Verzameltopic: Retro vraag en aanbod (Te Koop/Gezocht/Tips)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik zou die 117 ceramic met Sachs naven meenemen. Die zijn nog van voor die Mavic fabriek is afgebrand...
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Heeft er iemand nog een 1" stalen starre vork met draad liggen die mooi past in mijn nieuwe retro project: een Bianchi Nth Project frame?
Bij voorkeur slank en in het celeste van Bianchi, maar andere kleuren neem ik ook in overweging.. ;)

Vrolijk Kerstfeest!
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Koga🚲

Koga miyata skyexpension elevation Greg Herbold vintage mtb
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1480676471? ... ialbuttons

Vintage Koga Miyata TiRunner ATB 1993 ZEER MOOI!!!
€ 350,00
http://link.marktplaats.nl/m1469459063? ... ialbuttons
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Hé Hans, zit je nog in de oude fietsen?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mensen kochten een fietsenwinkel en zo te zien zit er een heleboel NOS bij.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Rocky Mountain edge uit 1995: https://www.ebay.nl/itm/312974994960?Vi ... 2974994960

Afbeelding

Hij heeft ok nog een leuke GT LTS (zonder demper) en wat Trek spul
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-q nice
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi mooi,

Lijkt me dat Rocky hier het klassieke AMP Research veersysteem heeft "ingekocht".
Een van de vroege modellen met cantilever brakes dus van voor de V-brakes nog.

Niet de alleroudste versie, deze heeft al de aangeschroefde brug achter de seat tube (zadel-buis?)
Remmen waren ruk, vanwege de achtervering moesten ze onder een hoek aangekabeld, zie onder

Dit is de AMP B2, met het originele Horst-link design, nu zeker 27 en mischien wel 30 jaar geleden
Afbeelding

Afbeelding

Oef wat wilde ik er heel erg graag zo een, en later de B4 met de linkage die de FSR werd.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Rocky was niet de enige, de B2 werd ook verkocht als de Mongoose AMPlifier

Afbeelding

Deze zag ik wel bij Gert Stappenbelt in de shop in Apeldoorn in 1993 toen ik mijn Mongoose hardtail frame kocht.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Jarenlang met een AMP F3 gereden, zowel de alu als de carbon versie, fijne vorkjes. Carbon was licht, ongeveer een kilo, maar zooo slap. De vroege stalen versie was ook beroemd om zijn flex, de alu was prima qua stijfheid en gewicht. Met natuurlijk een geweldige veerweg van wel 6.5 cm. Helaas nooit met een F4 gereden, die zijn nu echt bijna niet meer te vinden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Blijft mooi die frame's ,kriebelt wel om een old skool fiets op te bouwen :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Snelle Buffer schreef: vr 31 januari 2020, 11:39 Blijft mooi die frame's ,kriebelt wel om een old skool fiets op te bouwen :)
gewoon doen! Ik vind het net zo leuk als een complete nieuwe fiets opbouwen. De uitdaging kan zelfs groter zijn en dus spannender. Zo moet je misschien op zoek naar onderdelen die lastig te vinden. Bovendien voorkom je dat zo een oudje op de sloop komt :D

Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd me er niet meer mee bezig houd. Maar ik heb wel 2 retrobikes staan dus dat is voldoende voor me.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het is niet onlogisch dat de AMP spullen lastig te vinden zijn, Horst Leitner was van het rigoureus lichtgewicht bouwen. Hij ontwikkelde bikes bewust te licht en als de prototypes dan scheurden versterkte hij de volgende versie, zo min mogelijk natuurlijk.

Quote: Ultimately, Horst Leitner's aptitude for invention and his courageous insistence to manufacture every key component (in house) turned out to be the downfall of the B-series bikes. Stranded without a source for replacement parts, relatively few rideable examples survive today....

2 van de bikes in de foto hebben Risse luchtdempers, Daar is misschien nog wel service op te krijgen. Die coil shock in de zwarte B2 is zo’n eigen AMP ontwikkeling met een zeer minimalistische Through shaft demper. Simpel en heel licht, en zo zit die bike vol met eigenzinnige oplossingen.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Victor1977 schreef: vr 31 januari 2020, 14:12
Snelle Buffer schreef: vr 31 januari 2020, 11:39 Blijft mooi die frame's ,kriebelt wel om een old skool fiets op te bouwen :)
gewoon doen! Ik vind het net zo leuk als een complete nieuwe fiets opbouwen. De uitdaging kan zelfs groter zijn en dus spannender. Zo moet je misschien op zoek naar onderdelen die lastig te vinden. Bovendien voorkom je dat zo een oudje op de sloop komt :D

Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd me er niet meer mee bezig houd. Maar ik heb wel 2 retrobikes staan dus dat is voldoende voor me.
Ja het bouwen vindt ik leuker dan het rijden , en idd de uitdaging om de juiste spullen te vinden trekt me ook wel, alleen is het net weer niet mijn frame maat :-? , maar ik ben nog steeds aan het rondkijken voor een project , heeft geen haast , tis de drang die het overwint van de haast :-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Heckler40 schreef: vr 31 januari 2020, 21:31 Het is niet onlogisch dat de AMP spullen lastig te vinden zijn, Horst Leitner was van het rigoureus lichtgewicht bouwen. Hij ontwikkelde bikes bewust te licht en als de prototypes dan scheurden versterkte hij de volgende versie, zo min mogelijk natuurlijk.

Quote: Ultimately, Horst Leitner's aptitude for invention and his courageous insistence to manufacture every key component (in house) turned out to be the downfall of the B-series bikes. Stranded without a source for replacement parts, relatively few rideable examples survive today....

2 van de bikes in de foto hebben Risse luchtdempers, Daar is misschien nog wel service op te krijgen. Die coil shock in de zwarte B2 is zo’n eigen AMP ontwikkeling met een zeer minimalistische Through shaft demper. Simpel en heel licht, en zo zit die bike vol met eigenzinnige oplossingen.
Beetje off-topic maar AMP, daar heb ik nog een mooi verhaal over:

Ik reed in 2003 een deel van de GDMR en reed daar een tijdje samen met een Amerikaan op een AMP (een onder licentie door Mongoose gemaakt exemplaar). Hij trok net als ik een BOB en als ik achter hem reed zag dat er niet heel feestelijk uit, zijn achterbrug bewoog alle kanten op en het was duidelijk dat er iets moest gebeure. Bij de LBS in Helena werden de opties bekeken (waaronder alles ombouwen op een HT frame) maar het lukte de bikeshop ook om AMP te contacteren. Die bestonden weliswaar niet meer als fietsfabrikant maar maakten nog wel onderdelen. Ze hadden echter nog wel wat parts op de plank liggen en die kwamen asap per koerier naar Helena zodat binnen een week de rit voortgezet kon worden. Er waren indertijd dus nog wel AMP onderdelen voor handen hoewel we er toen al niet op durfden te hopen...

Mooi staaltje service (ook van de bikeshop) en toch een vintage frame dat op de trails bleef. Hoe dan ook zou het niet mijn eerste keus zijn geweest voor een dergelijke tocht maar 'run wat you bring'.

Ik reed indertijd overigens op een basic als no-name frame met een eenvoudige Judy en STX 7 speed. Ook op de lokale trails rond Helena en oa. Jackson en toch dikke pret gehad :lol:
Plaats reactie