The rise of the 27.5 - 2.6" tires

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

KleinPalomino schreef:Bikkelpuntenwattes?

Wachten op de Forekaster van Maxxis?

Vandaag de NN voor het eerst uitgelaten. Even spelen met de druk. 20psi (1.4bar) voor en 25psi (1.75bar) achter schijnt prima te werken.
Hoe bevalt je die?, ik heb dan de 2.8, maar ben qua grip echt teleur gesteld. Verschillende drukken geprobeers, maar nergens heb ik een goed gevoel bij, paar keer op de bek gegaan zonder waarschuwing van de voorkant
Bird Aeris 9 blurple
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Tot nu toe prima (voor de 50/60km die ik er pas op heb gereden). Ik kan er dus nog weinig over zeggen. De WTB Breakout mis ik tot nu toe niet en die band had ook meer dan prima grip. Ik rijd nu met 1.4bar en 1.7bar achter. Ik moet daar nog wat mee spelen. Ik vermoed dat iets minder druk ook nog kan.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

novaterra schreef:
KleinPalomino schreef:Bikkelpuntenwattes?

Wachten op de Forekaster van Maxxis?

Vandaag de NN voor het eerst uitgelaten. Even spelen met de druk. 20psi (1.4bar) voor en 25psi (1.75bar) achter schijnt prima te werken.
Hoe bevalt je die?, ik heb dan de 2.8, maar ben qua grip echt teleur gesteld. Verschillende drukken geprobeers, maar nergens heb ik een goed gevoel bij, paar keer op de bek gegaan zonder waarschuwing van de voorkant
Op je bek gegaan door 'happende' zijnoppen in een bocht met opstaand randje?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Nee, gewoon met insturen, geen gekkigheid. Was wel een pace star voorband, heb nu een trailstar band besteld als voorband
Bird Aeris 9 blurple
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nu weet ik van een bevriend mtb trainer dat hem dit overkomen is met de 2.35 versie. Zijnoppen die zich vast hapte in de bocht en zonder waarschuwing onderuit. Het vergt een andere rijstijl in de bocht.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Hoe bevalt je die?, ik heb dan de 2.8, maar ben qua grip echt teleur gesteld. Verschillende drukken geprobeers, maar nergens heb ik een goed gevoel bij, paar keer op de bek gegaan zonder waarschuwing van de voorkant
Nu weet ik van een bevriend mtb trainer dat hem dit overkomen is met de 2.35 versie. Zijnoppen die zich vast hapte in de bocht en zonder waarschuwing onderuit. Het vergt een andere rijstijl in de bocht.
Hetzelfde dus wat ik ervaar met een NN 2.35 voorop :-{ vooral op hardere droge (offcamber) ondergronden, en hoe het precies gebeurd, geen idee.. bij elke keer dat je ''aardig'' instuurt denk je `als dit maar goed afloopt'.. maw. de bochtenpret wordt er niet leuker op. Ook verschillende drukken geprobeerd maar het probleem bleef.
Dus een Ardent er om, en niks meer aan het handje :winkie:

Maar goed, ik ben dus van plan 2.6 banden te proberen, maar durf het om de bovenstaande reden niet aan om de Nobby's aan te schaffen, dus zit eigenlijk een beetje te azen op de 2.6 Forekaster-Rekon combo..
Ik dacht ergens te lezen dat ze al te koop zijn, dus Bike Components gemaild maar daar werd ik weinig wijzer van, heeft iemand enig idee of/wanneer ze verkrijgbaar zijn?
'BUILT not Bought '
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ze staan nog niet eens op de sites van Maxxis. Kleine kans dus dat ze al in de winkel liggen.

Duitsland: maxxistires.de
USA: maxxis.com

Afgelopen week heeft Maxxis ook een Shorty, DHF en DHR II in 2.6 gepresenteerd. Nice! Hopelijk liggen ze snel in de winkel!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wie heeft het hier nu of het vorige model NoNi en wie over de nieuwe?

