Aurelius is teveel bezig met de uiterste van zijn bereik iets wat voor hem in de Voerstreek belangrijk is. De praktijk in NLD is vaak dat je maar ongeveer 3 tandwielen vaak gebruikt en de rest van de cassette incidenteel. Je ziet dit ook in de slijtage. Bij de meeste bikers moeten hun cassette vervangen omdat eigenlijk maar drie tandwielen versleten zijn. Eigenlijk zonde, vooral van die dure 11sp Sram cassettes.Lars TB schreef:Nee, je mist het punt.aurelius schreef:Waarbij je voor de stapgroottes even in de link moet kijken. Bij E13 9-46 inderdaad regelmatig grote stappen rond de 20%! Dat doet een Eagle iets beter, en 2x10 of 11 natuurlijk het best.
Als je bereik wilt in het gebied rond de 40 km/u (want daar hebben we het over met een breed bereik), dan is zelfs een stap van 10% op het randje. Want dat zou met een zelfde aantal omwentelingen een stap terug naar 36 km/u of naar boven naar 44 km/u zijn. Met bijna 20% is het dan dus van 40 naar pakweg 33 of 48 km/u. Iets toeleggen op omwentelingen kan nog, maar vermogen toevoegen terwijl je al 40 km/u rijdt? Totaal onrealistisch en in de praktijk in de meeste gevallen ook niet bruikbaar.
Kortom, dat is en blijft alleen bereik op papier en die versnellingen kun je dus net zo goed weg laten uit het totale bereik.
In de race wereld is het gebruikelijk om je verzetten aan te passen aan het terrein. Iets wat wij eigenlijk verleerd zijn of nooit nodig hebben gehad met een trippel verzet. Met een XD body is dit zelfs niet meer mogelijk.
Ik heb op mijn gravel racer een 2X11 met een 11-32t cassette gemonteerd. Het viel me vooral op hoe prettig dit schakelt in het veld.