Van der Poel op weg naar goud in 2024!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hij heeft toch al tegengesproken dat het aan gebrek aan voeding lag? Of heb ik een update gemist?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat was ook wat ik in eerdere berichten gelezen had, dat het qua eten en drinken wel goed zat maar dat het gewoon op was.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Dat hij direct na de wedstrijd denkt genoeg te hebben gegeten wil niet zeggen dat het ook zo is.

Als je zo plotseling volledig in elkaar stort kan dat alleen maar een ouderwetse hongerklop zijn. Dat is ook niet zo gek. De omstandigheden van vandaag waren extreem. Hij heeft überhaupt nog nauwelijks ervaring met dergelijke afstanden. En dan ook nog in dit weer. Alleen al om het lichaam op temperatuur te houden verstook je veel meer energie dan normaal. De nattigheid zorgde er ook nog eens voor dat je continu alert moest zijn. Iedere bocht is gevaarlijk. Dat betekent ook minder gelegenheid om wat te eten. Het kan zomaar zijn dat hij meer heeft gegeten dan hij normaal zou doen. Maar het was kennelijk niet genoeg.

Het is enorm zonde. Een rondje minder en hij is waarschijnlijk wereldkampioen. Maar daar koop je helemaal niets voor.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bert l. schreef: zo 29 september 2019, 18:57 Mooizo. Levensles voor wielrenners geleerd. Dat overkomt hem geen tweede keer. Dus ook als het kötweer is blijven eten en blijven drinken.


https://www.indeleiderstrui.nl/wk-wielr ... aring-voor

Een hongerklop was het dus niet, maar wat dan wel? Ook voor Van der Poel is dat een groot vraagteken. ‘De regen was niet echt een probleem, de kou speelde een veel grotere rol. Ik denk dat ik wel zes of zeven lagen kleding aanhad en ik kreeg het nog niet warm. Misschien speelde onderkoeling een rol, maar ik heb hier niet echt een verklaring voor. De lengte van de wedstrijd had ik het voorjaar ook in de benen.’

De indruk is, nadat Van der Poel op 14 kilometer van de streep zijn Waterloo vond, dat hij net naast de regenboogtrui greep, maar ‘The Wizard of Cross’, zoals de Engelsen hem noemen, wil daar niet aan. ‘Als je op 14 kilometer moet lossen, ben je niet dicht bij de wereldtitel’, krijgt het AD te horen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Lijkt me een combinatie van de lengte van de race en de weersomstandigheden. Van der Poel is naar mijn idee iemand die heel goed heel diep kan gaan, maar misschien gisteren wel te diep. Na zoveel kilometers in de kou en regen wordt het voor het lichaam erg moeilijk om de 37 graden warmte te kunnen blijven produceren. Dus te koud en misschien toch ondanks het volgens hem voldoende eten niet voldoende gegeten voor zulke omstandigheden? Het blijft gissen. Waar ik van onder de indruk ben is dat hij zo relatief ontspannen de race kan analyseren en er nuchter naar kan kijken. De mentale veerbaarheid vond ik echt kampioenwaardig.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Mathieu gaat niet naar het test event in Tokyo dit weekend :(( , kies voor een wegwedstrijd. Zal verstandig zijn om kracht te sparen voor het veldrijden , maar vind het jammer. Kan zich nu minder goed voorbereiden lijkt mij, en Nino is er wel ………………….
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Stukje tekst van de website van de NOS.


Mathieu van der Poel reist deze week niet af naar Tokio. De Nederlander zou zondag in Japan het test-event voor mountainbikers rijden, ter voorbereiding op de Olympische Spelen, maar hij heeft zijn plannen gewijzigd.

Van der Poel komt nu donderdag in actie in een wegwedstrijd in Duitsland, de Münsterland Giro.

"Op die manier vermijden we extra belasting voor Mathieu door alweer een wedstrijd op een ander continent en bijgevolg ook weer een jetlag", laat zijn team Corendon-Circus weten in een verklaring. "We willen Mathieu de kans geven om een uitstekend wegseizoen in schoonheid af te sluiten."


"Jammer dat Mathieu niet afreist naar Tokio", reageert bondscoach Gerben de Knegt op het besluit, "maar ik begrijp zijn keuze. Hij heeft een intensief seizoen achter de rug en afgelopen weekend nog het WK op de weg gereden."

De Knegt reist nu alleen met Anne Tauber, Anne Terpstra, David Nordemann en Milan Vader af naar Japan. "Met de Nederlandse selectie die aanwezig is in Tokio, zal er genoeg data worden verzameld waar Mathieu zijn voordeel mee kan doen."

Na de wedstrijd in Münsterland donderdag, last Van der Poel een rustperiode in, alvorens hij aan zijn veldritseizoen begint.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Speedfreak98 schreef: wo 2 oktober 2019, 23:24 Mathieu gaat niet naar het test event in Tokyo dit weekend :(( , kies voor een wegwedstrijd. Zal verstandig zijn om kracht te sparen voor het veldrijden , maar vind het jammer. Kan zich nu minder goed voorbereiden lijkt mij, en Nino is er wel ………………….
Tsja, keuzes maken en plannen, hij zal na het klassieke voorjaar i.i.g. alles op het MTB'en zetten t/m de OS ...... we moeten geduld hebben ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja, en daarom is het tegenstrijdig, als zijn focus nu op MTB / OS zou liggen, dan zou ie zeker naar tokyo moeten gaan...
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Focus van het team ligt bij het wegseizoen in schoonheid afsluiten. Vervolgens zijn hegemonie voortzetten in de cross, wat mede een bewezen basis is voor het MTB-en/voorbereidingen op de O.S.

Welke wedstrijden hij en zijn team dan gaan rijden is waarschijnlijk een verassing. Kan een mix worden van weg en MTB wedstrijden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Prulleman schreef: do 3 oktober 2019, 10:25 ja, en daarom is het tegenstrijdig, als zijn focus nu op MTB / OS zou liggen, dan zou ie zeker naar tokyo moeten gaan...
te kort op loodzwaar WK + reizen, jet-leg etc....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja, zo kan je het ook zien, maar qua training komt het opbouwen naar de OS piek toch pas veel later, zolang ie zich een beetje in kan houden lijkt het me toch een toegevoegde waarde hebben om op dit moment te gaan.. maar ik heb er verder geen verstand van :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het enige wat hij dan weet is hoe het rondje loopt, maar dat kun je ook in 3 rondjes in de week voor de OS ontdekken. Dus echte meerwaarde heeft het niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Lars TB schreef: do 3 oktober 2019, 12:16 Het enige wat hij dan weet is hoe het rondje loopt, maar dat kun je ook in 3 rondjes in de week voor de OS ontdekken. Dus echte meerwaarde heeft het niet.
Ga maar eens praten met ex Olympiers over de impact die de Spelen hebben op je systeem qua spanning, indrukken, etc. Met niets anders te vergelijken, ook niet met een WK. Het feit al eens in de omgeving waar het straks moet gebeuren te zijn geweest in een wedstrijdsetting maakt (volgens degenen die het kunnen weten) werelden van verschil. Juist dát is de meerwaarde van testevents en/of WK's die van tevoren al in Olympische accomodaties gehouden worden. Dit aspect wordt nooit echt (ofwel: echt nooit) belicht, omdat er geen enkele atleet zal toegeven onzeker te zijn.

Ik zie de afzegging meer als bewijs van de toegenomen druk vanuit Canyon/Corendon/Roodhooft om definitief voor de weg te kiezen. Er zijn nu meer belangen dan die van Mathieu zelf en er zijn steeds meer mensen afhankelijk van 1 atleet. Nu is het testevent zogezegd te belastend, maar op 22 oktober gaat ie wel weer starten met een crosseizoen met rondjes rond het parochiehuis/voetbalveld van Tollembeek/Wortel tegen Janneke en Mieke want: daar eet het team wat beter van dan van XCO races.

Rust is bij VDP/Corendon 2 weken geen koers, om daarna weer vol door te pakken. Met de verdere uitbreiding van z'n voorjaar en de druk die daarop ligt moet ik nog zien dat ie uitgerust en onbevangen in de XCO kan starten om door te trekken tot en met 8 augustus.

En ondertussen, terwijl VDP rond Munster rijdt in de kou en stromende regen, op een Zwitserse Alpenwei...zit een bepaald iemand lekker een maandje te rusten alvorens zich 200% te gaan voorbereiden op seizoen 2020.....het laatste kunstje...
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Har77 schreef: do 3 oktober 2019, 14:55
Lars TB schreef: do 3 oktober 2019, 12:16 Het enige wat hij dan weet is hoe het rondje loopt, maar dat kun je ook in 3 rondjes in de week voor de OS ontdekken. Dus echte meerwaarde heeft het niet.
Ga maar eens praten met ex Olympiers over de impact die de Spelen hebben op je systeem qua spanning, indrukken, etc. Met niets anders te vergelijken, ook niet met een WK. Het feit al eens in de omgeving waar het straks moet gebeuren te zijn geweest in een wedstrijdsetting maakt (volgens degenen die het kunnen weten) werelden van verschil. Juist dát is de meerwaarde van testevents en/of WK's die van tevoren al in Olympische accomodaties gehouden worden. Dit aspect wordt nooit echt (ofwel: echt nooit) belicht, omdat er geen enkele atleet zal toegeven onzeker te zijn.

Ik zie de afzegging meer als bewijs van de toegenomen druk vanuit Canyon/Corendon/Roodhooft om definitief voor de weg te kiezen. Er zijn nu meer belangen dan die van Mathieu zelf en er zijn steeds meer mensen afhankelijk van 1 atleet. Nu is het testevent zogezegd te belastend, maar op 22 oktober gaat ie wel weer starten met een crosseizoen met rondjes rond het parochiehuis/voetbalveld van Tollembeek/Wortel tegen Janneke en Mieke want: daar eet het team wat beter van dan van XCO races.

Rust is bij VDP/Corendon 2 weken geen koers, om daarna weer vol door te pakken. Met de verdere uitbreiding van z'n voorjaar en de druk die daarop ligt moet ik nog zien dat ie uitgerust en onbevangen in de XCO kan starten om door te trekken tot en met 8 augustus.

En ondertussen, terwijl VDP rond Munster rijdt in de kou en stromende regen, op een Zwitserse Alpenwei...zit een bepaald iemand lekker een maandje te rusten alvorens zich 200% te gaan voorbereiden op seizoen 2020.....het laatste kunstje...
Ik denk dat het gewoon is omdat het Matthieu niet echt uit maakt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie