Van der Poel op weg naar goud in 2024!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
schepp schreef:... Ik denk dat veldrijden veel minder explosief is en meer op een tijdrit op de weg lijkt,...
Als er iets explosief is, dan is het wel veldrijden. Dat is gewoon net als de 1500 meter bij schaatsen: 1 lange sprint. In zoverre heb je wel gelijk dat ze het daardoor zo indelen dat ze eigenlijk net als bij een tijdrit permanent tegen hun max aanrijden, maar dan moeten ze nog iedere keer reageren op wat de concurrent doet. Bij XC kun je iemand best wel 2 ronden laten gaan.
En vergis je niet, het is bij XC niet vol naar boven en bijkomen op de afdaling. Ook naar beneden toe zit de hartslag redelijk maximaal als je een beetje leuke afdaling hebt...!
De world cup MTB lijkt veel meer qua explosiviteit op Marathon schaatsen dan op een 1500m. Vandaar dat veel lange baan schaatsers niet mee kunnen komen in de Marathons. (Ik heb me de meeste jaren in MTB competitie altijd voorbereid in de schaats marathons.)

Het hangt in dit geval veel meer af van lichaams bouw en de parkoersen die Mathieu tegen komt in zijn plaatsing voor de olympische spelen. De meeste CX rijders hebben moeite met gedoseerd rijden en komen zoals veel hierboven al is aangehaald technische vaardigheden tekort.

De Olympische spelen worden in Rio de winter gehouden en zullen dus niet de warmte problemen geven uit Atlanta of Athene. Iets waar Bart in het voordeel was. Hij kon simpelweg goed tegen deze vochtige warmte.

Al met al wens ik hem veel succes en hoop dat hij onze vlag mag verdedigen in RIO. :-q
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Lizzyplace_Ruud schreef:Mathieu is wereldtop veldrijden, hij heeft natuurlijk goed nagedacht over deze stap.
Hij heeft in ieder geval goed gezien dat er met de plaatsen die Nederland in principe in deze discipline mag verdelen en het aanbod van XC-ers op wereldniveau wellicht een kans voor hem ligt om deel te nemen aan de Olympische Spelen. In zijn eigen discipline kan dat immers niet.

Ook beseft hij gelukkig ook dat het een behoorlijke opgave is om in een discipline die je nog niet in wedstrijdverband beoefent in kort tempo naar wereldniveau te komen. Ook al ben je in een gelijksoortige discipline wereldtopper. De meeste renners die van discipline switchen hebben daar echt wel een seizoen voor nodig, hoe goed ze ook zijn.

Ik snap het wel dat het sommigen steekt, die bravour die spreekt uit de uitspraak dat je als veldrijder wel even deelname aan de OS zult afdwingen, terwijl er genoeg mountainbikers zijn die hun hele sportieve inspanning op deze discipline richten en dat niet lukt. Daarmee devalueer je hun inspanningen - naar ik aanneem onbedoeld - toch wel een beetje.

We gaan het zien en ik wens hem echt alle goeds. Maar ik denk dat het wat ijdele hoop is te denken dat hij ook nog eens op het podium komt. Maar bij de OS gaat het natuurlijk ook vooral om het deelnemen. ;)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Hij is nog zo jong.
Hij hoeft onze eer helemaal niet verdedigen, alleen maar veel plezier hebben.
Heerlijk zo'n leven.
:-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Real Epic '89 schreef: De meeste CX rijders hebben moeite met gedoseerd rijden en komen zoals veel hierboven al is aangehaald technische vaardigheden tekort.
Denk dat je de skills van een Meeuwsen en vd Poel onderschat, deze jongens kunnen elk XC parcours met gemak aan, zal niet zeggen dat hij gelijk Schurter wegrijdt in de afdaling maar een top 10 zie ik zomaar gebeuren :-q
Mooi doel en iets dat ik met veel plezier ga volgen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

hoop dat hij het goed doet, maar in de afdaling schurter voorbij moet ie nog even stevig trainen.
denk dat top 10 al moeilijk haalbaar is
Bird Aeris 9 blurple
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Eerst maar eens punten scoren voor de kwalificatie

