Bijzondere voorvork van Lauf Forks

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je kan ook een nieuwe Lefty Hybrid kopen, maar die zijn volgens mij iets zwaarder ;-) Denk wel dat de functionaliteit nog steeds groter is dan bij een Lauf. (hoe interessant ik het concept ook vindt!)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

yo-eddy schreef:
dizzasta schreef: zou het vreemd rijden?
Nee hoor, maar beperkt je wel met andere vork keuzes, buiten het feit dat ik het niet echt fraai vind in een stalen LTHT ;)
Ga er alleen geen LTHT van maken. Maar ik snap je punt.

@Suravida, volgens mij lukt het dan niet ( lefty a2c 505 mm en dan nog de sag) om aan een stack van 485 mm te komen. Maar ik ben geen framebouwer en dit alles is geheel offtopic.

De Lauf blijft mij boeien ;)
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hangt van je Lefty af, als je 26" 100mm ombouwt naar 80mm 29er zit je er ruim onder (a2c verandert niet bij ombouwen)
Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

dizzasta schreef:Tja, ik zag deze vork op de Bikemotion en vond hem spuuglelijk. Toch blijft de vork mij wel intrigeren.
Reviews zijn toch redelijk positief en de meesten die er eens mee gereden hebben zijn er ook goed over te spreken. Het zou zomaar kunnen.......
En spuuglelijk en volgens mij reteduur...
Maar als dat geen issues zijn :winkie:
Gebruikersavatar
MickeyMetz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 25 maart 2015, 20:59
Mijn mountainbike: Cube Stereo 160 Hpa Custom
Contacteer:

https://lauf.myshopify.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

prijs valt toch best mee? :wink:
Mijn Video's : https://www.youtube.com/channel/UCiRJiY ... LtQ/videos
Subscribers worden uiteraard gewaardeerd!! :D
sani
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 23:05

de vork ziet er niet uit .maar het gewicht wel prs valt ook wel mee .is niet zo duur als een rs1
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Met een max. veerweg van 60mm, zonder sag, rebound of compressie instelling, denk ik dat dit vooral een interessant alternatief is voor mensen de anders star rijden. Die versie voor fatbikes is bijvoorbeeld wel interessant.

Wat me opvalt is dat ze qua de veersterkte maar 2 versies verkopen: boven en onder 70kg rijdersgewicht. De gewichtsklasse 70 - 110 kg. moet het dus met dezelfde veer doen. Ik kan me niet voorstellen dat dit optimaal is.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Vandaag in m'n handen gehad bij mijn lbs. Volgens hem prima geschikt voor alle routes in NL, alleen echt bergachtig terrein heeft meer nodig.

Weegt idd geen donder trouwens.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Quote uit de review op mtbr.com, ze raden het af voor alles behalve als je alleen op gravelpaden zonder bochten fietst:
Although it looks cool, garners odd stares and questions wherever I go, and sort-of works depending on the terrain, I still really struggle to understand the purpose of this fork. Because it has no rebound damping, the TR 29 is a complete pogo stick in rocky, technical terrain. Jam down a technical section of trail, and once the fork gets into a rhythm, it starts bouncing almost uncontrollably to the point that it sends you into the weeds.

Trying to turn when the fork is pogoing is a nerve-wracking proposition, constantly sending you off line and losing traction right when you need it most. Quite honestly, this fork felt dangerous in the rocks, forcing me to significantly back off my typical descending speed. At least with a rigid fork you know exactly how it’s going to perform. It might not soak up many bumps, but you know it isn’t going to pogo and shoot you off a cliff.

Heb m zelf ook bekeken en betast op bikemotion, en het viel mij op dat de zijwaartse flex inderdaad extreem was. Zonder veel moeite te doen kan je het voorwiel zo goed als tegen de vorkpoten aanduwen. Je bent veel beter af met en starre vork, of anders kan je voor €1000 euro ook een mooie lichte verende vork kopen die wél stabiel is en goed veert. Beetje een duur grapje voor een flexy pogo stick wat je meer uit balans gooit dan dat het je vooruit helpt.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Fastcruiser schreef:Vandaag in m'n handen gehad bij mijn lbs. Volgens hem prima geschikt voor alle routes in NL, alleen echt bergachtig terrein heeft meer nodig.

Weegt idd geen donder trouwens.

Precies ja perfecte vork voor in Nederland & nationale wedstrijden & marathons.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
cookin
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 maart 2013, 14:39

Ik heb afgelopen weekend met de Lauf gefietst en moet zeggen dat het lage gewicht toch wel een pluspunt is. Ik heb er de Drunense Duinen route mee gereden en voor dat terrein voldoet hij prima. Alhoewel het erg nat was heb ik geen problemen gehad met modder tussen de bladveren.

Ik zou deze vork best in mijn volgende fiets willen hebben eerlijk gezegd :-)
Martijn
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Gooi alle scepsis maar overboord 8)
Het is echt een topvork!
Vooral hier in Nl echt perfect, nu hebben wij hier in het Oosten vh land ook nog relatief veel heuvels en afdalingen, maar het concept voeldoet dan ook echt perfect.
Ik had verwacht dat het wat zou deinen bij staand klimwerk, en tijdens een sprintje trekken in een klimmetje, maar hij voelt dan als een starre vork (!) in de afdalingen en paden/singletracks met veel wortels etc filtert ie dan alles weer mooi strak weg.
Ik ben er super blij mee in ieder geval.
Ik heb de regular uitvoering (>65kg rijdersgewicht) en weeg zelf zo'n 82kg.
In mijn andere fiets heb ik een RS1, die is ook super (beste wat ik hiervoor gehad heb) maar het gewicht vd Lauf (990gr) en de kwiekheid die je dan krijgt is fenominaal.
Dus als je ergens de kans krijgt om te testen..DOEN!..je zult versteld staan.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Buiten het feit dat ie misschien wel goed is, persoonlijk vindt ik het geen gezicht. Is kwestie van smaak, i know, maar het oog wil ook wat.
Bird Aeris 9 blurple
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Haha ja, ik vind hem mooi van lelijkheid, maar het is wel super effectief, de meesten vinden een Lefty ook nog steeds lelijk, evenals een RS1 vork, of bijv een fatbike, en ga zo maar door.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Lijkt me dat als er veel en snel korte hobbels achter elkaar komen, dat ie gaat dansen. Hij veert wel, maar dempt niet natuurlijk, zodoende lijkt het me vreemd
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie