Impact van MTB op ecologie overschat!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Leuk nieuws op de nieuwspagina!

Eindelijk is dit in Nederland nu eens onderzocht! Het bevestigd datgene dat ik al jaren zeg. ( enkele jaren geleden is zo'n onderzoek ook al eens in Engeland gedaan)

Het rapport hierover is HIER!!! te downloaden/ te bekijken!

En de eerste wandelaar die met mij in discussie gaat druk ik dit rapport onder z'n neus!
Westkust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 13 augustus 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Stevens S8

Cool, misschien vanaaf maar ff meer lezen dan alleen de conclusie. Maar de conclusie is in ieder geval al stoer :-q
Klik niet!
m-joosen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 14 januari 2004, 19:17
Mijn mountainbike: Een heeeeele mooie

Discussie met wandelaar ??????? Ze moeten gewoon dit artikel bij iedere ingang van het bos hangen. En het nieuws en de kranten zou ook geen overbodige luxe zijn. :-q :-q :-q Over een paar jaar krijgen we een artikel te zien dat er mountainbikers worden gevraagd voor de ecologische stand in het bos op pijl te houden (hahahahaha) :-q :-q :-q
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

even 500x uitprinten en gaan flyeren op alle routes op een zonige zondag:-D

Maar ik ben er blij mee. We wisten het allang.... nu ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Ik heb het rapport eens ff doorgenomen!

Ik vond het erg interessant. Ook staat er in hoe je de vaste routes moet aanleggen. Ook zodat deze boeiend blijven voor de MTB'r.
D'r staan zelfs foto's bij van north shore achtige dingen in Schotland die ze als voorbeeld gebruiken. Deze raden ze aan bij een vochtigeondergrond met gevoelige vegetatie. En dat dit een uitdaging is voor de MTB'r en zo bovendien de gevoelige vegetatie niet beschadigen.

Verder wel leuk dat heel veel vooroordelen zo van tafel worden geveegd!

Zo is druk van een fietsband op een pad minder dan de druk van een stap van een voetganger of een paard.

Fel gekleurde kleren zouden de dieren van schrikken, terwijl deze geen
kleuren kunnen onderschijden.

Het komt er gewoon op neer dat de wandelaars zich moeten aanpassen aan de nieuwe bosgebruiker en zij dit moeilijk kunnen accepteren.

Verder wat leuk is, Mountainbikers zijn hoog opgeleid (MBO/HBO niveau)

De gedragsregels van www.mountainbike.nl staan er ook nog in vermeld.
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

Een poosje geleden stond er in het topic over duinberaad (even geen zin om het erbij te zoeken) ook al een rapport (voorzover ik nu zie hetzelfde rapport)

Maarre maakt niet uit, dit is in ieder geval iets waar we met z'n allen iets aan hebben.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

is hetzelfde rapport inderdaad.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

Daar hebben we nog eens wat aan :-q

Als het nu gaat leiden tot meer en nog aantrekkelijkere vaste routes, dan zijn we allemaal helemaal blij.... Maar helaas zal het allemaal zo snel wel niet gaan
Mudfreak
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 29 maart 2004, 00:35
Mijn mountainbike: Yeti AS-X / Red Bull CC Werks / Gary Fisher Joshua F3
Contacteer:

Dit vond ik een leuke:
"Opvallend is dat meer mountainbikers een betaalde baan hebben (76%) dan wandelaars (59%) "

Tja als die wandelaars een baan zouden hebben, zouden ze ook zo'n mooie dure mountainbike kopen. :tong
Nulla Tenaci Invia Est via (zoek het maar op)


_______________________
Stoepranddropper in opleiding.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

verder lezen dan... dat ze geen betaalde baan hebben komt doordat het voor een aanzienlijk deel gepensioneerden zijn...

wat overigens deels ook weer verklaart dat veel wandelaars moeite hebben om te wennen aan nieuwe verschijnselen (lees mtb-ers in "hun" bos)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Altijd leuk om te horen dat er weer eens een wetenschapelijk onderzoek is gedaan. Echter wat gaat er met dit onderzoek gebeuren. Leuk dat wij het lezen, maar krijgt de wandelaar, staatssecretaris en/of minister dit ook te lezen. Zoniet dan bied het natuurlijk geen meerwaarde. Ik hoop dus wel dat hier wat mee gedaan gaat worden, zodat het recreëren zowel voor de MTB'er als wandelaar er beter op wordt en we elkaar onderling beter zullen accepteren.

Deze vond ik zelf wel aardig.
In veel gevallen zijn mountainbikers secundaire veroorzakers van schade aan paden. In dergelijke situaties is de grond dermate rul gereden door paarden of juist compact gereden door zware voertuigen, waardoor de ondergrond vrijwel ondoordringbaar is geworden en water niet of slechts langzaam naar de ondergrond wegsijpelt.
Kortom neem de boswachter zijn jeep af en geef hem ook een mooie mountainbike. Dit tevens in het kader van het bezuinigen op overheidsinstellingen.
Mudfreak
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 29 maart 2004, 00:35
Mijn mountainbike: Yeti AS-X / Red Bull CC Werks / Gary Fisher Joshua F3
Contacteer:

Gesprekje in het bos afgelopen zondag:

Oude meneer: je mag hier helemaal niet fietsen jongeman.

knappe vent (ik dus): ik mag ALLEEN MAAR HIER fietsen meneer. U loopt nu namelijk op een officiele mountainbike route.

Oude meneer: euhhhhh..........
Nulla Tenaci Invia Est via (zoek het maar op)


_______________________
Stoepranddropper in opleiding.
Boscrosser
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
Mijn mountainbike: Naamloos geval

Mariekemeisje schreef:even 500x uitprinten en gaan flyeren op alle routes op een zonige zondag:-D
Dat heeft dan weer wel invloed op het ecosysteem. Als het bos bezaaid ligt met van die flyers :tong
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

hier in lunteren moeten we ook maar eens een vaste route krijgen...nu mogen we overal fietsen aan de ene kant wel fijn natuurlijk maar aan de andere kant wil ik wel een uitdaging aangaan om van die route af te komen.

gr.
Rinse
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 4 november 2002, 23:11
Contacteer:

@ATX,

Jij kunt dus momenteel overal in het bos fietsen en vindt dat er bij jou in de buurt een vaste route moet komen, zodat als deze er eenmaal is jij weer vrolijk in het bos kan gaan rijden (waar het dan dus niet meer mag) om een boete te riskeren?

Beetje vreemd..

Rinse
Plaats reactie