Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Groc86
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 februari 2019, 11:47

Dank voor jullie tips.

Kunnen idd altijd de Stuurpen nog aanpassen. Mijn ervaring met de online calculator van Canyon is dat ze altijd aan de lage kant zitten.

Als Canyon in EHV ook de M adviseert dat zit dat wel snor.

Ben benieuwd, komt tussen 4-15 oktober binnen.
Laat jullie de bevindingen wel weten.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

aurelius schreef: zo 26 september 2021, 08:13 Wat fijn is: je kunt een fiets bij Canyon altijd retourneren/wisselen <1 maand. Dus ook bij twijfel over de maat.
Andere opties, dan het inderdaad voorleggen aan Canyon zelf, of aan bezitters hier: proefzitten, proefrijden (parkeerplaats) te Canyon Koblenz, bij een bezitter?

De Lux Trail valt in ieder geval lang qua reach.
Een Trail S is bv even groot als een Specialized Epic Evo in M, met nagenoeg identieke geometrie.
Mjah ik had hetzelde issue (ik ben 1,91 dus een XL besteld net als met alle normale Lux''en die ik heb gehad) vanwege de sterk aangepaste geometrie en de maten van de Lux Trail moest ik nu dus een L hebben.
Ze konden het niet omzetten en ik moest hem maar opnieuw bestellen. Wat dus niet meer gaat lukken omdat hij uitverkocht is.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hmmm… Ik (1.91cm lang, bbl 90cm) heb verregaande interesse in de Neuron CF.8 en was eigenlijk van plan om, zo gauw ‘ie beschikbaar is, voor de XL te gaan.
Nou zat Canyon altijd wat laag als ‘t ging om maatadvies, maar ik begrijp dat ik daar nu niet meer van kan uitgaan? Ik krijg namelijk wel de L voor mijn maten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Neuron valt relatief 'kort'.
Een Lux Trail valt relatief erg 'lang' qua reach.
Ik zou gewoon Canyon even contacteren als je twijfelt over het maatadvies dat je krijgt als je jouw waardes invult op de website.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jibb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 juni 2006, 17:22

nickster schreef: ma 27 september 2021, 09:52 Mjah ik had hetzelde issue (ik ben 1,91 dus een XL besteld net als met alle normale Lux''en die ik heb gehad) vanwege de sterk aangepaste geometrie en de maten van de Lux Trail moest ik nu dus een L hebben.
Ze konden het niet omzetten en ik moest hem maar opnieuw bestellen. Wat dus niet meer gaat lukken omdat hij uitverkocht is.
Ben ook 1,91 met bbl van 91,6 en relatief lange armen. Volgens de Canyon site kom ik voor zowel de normale Lux als de Lux trail op een L uit.

Aangezien mij dit aan de kleine kant leek vorige week bij Canyon in Koblenz langs geweest om de verschillende maten te passen. Conclusie Lux trail in XL past mij perfect. De gewone Lux in L is veel te klein. Zat voor mijn gevoel boven het voorwiel en had de kont helemaal achterop het zadel. Vervolgens de Lux in XL geprobeerd. Zat al een stuk beter maar nog steeds het gevoel iets ‘te kort’ te zitten. Als ik goed op het zadel ging zitten kwam ik met de handen net niet goed uit en leunde ik vol op de muis van de duim. Na paar min proefrijden tintelingen en doof gevoel in de handen. Als laatste de Lux trail in XL en hierbij gelijk het gevoel goed op de fiets te zitten.

Wanneer je naar de geometrie van de Lux tov die Lux trail kijkt zit in een XL een verschil van ongeveer 2,5 cm in de top tube. Bij mij maakte dat het verschil van vol op de muis leunen of het stuur middenin de handpalm.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Ok,

Ja klopt Normale Lux in L is veel te klein voor iemand van 1.91. Mijn bb lengte is ook ongeveer hetzelfde met 91,5.

Het zou idd ook van je armlengte kunnen afhangen. Hoe lang zijn jou armen dan als ik vragen mag hihi :-q

Ik heb het van drie argumenten laten afhangen, en toch ook wel echt heel lang met verschillende fietsen getest/ervaren en vergeleken.

1) Normale Lux tov lux trail
Lux trail in L is al behoorlijk groter dan de normale lux in XL.
Dus dan is het een easy keuze voor mij. Aangezien ik nu meer dan prima zit op de lux XL en hier ook nog eens gebruik maak van een kortere stuurpen van 60mm, dan wel in combi met een 780 stuur. maar goed dat is ook wel aan te bevelen :D
Lux trail in L reach van 480, normale lux in XL reach van 470.

Ook vind ik een bovenbuis van 674 disproportioneel lang, ook als je het met concurrentie vergelijkt. Dus dat is voor mij extra argument om naar een L te gaan.

2) Concurrentie qua maten bij 1.91 lengte in XL
Epix EVO XL: 650 bb, 485 reach. Santa Crux blur 650, 483, Oiz TR XL: 610, 466.

3) Maatcalculator ideale reach Als ik mijn lichaamsmaten invul op de ideale reach calculator dan kom ik uit op 485. Kortom dat ligt er dicht tegen de L aan.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Giant-E schreef: ma 27 september 2021, 11:52 Hmmm… Ik (1.91cm lang, bbl 90cm) heb verregaande interesse in de Neuron CF.8 en was eigenlijk van plan om, zo gauw ‘ie beschikbaar is, voor de XL te gaan.
Nou zat Canyon altijd wat laag als ‘t ging om maatadvies, maar ik begrijp dat ik daar nu niet meer van kan uitgaan? Ik krijg namelijk wel de L voor mijn maten.
Ik ben zelf 1,93cm met bbl 89cm en ben voor de Neuron CF in maat XL gegaan. Past mij perfect.
Let wel de XL heeft een veel grotere stuurbuis in het frame dan op de foto's op de Canyon site te zien is. Ik moest er even aan wennen.

Afbeelding
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Jibb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 juni 2006, 17:22

Heb een armlengte/ spanwijdte van 197.

Heb ook een aantal andere fietsen gepast. Cube AMS 100 C:68 in XL zat te kort, idem de Oiz XC in XL. Trek Supercaliber in XL voelde aardig goed, tikkeltje te kort.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Jibb schreef: ma 27 september 2021, 16:54 Heb een armlengte/ spanwijdte van 197.

Heb ook een aantal andere fietsen gepast. Cube AMS 100 C:68 in XL zat te kort, idem de Oiz XC in XL. Trek Supercaliber in XL voelde aardig goed, tikkeltje te kort.
Ok dan zou het kunnen, maar dan heb je idd lange armen tov de rest :-q
Ik ging van iets normalere verhoudingen uit/gemiddeld :D
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

McLambo schreef: ma 27 september 2021, 16:50
Giant-E schreef: ma 27 september 2021, 11:52 Hmmm… Ik (1.91cm lang, bbl 90cm) heb verregaande interesse in de Neuron CF.8 en was eigenlijk van plan om, zo gauw ‘ie beschikbaar is, voor de XL te gaan.
Nou zat Canyon altijd wat laag als ‘t ging om maatadvies, maar ik begrijp dat ik daar nu niet meer van kan uitgaan? Ik krijg namelijk wel de L voor mijn maten.
Ik ben zelf 1,93cm met bbl 89cm en ben voor de Neuron CF in maat XL gegaan. Past mij perfect.
Let wel de XL heeft een veel grotere stuurbuis in het frame dan op de foto's op de Canyon site te zien is. Ik moest er even aan wennen.

Afbeelding
Jouw zadel staat wel erg hoog zeg! En dat met een 89cm bbl?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Giant-E schreef: ma 27 september 2021, 11:52 Hmmm… Ik (1.91cm lang, bbl 90cm) heb verregaande interesse in de Neuron CF.8 en was eigenlijk van plan om, zo gauw ‘ie beschikbaar is, voor de XL te gaan.
Nou zat Canyon altijd wat laag als ‘t ging om maatadvies, maar ik begrijp dat ik daar nu niet meer van kan uitgaan? Ik krijg namelijk wel de L voor mijn maten.
Even de test gedaan met Canyon’s pps-tool: Pas bij 193lang - 93bbl schiet ie naar XL advies.

Dan ga je toch serieus overwegen om een L te bestellen. Maar in 2018 viel een Grand Canyon L bij mij te klein uit, ondanks eenzelfde soort advies. Vandaar mijn twijfels nu.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Giant-E schreef: di 28 september 2021, 07:23
Giant-E schreef: ma 27 september 2021, 11:52 Hmmm… Ik (1.91cm lang, bbl 90cm) heb verregaande interesse in de Neuron CF.8 en was eigenlijk van plan om, zo gauw ‘ie beschikbaar is, voor de XL te gaan.
Nou zat Canyon altijd wat laag als ‘t ging om maatadvies, maar ik begrijp dat ik daar nu niet meer van kan uitgaan? Ik krijg namelijk wel de L voor mijn maten.
Even de test gedaan met Canyon’s pps-tool: Pas bij 193lang - 93bbl schiet ie naar XL advies.

Dan ga je toch serieus overwegen om een L te bestellen. Maar in 2018 viel een Grand Canyon L bij mij te klein uit, ondanks eenzelfde soort advies. Vandaar mijn twijfels nu.
Dan vergelijk je toch de afmetingen van je huidige fiets en de neuron in de geo tabellen?
Deze toch? https://geometrygeeks.bike/bike/cube-am ... o-29-2013/
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dat is ‘m inderdaad, de 21”. Thanks, M. :-q
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

wat nieuwe uitvoeringen nu op voorraad: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... bikes/lux/
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Matthijs_XtC schreef: di 28 september 2021, 10:55 wat nieuwe uitvoeringen nu op voorraad: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... bikes/lux/
De nieuwe Lux CF SLX 9 Team heeft zelfs een 70 graden balhoofdhoek :o ... Wordt mijn "oude" fiets weer modern
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Plaats reactie