Juist de nieuwe vind ik in 2.25 en 2.35 zeer voorspelbaar en hooguit net wat te weinig agressief wat zij-noppen betreft. De oude was op hardere ondergrond inderdaad minder constant en kon je wel eens verrassen.

In 2.8 heb ik ook geen enkel probleem met de NoNi, maar voordat die band op zachte of harde ondergrond werkelijk aan de limiet van de noppen komt is het karkas al te veel aan het bewegen. Een probleem dat ik bij eigenlijk alle brede banden tegen kom.

En laat de 2.6 dus de enige versie zijn die ik niet gereden heb, dus eigenlijk moet ik mijn mond houden :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb de 2.6 wel gereden en t bevalt eigenlijk prima, zit al even tijdje voor op de trek stache en nu ook op de giant reign (2e wielset) :) Het wegglijden dat HdB omschrijft heb ik nooit, wel toen ik zijn fiets met ardent probeerde. Het is blijkbaar erg subjectief gezien dat wel beiden lekker omlaag reden op filthy trails......
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik had dezelfde ervaring met de Ardent en vroeger nooit met de NoNi (maar dat was dus de 2.35 uit 2015 ofzo) Overigens doen mijn 27.5x2.6 RoRo's het heel erg lekker op de starre Heuvelrugslayer, ik ben overduidelijk degene die nog moet wennen aan de grip. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Lars TB schreef:Wie heeft het hier nu of het vorige model NoNi en wie over de nieuwe?

Juist de nieuwe vind ik in 2.25 en 2.35 zeer voorspelbaar en hooguit net wat te weinig agressief wat zij-noppen betreft. De oude was op hardere ondergrond inderdaad minder constant en kon je wel eens verrassen.
De mijne heb ik ongeveer driekwart jaar geleden aangeschaft dus dit zal wel de nieuwe versie zijn denk, ik kan er de vinger niet echt op leggen.. het karkas 'flubbert' ook veel sneller dan de Ardent op dezelfde druk.
En wat je zegt misschien issie juist net te weinig agressief..

Wel apart dat de ervaringen zo verschillend zijn : Suprised :

@paulus1981 toch maar eens jou voorwiel er in hangen de volgende rit:wink:

Hopelijk komen de banden idd snel in de winkel, iemand hier trouwens ervaring met de 2.4/2.5 WT Minions? Ik zit er aan te denken om deze eerst te proberen (voor in het buitenland/serieuzere terrein) Momenteel heb ik namelijk niet veel in de schuur liggen wat het goed gaat doen op 35mm intern.
'BUILT not Bought '
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Nu dat het hier gaat over flubberige karkassen...ik vind dat ik de NN 2.6 ook van meer lucht dan eigenlijk gewenst of gedacht moet voorzien. Anders is het dus idd niet prettig. Ik zal ook meteen de overstap naar Maxxis maken als die met hun 2.6'en op de proppen komen.

@Herman de Biker: ik heb een 2.5 DHF en een 2.4 DHR II op 35mm intern. Ik vind dat een erg fijne combi voor wat ruiger terrein. De 2.5 DHF doet trouwens niet veel onder voor de NN 2.6 (op 30mm intern). De NN 2.6 is wel een stukje lichter (vandaar ook de keuze op mijn NL-wielset) maar zoals eerder aangehaald heeft dus wel een karkas van 'papier'. Ik kon de NN 2.6 ook niet tubeless krijgen met een normale pomp terwijl Maxxis mij op dat vlak nog nooit in de steek heeft gelaten.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@Herman: je hebt op mijn fiets al met een Minion DHF op 45mm gereden, maar ik ben er wel over te spreken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

@KleinPalomomino ja precies, de NN zal qua lucht ongetwijfeld een sweet spot hebben, maar ik heb hem niet echt kunnen vinden..

@suravida oja op het groene monster, reed lekker maar niet echt specifiek op de banden gelet :wink:
Ik ga eens kijken of ik wat bij elkaar geshopt krijg :-q
'BUILT not Bought '
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

@HdB, dan moeten we een rondje dorst / heuvelrug doen, dan heb ik t voorwiel zelf niet nodig ;-)
Plaats reactie