Mondraker 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Leesvoer:

http://www.peterverdone.com/forward-geometry/" onclick="window.open(this.href);return false;
v_schultinge

deefdeef schreef:Dat XC-model Podium Carbon Pro is ook wel erg bijzonder. Zag hem voorbij komen in een filmpje over nieuwe tech tijdens Vallnord van GMBN.com .

Die toptube loopt helemaal vlak met de bovenkant van de stuurbuis.
http://www.mondraker.com/es/en/2017-pod ... rr-sl-29er" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het toch wel wat hebben, stilstaand gaat dat ding al hard :D
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Die hardtail heeft maar een reach van 437mm in maat L. Da's wel weinig als je bedenkt dat ze zo van de lange reach zijn bij Mondraker.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een bovenbuis van 66cm of wel een reach van 500mm in maat L gaat toch never niet passen? Daar helpt een 75 graden steile zithoek te weinig bij. Ik bedoel 70mm meer reach, tov wat ik nu rij. 35mm stem ipv 60cm dan win ik 25mm en de overige 45mm dan?

Ik lees graag een uitleg hoe ik op een maat L pas vanuit de gedachten van Mondraker (Voor mij hernieuwde poging om de trend naar langere reach te doorgronden zeg maar).
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Welk model is dat dan? 500mm reach voor een maat L is dan weer super lang, zeker tov. die hardtail :P
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dat is de Foxy qua maatgeving.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nversteege schreef:Die hardtail heeft maar een reach van 437mm in maat L. Da's wel weinig als je bedenkt dat ze zo van de lange reach zijn bij Mondraker.
Dat is dan juist weer zinnig. Want aan een XC bike stel je geheel andere eisen. Meer reach is niet per definitie beter.

Vraag me alleen af of Mondraker dat bij een volgende generatie ook gaat zien... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KleinPalomino schreef:Leesvoer:

http://www.peterverdone.com/forward-geometry/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jammer van die ene mega blunder die hij maakt. Ben benieuwd wie hem nog meer ontdekt!


Verder zie ik wat overeenkomsten met wat ik al riep en wat andere inzichten. Interessant stuk in ieder geval!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:Een bovenbuis van 66cm of wel een reach van 500mm in maat L gaat toch never niet passen? Daar helpt een 75 graden steile zithoek te weinig bij. Ik bedoel 70mm meer reach, tov wat ik nu rij. 35mm stem ipv 60cm dan win ik 25mm en de overige 45mm dan?

Ik lees graag een uitleg hoe ik op een maat L pas vanuit de gedachten van Mondraker (Voor mij hernieuwde poging om de trend naar langere reach te doorgronden zeg maar).

Tja, dat is mijn hele punt inderdaad. Maar ze willen dus blijkbaar dat je met het zadel boven de bracket gaat zitten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Lars TB schreef:Jammer van die ene mega blunder die hij maakt. Ben benieuwd wie hem nog meer ontdekt!
Maak mij (ons?) eens deelgenoot van jouw vondst!?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Lars TB schreef:
nversteege schreef:Die hardtail heeft maar een reach van 437mm in maat L. Da's wel weinig als je bedenkt dat ze zo van de lange reach zijn bij Mondraker.
Dat is dan juist weer zinnig. Want aan een XC bike stel je geheel andere eisen. Meer reach is niet per definitie beter.

Vraag me alleen af of Mondraker dat bij een volgende generatie ook gaat zien... .
Nou ja, ik zou graag meer dan 437mm hebben. De Scott die ik vorig jaar nog had had ook maar 425 ofzo, moet dan echt met een 120mm stuurpen rijden zowat. En een maat XL is veel te hoog.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

KleinPalomino schreef:Leesvoer:

http://www.peterverdone.com/forward-geometry/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vluchtig over heen gelezen, maar hoe klim je met een wielbasis van 1220mm en een balhoofdhoek van 66 graden? In NL boven de rivieren zie ik dat wel goed komen echter zodra er een serieuze heuvel of zelfs berg op doemt hoe werkt het dan? (er van uitgaande dat de reach/ bovenbuis lengte wel correct zijn)
Suravida rijdt toch op een dergelijke mtb, last ze zelf, hoe klimt dat?
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Nog wat leesvoer: http://www.starlingcycles.com/news/2017 ... t-it-right" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen Mondraker, wel interessant..
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jurriaan schreef:
KleinPalomino schreef:Leesvoer:

http://www.peterverdone.com/forward-geometry/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vluchtig over heen gelezen, maar hoe klim je met een wielbasis van 1220mm en een balhoofdhoek van 66 graden? In NL boven de rivieren zie ik dat wel goed komen echter zodra er een serieuze heuvel of zelfs berg op doemt hoe werkt het dan? (er van uitgaande dat de reach/ bovenbuis lengte wel correct zijn)
Suravida rijdt toch op een dergelijke mtb, last ze zelf, hoe klimt dat?
Laatste keer mogen proefrijden op een Nicolai G16. Extremer qua geo zijn weinig andere merken. Heb zelf mijn Mondraker als vergelijking. Wat wil het geval? Zodra de bucks er zijn gaat de Mondraker de deur uit en komt er echt een G16 terug.
Klimt het? Als de beste!!!
Daalt het? Helemaal geweldig, verre weg de beste daler die ik ooit heb mogen testen. Alsof die op sporen loopt.
Rijdt het langzaam vlak goed? Minder, daar voel je het omvallen als je stuurt.

En zo blijf je maar elke keer zitten in voors en tegens. Maar uiteindelijk draait alles om persoonlijke voorkeur.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Peter Verdones (en meer fabrikanten) probleem in mijn ogen is een veel te korte achterkant. Door die (in mijn ogen ook al te ) lange voorkant raak je de balans op de fiets kwijt. Heb mijn eigen groene p0 gelukkig gebouwd met sliding dropouts want bij chainstays van 415mm reed het voor geen meter. De sweetspot ligt voor mijn lengte ergens rond 435mm. De fiets klimt dan probleemloos lang en steil, geeft bakken vertrouwen op de ruigere afdalingen en is levendig genoeg voor krappe switchbacks ed.
Maar ik ben voor Nederlandse trails (uhr in het bijzonder) nu bezig met een meer trailachtige setup voor mijn Hg. 120mm vork geeft hem een hta van 65.3, maar de reach is iets korter dan op de p0. Chainstays zijn ook 435mm. Resultaten met 29er wielen tot dusver: briljante fiets! Zowel Zeist/Austerlitz als Amerongen/Leersum/Hg worden nog leuker. Fiets is speels en wendbaar maar stabiel op de afdalingen. (Pakte mijn pr op snakerun bijvoorbeeld)
Om het samen te vatten: uiteindelijk gaat het erom dat voor en achterkant met elkaar in evenwicht zijn én dat de fiets geschikt is voor het beoogde gebruik. Teveel worden tegenwoordig fietsen gereviewed als Enduro machines: dus als hij acceptabel klimt over fireroads en vervolgens als een beest daalt dan zal het wel goed zijn. Maar de tw lage BB's en te lange reaches die daarbij horen zijn voor veel XC en Trailfietsen onpraktisch. Mijn p0 (of die 5010) kan best een rondje Rhenen aan, maar ik moet vooral niet willen trappen in de bochten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie