Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

McLambo schreef: do 7 mei 2020, 10:54 Ik krijg steeds meet GAS bij het lezen van de positieve reacties van bikers die zijn over gestapt op fullies.

Ik zit te aazen oo een Neuron, hiervoor zou ik mijn budget kunnen oprekken.

Enige aarzelingen:
- overstap op Sram GX (in mijn budget)
- rij nu AL 2013 HT van 11,9 kg, neuron zal wel paar kilootjes bij komen
- rij swinters hier (veluwe) door, in de chocopasta. Dit is een zware wissel op de hardware; hoe zal dit gaan met een achterbrug en vering? Zit niet te wachten op een enorme kostenpost qua onderhoud en vervangen.

De reden dat ik een fully overweeg is mijn rug(klachten) en meer fun op de MTB routes harderwijk ermelo die toch redelijk technisch zijn..


Wie trekt me over de streep? 😛
Ik denk dat je je rug met een fully wel een plezier gaat doen.
Sram zou dus nooit mijn keuze zijn, maar daar heb ik denk ik wel genoeg over gezegd ;-).
Ik had zelf een 10,5kg hardtail en nu dus een 12,9 of zoiets neuron (had budget voor de cf) en ik kan niet zeggen dat ik het extra gewicht echt merk. Wel merk ik dat het veel fijner fietst.

Als je in de winter pindakaas en chocopasta verkiest boven binnenzitten zul je uiteindelijk ook de lagers van de achterbrug als extra kostenpost krijgen, maar of dat de pret gaat drukken waag ik te betwijfelen. Die kosten niet echt de wereld.
Je bespaart je nu waarschijnlijk al drie vaten bier uit omdat je toch geen terras kunt pikken ivm corona ... dus voor de komende jaren is er budget :winkie: .

Zo ... genoeg getrokken voor nu :bier:
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Hehe, ja de streep is bijna in zicht.

Alleen Sram/Shimano puntje staat nog open, ik ga me hier eens verder in verdiepen.
Rij nu 3x10 XT, en je wilt niet weten hoeveel kettingen, casettes en hubs ik de afgelopen 6 jaar met deze fiets kapot gereden heb (schijnt iets met 110 kilo gewicht te maken te hebben? :roll: ) vandaar mijn overweging om eens iets totaal anders te proberen

Als onderhoud van de achterbrug beperkt blijft tot lagers, dan lukt mij dat zelf prima. Ging mij meer om de shock, beste die een beetje uit de modder te houden vermoed ik
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

McLambo schreef: do 7 mei 2020, 11:14 Hehe, ja de streep is bijna in zicht.

Alleen Sram/Shimano puntje staat nog open, ik ga me hier eens verder in verdiepen.
Rij nu 3x10 XT, en je wilt niet weten hoeveel kettingen, casettes en hubs ik de afgelopen 6 jaar met deze fiets kapot gereden heb (schijnt iets met 110 kilo gewicht te maken te hebben? :roll: ) vandaar mijn overweging om eens iets totaal anders te proberen

Als onderhoud van de achterbrug beperkt blijft tot lagers, dan lukt mij dat zelf prima. Ging mij meer om de shock, beste die een beetje uit de modder te houden vermoed ik
Lijkt me sterk dat jou gewicht iets met slijtage van ketting en cassetes te maken heeft.
Veel kracht op de aandrijflijn zorgt voor slijtage en als de profs t kunnen gebruiken is het voor ons amateurs meer dan sterk zat.

Wat dus wel een aanslag erop is is de vervuiling zoals modder en zand. Daarnaast is schakelen onder last ook een zware aanslag.
Laat daar nu de nieuwe xt 12speed een enorme vooruitgang zijn (heb ik zelf ervaren, komend van 2x10 xt) en ook nog eens geschikt voor de e-mtbs die veel meer vermogen op de aandrijving zetten (koppel motor en beenkracht van t ventje op de fiets :winkie: ) en je kunt uitrekenen dat het nieuwe xt-systeem een behoorlijke stap voorwaarts is.
NB. Ik schakel dus zo als het uitkomt en ook veel onder last omdat ik bij een klim er wel eens achter wil komen dat de druk in mn knie erg hoog wordt en dan een gang kleiner schakel.