Weet iemand de datums van de wedstrijden waar Mathieu punten
kan scoren. Misschien wel interessant om dat hier te vermelden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ik zeg get this sticky.
:-q
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zou leuk zijn als hij iedereen eraf rijdt :-q
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Maar dat doet hij niet, schurter, absalon, fumic en een aantal anderen zal hij er normaal niet afrijden. Tis leuk dat die jongen cx wk is geworden, maar wil niet zeggen dat ie overal kampioen kan worden
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Bedoelde tijdens de kwalificaties :wink:
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Om zich te kwalificeren zal hij een aantal rijders van het kaliber Schurter, Absalon, Fumic er af moeten rijden. Als hij slim is gokt hij op het EK. Waarschijnlijk niet al te lastig parcours en relatief weinig tegenstand.

Website van het EK. Ervan uitgaande dat Rudi van Houts sowieso naar de OS mag (onvoorziene dingen daargelaten) moet hij het op het EK opnemen tegen http://euromtb.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Een van zijn belangrijkste concurrenten daar is michiel van der heiden. Finished hij daarachter is hij per definitie kansloos om naar de OS te gaan.

Leuke in Nederland is dat ook al heeft Nederland 2 startplaatsen op de OS je je als sporter eerst nog moet kwalificeren volgens de NOC/NSF norm lukt dat niet gaan we gewoon met 1 of geen rijders naar de olympische spelen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

De eisen voor kwalificatie:

" Van der Poel heeft tot en met eind mei de tijd om zich te kwalificeren. Hij dient daarvoor één keer top zes of twee keer top twaalf te rijden tijdens een wereldbekerwedstrijd, of bij de beste tien rijden tijdens het Europees Kampioenschap, dat begin mei in Zweden zal worden verreden"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Pat. schreef:Eerst maar eens punten scoren voor de kwalificatie

Weet iemand de datums van de wedstrijden waar Mathieu punten
kan scoren. Misschien wel interessant om dat hier te vermelden.
Weekend na Oostmalle vertrekt hij waarschijnlijk naar Cyprus om daar zijn eerste mtb wedstrijd te fietsen; 25-28 februari.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

VDP is voor mij, alhoewel hij nog erg jong is, van het kaliber Sven Kramer, Marianne Vos, Max Verstappen, Jeffrey Herlings, Michael V Gerwen enz. Uitzonderlijke talenten van de buitencategorie die alles kunnen en willen winnen. Enige echte tegenstander voor hen zijn ze zelf. Natuurlijk gaat VDP geen podium scoren, kwalificatie en een redelijk resultaat zouden al winst voor hem zijn en hij zal er overall alleen maar weer beter van worden. Wie weet bevalt het hem wel zo goed dat hij meer en proffesioneler wil gaan mtb'en wat alleen maar positief zou zijn lijkt me.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@John +1 ( je vergeet Tom en Dafne nog 8) )
Hij is inderdaad van dat kaliber, dat denk ik ook.

Ik verwacht ook geen podium. Het is bijna twee keer zo lang en warm, andere kant, hij deed het vorig jaar op de weg in de ronde van Belgie ook goed, was het ook warm en nog meer wegwedstrijden.

Hij moet het zeker proberen, als het hem wel lukt in de komende jaren voor de prijzen te gaan zou dat natuurlijk super zijn.

De techniek is zeker een ding, maar mensen die hier schrijven dat de meeste veldrijders dat niet hebben is onzin, kijk hem gisteren glibberen en glijden das wat anders dan met super moto,s door een stukje zand.

Kijk vorige week de inhaal actie van Lars van der Haar in de laatste ronde briljant toch! die veldrij jongens rijden echt 99% van dit forum er compleet af op techniek.
Plaats reactie