Met een achterdemper kan ik me nog voorstellen dat je op die manier constanter druk houdt op je achterwiel en dus efficienter bent. Maar qua voorvork? Daar kan ik me ook niet zoveel bij voorstellen op een stijle maar verder niet technische beklimming. Maar ik hoor graag de theorie achter dit voordeel.Lars TB schreef:Omdat het energieverlies minimaal is? Omdat er misschien zelfs op zo een klim sprake is van winst door een verende vork?Greyfox schreef: Ben wel benieuwd wat daar de achterliggende gedachte van is.
Mijn boerenverstand zegt dat je de energieverlies van een deinende vork op een klim echt niet wilt.
Waarom zouden ze dan niet met een handmatige lockout rijden?
Vanwege de sponsor?
Specialized 2018
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 179
- Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10
-
- Extreme Biker
- Berichten: 835
- Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
- Mijn mountainbike: Specialized Epic
Feitelijk bedoel je dan dat op een klim een verende vork efficienter is dan bv een starre of handmatig gelockte?Lars TB schreef:
Omdat het energieverlies minimaal is? Omdat er misschien zelfs op zo een klim sprake is van winst door een verende vork?
Lijkt mij onwaarschijnlijk toch?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Lars TB schreef:Omdat het energieverlies minimaal is? Omdat er misschien zelfs op zo een klim sprake is van winst door een verende vork?
simonovereem schreef:Met een achterdemper kan ik me nog voorstellen dat je op die manier constanter druk houdt op je achterwiel en dus efficienter bent. Maar qua voorvork? Daar kan ik me ook niet zoveel bij voorstellen op een stijle maar verder niet technische beklimming. Maar ik hoor graag de theorie achter dit voordeel.
Misschien is het effect minder omdat er minder druk op staat, maar iedere oneffenheid remt de fiets af. Dus alles wat de vork mee pakt zorgt voor minder vertraging. Gezien hoe snel vering/een voorvork voordeel oplevert zal zelfs op een gravelklim de winst van vering opwegen tegen het verlies dat deinen geeft.Greyfox schreef: Feitelijk bedoel je dan dat op een klim een verende vork efficienter is dan bv een starre of handmatig gelockte?
Lijkt mij onwaarschijnlijk toch?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Een voorvork veert niet in door kracht op de ketting. Dus dat kan nooit tot energieverlies uit je benen leiden. De vork deint door de constante gewichtsverplaatsing van je lichaam. Draagt dat bij aan de voortbeweging? Ik denk maar heel minimaal. Ze zullen inderdaad vanwege de sponsor niet met een handmatige lockout rijden, want dan is het hele Brain-verhaal naar de consument om zeep.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Specialized zelf beschrijft de Brain als iets wat een fiets tussen de hardtail en fully plaatst. Een hardfully?
Misschien zijn we dan appels met peren aan het vergelijken?
Stel dat dit daadwerkelijk een andere categorie fiets is, dan begrijp ik nog niet waarom de Epic EVO een Brain heeft. Dan heeft Specialized dus eigenlijk geen normale XC fully.
HT --> Hardfully --> XCfully --> ST trail --> LT trail enz. enz.
Epic HT --> Epic brain --> Epic evo --> Stumpy ST --> Stumpy LT enz.
Nogmaals, ik snap de insteek wel van het hele Brain idee (bij de demper dan). Maar ik geloof niet zo in de manier waarop Specialized het in de praktijk zet.
Er zijn meer systemen die hetzelfde proberen te bereiken en die al genoemd zijn in dit topic:
- Fox Live
- Trek Reaktiv
- Magura elect
Hoe deze systemen met elkaar vergelijken is een leuk onderwerp voor een nieuwe topic in de techniek sectie oid.
BTW, het enige moment dat de voorvork eventueel tot energieverlies lijd is als je staand sprint op asfalt.
Eventueel zou het in een eindsprint het verschil kunnen maken, maar dan wil je dus alleen in die laatste paar meter de lockout hebben en verder niet.
Misschien zijn we dan appels met peren aan het vergelijken?
Stel dat dit daadwerkelijk een andere categorie fiets is, dan begrijp ik nog niet waarom de Epic EVO een Brain heeft. Dan heeft Specialized dus eigenlijk geen normale XC fully.
HT --> Hardfully --> XCfully --> ST trail --> LT trail enz. enz.
Epic HT --> Epic brain --> Epic evo --> Stumpy ST --> Stumpy LT enz.
Nogmaals, ik snap de insteek wel van het hele Brain idee (bij de demper dan). Maar ik geloof niet zo in de manier waarop Specialized het in de praktijk zet.
Er zijn meer systemen die hetzelfde proberen te bereiken en die al genoemd zijn in dit topic:
- Fox Live
- Trek Reaktiv
- Magura elect
Hoe deze systemen met elkaar vergelijken is een leuk onderwerp voor een nieuwe topic in de techniek sectie oid.
BTW, het enige moment dat de voorvork eventueel tot energieverlies lijd is als je staand sprint op asfalt.
Eventueel zou het in een eindsprint het verschil kunnen maken, maar dan wil je dus alleen in die laatste paar meter de lockout hebben en verder niet.
Om dan maar weer on-tpoic te gaan: de normale XC fully is de Stumpjumper ST!Flow&Co schreef:Stel dat dit daadwerkelijk een andere categorie fiets is, dan begrijp ik nog niet waarom de Epic EVO een Brain heeft. Dan heeft Specialized dus eigenlijk geen normale XC fully.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Daar geloof ik niet in. Het is hetzelfde frame als de Stumpjumper met een kortere veerweg van alsnog 120/130.Lars TB schreef:Om dan maar weer on-tpoic te gaan: de normale XC fully is de Stumpjumper ST!Flow&Co schreef:Stel dat dit daadwerkelijk een andere categorie fiets is, dan begrijp ik nog niet waarom de Epic EVO een Brain heeft. Dan heeft Specialized dus eigenlijk geen normale XC fully.
Misschien in de toekomst, maar ik kan me die momenteel nog niet tussen de Luxen, Sparks en Top Fuels voorstellen.
Daarnaast zet Specialized hem zelf ook in de markt als Trailbike.
De andere 3 die je noemt zijn ook specifieke wedstrijdfietsen. XC zo je wilt. Dat zijn de fietsen die je pakt als je wilt knallen, prestaties neer wilt zetten. Iedereen die dat niet ambieert, die heeft meer dan voldoende aan een trailbike. Sterker nog, het gros van de bikers zal in vrijwel alle omstandigheden sneller zijn op een trailbike.Flow&Co schreef:Daar geloof ik niet in. Het is hetzelfde frame als de Stumpjumper met een kortere veerweg van alsnog 120/130.Lars TB schreef:Om dan maar weer on-tpoic te gaan: de normale XC fully is de Stumpjumper ST!
Misschien in de toekomst, maar ik kan me die momenteel nog niet tussen de Luxen, Sparks en Top Fuels voorstellen.
Daarnaast zet Specialized hem zelf ook in de markt als Trailbike.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Ja, op die manier kun je categorieën heel breed trekken natuurlijk. Zo zijn er pro's die een enduro fiets of zelfs een trailbike inzetten in de DH world cup, maar dat maakt die fietsen nog geen DH fietsen.
Ik ben het wel met je eens hoor, dat veel mensen beter een lichte trailbike kunnen kopen dan een volbloed racer.
Maar er zijn ook zat mensen die dat helemaal niet willen. Die willen een normale (lees: niet-brain) wedstrijdgerichte XC fully en daarvoor kunnen ze niet bij Specialized terecht.
Die mensen zullen niet zeggen, oh dan ga ik voor de Stumpy ST, die stappen naar een ander merk.
Kijk naar nversteege. Die ruilde juist zijn Camber in voor een meer wedstrijdgerichte fiets, maar vond de Brain maar niets. O.a. daarom heeft hij niet voor een Epic gekozen.
Ik ben het wel met je eens hoor, dat veel mensen beter een lichte trailbike kunnen kopen dan een volbloed racer.
Maar er zijn ook zat mensen die dat helemaal niet willen. Die willen een normale (lees: niet-brain) wedstrijdgerichte XC fully en daarvoor kunnen ze niet bij Specialized terecht.
Die mensen zullen niet zeggen, oh dan ga ik voor de Stumpy ST, die stappen naar een ander merk.
Kijk naar nversteege. Die ruilde juist zijn Camber in voor een meer wedstrijdgerichte fiets, maar vond de Brain maar niets. O.a. daarom heeft hij niet voor een Epic gekozen.
Zolang de marketingafdeling de directeur er van weet te overtuigen dat ze meer Epic's verkopen omdat er een Brain op zit, zal Specialized de Epic met Brain blijven verkopen.
Een versie zonder Brain doet alleen maar afbreuk aan de reputatie van de Epic. Want feitelijk zegt zelfs Specialized dan dat een fiets zonder Brain beter is... .
Dan zou de hele Brain dus over boord gezet moeten worden. En dan ben je je unieke positie kwijt.
Een versie zonder Brain doet alleen maar afbreuk aan de reputatie van de Epic. Want feitelijk zegt zelfs Specialized dan dat een fiets zonder Brain beter is... .
Dan zou de hele Brain dus over boord gezet moeten worden. En dan ben je je unieke positie kwijt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Wil je een trailbike met racegenen, dan kies je een wat potentere Epic Evo, wil je een trailbike met AM genen, dan een afgetrainde afgeslankte Stumpjumper ST.Forau schreef:
Epic EVO = Epic (dus XC Race) frame met 120mm voorvering en brain demper achter
SJ ST = Stumpjumper frame met andere rocker link en 130mm vork
Camber was een eigen model frame, dat is nu vervallen. Er zit ook een (aardig) verschil tussen de gewichten van de SJ ST en de Epic EVO, al heb ik daar nog geen echt bewijs van gezien.
‘t Ligt er maar aan aan welk karakter je de voorkeur geeft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.