Voor wat betreft demper is dat inderdaad wel logisch dat ook die net als de vork om onderhoud zal vragen. Maar dat gaat tegenwoordig ook erg lang mee volgens mij.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

vincent75 schreef: wo 6 mei 2020, 23:01 Is denk ik afhankelijk van het type houder. Een vrij open houder met lage klem zou dit wel mogelijk zijn.
Er passen wel 2 0.75l bidons op een Lux
Ik gebruik op mijn Grand Canyon de Canyon Cage SF Bottle Cage dus niet de sideloader.
Houdt de bidon stevig vast (schiet gemiddeld 1x per 20.000km er een keer uit ;-)) en toch zijn de bidons ook makkelijk terug te plaatsen tijdens het fietsen.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Fitske schreef: do 7 mei 2020, 11:25
McLambo schreef: do 7 mei 2020, 11:14 Hehe, ja de streep is bijna in zicht.

Alleen Sram/Shimano puntje staat nog open, ik ga me hier eens verder in verdiepen.
Rij nu 3x10 XT, en je wilt niet weten hoeveel kettingen, casettes en hubs ik de afgelopen 6 jaar met deze fiets kapot gereden heb (schijnt iets met 110 kilo gewicht te maken te hebben? :roll: ) vandaar mijn overweging om eens iets totaal anders te proberen

Als onderhoud van de achterbrug beperkt blijft tot lagers, dan lukt mij dat zelf prima. Ging mij meer om de shock, beste die een beetje uit de modder te houden vermoed ik
Lijkt me sterk dat jou gewicht iets met slijtage van ketting en cassetes te maken heeft.
Veel kracht op de aandrijflijn zorgt voor slijtage en als de profs t kunnen gebruiken is het voor ons amateurs meer dan sterk zat.

Wat dus wel een aanslag erop is is de vervuiling zoals modder en zand. Daarnaast is schakelen onder last ook een zware aanslag.
Laat daar nu de nieuwe xt 12speed een enorme vooruitgang zijn (heb ik zelf ervaren, komend van 2x10 xt) en ook nog eens geschikt voor de e-mtbs die veel meer vermogen op de aandrijving zetten (koppel motor en beenkracht van t ventje op de fiets :winkie: ) en je kunt uitrekenen dat het nieuwe xt-systeem een behoorlijke stap voorwaarts is.
NB. Ik schakel dus zo als het uitkomt en ook veel onder last omdat ik bij een klim er wel eens achter wil komen dat de druk in mn knie erg hoog wordt en dan een gang kleiner schakel.

Voor wat betreft demper is dat inderdaad wel logisch dat ook die net als de vork om onderhoud zal vragen. Maar dat gaat tegenwoordig ook erg lang mee volgens mij.
Wat ik niet helemaal kan ontdekken op de site van Canyon: is de achterbrug van de Neuron CF modellen ook van CF? of AL?
Sommige merken mixen dat in de mid-range fully categorie
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

McLambo schreef: do 7 mei 2020, 10:54 Ik krijg steeds meet GAS bij het lezen van de positieve reacties van bikers die zijn over gestapt op fullies.

Ik zit te aazen oo een Neuron, hiervoor zou ik mijn budget kunnen oprekken.

Enige aarzelingen:
- overstap op Sram GX (in mijn budget)
- rij nu AL 2013 HT van 11,9 kg, neuron zal wel paar kilootjes bij komen
- rij swinters hier (veluwe) door, in de chocopasta. Dit is een zware wissel op de hardware; hoe zal dit gaan met een achterbrug en vering? Zit niet te wachten op een enorme kostenpost qua onderhoud en vervangen.

De reden dat ik een fully overweeg is mijn rug(klachten) en meer fun op de MTB routes harderwijk ermelo die toch redelijk technisch zijn..


Wie trekt me over de streep? 😛
1 mtb is een zomersport behoudens de tijd dat routes veranderd zijn in savanna’s. Dus modder is geen issue (Mijn fully krijgt gemiddeld 1 modderrit per jaar. Zonde om het materiaal stuk te rijden).
2 merk je het gewicht verschil op je HT als je 2 gevulde bidons mee neemt? Zwaar hè 🤓
3 GX, tja dat ken ik niet want ik rij al 28 jaar Shimano (heb ook al 26 jaar dezelfde echtgenote dus het zicht iets over mij :tong ) Dus GX alhier verkopen en Xt/SLX combi aanschaffen
4 een HT is een onlogisch ding. Of geveerd of ongeveerd, de rest is een nutteloos compromis 8)

Tot zover mijn zienswijze :-q
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

1 mtb is een zomersport behoudens de tijd dat routes veranderd zijn in savanna’s. Dus modder is geen issue (Mijn fully krijgt gemiddeld 1 modderrit per jaar. Zonde om het materiaal stuk te rijden).


