Kleurcodering voor mtb routes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

vr 2 oktober 2020, 08:10

Knakworstkweker schreef:
vr 2 oktober 2020, 00:25
De gedragingen onder een groot aantal 'nieuwe (corona)' MTB-ers etc...[/]
<te lang om te quoten>
1) Volgens mij is er dan een tweedeling want als ik om heen kijk dan zie ik in de Alpen, in bikeparks, ... meer gezinnen, een ouder met een kind of groepen kids met begeleider dan ooit te voren. En die kinderen rijden een stuk extremer spul (voorbeeldje) dan de generatie voor hen, mede doordat de laatste jaren er een enorme inhaalslag is geweest wat betreft hoogwaardige MTB's voor kinderen (zie de modellen van Propain, Commencal, etc...). Het zijn echt niet de jongeren die van achter hun Playstation komen die een uitdaging uit de weg gaan...

2) Nu heb ik bijzonder weinig op met "de Corona biker" maar het probleem van:
a. het zien als gemechaniseerd 'joggen' in plaats van een sport met een significante behendigheidscomponent,
b. het uit willen sluiten van ieder risico (maatschappelijk ding dan je op veel plaatsen ziet terugkomen) en niet accepteren dat er af en toe eens een ambulance nodig is,
c. het niet accepteren van "zeer ervaren" fietsers dat ze flink snelheid moeten verminderen of zelfs afstappen als ze niet over bepaalde skills beschikken, af en toe met vervelende crashes tot gevolg die de oorzaak zijn van een track die te gevaarlijk is (niet een gebrek aan skills of inschattingsfout).
... bestaat al langer dan SARS-Cov, de 1e generatie van 2003 wel te verstaan.

Het idee van de kleurcodering zou (volgens mij) zijn dat mensen die "gemechaniseerd willen joggen" makkelijk een route kunnen vinden waar ze dat kunnen en degene die er een andere definitie van MTB'en op nahoudt iets van zijn of haar gading vinden... Waarbij ik me nog steeds afvraag wat nu de skills zijn die je van bijv. "ervaren mountainbikers" of "technisch geoefende mountainbikers" mag verwachten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR | Black Trails Matter |
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

vr 2 oktober 2020, 08:25

In mijn ogen zijn de skills die een ervaren mountainbiker moet hebben:
- Juiste bochtentechniek
- Juiste manier van klimmen en afdalen
- Drops goed kunnen nemen
- Bunny hop kunnen uitvoeren zodat men over kleine boomstammen/takken kan springen
- De juiste manier van remmen zodat men met respect op trails kan rijden

Wellicht ben ik nog wat vergeten, maar bovenstaande zijn toch wel het belangrijkste. Er zijn over alle punten voldoende uitlegfilmpjes op YouTube te vinden. Doormiddel daarvan heb ik het mijzelf ook aangeleerd.
Knakworstkweker
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Is zwart

vr 2 oktober 2020, 09:38

cheeta schreef:
Knakworstkweker schreef:
vr 2 oktober 2020, 00:25
De gedragingen onder een groot aantal 'nieuwe (corona)' MTB-ers etc...[/]
<te lang om te quoten>
1) Volgens mij is er dan een tweedeling want als ik om heen kijk dan zie ik in de Alpen, in bikeparks, ... meer gezinnen, een ouder met een kind of groepen kids met begeleider dan ooit te voren. En die kinderen rijden een stuk extremer spul (voorbeeldje) dan de generatie voor hen, mede doordat de laatste jaren er een enorme inhaalslag is geweest wat betreft hoogwaardige MTB's voor kinderen (zie de modellen van Propain, Commencal, etc...). Het zijn echt niet de jongeren die van achter hun Playstation komen die een uitdaging uit de weg gaan...

2) Nu heb ik bijzonder weinig op met "de Corona biker" maar het probleem van:
a. het zien als gemechaniseerd 'joggen' in plaats van een sport met een significante behendigheidscomponent,
b. het uit willen sluiten van ieder risico (maatschappelijk ding dan je op veel plaatsen ziet terugkomen) en niet accepteren dat er af en toe eens een ambulance nodig is,
c. het niet accepteren van "zeer ervaren" fietsers dat ze flink snelheid moeten verminderen of zelfs afstappen als ze niet over bepaalde skills beschikken, af en toe met vervelende crashes tot gevolg die de oorzaak zijn van een track die te gevaarlijk is (niet een gebrek aan skills of inschattingsfout).
... bestaat al langer dan SARS-Cov, de 1e generatie van 2003 wel te verstaan.

