precies tussen 2 maten zit zul je de fiets iets moeten aanpassen voor een optimale zit.
Dit is onafhankelijk van het merk.
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Dit heeft denk ik meer te maken met de lengte van de rijder en de juiste maat.
Als een rijder precies tussen 2 maten zit zul je de fiets iets moeten aanpassen voor een optimale zit.
Dit is onafhankelijk van het merk.
De 'testmeneer' van FLOW lijkt wat aan de kleine kant voor de M-Lux en heeft daarom idd wat aanpassingen gedaan. Hij schrijft ook

To suit my 175cm height, I’ve been riding a Medium size in the Canyon Lux Trail. Though for the first time ever testing a Canyon, it occurred to me during my first ride out that this size could actually be too big.

Having switched the saddle and stem, I’m now totally happy with the fit of the Medium size Lux Trail. Still, for those folks who are on the border between two sizes, it’s worth taking a closer look at the reach and effective top tube measurements. This is a considerably longer bike than what we’ve seen from Canyon’s XC and trail bikes in the past.

Beetje opletten dus met de maatvoering van de Lux Trail...desondanks gewoon een topfietsje

(....ja, ik ben een trotse bezitter :D )
Plaats reactie