Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat nu juist de S-Works de lelijkste uitvoering moet zijn. En die stuurpen.. :o
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die stuurpen staat gewoon in de racestand, waar een s-works voor gemaakt is, en die kan gewoon omgedraaid worden en dan ziet het eruit zoals de meeste mensen rijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Zonder Horst-link is het ineens een single-pivot.
Nee, er zit ook nog een link voor de demper. En daarnaast is er dus een heel klein beetje flex in de achtervork gebouwd, als een soort nep-draaipunt zeg maar.

Rayb81 schreef:Dan zouden alle Epics worden geleverd met carbon achterbrug of kan dit ook bij alu toegepast worden?
Kona doet hetzelfde met alu op de Hei Hei, kan dus prima. Denk ook aan vliegtuigvleugels die aan de uiteinden meer dan een meter op en neer kunnen gaan.
Rayb81 schreef:Anyway, ik vind de luie 42mm offset vork ook wel een aparte wijziging.
In combinatie met de 'steile' balhoofdhoek misschien een goede zet. Hoewel ze dus precies de andere kant op gaan dan Cannondale met de Scalpel en een 55 mm offset. En die Cannondale stuurt strak! De Epic zal dus wat gemoedelijker zijn, wat meer stuurinput vragen. Is wat voor te zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar ondanks de link bij de demper is het qua principe een single-pivot, er is geen draaipunt tussen achteras en hoofd-draaipunt. Dus de veerbeweging is een (deel van een) cirkelboog. Het is wel een stap voor Specialized, de Horst-link was toch altijd kenmerkend voor hun fully's.

Dat weglaten van een draaipunt bij de achteras wordt regelmatig gedaan, aangezien dat draaipunt maar heel weinig roteert kan dat ook best. Ik heb zelf een Salsa gehad waarbij de staande achtervorken voor dat doel extreem afgeplat waren. Flexibel in verticale richting, zijdelings wel stijf.

Ik vind de looks trouwens niet eens zo slecht, afgezien van de lange negatief staande stuurpen en de rode grips. En echt onbegrijpelijk dat de fotograaf die spuuglelijke bidon niet even verwijderd heeft voor de foto's! Als je 'm dan toch met bidon wilt fotograferen, kies dan iets wat bij de fiets kleurt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Elvander schreef:Die stuurpen staat gewoon in de racestand, waar een s-works voor gemaakt is, en die kan gewoon omgedraaid worden en dan ziet het eruit zoals de meeste mensen rijden.
Ik doelde meer op de lengte van dat ding.
De strepen in lengte richting laten de pen nog langer lijken.
Buiten dat ik het voor geen meter vind sturen, vind ik het ook nog spuuglelijk.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Flow&Co schreef:
Elvander schreef:Die stuurpen staat gewoon in de racestand, waar een s-works voor gemaakt is, en die kan gewoon omgedraaid worden en dan ziet het eruit zoals de meeste mensen rijden.
Ik doelde meer op de lengte van dat ding.
De strepen in lengte richting laten de pen nog langer lijken.
Buiten dat ik het voor geen meter vind sturen, vind ik het ook nog spuuglelijk.
Dit is waarschijnlijk gewoon de fiets van Kulhavy. Die heeft altijd zo'n lange lage stuurpen en z'n zadel zover naar achteren.

Je ziet al bij die bikes eronder dat er een normale pen op zit
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

bouwpakket schreef:Dit is waarschijnlijk gewoon de fiets van Kulhavy. Die heeft altijd zo'n lange lage stuurpen en z'n zadel zover naar achteren.
Zo te zien is dit is geen XL frame - daar rijdt Kulhavy toch op?

Als je de ketting op de 10 (of 11) legt, dan zaag je je achtervork door...
carbon bike, titanium collarbone...
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik denk eerder dat het de fiets is van Simon Andreassen. Als je goed kijkt zie je een naam op de bovenbuis staan met een vlag ernaast.
De vlag lijkt die van Denemarken te zijn en de naam is redelijk lang en lijkt om "en" te eindigen.

Hier Kulhavy's bike waar hij vorig jaar op reed. Let even op het zadel.
Afbeelding

Andreasson's Epic in 2015 met zitpositie die met de fiets in de OP lijkt overeen te komen:
Afbeelding

Kortom, de fiets in de OP is een pro-bike met custom paint. Behalve over het frame is het verder dus speculeren, wie weet wat er nog meer custom is.
XNZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 18 september 2014, 10:57

En toch zou ik zonder twijfel voor een 2017 model gaan ..
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lijkt me meer op de fiets van Simon Andreassen.
Helemaal met die Red Bull bidon erin.

Edit. Ik zie dat iemand me al voor was.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

kermit schreef:Zonder Horst-link is het ineens een single-pivot. Werd dat al niet sinds mensenheugnis een inferieur systeem genoemd door vele marketing jongens en -meisjes waaronder die van S?

Waar moet dat heen met deze wereld... zo kun je toch nergens meer op rekenen :D
+1
En inderdaad een single-pivot (typo :winkie: ) systeem. Rem is dus niet los van het veersysteem, trek je tijdens het remmen ook het veersysteem 'dicht'.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op wo 28 juni 2017, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Jurriaan schreef: En inderdaad een single-pilot systeem.
Je bedoelt dat het geen tandem is? :winkie:

Maar is het remprobleem niet iets waar de Brain mee om kan gaan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:
kermit schreef:Zonder Horst-link is het ineens een single-pivot. Werd dat al niet sinds mensenheugnis een inferieur systeem genoemd door vele marketing jongens en -meisjes waaronder die van S?

Waar moet dat heen met deze wereld... zo kun je toch nergens meer op rekenen :D
+1
En inderdaad een single-pilot systeem. Rem is dus niet los van het veersysteem, trek je tijdens het remmen ook het veersysteem 'dicht'.
Dan is dit ook een single pivot...
Afbeelding

Dat 'remprobleem' zit ook wat anders... (ga je dus geen last van hebben)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef:Dan is dit ook een single pivot...
Afbeelding

Dat 'remprobleem' zit ook wat anders... (ga je dus geen last van hebben)
De Scott is inderdaad ook een single pivot. Er zijn wat extra draaipunten aangebracht, welke aan het single pivot principe weinig af doet. Marketing technisch gezien is een floating disc brake caliper nu niet hip. Wie weet of een van de fabrikanten het binnenkort op zijn mtb's schroef wordt het in eens hip.

Zoals Specialized nu doet door het draaipunt op de liggende achterbrug weg te laten. Net alsof de flex van Carbon het zelfde is als een draaipunt.

(any way deze discussie is al zo oud, en de uitkomst staat alvast. In die zin is er niks veranderd met 15 jaar terug. Alhoewel fabrikanten ons graag anders doen laten geloven)
Plaats reactie