Het idee van de kleurcodering zou (volgens mij) zijn dat mensen die "gemechaniseerd willen joggen" makkelijk een route kunnen vinden waar ze dat kunnen en degene die er een andere definitie van MTB'en op nahoudt iets van zijn of haar gading vinden... Waarbij ik me nog steeds afvraag wat nu de skills zijn die je van bijv. "ervaren mountainbikers" of "technisch geoefende mountainbikers" mag verwachten.
1) klopt en eens, maar ik bedoel voornamelijk de tieners die onbegeleid op pad gaan, de jongere kinderen worden nu weer een beetje naar buiten gejaagd door de ouders en ook geholpen, omdat dat de mensen zijn die ik aan het eind van mijn verhaal bedoelde.

2)
A) dat bedoelde ik precies
B)hiermee weer terugkomend op de overprotectionistische ouders van de PlayStation generatie
C)overmoedigheid is van alle dagen, maar hier heb je een goed punt.

En ja dat skills verhaal...........dat beangstigd me ook... :((
"Mensen zijn eikels"
Vooral in het bos

Meer over mij weten? klik hier
Joepie de
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: is er 1 van 3

vr 2 oktober 2020, 10:22

cheeta schreef:
En die kinderen rijden een stuk extremer spul (voorbeeldje) dan de generatie voor hen, mede doordat de laatste jaren er een enorme inhaalslag is geweest wat betreft hoogwaardige MTB's voor kinderen (zie de modellen van Propain, Commencal, etc...). Het zijn echt niet de jongeren die van achter hun Playstation komen die een uitdaging uit de weg gaan...
Elfjarigen die slippend door de bocht gaan.... duidelijk geen trailrespect meer onder de jongeren :bier:

Ik woon op een pleintje waar nogal wat pubermannen en pubervrouwen verzamelen om testosteron- en oestrogeenspiegels op te vijzelen. Op een willekeurige avond heb ik er zo drie verzameld die met hun singlespeed Gazelle fluitend een wheelie trekken en daar het plein mee rondgaan. Ik neem dan de horde overwegend houten klazen op dit Forum in gedachten (mijzelf incluis) en heb dan nog wel wat hoop voor de jonge generatie.
Poehee
modderfietser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 2 oktober 2020, 10:31

Het lijkt wel of iedereen hier eerst vijf clinics heeft gevolgd voordat je voor het eerst met de mtb het bos in ging. Voor mij was het lekker in het bos fietsen, merken waar de beperkingen zitten (klimmetje van niks waar ik niet fietsend boven kwam, eerste keer otb, etc) en door het vaker te doen daar beter in te worden.
Met mijn beperkte techniek zijn alle routes in NL prima te doen. Dan maar iets langzamer en om de drops en schansen heen fietsen.

De kleurcodering lijkt mij handig voor onbekende routes, dan heb je een beetje een idee over wat voor route het is. Net als bij het skiën, hoewel je daar ook rode pistes hebt die als beginner prima zijn te doen en blauwe pistes met lastige stukken. Je moet zelf blijven kijken hoe de piste/route er bij ligt.
G.P.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

vr 2 oktober 2020, 11:54

Theorie is nuttig, maar je leert het pas in de praktijk.

Een tijdje geleden reden we met een groep waarin een paar voor het eerst op een MTB zaten.

Je drukt ze op het hart om, als ze stoppen, van de trail af te gaan. Maar dat zijn ze bij de eerste stop alweer vergeten.

Je geeft wat tips voor mul zand en als we dan opeens na een afdalinkje in mul zand komen, knijpt er eentje van schrik hard z'n voorrem in. Hij kon gelukkig weer opstaan na die salto. Z'n helm stond scheef, dus daar begrepen ze het nut nu ook van.

Ze remmen af voor kombochten, beginnen klimmetjes in een veel te zware versnelling. Sturen, lijnen zoeken, het is allemaal nieuw.

Zo ben ik ook begonnen. Ik wist niets :D

Voor die beginners kan een kleurcodering handig zijn. En je hebt ze liever ook niet voor je op je rode route :wink:
________
Mijn fiets
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

za 3 oktober 2020, 08:29

Heel goed!
Op MTB routes.nl staan de nieuwe kleurcoderingen (het niveau) nu ook achter elke route (voor zover al bekend, er is nog wel wat werk te verzetten). Dan heb je een mooie mix van 'objectieve kleurcode' en 'subjectieve mtbroutes.nl rating'.
Zo kun je je van tevoren toch een goede indruk kunnen vormen van wat je je eventueel te wachten staat, voor je afreist naar een route :-q .

Zie:
https://www.mtbroutes.nl/routes
Canyon Lux CF SL 8,0 Race Team (06/19), viewtopic.php?f=14&t=142042
Oli4k
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

za 3 oktober 2020, 10:22

aurelius schreef:
za 3 oktober 2020, 08:29
Heel goed!
Op MTB routes.nl staan de nieuwe kleurcoderingen (het niveau) nu ook achter elke route (voor zover al bekend, er is nog wel wat werk te verzetten). Dan heb je een mooie mix van 'objectieve kleurcode' en 'subjectieve mtbroutes.nl rating'.
Zo kun je je van tevoren toch een goede indruk kunnen vormen van wat je je eventueel te wachten staat, voor je afreist naar een route :-q .

Zie:
https://www.mtbroutes.nl/routes
Good busy! 👍
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

zo 4 oktober 2020, 22:38

Fijn dat MTBroutes.nl het over neemt. Hopelijk volgt de app snel.
eRicW
Extreme Biker
Extreme Biker

do 8 oktober 2020, 10:52

Wizzy82 schreef:
- Juiste bochtentechniek
- Juiste manier van klimmen en afdalen
- Bunny hop kunnen uitvoeren zodat men over kleine boomstammen/takken kan springen
- De juiste manier van remmen zodat men met respect op trails kan rijden
Ik vind *eigenlijk* dat inschattingsvermogen boven alles gaat. Daarmee haak je af als je bloedsuikerspiegel te laag is om nog die 3 m huck uit te voeren, maar zie je ook een 'nieuw' obstakel en kan je interpreteren (a.h.v. ervaring), uitproberen en hopelijk clearen.

Wij als fietsers blijven hangen in een plezier die grotendeels afhankelijk lijkt te zijn van gelogde rondetijden. De gemiddelde biker wil helemaal niet uitgegaagd worden of na moeten denken over lijnkeus of geconfronteerd worden met te weinig druk op z'n voorwiel. En hier cateren routebouwers natuurlijk voor, anders regent het geklaag (en evt. schadeclaims).

Wat mij betreft is heel het land - op de St. Pietersberg, Watersley en wat stukjes van MTB Zuid Veluwe - groen als gras aan te merken. Want geen enkel van de door Wizzy82 genomende punten heb je waar dan ook écht nodig. Nuance: je kan het jezelf op genoeg route's een beetje moeilijker maken - maar noodzaak is het zelden. Techniek gaat lang niet alleen maar over huizenhoge drops maar over lijnkeuze en snelheid, gewichtsverdeling, etc. aanpassen aan wat je voor je ziet liggen. In de praktijk is 95% van kilometeters op Nederlandse route's gewoon zonder al die overwegingen te rijden: stuur naar het midden van het spoor en blijf trappen.

(geëdit voor ca. 100 spelfouten... :roll: )
Laatst gewijzigd door eRicW op do 8 oktober 2020, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakworstkweker
Extreme Biker
Extreme Biker

do 8 oktober 2020, 18:01

:lol:
"Mensen zijn eikels"
Vooral in het bos

Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

zo 18 oktober 2020, 15:31

@eRicW... Neem bijv het Traumapad. Een biker met techniek zal daar bijv minder remmen, sowieso niet hard, en dus niet voor die remkuilen zorgen. Hij durft immers meer dan iemand die net aan MTB doet en eigenlijk te vroeg met te weinig techniek van het Traumapad gaat. Die zal ook nog niet zo'n vertrouwen hebben. Zelfs ik heb echt moeten wennen aan het klim en afdalingswerk in de bossen van Nijmegen want mijn thuisroutes hebben dat niet, maar doordat ik wel een aardige techniek heb kon ik het Traumapad goed af zonder hard te remmen.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

zo 18 oktober 2020, 15:40

Wizzy82 schreef:
Schrap deze en vervang die voor "Vooruit kijken" :wink:
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C³H⁸
-Proudly annoying BWR`s since `96-
Knakworstkweker
Extreme Biker
Extreme Biker

zo 18 oktober 2020, 18:23

TenZNL schreef:
zo 18 oktober 2020, 15:40
Wizzy82 schreef:
Schrap deze en vervang die voor "Vooruit kijken" :wink:
Wizzy82 schreef:
en deze voor: anticiperen op recreanten zowel mtb'ers als niet-mtb'ers.
"Mensen zijn eikels"
Vooral in het bos

cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

zo 18 oktober 2020, 18:54

Staat er een limiet op, dat dingen geschrapt moeten worden..?

Vooruitkijken en anticiperen zijn nu ook niet echt MTB skills; dat moet je ook als je met de wielrenner op pad gaat of naar de kroeg fietst, of eenderwelke andere wijze in het verkeer begeeft.
Laatst gewijzigd door cheeta op zo 18 oktober 2020, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR | Black Trails Matter |
Plaats reactie