Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Je doet er wel heel laconiek over. Opmerkingen hierboven vind ik niet zo gek. Volgens mij kun je niet anders concluderen dan dat ze hun productie niet voor mekaar hebben. Nu al uitverkocht is natuurlijk vreemd maar zou kunnen. Maar dat levertijden alle kanten op schieten en dan ineens niet meer leverbaar zegt veel over de wanorde binnen de productie

Als dit bij Specialized, Cannondale, etc zou gebeuren was het forum te klein! (En terecht)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Snap niet helemaal waarom die levertijden ieder jaar weer een punt van discussie zijn. Dit is gewoon inherent aan het businessmodel van Canyon. Canyon bespaart op verschillende manieren geld. Geen dealers, geen showrooms, geen inventaris. En door het aanbod kleiner dan de vraag te houden, is de pijpleiding altijd vol en staat in de hele productieketen dus niemand uit z'n neus te vreten. Als consument krijg je daar het voordeel van doorberekend (lagere prijzen) maar ook het nadeel (langere levertijden aan het begin van het seizoen).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Agree.

En... Het is zoals het is.
Toen ik op ‘ja’ klikte wist ik dat ik tot mei moest wachten.
Liever tot mei wachten, dan helemaal geen bike.
Ik ga (ook) klagen als in mei de gewekte verwachting niet wordt ingelost.

Maar goed, zo heb ik ‘gedoe’ gehad met 2 bestelde Sparks. Juni besteld, sept. zouden ze geleverd worden. Werd okt., nov., dec., maart, toen was ik er ook klaar mee. Bestelling gecanceled. Mijn maat kreeg in dec. te horen ‘maart’ en wilde wel wachten... die wacht nu nog.
Het komt dus overal voor. Precieze aantallen kennen we hier niet, dat blijft lastig te achterhalen, hoe je het wend of keert.
En bevalt iets je echt niet, shop gerust verder, ongeacht het merk, zou ik zeggen.
En laconiek... een fiets is ook maar een fiets, he? Er zijn dingen in het leven die veel meer de moeite waard zijn om wakker over te liggen :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

aurelius schreef: ma 18 maart 2019, 21:22 een fiets is ook maar een fiets, he? Er zijn dingen in het leven die veel meer de moeite waard zijn om wakker over te liggen :wink: ...
En daar is natuurlijk geen spelt tussen te krijgen :-q
Evenals de post van Nielsvk hierboven :wink:
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ik heb mijn Lux na 4 weken testen geretourneerd ik kon niet zeggen dat ik helemaal verkocht was nl. Wellicht had een lichtere variant, ik had de 8.0 pro race anders aangevoeld, maar uit deze kreeg ik niet echt snelheid eruit. Gripshift en iets te smal stuur is ook niet relaxed en ik hoorde een ondefinieerbaar tikje ergens. De fiets redelijk op tijd geleverd na 3 maanden maar op mijn dit weekend bestelde Oiz zit ook 3 maanden. Geld retour gehad en qua service toch echt wel ok. Een ok prijs/kwaliteit verhouding betekent wereldwijd veel vraag dus dat is idd wel balen. Op vojomag is de Lux onlangs getest en hier staat dat ze met anders afgemonteerde modellen rap gaan komen.
Wat ook een echt racebeest is, de fx1 van Olympia voor wie iets aparts zoekt een heerlijke fiets wel prijziger dan canyon.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4330
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Er zitten fietsen bij zoals de Lux die echt prijs/kwaliteit heel voordelig zijn! Zeker het vd Poel model is echt een soort hamster aanbieding.

Maar de overige fietsen in het hogere segment zijn dat zeker niet meer. Voor de racers zijn bij C,dale, scott, bianchi voor gelijke prijzen of zelf minder te bemachtigen. Dus de prijs kwaliteist vlieger gaat echt niet overal op.

Op Bv een Scott of C,dale in het hogere segment is altijd een 15 - 20% korting te regelen. Sterker nog bij de grootste fietsen zaak in NL krijg ik vorig jaar oktober een aanbieding voor een scott foil premium advies 12K voor 8K, 2019 model dus gewoon het nieuwe model wat net een week uit was. (ik heb het overigens niet gedaan :-D )

Nu gaat het mij zeker niet om prijs, want het zijn ook hele goede fietsen. Maar er zijn er die denken dat je een fiets nergens anders voor zo,n prijs vandaan kan halen en dat is echt onzin.

Wachten hoeft ook geen probleem te zijn, bij een nieuwe fiets begin ik ook meestal in okt/nov en levering maart vind ik dan geen enkel probleem.

Het business model wat Nielsv aangeeft vraag ik me af, nu hebben ze 10 man nodig die ontevreden klanten te woord moeten staan of weglopen. Dat is echt geen buisness model, een verkeerde inschatting kan ook een keer maar niet 7 a 8 jaar achterelkaar en ook nog met modellen die al een aantal jaren in productie zijn. Ik geloof daar niet in.

Maargoed laat Canyon zelf een keer reageren waarom dit is, dan is er wellicht heel veel begrip.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Laat de concurrentie dan eens stoppen met belachelijke adviesprijzen te etaleren om dan een idiote korting te geven.

Op die manier hebben we een duidelijk en eerlijk vergelijk. En op die manier gaan de Canyons mss nog zakken in prijs, want ze hebben immers een kostenefficiënter model.

Op dit moment doen ze een prijszetting die ruim onder de adviesprijs is van de directe concurrenten, dus als die dalen moeten ze mee...

Los daarvan heb ik gisteren mijn 3e Canyon besteld, steeds in een relatief lage spec

- Canyon Commuter 6.0 (met Alfine 8, belt drive) - heerlijke fiets, machtige looks, geen concurrenten-
- Canyon Lux CF SL 6.0 (met SRAM NX) - voor dat geld absoluut geen concurrenten
- Canyon Endurace CF SL 7.0 (met 105 disc) - voor dat geld zelfs tweedehands geen opties

Ik heb steeds mijn fietsen tweedehands gekocht, en na een jaartje verkocht. Ik had toch geen of nauwelijks verlies, dus er was niets dat mij tegenhield. Nu de "standaarden" zowat zijn vastgelegd voor de komende jaren, en de modellen pas zijn vernieuwd leek het een goed plan om eens nieuw te kopen. Boost voor MTB, Disc + Thru Axle voor racers
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cube-Elite schreef: di 19 maart 2019, 09:39 Er zitten fietsen bij zoals de Lux die echt prijs/kwaliteit heel voordelig zijn! Zeker het vd Poel model is echt een soort hamster aanbieding.

Maar de overige fietsen in het hogere segment zijn dat zeker niet meer. Voor de racers zijn bij C,dale, scott, bianchi voor gelijke prijzen of zelf minder te bemachtigen. Dus de prijs kwaliteist vlieger gaat echt niet overal op.

Op Bv een Scott of C,dale in het hogere segment is altijd een 15 - 20% korting te regelen. Sterker nog bij de grootste fietsen zaak in NL krijg ik vorig jaar oktober een aanbieding voor een scott foil premium advies 12K voor 8K, 2019 model dus gewoon het nieuwe model wat net een week uit was. (ik heb het overigens niet gedaan :-D )

Nu gaat het mij zeker niet om prijs, want het zijn ook hele goede fietsen. Maar er zijn er die denken dat je een fiets nergens anders voor zo,n prijs vandaan kan halen en dat is echt onzin.

Wachten hoeft ook geen probleem te zijn, bij een nieuwe fiets begin ik ook meestal in okt/nov en levering maart vind ik dan geen enkel probleem.

Het business model wat Nielsv aangeeft vraag ik me af, nu hebben ze 10 man nodig die ontevreden klanten te woord moeten staan of weglopen. Dat is echt geen buisness model, een verkeerde inschatting kan ook een keer maar niet 7 a 8 jaar achterelkaar en ook nog met modellen die al een aantal jaren in productie zijn. Ik geloof daar niet in.

Maargoed laat Canyon zelf een keer reageren waarom dit is, dan is er wellicht heel veel begrip.
'Stemmingmakerij': waar zitten die 10 man dan te bellen, of te mailen? Heb je wel eens contact met ze gehad dan? Hoe was die ervaring?
Ben je wel eens in Koblenz geweest, of in Eindhoven? Als ik belde of (vaker) mailde: altijd snel contact, snel antwoord, altijd prima geholpen.
Dat er hier en daar wat posts verschijnen zegt me niet zoveel. Ik denk dat het aantal tevreden klanten vele en vele malen groter is dan hier/elders zichtbaar. Hun markt groeit nog steeds, sterker, ze lopen tegen de grenzen van de groei aan, zeker nu ze ook de USA zijn gaan bedienen.
Het enige echte probleem dat ze hebben gekend, een paar jaar geleden, is de switch naar hun grotere behuizing, en de switch naar het nieuwe bestelsysteem die daarmee gepaard ging. Dat liep met bestellen toen echt in de soep. Dat gebeurt nu niet meer.

Ik heb verder altijd de markt van race/marathonfully's goed in de gaten gehouden, al jaren. Ontwikkelingen, prijzen, afmontages. Er is echt geen enkele race/marathonfully van de grote merken die qua vraagprijs/afmontage ook maar enigszins in de buurt komt van een Lux. Een high end Spark, Epic, Scalpel, ik noem maar een paar usual suspects, zijn zo 20-25% duurder, en dan vaak nog steeds iets minder afgemonteerd. Een instapmodel Lux is er altijd in vergelijkbare afmontage voor een veel lagere prijs en een lager gewicht dan de LBS-concurrentie. Genoeg vergelijkend warenonderzoek gedaan. Van de LBS merken komt alleen bv Cube of Giant enigszins in de buurt. Maar de rest van de hippe topmerken: gegarandeerd veel duurder. Dat jij er bij de LBS vervolgens nog wat vanaf krijgt is mooi, maar de vraagprijs is altijd veel hoger. Als je zelf niet assertief bent gaat er niet veel vanaf.

Maar goed.
Wil je geen Canyon, wil je niet wachten, om welke reden dan ook, shop gewoon verder. Bij een ander internetmerk, of gewoon, bij een LBS. Met nog meer face-to-face service, als je dat wenst. Ook helemaal niks mee. Ik combineer het gewoon. Fijne fiets van Canyon, en een erg goede monteur, waar ik graag de hoofdprijs betaal voor het gebruik van zijn kunsten, tegen werkplaatstarief. Ik hoef niet het onderste uit de kan. Ik koop de fiets elders. Maar betaal ook gewoon de LBS. Ben er even goed een hondstrouwe klant. Misschien betaal je er wat minder als je er ook de fiets had gekocht. Terecht toch, logisch?
Maar prijs, afmontage, rij-eigenschappen, dat zit altijd wel snor bij Canyon. Service ook.
Bevalt hun business model je niet... tsja, je zult het ermee moeten doen. Er zijn genoeg LBS-merken die er ook niet blij mee zijn, het is aan hun om er een goed antwoord op te bedenken. Gebeurt ook meer en meer, ook de grote merken passen hun 'internet-strategieen' erop aan, men moet ook wel. Dealers krijgen het steeds moeilijker, als tussenlaag. Ook die moeten aanpassen. E-bikes verkopen, zich richten op service, 'beleving', etc... want accessoires en onderdelen... ook dat gaat meer en meer via internet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

aurelius schreef: ma 18 maart 2019, 21:22 Maar goed, zo heb ik ‘gedoe’ gehad met 2 bestelde Sparks. Juni besteld, sept. zouden ze geleverd worden. Werd okt., nov., dec., maart, toen was ik er ook klaar mee. Bestelling gecanceled. Mijn maat kreeg in dec. te horen ‘maart’ en wilde wel wachten... die wacht nu nog.
Ligt dit niet aan de LBS? Rabbit claimt een 'M' en een 'L' op voorraad te hebben, de Pro dus die jij eerst ook had besteld. Had vorig jaar mijn Spark RC besteld in oktober en werd eind november geleverd. Dikke inruil op m'n Giant Anthem Advanced uit 2013 en ik was helemaal blij. Nog steeds trouwens met de fiets....
Laatst gewijzigd door Brambo67 op di 19 maart 2019, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Heb je aandelen Aurelius of werk je soms voor Canyon? :-)
Het valt mij op dat je altijd erg positief bent over Canyon en bij een beetje kritiek op Canyon ze vol vuur verdedigd.
Ik ben ook erg tevreden over mijn Canyon en ook hun service is prima, maar hoe ze met de leveringen omgaan is echt niet goed.
Ze gooiden het eerst nog op hun nieuwe CRM pakket, maar die kaart kunnen ze inmiddels niet meer spelen.
Laatst gewijzigd door awinkel op di 19 maart 2019, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

awinkel schreef: di 19 maart 2019, 14:23 Heb je aandelen Aurelius of werkt je soms? :-)
Denk wel dat Aurelius een punt heeft. Hoewel Cube ook een mooie 100mm fiets heeft voor Canyon prijzen... Weet niet trouwens hoe de leverbetrouwbaarheid is van Cube.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4330
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

aurelius schreef: di 19 maart 2019, 13:55
'Stemmingmakerij': waar zitten die 10 man dan te bellen, of te mailen? Heb je wel eens contact met ze gehad dan? Hoe was die ervaring?
Ben je wel eens in Koblenz geweest, of in Eindhoven? Als ik belde of (vaker) mailde: altijd snel contact, snel antwoord, altijd prima geholpen.
Dat er hier en daar wat posts verschijnen zegt me niet zoveel. Ik denk dat het aantal tevreden klanten vele en vele malen groter is dan hier/elders zichtbaar. Hun markt groeit nog steeds, sterker, ze lopen tegen de grenzen van de groei aan, zeker nu ze ook de USA zijn gaan bedienen.
Het enige echte probleem dat ze hebben gekend, een paar jaar geleden, is de switch naar hun grotere behuizing, en de switch naar het nieuwe bestelsysteem die daarmee gepaard ging. Dat liep met bestellen toen echt in de soep. Dat gebeurt nu niet meer.

Ik heb verder altijd de markt van race/marathonfully's goed in de gaten gehouden, al jaren. Ontwikkelingen, prijzen, afmontages. Er is echt geen enkele race/marathonfully van de grote merken die qua vraagprijs/afmontage ook maar enigszins in de buurt komt van een Lux. Een high end Spark, Epic, Scalpel, ik noem maar een paar usual suspects, zijn zo 20-25% duurder, en dan vaak nog steeds iets minder afgemonteerd. Een instapmodel Lux is er altijd in vergelijkbare afmontage voor een veel lagere prijs en een lager gewicht dan de LBS-concurrentie. Genoeg vergelijkend warenonderzoek gedaan. Van de LBS merken komt alleen bv Cube of Giant enigszins in de buurt. Maar de rest van de hippe topmerken: gegarandeerd veel duurder. Dat jij er bij de LBS vervolgens nog wat vanaf krijgt is mooi, maar de vraagprijs is altijd veel hoger. Als je zelf niet assertief bent gaat er niet veel vanaf.

Maar goed.
Wil je geen Canyon, wil je niet wachten, om welke reden dan ook, shop gewoon verder. Bij een ander internetmerk, of gewoon, bij een LBS. Met nog meer face-to-face service, als je dat wenst. Ook helemaal niks mee. Ik combineer het gewoon. Fijne fiets van Canyon, en een erg goede monteur, waar ik graag de hoofdprijs betaal voor het gebruik van zijn kunsten, tegen werkplaatstarief. Ik hoef niet het onderste uit de kan. Ik koop de fiets elders. Maar betaal ook gewoon de LBS. Ben er even goed een hondstrouwe klant. Misschien betaal je er wat minder als je er ook de fiets had gekocht. Terecht toch, logisch?
Maar prijs, afmontage, rij-eigenschappen, dat zit altijd wel snor bij Canyon. Service ook.
Bevalt hun business model je niet... tsja, je zult het ermee moeten doen. Er zijn genoeg LBS-merken die er ook niet blij mee zijn, het is aan hun om er een goed antwoord op te bedenken. Gebeurt ook meer en meer, ook de grote merken passen hun 'internet-strategieen' erop aan, men moet ook wel. Dealers krijgen het steeds moeilijker, als tussenlaag. Ook die moeten aanpassen. E-bikes verkopen, zich richten op service, 'beleving', etc... want accessoires en onderdelen... ook dat gaat meer en meer via internet.
Ik heb drie keer contact met Canyon gehad, dat dateert van twee/drie jaar geleden en was zeer teleurstellend. Dus ja ik heb ervaring. Ik heb ook ervaring met twee fiets vrienden die ook een slechte ervaring hebben met het telefonisch contact. Let wel ook twee a drie jaar geleden en we kregen allemaal een Belg aan de lijn, misschien dat dit niet zo,n match was cultureel gezien. maar jonge wat een domme antwoorden......
-Beste Canyon, ik heb het idee dat of de foto niet klopt of de specs die eronder staan - Antwoord - die kloppen wel (zonder te kijken).
Nog een keer gezegd ik zou toch even kijken, nee hoor is niet nodig. Twee dagen later was de site aangepast.
-Er staat geen gewicht bij deze fiets, kunt u aangegeven hoeveel die weegt. "weet ik niet" Kunt u dat nagaan. Nee is dat dan zo belangrijk?

En het is niet 1 contact he, maar drie keer en ook verschillende personen. Kan toeval zijn en ik hoor nu ook veel betere berichten,
Maar je vroeg wat ik van het contact vond :-D

Nu ben ik ook weer zo dat ik de techniek afdeling niet met commercie vergelijk, dus ook dit zou mij persoonlijk nog niet hebben tegengehouden.

Nogmaals, ik heb al geschreven dat de prijs/kwaliteit van de Lux buiten kijf staat, als je ze dan niet kan leveren......… Maar niet even niet maar helemaal niet geef dan een fatsoenlijke uitleg.

En de racers, aeroad, waar ik ook veel naar kijk zijn qua prijs echt gelijk aan scott, c,dale etc. Daar zit niet veel meer tussen. Bijkomend nadeel vind ik dat je niet kan wisselen of pas achteraf. Stuur bv, crank lengte kan helemaal niet bv. Dat zijn dingen die me bij een racer tegenhouden. Dat ligt natuurlijk aan mijn wensen dat snap ik ook wel.

Daarnaast als ik mijn volgende MTB uitzoek kan dat best een Exceed zijn. Nogmaals ik heb helemaal niets tegen Canyon. Sterker nog ze leveren mooie fietsen in elke klasse en bestrijken het hele sport/mtb/race gamma. Doen ze fantastisch. Ik geef enkel mijn mening en ervaring en tuurlijk mensen melden meer fouts dan goeds, maar ergens zit er wel een kern van waarheid en die wordt op hun site dubbel en dwars bevestigd als het om levertijden gaat en jij noemt dat stemmingmakerij. Ik noem dat feitelijk en dit is niet het eerste seizoen.

Maar sommige doen net of een Canyon het enige merk is met prijs/kwaliteit en alsof er geen ander is en dat gaat me wat ver, Want ik kan voor iedereen zo vijf fietsen uitzoeken waar je evengoed, hard en comfortabel op rijd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb 2 maal een Canyon besteld, 2x binnen een week in huis. Mijn kameraad ook 2x besteld, beiden binnen een week in huis. Andere kameraad 1x Canyon, binnen een week in huis.

Dus ja, ik was tevreden klant qua levertijden (en fiets), en met mij zovelen. Was, want nu heb ik een ander merk, maar ik draag Canyon nog altijd een warm hart toe.
JhonDr
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 21:57

Morgen de levering van mijn Lux CF SLX 9.0, bij bestelling levering rond 24 mei, kort daarop een mail naar April, daarna naar 18-22 maart en nu SMS met bezorging morgen. :)

Super blij en oja, staat er hier een fiets extra die in de verkoop gaat.
Cube Reaction GTC SLT 21.5" 29"wielen. RS1 vork,
:-q Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race
Plaats reactie