SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi kabeltje waar je mee achter een tak kunt hangen, met een val overheen kunt schuren.
Dat deel vd fiets is het snelst beschadigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dutch schreef: do 8 december 2022, 08:50 Mooi kabeltje waar je mee achter een tak kunt hangen, met een val overheen kunt schuren.
Dat deel vd fiets is het snelst beschadigd.
Zie jij wat dat betreft dan een verschil met een gewoon versnelling kabeltje?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, een verschil van 100 euro ?
En een staalkabel van 2mn met stalen buitenkabel zal toch iets steviger zijn dan een zwakstroom kabeltje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

De as zal er toch uit moeten, dus wellicht is het kabeltje verbonden met een magneet die los 'klikt' als je ergens blijft hangen.

Vaak is z'n patent ook alleen maar om een idee op papier te hebben zodat als er later iemand hetzelfde idee heeft en wél uitwerkt dat SRAM dan kan zeggen: wij waren eerder. Volgens mij wordt 99% van de patenten die aangevraagd zijn niet uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

paulus1981 schreef: do 8 december 2022, 10:41
Dutch schreef: do 8 december 2022, 08:50 Mooi kabeltje waar je mee achter een tak kunt hangen, met een val overheen kunt schuren.
Dat deel vd fiets is het snelst beschadigd.
Zie jij wat dat betreft dan een verschil met een gewoon versnelling kabeltje?
Eigenlijk wat TSTM ook zei, ik heb een hekel aan alles wat kan blijven haken :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In mijn ogen zijn het allemaal leuke gadgets, die wel een behoorlijke showstopper kunnen worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Hier nog een leuke leak (?) over wat eraan zit te komen:

https://www.pinkbike.com/news/srams-ne ... eaked.html
- Not all who wander are lost -
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die nieuwe shifter is wel slick

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

daarin verschillen meningen merk ik, zitten wel erg veer holtes, ruimtes om zooi in te gaan verzamelen
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Zie die shifter nog niet voor me, of het geheel een beetje clean oogt met die extra beugel. Knoppen wel beter te positioneren zo.

Afwachten of deze nieuwe groep een gevalletje ‘next level vendor lock-in’ wordt; de boel niet (optimaal) werkt bij bv een ketting of cassette van een ander merk..
- Not all who wander are lost -
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Arno1976 schreef: wo 11 januari 2023, 14:45 Zie die shifter nog niet voor me, of het geheel een beetje clean oogt met die extra beugel. Knoppen wel beter te positioneren zo.

Afwachten of deze nieuwe groep een gevalletje ‘next level vendor lock-in’ wordt; de boel niet (optimaal) werkt bij bv een ketting of cassette van een ander merk..
:~ die laatste opmerking van je snap ik even niet. Naar mijn bescheiden en zeer beperkte ervaring, lijkt me dat deze shifter werkt met de sram derailleur. Merk ketting en cassette doen er dan niet veel toe, lijkt me.

(maar goed, ik ben een shimano mannetje, dus wat weet ik nou helegaar van Sram af)
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Deze groep wordt er eentje met flat-top ketting, en las ergens dat dat kan ‘helpen’ bij de ‘integratie’ (lees: alles qua versnellingsbak van één merk)

Edit: kan er niet veel van terugvinden, kan zijn dat het ergens op een forum genoemd werd dat men die lock-in verwachtte. Durf niet te zeggen of die flat-top ketting daar voor zorgt bij weg groepen van SRAM. Misschien (en hopelijk) valt het dus mee voor de eagle AXS groepen die komen :-D
- Not all who wander are lost -
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Van mijn AXS set-ups is de shifter het element waar ik nog echt ruimte voor verbetering zie, ben wel benieuwd.

unbridled by the expectation that an electronic shifter should in some way be constrained
by the design cues of a standard cable-operated shifter. This shifter is very different.

Als ik dat lees kijk ik toch ook anders naar de eerste AXS shifter,
Daar kun je met niet heel veel verbeelding zo een kabel aan denken

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Een oplossing zoals die van Zirbel https://www.zirbel.ch/ ziet er een stuk strakker uit!

Daarmee hak je de shifter zoals hij nu is in tweeën: knoppen mooi weggewerkt aan het stuur, en dan een kabeltje door/onderlangs het stuur naar een blipbox die je ergens moet wegmoffelen (bv in een Intend stuurpen).
- Not all who wander are lost -
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 625
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Afbeelding

Weer nieuwe wilde patent vanuit SRAM
https://bikerumor.com/sram-self-chargin ... osBDLpSPEI
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Plaats reactie