NMa rapport concurrentie fietsbranche

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Dat verklaart een boel.
The freedom to ride where you want, when you want.
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Castor schreef:Dat verklaart een boel.
:kiss:
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Maiko schreef: Je kan het wel niet met mij eens zijn, maar er zijn nauwelijks positieve reacties op hun 'nieuwe shifters' gekomen.
En dan vooral van mensen die ze nooit geprobeerd hebben.

Trouwens vandaag een artikel in de Telegraaf
AMSTERDAM (DFT) - De Nederlandse fietsfabrikanten hebben miljoenenboetes gekregen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Het gaat om Accell, Gazelle en Giant.
Accell zegt in een persbericht nijdig te zijn over de opgelegde boete, die volgens de fietsfabrikant te hoog en onterecht is. Accell, dat vorig jaar al een proces tegen de kartelpolitie startte, zal direct bezwaar aantekenen. Volgens de producenten stegen de prijzen doordat de kostprijs van onderdelen flink omhoog ging.
Volgens de kartelpolitie hebben de fietsfabrikanten verboden prijsafspraken gemaakt. Gazelle heeft de hoogste boete gekregen die de NMa op kan leggen: 10 procent van de omzet. Dat komt neer op 12,9 miljoen euro. Nog nooit eerder legde de kartelautoriteit de maximale boete op. Accell, met merken als Batavus en Koga, krijgt een boete van 12,8 miljoen euro. Dat is hoger dan de jaarwinst van het Heerenveense bedrijf.
De Nederlandse dochter van het Amerikaanse Giant moet 4 miljoen euro betalen. De forse verhoging van de fietsprijzen in 2001 door alle fabrikanten bracht de NMa tot een onderzoek. De fietsbranche is woedend over het tachtig pagina´s tellende rapport.

Volgende kolom De NMa liet destijds evenwel weten „heel concrete aanwijzingen te hebben dat de fietsfabrikanten prijsafspraken maken. Dan moet toch wel voor 90 procent zeker zijn”, aldus de kartelpolitie. Een ander punt van kritiek betreft het persbeleid van de NMa.
Accell ergerde zich groen en geel dat de kartelautoriteit een persbericht met de vermoedens van prijsafspraken de wereld instuurde. „Ze nagelen je aan de schandpaal zonder hoor en wederhoor toe te passen.”
De timing van de NMa wekt al helemaal de razernij van Accell-directeur Takens. Juist vandaag vindt de jaarvergadering plaats en komt de Heerenveense fietsfabrikant met financiële resultaten over het eerste kwartaal naar buiten.
„Wij zijn een beursgenoteerd bedrijf”, aldus Takens in De Telegraaf. „We ondervinden gigantisch veel schade.” Verder vindt hij dat het veel te lang duurde: „Belachelijk. Al sinds september 2000 beschuldigt de NMa ons van het maken van prijsafspraken. Inmiddels is het april 2004.”
Don't just train... train right.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Niels schreef:
Maiko schreef:maar er zijn nauwelijks positieve reacties op hun 'nieuwe shifters' gekomen.
Oh?

Het bevalt mij anders SUPER.
Ik heb nu een week XTR's maar geen probleem na 15 jaar normale shifters. Gewoon durven proberen, velen zeuren er over zonder ze zelf te hebben geprobeerd.
Rgr^
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 12:49
Mijn mountainbike: 2004 Specialized Stumpjumper FSR Pro Disc, full XT/XTR met Snelle Fredjes eronder
Contacteer:

Niels schreef:
Maiko schreef:maar er zijn nauwelijks positieve reacties op hun 'nieuwe shifters' gekomen.
Oh?

Het bevalt mij anders SUPER.
En daar sluit ik mij bij aan.
Sambal bij?
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Nou goed te horen dat er ook tevreden mensen zijn. In eerdere discussies en recenscies in de diverse bladen kwam er weinig goed geluid over.
marco85
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 12:33

Marcoooooo schreef: grote probleem voor de mtb's zijn volgens mij de prijsverplichtingen die shimano oplegt aan fietsenboeren
Als dat waar is zal Shimano wel het volgende "slachtoffer" van de NMA worden, het is nl. niet toegestaan om prijzen te verplichten. De leverancier mag alleen een prijsadvies geven.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

marco85 schreef:
Marcoooooo schreef: grote probleem voor de mtb's zijn volgens mij de prijsverplichtingen die shimano oplegt aan fietsenboeren
Als dat waar is zal Shimano wel het volgende "slachtoffer" van de NMA worden, het is nl. niet toegestaan om prijzen te verplichten. De leverancier mag alleen een prijsadvies geven.
het mag niet: maar controleer het maar. En het is waarschijnlijk geen verplichting. Maar Shimano zegt gewoon: als jij gaat stunten, gaan wij niet leveren. En alleen een paar mensen die contractueel goed ingedekt zijn (zoals Math Salden en de Winter volgens mij ook) kunnen dan echt onder de prijs gaan zitten.

Polar doet precies het zelfde maar heeft gewoon de pech dat er meer concurrentie is bij de hartslagmeters
Plaats reactie