jernij schreef: ↑za 8 januari 2022, 12:57
Ik blijf het bijzonder vinden, rem echt nooit (bewust) in. En de levensduur van de blokjes is toch behoorlijk imho (inmiddels ruim 7000km).
Hoort dit dan ook bij de racefiets volgens jullie?
Hier hetzelfde, maar zit nu aan 6000km.
Het setje aan de achterkant heeft niet meer heel veel "vlees" erop. Maar toch niet slecht.
In het verleden heb ik wel vaker ingeremd, maar sprintjes trekken en remmen heb ik tegenwoordig eigenlijk weinig zin in.
Omdat ik maar heel weinig in de regen/blubber fiets, ik hier in de regio zelf in deze omstandigheden best wel redelijk modderloze routes kan fietsen en hier weinig hoogteverschil is slijten de remblokjes maar weinig.
Laatst gewijzigd door FranX78 op zo 9 januari 2022, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
nickster schreef: ↑za 8 januari 2022, 13:49
Ik deed het eerst ook nooit, maar het maakt toch echt verschil...vooral bij nieuwe schijven en blokjes. Remt veel beter daarna, of ze langer mee gaan geen idee
Bij de racefiets is het minder kritisch denk ik, bij Mtb is vaak het issue dat er zand, water, modder whatever tussenkomt als je ze niet netjes inrent. Dat helpt niet
Inremmen voorkomt ook niet dat er zand, water of modder tussenkomt hoor...inremmen zorgt er voor dat de blokken en schijven optimaal op elkaar inslijten en dat doen ze nu eenmaal beter als ze op temperatuur komen.
Als Canyon je fiets in Eindhoven in elkaar zet, remmen zij hem in. Als je hem in een kartonnen doos thuis krijgt, moet je dat zelf doen.
Ik weet wel zeker dat Canyon dat niet doet.....
In-remmen doe ik heel subtiel. Als het er net nieuw opzit op straat even een klein rondje om en een paar keer normaal remmen. De rest komt wel tijdens een MTB ritje. Abnormaal veel hitte in de schijven en blokken remmen doe ik nooit. Dus ook niet die 25 keer hard remmen e.d wat er gesuggereerd wordt.
Dikke onzin.......
Sinds de schijfrem steeds meer op "gewone" sportieve fietsen en met name ook e-bikes voorkomt vind je bij veel huis, tuin & keukenfietsenwinkels een (prijzig) rollenbankje staan tbv het inremmen. Waarom, omdat ze geen trek hebben in klanten die klagen over slechte en vooral piepende remmen...maar ook geen zin hebben om de monteur bij elke afleverbeurt een kwartier kwijt te zijn omdat hij de fiets op straat aan het inremmen is.
En dan ga jij zeggen dat dit "dikke onzin" is ?
Onzin?!
Dan heb jij je remmen zelden écht nodig en heb je blijkbaar het verschil nooit ervaren? Gewend aan een omgeving met weinig hoogteverschillen, ben je een rustige daler?
Door je remmen goed heet te maken, dus juist door wel hard te remmen, en niet te subtiel, smelt de hars van de blokjes, waarin kunststof of metaaldeeltjes zitten. Remkracht neemt toe, piepen wordt minder, ze gaan langer mee. Magura, SRAM, Formula, Shimano… merk rem maakt niet uit, je merkt het verschil bij elke rem, bij alle blokjes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Na enorm veel wikken en wegen tussen de Lux CF en de Lux Trail wordt het voor mij hoogstwaarschijnlijk de Lux CF 7.
Ik zou hier graag een dropper in plaatsen, maar kan nergens vinden of hier in het frame een voorbereiding voor is getroffen?
Iemand met een lux CF 7 in de schuur die hier een antwoord op weet?
Vorig jaar en het jaar ervoor werden de Lux modellen zelfs met een dropper geleverd. Ik heb een Lux CF7 ‘21 en die is dus ook met een dropper(tje) geleverd. Tot de trail uit kwam. Toen is de gewone Lux CF7 wat meer racy gemaakt (geen dropper, geen Fox34 meer, …). Maar het frame is hetzelfde gebleven.
Het antwoord op je vraag is dus: Ja
Laatst gewijzigd door FranX78 op ma 10 januari 2022, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jernij schreef: ↑za 8 januari 2022, 12:57
Ik blijf het bijzonder vinden, rem echt nooit (bewust) in. En de levensduur van de blokjes is toch behoorlijk imho (inmiddels ruim 7000km).
Hoort dit dan ook bij de racefiets volgens jullie?
Levensduur is meer dan alleen km's, er zijn een heleboel omstandigheden die meespelen. Puur naar de kms kijken zegt niet zo heel veel.
Trek maar eens door naar de 35 per uur en maak een noodstop. Stop dan voor en achter nieuwe blokken in je klauwen en doe nog eens een noodstop. Dan merk je het verschil wel.
bertus 35 schreef: ↑ma 10 januari 2022, 22:48
Ik heb de lux cf 7 besteld, leverdatum begin maart, wie weet wanneer je nou moet gaan betalen en hoe zit het als de leverdatum veel later wordt?
Deze reviewer is meestal positief over alle fietsen, omdat er volgens hem geen slechte fietsen meer gemaakt worden. Best bijzonder dus dat hij hier erg kritisch is.
De Lux Trail heeft gewoon te lijden onder z'n naam: die is niet zo handig gekozen en schept verwachtingen die dit type bike nooit waarmaakt. Als ze 'm Lux Marathon hadden genoemd waren de kritieken ook anders geweest.
Dat er van dit type veersysteem icm de demper tune die Canyon kiest geen wonderen te verwachten zijn als je praat over 'trail' moge duidelijk zijn, maar in een review die een 'trail'bike bespreekt gaat dat wel als negatief worden uitgelegd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....