Dubbele rotor van Hope ?!?!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!

Moderators: Rogier, Bommie

Killer B
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Bee één, dodelijke bij team 2004, met wielen en banden en versnellingen en een zadel + computer ding
Contacteer:

ma 5 juli 2004, 11:10

Mogelijk dubbbele rotor van hope om de koeling van de schijven te bevorderen.

Hiervoor is de M6 caliper een beetje uitgebouwd om de dubbele schijf er tussen te krijgen

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=246460
[jojo]
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Specialized Demo 8
Contacteer:

ma 5 juli 2004, 15:53

Leuk idee, maar zal vast nooit in productie gaan.
jf
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 8900 Reesert: 2.5
Contacteer:

ma 5 juli 2004, 15:56

Waarom niet? Op verschillende motoren wordt dit principe al heel lang toegepast, evenals in auto's.

Ik kan me het idee voorstellen bij downhill en freeridebikes voor het heftiger gebruik.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
[jojo]
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

ma 5 juli 2004, 18:35

Daarvoor zijn er al de grotere schijf diameters ja, er moeten toch aardig wat aanpassingen worden gedaan voor zo'n rem lijkt me. 2 schijven, andere caliper en aanpassing aan de naaf.
Ik zie het nog niet zo snel gebeuren.
Jass
Reporter
Reporter
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

ma 5 juli 2004, 18:45

[jojo] schreef:Daarvoor zijn er al de grotere schijf diameters ja, er moeten toch aardig wat aanpassingen worden gedaan voor zo'n rem lijkt me. 2 schijven, andere caliper en aanpassing aan de naaf.
Dat zagen ze vroeger ook niet met achtervering en ook niet met hydraulische remmen en ook niet met schijfremmen en tot voor kort ook niet met die gearboxes. De conservatieve gedachten van de bikers.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Niels
Prutser
Prutser
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

ma 5 juli 2004, 18:49

Komt wel, 2005 model heeft 'm denk ik al.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Peter F900
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 5 juli 2004, 19:48

[jojo] schreef:Daarvoor zijn er al de grotere schijf diameters ja, er moeten toch aardig wat aanpassingen worden gedaan voor zo'n rem lijkt me. 2 schijven, andere caliper en aanpassing aan de naaf.
Waar kan ik zien dat er een andere naaf nodig is? Volgens mij is het gewoon een "enkelvoudige" montage. Je zou er dus gewoon zijn, met alleen een setje nieuwe remmen.
[jojo]
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

di 6 juli 2004, 10:32

Er moet lijkt me toch wel wat worden aangepast om 2 schijven op je naaf te zetten, en te zorgen dat je genoeg ruimte hebt om alles goed te laten rond draaien.
Maar we zullen zien, ik zie het in ieder geval nog niet zo snel in productie gaan.
Killer B
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Bee één, dodelijke bij team 2004, met wielen en banden en versnellingen en een zadel + computer ding
Contacteer:

di 6 juli 2004, 10:37

De schijf wordt gewoon met 6 bouten vast gemaakt en is even dik als iedere andere remschijf. Alleen bestaat het rem oppervlak uit twee schijven. En dan scheelt in dikte ook maar 1 a 2 mm. Dus dat is niet zo'n heel probleem voor de naaf of wat dan ook.
Het enige is dat de Caliper inderdaad aangepast moet worden.

Het gewicht van het hele zooitje zal wel enorm gaan stijgen, maar dan heb je ook wat natuurlijk :wink:
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

di 6 juli 2004, 11:00

Je beweert eerst dat het qua dikte niet uit maakt en vervolgens dat het 1 a 2 millimeter scheelt en de caliper moet worden aangepast? :~

Vergis ik me of wordt bij dit systeem ook gebruik gemaakt van 3 brakepads? In dat geval zal het volgens mij ook meer remkracht opleveren.
Laure/\/s
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Hoorn
Contacteer:

di 6 juli 2004, 11:04

Bommie schreef:Je beweert eerst dat het qua dikte niet uit maakt en vervolgens dat het 1 a 2 millimeter scheelt en de caliper moet worden aangepast? :~

Vergis ik me of wordt bij dit systeem ook gebruik gemaakt van 3 brakepads? In dat geval zal het volgens mij ook meer remkracht opleveren.
Nee, bij de naaf is 'ie nog even dik, alleen het remoppervlak bestaat uit 2 schijven (zie de foto).
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

di 6 juli 2004, 11:10

Ok, my bad! :oops:

Eerst nog maar een bak koffie halen en dan nog eens goed gaan lezen en kijken...
Laure/\/s
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Hoorn
Contacteer:

di 6 juli 2004, 11:24

Bommie schreef:Ok, my bad! :oops:

Eerst nog maar een bak koffie halen en dan nog eens goed gaan lezen en kijken...
Ach, niet iedereen is al zo alert om 11 uur :wink:
jf
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 8900 Reesert: 2.5
Contacteer:

di 6 juli 2004, 11:25

Het voordeel van die 2 schijven is dat je meer oppervlakte hebt om de warmte kwijt te raken.

De belangrijkste reden waarom remmen met grotere remkracht remschijven met een grotere diameter hebben is - voorzover ik het begrepen heb - dat je anders de warmteontwikkeling niet meer kwijt kunt en de schijf te snel oververhit zou raken.

Door nu een "dubbele" schijf toe te passen kun je een gelijke capaciteit om de warmte kwijt te raken realiseren met een kleinere schijfdiameter.

Belangrijker: met een gelijke diameter als de huidige grootste diameter aan remschijven voor mountainbikes kun je met dubbele schijven een (veel) grotere capaciteit om warmte kwijt te raken realiseren. En dat betekent weer dat je nog krachtiger remmen kunt maken.

En dat laatste lijkt mij vooral de winst. Want bij moutnainbiken lijkt het me zeker niet prettig om met enorme pannenkoeken van schijven te rijden.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
goertz.us
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Cannondale Jekyll 600
Contacteer:

di 6 juli 2004, 11:31

Killer B schreef:De schijf wordt gewoon met 6 bouten vast gemaakt en is even dik als iedere andere remschijf. Alleen bestaat het rem oppervlak uit twee schijven. En dan scheelt in dikte ook maar 1 a 2 mm.
Op het eerste gezicht is het geheel toch echt veel dikker dan een normale schijf, toen even het stukje onder de foto gelezen: Hope modified the pistons in an M6 brake to accomodate the EXTRA WIDTH of the double rotor.

Ik zie het ook nog wel in productie komen, een beetje race motor heeft niet minder dan twee dubbele roto's naast zijn voorwiel. En wat betreft het gewicht, dat heeft bij downhill fietsen nog nooit veel uitgemaakt. [/b]
"Carpe diem, quam minimum credula postero."
http://www.moun10bike.com
Plaats reactie