Waar rijden de pro's enduro mee in 2016

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Schijnt dat het aluminium gedeelte smelt.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jurriaan schreef: do 11 april 2019, 15:39 Schijnt dat het aluminium gedeelte smelt.
Zou zo'n schijf 660 graden worden? Dan moet je wel heeel gek doen lijkt me.
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: do 11 april 2019, 17:06
Jurriaan schreef: do 11 april 2019, 15:39 Schijnt dat het aluminium gedeelte smelt.
Zou zo'n schijf 660 graden worden? Dan moet je wel heeel gek doen lijkt me.
Ja, dat kan.

Het grote voordeel is dat je met die schijf tot 600 graden door kunt blijven rijden, de meeste stalen schijven halen 400 en beginnen te verbuigen.

Deze onzintest is ooit geforceerd door het Duitse Bike: een paar kilometer afdalen met 20% met een aanhanger met veel gewicht en een vol aangeknepen voorrem. En dan roepen dat de Icetec schijven troep zijn... Hoe help je een beter product qua reputatie geheel om zeep... :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik denk dat we gerust vast kunnen stellen dat bovengenoemde Italiaan een broertje dood heeft aan Duitse labtests en internetmeningen!

Icetech schijven! Smelten waar je bij staat, onrijdbaar!!!!
Yari met Charger RC demper! Waardeloze shimstack, onrijdbaar!!!!!
E1900 wielen, low-end pallennaaf met slechts 24 aangrijppunten! Onrijdbaar!
XT-remmen, wandelend drukpunt!! Onrijdbaar!!!
Alu frame! Zwaar! Flex! Onrijdbaar!!!!!

Als je het internet moet geloven is het een wonder dat de beste man überhaupt vooruit komt!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

sama schreef: do 11 april 2019, 17:06
Jurriaan schreef: do 11 april 2019, 15:39 Schijnt dat het aluminium gedeelte smelt.
Zou zo'n schijf 660 graden worden? Dan moet je wel heeel gek doen lijkt me.
In ieder geval wel continue remmen... :lol:

Ze worden best heet af en toe, en als je het heel goed doet soms heeeel erg heet. Rood gloeiend is mij nog niet gelukt, maar wel zo heet dat de remmen gingen faden... En dan zit je nog niet aan de 660 graden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: do 11 april 2019, 17:59
sama schreef: do 11 april 2019, 17:06

Zou zo'n schijf 660 graden worden? Dan moet je wel heeel gek doen lijkt me.
Ja, dat kan.

Het grote voordeel is dat je met die schijf tot 600 graden door kunt blijven rijden, de meeste stalen schijven halen 400 en beginnen te verbuigen.

Deze onzintest is ooit geforceerd door het Duitse Bike: een paar kilometer afdalen met 20% met een aanhanger met veel gewicht en een vol aangeknepen voorrem. En dan roepen dat de Icetec schijven troep zijn... Hoe help je een beter product qua reputatie geheel om zeep... :-{
Nou, dat is ook een beetje ‘stemmingmakerij’, @Lars :wink: ...
In het mei ‘19 Bike nummer staat weer een trail-remmentest, met duidelijk beschreven testopzet.

Er wordt in de praktijk getest.
Door een 75, 85 en 105kg rijder.
700hm dalen, waarvan eerst 300hm technische trail, met serpentines (doseerbaarheid, remkracht, hendelergonomie), en dan 400hm verhard, 20%, herhaaldelijk afremmen met alleen de voorrem (en dus geen aanhanger met veel gewicht, Lars), afremmen van 50-60km/u tot wandeltempo (‘standvastigheid’, dus fading en drukpuntstabiliteit).

Daarnaast is er een laboratoriumopzet.
Waarin wordt gemeten welke hand- en remkrachten er worden gemeten/bereikt, en welke temperaturen er optreden in de schijf en de blokjes.

De Icetech remmen van Shimano kennen een apart concept. Alle ‘andere’ schijven zijn van metaal. Die van Shimano hebben een alu kern, gesandwicht door 2 dunne edelstaallagen. Zou voor betere koeling, warmteweggeleiding zorgen.

Wat ze meten is dat die schijven inderdaad relatief langer koel blijven dan andere.
Maar: als ze eenmaal een kritische warmtegrens bereiken, dan treedt er ook snel fading op en soms uitval. De alu kern wordt zacht, de schijf vervormt, het alu wordt ertussenuit geperst.
Ze doen het dus goed zolang ze het doen, maar ineens faden ze, vallen ze soms uit, bij een relatief lagere temperatuur, een temp waar de andere metalen schijven ‘nog niet warm of koud’ van worden.
En dat trad in de praktijk dus al op bij de lichtste 75kg rijder, met een 180mm schijf. Dus eerder dan bij de andere remmen die werden getest.

Ga je dus helemaal geen ene bal van merken op de UHR of in Zuid L., of in de Ardennen.
Maar wordt wel relevant bij een paar honderd meter hard/snel afdalen van een Alp, zeker naarmate je zwaarder bent, en er een mindere remtechniek op na houdt...
Er zijn remmen die daar veel standvastiger, belastbaarder zijn (bijna alle anderen in de test).

Iedereen mag/kan na lezing zelf zijn conclusie trekken of hij dat soort standvastige remmen nodig heeft.
Je gewicht, rijstijl, techniek en terrein waarin je fietst is daarbij bepalend.

Wat dat betreft vind ik het Bike artikeltje dus helemaal niet stemmingmakend. En zo is het ook niet bedoeld. Het is maar wat je er zelf van maakt en hoe je het (hier bv) overbrengt...

En wie testen er nog meer zo ‘onderling vergelijkend’? Bijna niemand. Dus leuk dat zij dat tenminste doen. Gewoon combineren met andere info en ervaringen die je elders opdoet. Je kunt het gebruiken bij een zoektocht naar een nieuwe set remmen. Handige info, maar niet de enige....

Wat ik me zelf wel afvroeg na eea te hebben gelezen: wat dan als je een Icetech schijf vervangt voor een gewone metalen schijf? Wat doet dat op de remkwaliteit en belastbaarheid? Lost dat het probleem niet op? Antwoord nog niet gevonden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Met de "metalen" schijven bedoel je waarschijnlijk gewoon massief stalen schijven.
De Icetech schijven zijn namelijk ook "metalen" schijven, maar dan van 2 verschillende soorten metaal. Sandwich constructie van staal-aluminium-staal.

Verder een keurige uitleg.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Shit, misschien moeten we die Italiaan waarschuwen!? Weet iemand hoe je in het Italiaans zegt "Pas op, als je 400 hm over asfalt afdaalt met 50-60 km/u, niet met alleen je voorrem remmen!!!" :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: do 11 april 2019, 19:32
Nou, dat is ook een beetje ‘stemmingmakerij’, @Lars :wink: ...
Laten we het er op houden dat Bike er wel iets van geleerd heeft. Want niet alleen Shimano was boos... Ik refereerde trouwens aan de eerste test van Bike met de Icetec remmen, 10 jaar terug of zo?



Verder ben je iets te goedgelovig wat betreft de Duitse uitleg over hun testopzet. En uitkomsten. Met jou trouwens 100.000 andere lezers. En daarom doet een gedeelte van de industrie nog steeds mee met Bike... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

nielsvk schreef: do 11 april 2019, 21:00 Shit, misschien moeten we die Italiaan waarschuwen!? Weet iemand hoe je in het Italiaans zegt "Pas op, als je 400 hm over asfalt afdaalt met 50-60 km/u, niet met alleen je voorrem remmen!!!" :bier:
Dat. Het is ook superraar dat we op racefietsen 140/140 of 140/160 schijfremmen zetten die we vervolgens veel meer oververhitten dan MTB remmen. Het concept brake fade heb ik echt alleen op het asfalt meegemaakt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Op asfalt slaag ik er in het algemeen goed in om sterk af te remmen voor de bocht en vervolgens een tijd lang m'n rem absoluut niet meer aan te raken waarbij je redelijk wat rijwind hebt om te koelen.

Neem je sommige MTB trails dan daal je 1000 hoogtemeters af in pak hem beet 5km met zo veel switchbacks, obstakels, etc... waardoor je blij bent wanneer je 5s je rem niet aan kunt raken. Ondanks dat het eigenlijk steil naar beneden gaat, is de snelheid laag. Daar heb ik toch meer problemen met m'n remmen dan op asfalt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eensch.
Ik heb nog nooit uitval van een rem gehad, maar wel een schijf die donker verkleurde tot op de pootjes toe.... (achter). Inderdaad op een steile afdaling waar ik mijn rem(men) amper durfde te lossen.

En als je die Icetech schijven niet vertrouwd monteer je toch gewoon andere?
Je kunt zo'n beetje elk merk schijf gebruiken, en met de remmen van Shimano is doorgaans weinig mis.

Verder is zo'n test leuk, maar hoe vaak lees je verhalen uit de praktijk dat mensen een Icetech schijf hebben laten smelten? Als dat echt een regelmatig voorkomend probleem was zouden die dingen inmiddels uit de handel genomen zijn.

En te kleine schijfjes, tsja. Dat komt omdat er echt nog steeds mensen zijn die denken dat die paar gram verschil met een 203mm schijf wat uitmaken... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Rijden er trouwens al profs in de EWS met SRAM AXS? Of met Fox Live?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb diverse beelden gezien maar geen AXS waargenomen. Ook niks gelezen over Fox live. Is die laatste eerder iets voor XC?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: vr 12 april 2019, 17:26 Rijden er trouwens al profs in de EWS met SRAM AXS? Of met Fox Live?
Droppers kwamen wel voorbij en volgens mij ook die derailleur bij 1 rijder. FOX Live heeft wat minder zin op een downhill, lijkt mij niet dat ze dat gaan gebruiken op korte termijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie