GX eagle

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Prulleman schreef:heb je op de juiste offset gelet? je heb 3 en 6 mm geloof ik, voor boost/non boost, dacht dat je de 3 mm nodig hebt als je de spider verwijderd..
3mm is voor boost, ik heb een 6mm besteld! :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

RRon schreef:
Prulleman schreef:heb je op de juiste offset gelet? je heb 3 en 6 mm geloof ik, voor boost/non boost, dacht dat je de 3 mm nodig hebt als je de spider verwijderd..
3mm is voor boost, ik heb een 6mm besteld! :-q
je hebt gelijk :-q
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

R&DY schreef:Ga je geen spijt van krijgen. Montage ervan is ook goed te doen. Afstellen is makkelijker gemaakt met een meegeleverd tooltje om de derailleur af te stellen. Dit komt wel vrij nauw. Ombouw van x1 11 speed naar eagle kostte mij 1 uurtje inclusief afstellen
Wat voor tooltje zit er dan bij om de derailleur af te stellen? Ik heb net een fiets gekocht met Eagle GX erop maar ik kreeg er geen tooltje bij.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat is vast het b-tension stel dingetje.
Daarmee kun je de positie van de derailleur tov de cassette afstellen.
Als je op youtube een eagle gx filmpje zoekt dan zie je dat ding gebruikt worden.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

GX Eagle met twister weer op voorraad bij Mantel, besteld en als het goed is morgen binnen met een extra ketting. Tandwiel is binnen en Xd body heb ik ook liggen.
Mochten de spullen voor de middag binnen zijn dan ga ik morgen sleutelen en anders ga ik fietsen en na het weekend sleutelen! :-q :wink:
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Vandaag voor het eerst iets ingeleverd en toch denk ik er blij mee te zijn, gaat om 8 versnellingen. Ben van 2x10 naar 1x12 gegaan, dit omdat ik met grote regelmaat niet naar mijn kleine tandwiel kon schakelen aan de voorzijde. Zeker bij slecht weer kreeg ik hem vaak niet onder spanning naar het kleine blad.
Nu geen voorderrailleur meer dus dat probleem is voorbij.
Ik heb en Xd body geplaatst, en 36 tands voorblad en de cassette gaat van 10 tot 50 tanden. Ik heb de set met gripshifters genomen onvast ik daar al aan gewent was. Wat opviel is dat het rechter handvat korter is geworden tov de X0 set welke ik had, vind dit prettiger omdat ik nu mijn hand niet meer hoef te te bewegen in te schakelen.
Alles werkt erg goed en schakelt erg soepel, nu nog in de praktijk gaan testen!

Hieronder wat foto´s, voor de oplettende kijker, alles was compleet op het kabelstopje na, die moet ik nog even halen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
knol
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 november 2017, 14:37

Ik rij nu een aantal maanden met sram 1x12 eagle. Bevalt verder prima alleen heb ik veel vaker takken in het wiel/tandwielen dan met mijn oude schakelgroep 3x10. Mijn theorie; dat enorme blad achter "raapt" meer takken op. Heeft iemand dezelfde ervaring of is er sprake van louter toeval?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nu rijd ik niet met eagle, maar wel met een 50t achter.
Ik herken er eigenlijk niets van, ik heb niet noemenswaardig meer takken in m'n wiel hangen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

knol schreef:Ik rij nu een aantal maanden met sram 1x12 eagle. Bevalt verder prima alleen heb ik veel vaker takken in het wiel/tandwielen dan met mijn oude schakelgroep 3x10. Mijn theorie; dat enorme blad achter "raapt" meer takken op. Heeft iemand dezelfde ervaring of is er sprake van louter toeval?
Misschien moet je even beter uitleggen wat je precies bedoelt met “raapt”? Er liggen misschien op het moment meer losse takken in het bos, maar die blijven in mijn geval liggen zoals altijd.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
knol
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 november 2017, 14:37

"Raapt"; daar bedoel ik mee dat het tandwiel door het grote formaat sneller takken die opveren sneller lijkt op te pakken. Nogmaals kan louter toeval zijn maar ik heb er nu veel meer last van dan voorheen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, ja, zo'n grote pizza zit dichter bij de grond dan de cassette van 3x10. Dus daar kan het mee te maken hebben, maar mij lijkt het louter toeval eigenlijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Kan ook zijn door de langere kooi van de derailleur. :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij 3x10 ga ik er ook wel van uit dat er een lange kooi op zit/zat ;)

Wat wel een verschil zou kunnen maken, is dat de kooi dichter op de spaken zit.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Rij nu een jaar met de Eagle (XO) en heb geen ervarigen met het rapen van takken oid. Uberhaubt tot nu toe geen negatieve ervaringen mee gehad.

:-q
Laatst gewijzigd door Shaggadellick op do 1 februari 2018, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voordeel is juist minder boomstammen meenemen... met het kleinere voorblad is er nu meer ruimte om stammetjes (niet) mee te nemen.... aan de achterkant nergens last van.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie