Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

jernij schreef: za 8 januari 2022, 12:57 Ik blijf het bijzonder vinden, rem echt nooit (bewust) in. En de levensduur van de blokjes is toch behoorlijk imho (inmiddels ruim 7000km).
Hoort dit dan ook bij de racefiets volgens jullie?
Hier hetzelfde, maar zit nu aan 6000km.
Het setje aan de achterkant heeft niet meer heel veel "vlees" erop. Maar toch niet slecht.

In het verleden heb ik wel vaker ingeremd, maar sprintjes trekken en remmen heb ik tegenwoordig eigenlijk weinig zin in.
Omdat ik maar heel weinig in de regen/blubber fiets, ik hier in de regio zelf in deze omstandigheden best wel redelijk modderloze routes kan fietsen en hier weinig hoogteverschil is slijten de remblokjes maar weinig.
Laatst gewijzigd door FranX78 op zo 9 januari 2022, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

nickster schreef: za 8 januari 2022, 13:49 Ik deed het eerst ook nooit, maar het maakt toch echt verschil...vooral bij nieuwe schijven en blokjes. Remt veel beter daarna, of ze langer mee gaan geen idee

Bij de racefiets is het minder kritisch denk ik, bij Mtb is vaak het issue dat er zand, water, modder whatever tussenkomt als je ze niet netjes inrent. Dat helpt niet
Inremmen voorkomt ook niet dat er zand, water of modder tussenkomt hoor...inremmen zorgt er voor dat de blokken en schijven optimaal op elkaar inslijten en dat doen ze nu eenmaal beter als ze op temperatuur komen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

thijsgillijns schreef: za 8 januari 2022, 14:28
Als Canyon je fiets in Eindhoven in elkaar zet, remmen zij hem in. Als je hem in een kartonnen doos thuis krijgt, moet je dat zelf doen.
Ik weet wel zeker dat Canyon dat niet doet.....

In-remmen doe ik heel subtiel. Als het er net nieuw opzit op straat even een klein rondje om en een paar keer normaal remmen. De rest komt wel tijdens een MTB ritje. Abnormaal veel hitte in de schijven en blokken remmen doe ik nooit. Dus ook niet die 25 keer hard remmen e.d wat er gesuggereerd wordt.
Dikke onzin.......

Sinds de schijfrem steeds meer op "gewone" sportieve fietsen en met name ook e-bikes voorkomt vind je bij veel huis, tuin & keukenfietsenwinkels een (prijzig) rollenbankje staan tbv het inremmen. Waarom, omdat ze geen trek hebben in klanten die klagen over slechte en vooral piepende remmen...maar ook geen zin hebben om de monteur bij elke afleverbeurt een kwartier kwijt te zijn omdat hij de fiets op straat aan het inremmen is.
En dan ga jij zeggen dat dit "dikke onzin" is ? 🤔
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Onzin?!
Dan heb jij je remmen zelden écht nodig en heb je blijkbaar het verschil nooit ervaren? Gewend aan een omgeving met weinig hoogteverschillen, ben je een rustige daler?

Door je remmen goed heet te maken, dus juist door wel hard te remmen, en niet te subtiel, smelt de hars van de blokjes, waarin kunststof of metaaldeeltjes zitten. Remkracht neemt toe, piepen wordt minder, ze gaan langer mee. Magura, SRAM, Formula, Shimano… merk rem maakt niet uit, je merkt het verschil bij elke rem, bij alle blokjes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Helemaal eens Aurelius, maar goed misschien maar weer on topic op de canyons :)
J-D
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 23 april 2012, 19:01
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Laat ik ‘m dan weer canyon specifiek maken!

Na enorm veel wikken en wegen tussen de Lux CF en de Lux Trail wordt het voor mij hoogstwaarschijnlijk de Lux CF 7.
Ik zou hier graag een dropper in plaatsen, maar kan nergens vinden of hier in het frame een voorbereiding voor is getroffen?
Iemand met een lux CF 7 in de schuur die hier een antwoord op weet?
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Vorig jaar en het jaar ervoor werden de Lux modellen zelfs met een dropper geleverd. Ik heb een Lux CF7 ‘21 en die is dus ook met een dropper(tje) geleverd. Tot de trail uit kwam. Toen is de gewone Lux CF7 wat meer racy gemaakt (geen dropper, geen Fox34 meer, …). Maar het frame is hetzelfde gebleven.

Het antwoord op je vraag is dus: Ja
Laatst gewijzigd door FranX78 op ma 10 januari 2022, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

jernij schreef: za 8 januari 2022, 12:57
Ik blijf het bijzonder vinden, rem echt nooit (bewust) in. En de levensduur van de blokjes is toch behoorlijk imho (inmiddels ruim 7000km).
Hoort dit dan ook bij de racefiets volgens jullie?
Levensduur is meer dan alleen km's, er zijn een heleboel omstandigheden die meespelen. Puur naar de kms kijken zegt niet zo heel veel.

Trek maar eens door naar de 35 per uur en maak een noodstop. Stop dan voor en achter nieuwe blokken in je klauwen en doe nog eens een noodstop. Dan merk je het verschil wel.
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

Ik heb de lux cf 7 besteld, leverdatum begin maart, wie weet wanneer je nou moet gaan betalen en hoe zit het als de leverdatum veel later wordt?
Mtb Renkum
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

bertus 35 schreef: ma 10 januari 2022, 22:48 Ik heb de lux cf 7 besteld, leverdatum begin maart, wie weet wanneer je nou moet gaan betalen en hoe zit het als de leverdatum veel later wordt?
Ik zou de Canyon chat proberen.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Vlak voor levering krijg je een betaallink.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Lux trail best kritische review. https://youtu.be/EuS9mmqq1AQ
Fritso
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 15:25

Hier nog één: https://www.youtube.com/watch?v=uNqdPjhvWR0

Deze reviewer is meestal positief over alle fietsen, omdat er volgens hem geen slechte fietsen meer gemaakt worden. Best bijzonder dus dat hij hier erg kritisch is.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

De Lux Trail heeft gewoon te lijden onder z'n naam: die is niet zo handig gekozen en schept verwachtingen die dit type bike nooit waarmaakt. Als ze 'm Lux Marathon hadden genoemd waren de kritieken ook anders geweest.
Dat er van dit type veersysteem icm de demper tune die Canyon kiest geen wonderen te verwachten zijn als je praat over 'trail' moge duidelijk zijn, maar in een review die een 'trail'bike bespreekt gaat dat wel als negatief worden uitgelegd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Ik ben nog steeds érg blij met mijn Lux Trail CF 7.0
Plaats reactie