Sunrace cassette MX80 11-speed 11-50T

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
aurelius schreef:Waarbij je voor de stapgroottes even in de link moet kijken. Bij E13 9-46 inderdaad regelmatig grote stappen rond de 20%! Dat doet een Eagle iets beter, en 2x10 of 11 natuurlijk het best.
Nee, je mist het punt.

Als je bereik wilt in het gebied rond de 40 km/u (want daar hebben we het over met een breed bereik), dan is zelfs een stap van 10% op het randje. Want dat zou met een zelfde aantal omwentelingen een stap terug naar 36 km/u of naar boven naar 44 km/u zijn. Met bijna 20% is het dan dus van 40 naar pakweg 33 of 48 km/u. Iets toeleggen op omwentelingen kan nog, maar vermogen toevoegen terwijl je al 40 km/u rijdt? Totaal onrealistisch en in de praktijk in de meeste gevallen ook niet bruikbaar.

Kortom, dat is en blijft alleen bereik op papier en die versnellingen kun je dus net zo goed weg laten uit het totale bereik.
Aurelius is teveel bezig met de uiterste van zijn bereik iets wat voor hem in de Voerstreek belangrijk is. De praktijk in NLD is vaak dat je maar ongeveer 3 tandwielen vaak gebruikt en de rest van de cassette incidenteel. Je ziet dit ook in de slijtage. Bij de meeste bikers moeten hun cassette vervangen omdat eigenlijk maar drie tandwielen versleten zijn. Eigenlijk zonde, vooral van die dure 11sp Sram cassettes.

In de race wereld is het gebruikelijk om je verzetten aan te passen aan het terrein. Iets wat wij eigenlijk verleerd zijn of nooit nodig hebben gehad met een trippel verzet. Met een XD body is dit zelfs niet meer mogelijk.

Ik heb op mijn gravel racer een 2X11 met een 11-32t cassette gemonteerd. Het viel me vooral op hoe prettig dit schakelt in het veld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef:Kleine stapjes zijn voor mij alleen van belang als ik lange stukken op de weg(fiets) afleg, zodat ik rond een lekker cadans van 95-97 kan blijven zitten als de wind nét een beetje aanwakkert, of als de weg van 0,5% naar 0,75% vals plat gaat.

Op de MTB zit je in zulk onregelmatig terrein, dat dat allemaal helemaal niet ter zake doet.
Ik wil nog een stap verder gaan: het bereik waar je het zou kunnen merken haal je niet in het terrein! Het komt er iedere keer weer op neer dat je het nodig hebt op de weg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars
Vermogen toevoegen als je al 40kmh rijd, jazeker, 700-800Watt ofzo :-q
Maar goed, hoe rijdt dat nu echt in de praktijk, dat Eagle ?
Nou ik vind het tegenvallen.
Niet vanwege de verhoudingen, maar vanwege de nog beroerdere kettinglijn.
Ik rijd 32 ovaal voor, geloof me het 50T tandwiel heb ik wel redelijk ingereden hier op een 2 uur durend ritje in Duitsland. Kapoet was ik :winkie: Op de grens van grip en achterover slaan stoemp je omhoog. Toen de ketting viezer en viezer werd (het goot van de lucht, veel zand op de ketting) had ik in 5km iets wat ik in de 5 jaar ervoor nauwelijks heb meegemaakt; ketting eraf. Ik heb het reproduceerbaar kunnen maken, onbelast opschakelen naar de 50T en voor ploept ie er vanaf. Lekker is dat. Omgekeerd, op de 10 wilde hij ook niet meer. Verdere gebreken, de jockey's in de derailleur lopen onnodig zwaar. En je kunt niet dubbelshiften (wat ik met de XTR shifter en XTR derailleur op de Sram 11-42 cassette hiervoor blijkbaar altijd deed).
Positief is dan weer het enorme lichte opschakelen, en de fantastische *plieng* als je dat onder belasting doet.
Bloed irritant is de vertraging in het zwaarder schakelen. Ongekend slecht.
Ik ga het nóg een keer na laten kijken, als dit zo blijft gaat het er weer af.
Je moet de derrailleur afstellen op het grootste tandwiel, er zit zelfs een malletje bij.
Kind kan de was doen. En ik doe die was al 30 jaar. Maar zo complex als ze het brengen bij Sram, nog nooit meegemaakt. En ik doe het altijd naar eigen goeddunken, alleen nu dus exact the RTFM gedaan.
Gevolg, bovenste jockey staat ca 8-10cm onder tandwiel tijdens schakelen vanaf het midden van je casette ongeveer. Zegmaar daar waar je in 99% van de tijd rijdt.....
Ik had trouwens een 34T ovaal gescoord, die zaagt mijn frame in 2-en......dus niet mee kunnen rijden.
En die wilde ik erop zetten omdat het op die 50T wel kan, en op die 10T al helemaal.
Stoempen met dat bami ballen lijf :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag in de Dtse Bike 6 11 Speed cassettes getest, op gewicht, kwaliteit van op en afschakelen, slijtvastheid, verloop van de sprongen, opmerkelijke zaken.

SRAM GX springt er echt bovenuit, gevolgd door Shimano en E13, Hope, hekkensluiter Sunrace en identieke Box Components (zwaar, minder slijtvast, matig schakelen tov de rest, wel fijne stappen).
Voor meer details, op naar de kiosk?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

aurelius schreef:Vandaag in de Dtse Bike 6 11 Speed cassettes getest, op gewicht, kwaliteit van op en afschakelen, slijtvastheid, verloop van de sprongen, opmerkelijke zaken.

SRAM GX springt er echt bovenuit, gevolgd door Shimano en E13, Hope, hekkensluiter Sunrace en identieke Box Components (zwaar, minder slijtvast, matig schakelen tov de rest, wel fijne stappen).
Voor meer details, op naar de kiosk?
Hè, je was net op dreef ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja, ik dacht, laat ik alle recente info maar even delen, he? Toch handig als je ze eindelijk eens afgezet ziet staan tegen elkaar.
Sorry hoor :winkie: ....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ironhorse Erik schreef:Lars
Vermogen toevoegen als je al 40kmh rijd, jazeker, 700-800Watt ofzo :-q
Maar goed, hoe rijdt dat nu echt in de praktijk, dat Eagle ?
Nou ik vind het tegenvallen.
Niet vanwege de verhoudingen, maar vanwege de nog beroerdere kettinglijn.
Ik rijd 32 ovaal voor, geloof me het 50T tandwiel heb ik wel redelijk ingereden hier op een 2 uur durend ritje in Duitsland. Kapoet was ik :winkie: Op de grens van grip en achterover slaan stoemp je omhoog. Toen de ketting viezer en viezer werd (het goot van de lucht, veel zand op de ketting) had ik in 5km iets wat ik in de 5 jaar ervoor nauwelijks heb meegemaakt; ketting eraf. Ik heb het reproduceerbaar kunnen maken, onbelast opschakelen naar de 50T en voor ploept ie er vanaf. Lekker is dat. Omgekeerd, op de 10 wilde hij ook niet meer. Verdere gebreken, de jockey's in de derailleur lopen onnodig zwaar. En je kunt niet dubbelshiften (wat ik met de XTR shifter en XTR derailleur op de Sram 11-42 cassette hiervoor blijkbaar altijd deed).
Positief is dan weer het enorme lichte opschakelen, en de fantastische *plieng* als je dat onder belasting doet.
Bloed irritant is de vertraging in het zwaarder schakelen. Ongekend slecht.
Ik ga het nóg een keer na laten kijken, als dit zo blijft gaat het er weer af.
Je moet de derrailleur afstellen op het grootste tandwiel, er zit zelfs een malletje bij.
Kind kan de was doen. En ik doe die was al 30 jaar. Maar zo complex als ze het brengen bij Sram, nog nooit meegemaakt. En ik doe het altijd naar eigen goeddunken, alleen nu dus exact the RTFM gedaan.
Gevolg, bovenste jockey staat ca 8-10cm onder tandwiel tijdens schakelen vanaf het midden van je casette ongeveer. Zegmaar daar waar je in 99% van de tijd rijdt.....
Ik had trouwens een 34T ovaal gescoord, die zaagt mijn frame in 2-en......dus niet mee kunnen rijden.
En die wilde ik erop zetten omdat het op die 50T wel kan, en op die 10T al helemaal.
Stoempen met dat bami ballen lijf :winkie:
Duur betaald.....;-)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar wel eerlijk. Iemand die kritisch is, ongeacht wat het heeft gekost. Daar heb je bamiballen voor nodig :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ironhorse Erik schreef:Lars
