Nieuwe Lastechniek 7075alu.

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

yo-eddy schreef: do 14 maart 2019, 17:58
nielsvk schreef: do 14 maart 2019, 16:44 Volgens mij kun je met de huidige technieken al prima alu frames maken. Bij veel merken wordt alu echter als low-budgetalternatief voor carbon gezien en worden daarom niet zo zeer de beste productietechnieken ingezet maar eerder de meest kosteneffectieve.
Inderdaad, of low budget of de kleine bouwers als Nicolai, Liteville, Pole etc
Onderschat Giant niet 8)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gelukkig rijd ik op een stalen LTHT frame van dik 2.7 kG..... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Best Mooi nieuws voor mender Nicolai en Liteville dit.

Even terug van de opinies naar het artikel, aluminium 7075 is een goede bekende uit en heeft prachtige eigenschappen. Ook in 7075 was de klassieke USE zadelpen uit de 90er jaren, licht en toch sterk, veel gekopieerd,

Stijfheid? Nope. De E-modulus die een maat is voor de stijfheid is zo goed als gelijk voor bijna alle legereingen, daar zit de winst niet. We krijgen dus niet stijvere frames. Frame stijfheid komt vooral van de vorm, dikke buizen etc

Het artikel praat over de sterkte, en die is idd veel hoger dan van veel gebruikte aluminium 6061 en 7005 legeringen. Maar MTB frames worden niet op bezwijken ontworpen. Voor framebouwers is de rekgrens eigenlijk veel intressanter, zeg maar hoe makkelijk een frame deukt als je er in knijpt. Ook geeft een hogere rekgrens als je er op tikt meer “ping” (niet te verwarren met de stijfheid) Dan is het rijtje op het web 240 voor alu6061, 290 voor alu7005 en nu 450 voor 7075. Dat zijn best stappen.

Dus voor een frame met dezelfde robuustheid als je er in knijpt als een huidig alu frame heb je in7075 theoretisch 30% minder materiaal nodig.dan 7005. Dat theoretische voordeel haal je meestal niet, er zijn meer eisen aan framebuizen en delen. Bijvoorbeeld dikte nodig voor de oppervlakte van te lassen delen voor heat management in productie en “vlees” voor schroefdraad etc. Dat is mede bepalend voor het gewicht.

Nadelen heeft 7075 ook. Om de echt mooie eigenschappen te halen moet er volgens mij warmte behandeld worden. Dat limiteert het productie proces en is duur. Dit worden dunkt me geen goedkope frames, of ze leveren de voordelen in. En ook is vooral 6061 is veel corrosie vaster, YMMV.

Ik zie iemand als Nicolai dit graag in zijn Marathon fully verwerken, of een pondje minder Raaw Madonna. En benieuwd of merken als Giant en Merida dit oppakken.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Die warmte behandeling is niet zo duur hoor. Dit is volgens mij nodig om de spanning uit het materiaal te halen,
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

hurck schreef: do 14 maart 2019, 19:37

Velgen zeg je niet juist dat. Je vergelijkt high end alu velgen met de goedkoopste Chinese carbon velgen. Misschien zijn die goed, maar die zijn ver van high end. Dus eigenlijk moet je vergelijken met velgen van superstar components of zelfs een budget dt Swiss. Daar ben je voor 40-45eur pakweg per velg klaar. Dan is het prijsverschil nog heel wat anders. En vergelijk je wel appelen met appelen.
Ik pak zeker niet de goedkoopste chinese velg, want je weet ook dat er via farsport complete wielsets voor 400 euro worden aangeboden waar tochal behoorlijk wat forumleden probleemloos op rijden. Dus ik pak nog mijn eigen dure chinees :-D

Vergis je momenteel niet in de vlucht die dit neemt. Er zijn weinig merken die eigen carbon velgen maken. Ik weet het iig van Enve, lightweight en zipp, maar de rest komt vrijwel allemaal bij een van de drie (volgens mij) wereldwijde grote fabrieken vandaan, natuurlijk wel vaak met een deels eigen productielijn en ontwerp.

Maar wat je ziet is dat de bekende merken de grootste moeite hebben om bij te blijven met de laatste technieken en het vaak pas 1 a 2 jaar met vernieuwingen komen die allang via ali of ebay te koop zijn, er zijn toch vooral best wat wielmerken gestopt de afgelopen jaren.

Vijf jaar geleden had ik het ook niet gedurft moet ik eerlijk bekennen. Maar ik heb nu ruim anderhalf jaar top ervaringen met carbon racewielen die superlicht, stijf en met de complete opbouw relatief voordelig geprijsd zijn.

Als we het over merken hebben ben ik inderdaad ook benieuwd wie dit op gaan pakken en hoe lang het duurt voordat we dit terugzien.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

downhilldirtbike schreef: vr 15 maart 2019, 11:22
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.
Dat doen ze alleen in Finland.


Alleen lassen ze daar helaas geen frames :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef: vr 15 maart 2019, 09:55 Stijfheid? Nope. De E-modulus die een maat is voor de stijfheid is zo goed als gelijk voor bijna alle legereingen, daar zit de winst niet. We krijgen dus niet stijvere frames. Frame stijfheid komt vooral van de vorm, dikke buizen etc
Rechtstreeks win je inderdaad vrijwel niets. Maar nu is het wel zo dat als het aluminium sterker is, je de wanddikte kunt verlagen en de diameter vergroten zonder gewichtsnadeel. En dan heb je uiteindelijk wel een stijvere constructie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: vr 15 maart 2019, 11:22
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.
:D :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Lars TB schreef: vr 15 maart 2019, 12:24
Heckler40 schreef: vr 15 maart 2019, 09:55 Stijfheid? Nope. De E-modulus die een maat is voor de stijfheid is zo goed als gelijk voor bijna alle legereingen, daar zit de winst niet. We krijgen dus niet stijvere frames. Frame stijfheid komt vooral van de vorm, dikke buizen etc
Rechtstreeks win je inderdaad vrijwel niets. Maar nu is het wel zo dat als het aluminium sterker is, je de wanddikte kunt verlagen en de diameter vergroten zonder gewichtsnadeel. En dan heb je uiteindelijk wel een stijvere constructie.
Valide punt, ik zou dat eerder scharen onder een lichter frame maken bij voldoende stijfheid.

In mijn mening is gebrek aan stijfheid bij Alu frames niet zo'n issue, behalve voor heel lichte frames.
Sommige aluminium hardtail frames zijn in de rijbeleving eerder te "hard", maar dat is niet alleen stijfheid.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

wibas schreef: vr 15 maart 2019, 10:27 Die warmte behandeling is niet zo duur hoor. Dit is volgens mij nodig om de spanning uit het materiaal te halen,
Bij 70 serie aluminum is de warmtebehandeling niet alleen on de spanning eruit te gloeien, het is ook voor de metallurgie. Andere temperaturen en best een kritsch proces met gecontroleerde opwarming en afkoeling. En dan is er vaak nog extra mechanische nabewerking nodig na de warmte behandeling. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: vr 15 maart 2019, 11:22
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.
Nee, natuurlijk niet. maar als heel de prodoductie eerst een paar uur in de oven moet voordat die het magazijn in kan, dan levert dat toch extra tijd, dus kosten op. 6000 alu behoeft geen temp.behandeling na het lassen, dus dat is nu het materiaal waar ze voor kiezen. Ze willen best switchen naar 7075, als wij de meerprijs maar betalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 15 maart 2019, 12:24
Heckler40 schreef: vr 15 maart 2019, 09:55 Stijfheid? Nope. De E-modulus die een maat is voor de stijfheid is zo goed als gelijk voor bijna alle legereingen, daar zit de winst niet. We krijgen dus niet stijvere frames. Frame stijfheid komt vooral van de vorm, dikke buizen etc
Rechtstreeks win je inderdaad vrijwel niets. Maar nu is het wel zo dat als het aluminium sterker is, je de wanddikte kunt verlagen en de diameter vergroten zonder gewichtsnadeel. En dan heb je uiteindelijk wel een stijvere constructie.
Dat is precies waar het bij Scandium mis ging.
Men kon de verleiding niet weerstaan tot het uiterste te gaan. Dat liep in een aantal gevallen flink verkeerd, denk aan de Niner air.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 maart 2019, 11:37
Nee, natuurlijk niet. maar als heel de productie eerst een paar uur in de oven moet voordat die het magazijn in kan, dan levert dat toch extra tijd, dus kosten op. 6000 alu behoeft geen temp.behandeling na het lassen, dus dat is nu het materiaal waar ze voor kiezen. Ze willen best switchen naar 7075, als wij de meerprijs maar betalen.
Ga er maar vanuit dat de framebouwers allemaal een vorm van hittebehandeling toepassen bij zowel 6061 als 7005. Tenzij je het betere steigerpijpenalu gebruikt waarbij gewicht geen rol speelt.

Om het maximale te halen uit je alu zal je spanningsarm moeten gloeien en daarna verouderen naar de gewenste T status. Ook bij 7075.

Ik begreep uit het stukje dat de mogelijkheid tot 7075 lassen bij de keuze van een nieuw toevoegmateriaal lag, dus als je hier de hand op kan leggen kan je 7075 ook in je schuurtje verwerken. Nu nog een goede toegang tot mooie buisjes. Ik ben benieuwd!
Plaats reactie