Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

"Maar wat ik van mijn Element onthouden heb, is dat ik liever wat minder zadel-stuur drop zou willen. Die Element had een HTL van 120mm en een HTA van 70.6 graden." Het kan aan mij liggen (en dat zal het ook ;P) maar als ik een ervaring van jou lees dan had je beter voor de XL kunnen gaan en een kortere stuurpen kunnen kiezen. Ookal ervaar je nu dat je niet te diep zit, je fiets staat nu wel qua stuurinstellingen op het maximale.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: wo 7 november 2018, 22:15
poeperman schreef: wo 7 november 2018, 21:19 En het ziet er niet onnatuurlijk veel uit?
Het probleem is dat hele volksstammen op een te grote fiets rijden en dat de pennen er dus niet ver genoeg uit steken. Maar voor een echte mountainbike is dit ongeveer wel de perfecte hoogte!
Zolang je jezelf er maar van verzekert dat er nog genoeg zadelpen in het frame steekt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

poeperman schreef: wo 7 november 2018, 20:50 Afbeelding
Afbeelding
Bon,

Dat was snel: maandag besteld en daarnet in elkaar geschroefd. Gewicht = 12.0 in maatje large zonder bidonhouders en pedalen.

Maar dan nu... de maat 😅

Ik heb weer het Rocky gevoel... dat ik toch wel heel diep zit. En eigenlijk merk ik dat niet als ik rijd, maar vnl als ik foto’s van anderen zie. Quasi niemand heeft zijn pen zo ver uitgeschoven als ik, en aan mijn verhoudingen ligt het niet.

Voor de Lux-rijders: ik meet 21.5cm [EDIT: het is eigenlijk 22,5!] zadelpen van onderkant tot de “verkleuring” bovenaan, waar de zadelklem start. Is dat te veel? Mijn stuurpen staat omhoog en de spacers maximaal op de foto.
ben wel nieuws gierig naar je ervaringen met deze fiets?
hij staat bij mij ook nog op m'n verlanglijstje
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

JasperGr schreef: do 8 november 2018, 08:46 Ookal ervaar je nu dat je niet te diep zit, je fiets staat nu wel qua stuurinstellingen op het maximale.
Sluit ik mij bij aan.

Dit is gebaseerd op een foto, hoe rijdt het? Zit je goed, rijdt het comfortabel? Kun je het uren volhouden? Het is een XC/ marathon mtb.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Ok... ik ben in het Belgenland aan het polsen of er iemand een XL heeft staan... ik heb nog 30 dagen!

Merci lieve Nederlanders!
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Nooit leuk om zo'n beslissing te maken dat de huidige maat niet goed bij je past.

Als ik de reach van L 450,1mm vs XL 469,9mm vergelijk (allebei gebruiken ze een 80mm stuurpen) dan zou ik zeker voor de XL gaan. Je kan er dan voor kiezen om een 60mm of 70mm stuurpen aanvullend te vragen bij Canyon, zodat je de reach wel nagenoeg hetzelfde houd maar wel qua stack/drop meer in balans bent L 608,7mm vs XL 632,3mm. Scheelt gewoon een circa 2,5cm in spacers of je stuurpen omdraaien.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Al eens nagedacht over een ander type fiets. Als je de drop te groot vindt kun je wellicht beter een wat meer trail / all-mountain gerichte fiets nemen.
Zit een stuk relaxter, heeft over het algemeen meer ruimte om te bewegen op de fiets en geeft meer vertouwen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Wel, dat past minder bij mijn type rijden denk ik... veel meer trail dan de ardennen wordt het bij mij nooit.

De droomfiets was de nieuwe Element, met 120mm vooraan, maar mét dat dynamische kantje. Een neuron @ 14kg heeft dat toch minder:..
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

poeperman schreef: wo 7 november 2018, 20:50 Afbeelding
Afbeelding
Bon,

Dat was snel: maandag besteld en daarnet in elkaar geschroefd. Gewicht = 12.0 in maatje large zonder bidonhouders en pedalen.

Maar dan nu... de maat 😅

Ik heb weer het Rocky gevoel... dat ik toch wel heel diep zit. En eigenlijk merk ik dat niet als ik rijd, maar vnl als ik foto’s van anderen zie. Quasi niemand heeft zijn pen zo ver uitgeschoven als ik, en aan mijn verhoudingen ligt het niet.

Voor de Lux-rijders: ik meet 21.5cm [EDIT: het is eigenlijk 22,5!] zadelpen van onderkant tot de “verkleuring” bovenaan, waar de zadelklem start. Is dat te veel? Mijn stuurpen staat omhoog en de spacers maximaal op de foto.


Ik rij zelf ook een L.
Mijn zadel staat nog hoger zelfs, Ik meet 25 cm.
Dan staat mijn stuurpen negatief en een kleine spacer boven de stuurpen.
Wel heb ik een ander zadel met de minder hoge zadelbrug.
Dus dat het lijkt dat de pen ver uitsteekt klopt maar dat is mede bepaald door de geo van het frame.

Ik ben zelf 183 met een bb lengte van 89. Als ik 182 lang was geweest had Canyon me al op een m frame gepropt. Nu weet ik hoe hoog mijn zadel moet staan en was al snel duidelijk dat ik de vereiste hoogt met een m frame niet kon halen.

Qwa maat zit je wel goed denk ik als ik naar de foto kijk, niets vreemds te zien.

Mvg
Thijs
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

De nieuwe Spectral is er...

Meer veerweg
Fietsclassificatie van 3 naar 4... dus ruiger terrein en grotere sprongen.

Denk dat de strive eruit gaat... :-? Wat denken jullie?
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Spectral lijkt inderdaad weer iets op te schuiven richting de Strive. Deel heeft nu 160mm voor.
En banden met meer profiel. Gewichten zijn weer iets omhoog gegaan.

Wel weer wat nieuwe kleurstellingen, dan het saaie zwart, echte nog niet helemaal mijn smaak...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik kan de licentiekorting bij Canyon niet meer vinden. Zou die afgeschaft zijn :((
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

schepp schreef: vr 16 november 2018, 16:35 Ik kan de licentiekorting bij Canyon niet meer vinden. Zou die afgeschaft zijn :((
Nelizrijn poste op 1 novemebr dat het indd een week voor hij ze fiets bestelde is afgeschaft bij Canyon.... Zie 3 blz terug...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

RoySmit schreef: vr 16 november 2018, 18:49
schepp schreef: vr 16 november 2018, 16:35 Ik kan de licentiekorting bij Canyon niet meer vinden. Zou die afgeschaft zijn :((
Nelizrijn poste op 1 novemebr dat het indd een week voor hij ze fiets bestelde is afgeschaft bij Canyon.... Zie 3 blz terug...
Serieus,..das niet zo mooi :-{ Stapje voor stapje begint canyon de prijzen ook aardig op te schroeven dus. Scheelde toch een paar honderd euro
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

ReinierT schreef: do 15 november 2018, 22:04 Spectral lijkt inderdaad weer iets op te schuiven richting de Strive. Deel heeft nu 160mm voor.
En banden met meer profiel. Gewichten zijn weer iets omhoog gegaan.

Wel weer wat nieuwe kleurstellingen, dan het saaie zwart, echte nog niet helemaal mijn smaak...
Banden zijn ook 2.4 i.p.v. 2.6. En jammer dat er geen Reverb dropper meer zit op de CF7.0 (3000 euro model)
Plaats reactie