Vermogen toevoegen als je al 40kmh rijd, jazeker, 700-800Watt ofzo :-q
Maar goed, hoe rijdt dat nu echt in de praktijk, dat Eagle ?
Nou ik vind het tegenvallen.
Niet vanwege de verhoudingen, maar vanwege de nog beroerdere kettinglijn.
Ik rijd 32 ovaal voor, geloof me het 50T tandwiel heb ik wel redelijk ingereden hier op een 2 uur durend ritje in Duitsland. Kapoet was ik :winkie: Op de grens van grip en achterover slaan stoemp je omhoog. Toen de ketting viezer en viezer werd (het goot van de lucht, veel zand op de ketting) had ik in 5km iets wat ik in de 5 jaar ervoor nauwelijks heb meegemaakt; ketting eraf. Ik heb het reproduceerbaar kunnen maken, onbelast opschakelen naar de 50T en voor ploept ie er vanaf. Lekker is dat. Omgekeerd, op de 10 wilde hij ook niet meer. Verdere gebreken, de jockey's in de derailleur lopen onnodig zwaar. En je kunt niet dubbelshiften (wat ik met de XTR shifter en XTR derailleur op de Sram 11-42 cassette hiervoor blijkbaar altijd deed).
Positief is dan weer het enorme lichte opschakelen, en de fantastische *plieng* als je dat onder belasting doet.
Bloed irritant is de vertraging in het zwaarder schakelen. Ongekend slecht.
Ik ga het nóg een keer na laten kijken, als dit zo blijft gaat het er weer af.
Je moet de derrailleur afstellen op het grootste tandwiel, er zit zelfs een malletje bij.
Kind kan de was doen. En ik doe die was al 30 jaar. Maar zo complex als ze het brengen bij Sram, nog nooit meegemaakt. En ik doe het altijd naar eigen goeddunken, alleen nu dus exact the RTFM gedaan.
Gevolg, bovenste jockey staat ca 8-10cm onder tandwiel tijdens schakelen vanaf het midden van je casette ongeveer. Zegmaar daar waar je in 99% van de tijd rijdt.....
Ik had trouwens een 34T ovaal gescoord, die zaagt mijn frame in 2-en......dus niet mee kunnen rijden.
En die wilde ik erop zetten omdat het op die 50T wel kan, en op die 10T al helemaal.
Stoempen met dat bami ballen lijf :winkie:
Absolute Black Oval?
Indien ja. Kijk eens wat Maikel Govaarts na 1 ronde gebeurde in Nieuwkuijk.
Heeft dus naw. niet alleen met de 50t Eagle te maken maar zeker ook met de ketting icm het voorblad.
Er is simpelweg geen ruimte voor modder met die combinatie. De tanden van het blad zijn te breed.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, ik heb ook een AB Oval. Ik zal het wel gaan merken als ik dan eens in de modder rij...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Nou, ik heb ook een AB Oval. Ik zal het wel gaan merken als ik dan eens in de modder rij...
Ik hoop voor dat het meevalt. :tong
Maikel was er iig aardig "ziek" van dat het gebeurde.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Ik zeg return of the chain guide!
Pedal damn it!!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

nightcrawl schreef:Ik zeg return of the chain guide!
Ik voorzie wat problemen met een ovaal. :lol:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nee hoor, die zijn er gewoon. Volgens mij levert AB die zelf ook - nu weet ik ook meteen waarom :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Nee hoor, die zijn er gewoon. Volgens mij levert AB die zelf ook - nu weet ik ook meteen waarom :lol:
Ze hypnotiseren de klanten. :lol:
Afbeelding
Plaats reactie