Wut??? Wielrennen is een zomersport! Maar dan zitten we hier op het verkeerde forum 😉

Wat mij betreft: hie ranziger, hoe beter. Vandaar de vragen rondom materiaal en modder op een potetiele Neuron
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

McLambo schreef: do 7 mei 2020, 18:17 1 mtb is een zomersport behoudens de tijd dat routes veranderd zijn in savanna’s. Dus modder is geen issue (Mijn fully krijgt gemiddeld 1 modderrit per jaar. Zonde om het materiaal stuk te rijden).


Wut??? Wielrennen is een zomersport! Maar dan zitten we hier op het verkeerde forum 😉

Wat mij betreft: hie ranziger, hoe beter. Vandaar de vragen rondom materiaal en modder op een potetiele Neuron
Cyclocross is een wintersport :bier:
En ook veel leuker dan met een mtb door de modder.
De demper en de lagers Van een ?Neuron zijn uiteraard meer aan slijtage onderhevig in modder. Dus meer onderhoud. Regelmatiger demper een service beurt geven.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Jurriaan schreef: do 7 mei 2020, 08:55 Brain wil je niet want die gaat gegarandeerd stuk. Tot zover.
bk1985 schreef: do 7 mei 2020, 07:32 Na lang wikken en wegen gisteren mijn eerste Canyon besteld! Het is een Neuron AL 6.0 geworden en de verwachte verzending ligt na 25 mei. Zo spannend! mijn eerste fully én eerste canyon!
De conclusie is: een fully had ik veel eerder willen aanschaffen :winkie: ’ Veel plezier, enne steek even tijd in het afstellen van de veringen. Vergroot de fun :lol:
Mijn brain systeem op de huidige specialized Epic doet het al 5 jaar super. Nog nooit klachten aan gehad. Wellicht ben ik dan een gezegend mens.
#Skraleanjers
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

McLambo schreef: do 7 mei 2020, 16:13
Fitske schreef: do 7 mei 2020, 11:25

Lijkt me sterk dat jou gewicht iets met slijtage van ketting en cassetes te maken heeft.
Veel kracht op de aandrijflijn zorgt voor slijtage en als de profs t kunnen gebruiken is het voor ons amateurs meer dan sterk zat.

Wat dus wel een aanslag erop is is de vervuiling zoals modder en zand. Daarnaast is schakelen onder last ook een zware aanslag.
Laat daar nu de nieuwe xt 12speed een enorme vooruitgang zijn (heb ik zelf ervaren, komend van 2x10 xt) en ook nog eens geschikt voor de e-mtbs die veel meer vermogen op de aandrijving zetten (koppel motor en beenkracht van t ventje op de fiets :winkie: ) en je kunt uitrekenen dat het nieuwe xt-systeem een behoorlijke stap voorwaarts is.
NB. Ik schakel dus zo als het uitkomt en ook veel onder last omdat ik bij een klim er wel eens achter wil komen dat de druk in mn knie erg hoog wordt en dan een gang kleiner schakel.

Voor wat betreft demper is dat inderdaad wel logisch dat ook die net als de vork om onderhoud zal vragen. Maar dat gaat tegenwoordig ook erg lang mee volgens mij.
Wat ik niet helemaal kan ontdekken op de site van Canyon: is de achterbrug van de Neuron CF modellen ook van CF? of AL?
Sommige merken mixen dat in de mid-range fully categorie
De achterbrug is van Carbon bij de CF modellen.
Mijn CF 8.0 is nu 15 maanden oud en heeft 5.000 km gereden. Maand geleden bij onderhoud alle bouten van vering los laten halen en opnieuw laten invetten. Zag er prima uit, ook nooit een piep of kraak gehoord. Vork en demper ga ik pas bij 24 maanden laten servicen.
Ik rij met 2 kettingen en eerste cassette en kettingen zijn nog prima in orde. Voorheen had ik XT 2x10 en moest ik ook cassette, ketting en voorblad tussen de 2500 en 3000 km vervangen. Super tevreden dus over de GX groep.
Ik weeg zelf ook 100 kg, dus belast het materiaal ook flink. Rij nu mijn schwalbe banden ook niet meer kapot vanwege fully. Voorheen elke 2.000/3.000 km nieuwe liteskin nodig. Wel heb ik wiellagers (voor 2x )en balhoofd lagers vervangen.
Ik kom van Hardtail van 10.8 kg en merk ook niks van extra gewicht. Was gelijk overal sneller met de fully. Zoveel fijner rijden.
Wel heb ik sinds ik deze fiets heb iets meer opgelet wanneer ik ga fietsen. Ik ben elke week geweest, maar ga niet rijden als het hard regent op paar uitzonderingen na. Waneer je dat doet en water continu opspat, dan lijdt materiaal echt heel veel. Als het droog is en je rijd door de modder en ontwijkt de grootste plassen, dan scheelt dat een hoop. Ik was ook bang voor veel extra kosten.
Heel veel succes met je keuze!
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Marke schreef: do 7 mei 2020, 10:40 Ik heb twee topeak bidonhouders op een xl lux frame. Geen probleem met 0.75 l bidons. Kan ze zonder problemen pakken

https://www.futurumshop.nl/topeak-shutt ... wart.phtml
Ik heb een hekel aan al die fancy bidonhouders. Dit soort dingen houden de bidons altijd vast :)
Oke thanks dan ga ik dat in eerste instantie ook proberen, kan dan eventueel altijd nog een sideloader bestellen.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

McLambo schreef: do 7 mei 2020, 10:54 Ik krijg steeds meet GAS bij het lezen van de positieve reacties van bikers die zijn over gestapt op fullies.

Ik zit te aazen oo een Neuron, hiervoor zou ik mijn budget kunnen oprekken.

Enige aarzelingen:
- overstap op Sram GX (in mijn budget)
- rij nu AL 2013 HT van 11,9 kg, neuron zal wel paar kilootjes bij komen
- rij swinters hier (veluwe) door, in de chocopasta. Dit is een zware wissel op de hardware; hoe zal dit gaan met een achterbrug en vering? Zit niet te wachten op een enorme kostenpost qua onderhoud en vervangen.

De reden dat ik een fully overweeg is mijn rug(klachten) en meer fun op de MTB routes harderwijk ermelo die toch redelijk technisch zijn..


Wie trekt me over de streep? 😛
Waarom hou je je HT niet voor slechte weersomstandigheden? Gok dat je daar amper nog wat geld voor krijgt, kan je hem beter zelf nog gebruiken voor de wintermaanden. 1x10 maken, dan heb je alleen cassette en ketting wat stevig slijten. Voorblad kun je in China zo halen voor 5euro.
RF
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 15:35

Is er al nieuws vwb de 2021 Lux? Het nieuwe modeljaar stond de afgelopen tijd toch meestal in juni op de site?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

poiuytr schreef: zo 10 mei 2020, 09:29
McLambo schreef: do 7 mei 2020, 10:54 Ik krijg steeds meet GAS bij het lezen van de positieve reacties van bikers die zijn over gestapt op fullies.

Ik zit te aazen oo een Neuron, hiervoor zou ik mijn budget kunnen oprekken.

Enige aarzelingen:
- overstap op Sram GX (in mijn budget)
- rij nu AL 2013 HT van 11,9 kg, neuron zal wel paar kilootjes bij komen
- rij swinters hier (veluwe) door, in de chocopasta. Dit is een zware wissel op de hardware; hoe zal dit gaan met een achterbrug en vering? Zit niet te wachten op een enorme kostenpost qua onderhoud en vervangen.

De reden dat ik een fully overweeg is mijn rug(klachten) en meer fun op de MTB routes harderwijk ermelo die toch redelijk technisch zijn..


Wie trekt me over de streep? 😛
Waarom hou je je HT niet voor slechte weersomstandigheden? Gok dat je daar amper nog wat geld voor krijgt, kan je hem beter zelf nog gebruiken voor de wintermaanden. 1x10 maken, dan heb je alleen cassette en ketting wat stevig slijten. Voorblad kun je in China zo halen voor 5euro.
Doorrijden in de winter op de HT is natuurlijk een optie, dan heb je alleen rugklachten in de winter. Dat is dus niet de bedoeling omdat hij daarvoor een Neuron wil aanschaffen.
De lagers vervangen zou niet moeilijk moeten zijn en zijn ook niet overdreven duur. Bv bij Mantel wat prijzen gezien. Maar dan rij je wel het hele jaar op een FS.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hm. Het valt mij nu pas op dat je al €1200 moet uitgeven voor een Grand Canyon met luchtvork. De GC van €1000 heeft nog een vork met stalen veer. :-{
Plaats reactie