Stichting ter bevordering van natuur en recreatie.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb nog wat leesvoer opgezocht. Het staat achter de volgende link:
http://singletracks.nl/Projecten/Belang ... iging.aspx

Onderin de betreffende pagina staat een link naar Eindrapport Wetenschapswinkel WUR-MTB routes NPUH. Dat heb een aantal mensen waaronder ik (Heuvelrugberaad) laten maken door de Wetenschapswinkel van de Universiteit Wageningen. Al die schade en overlast, het was al eens door Patrick Jansen van Probos onderzocht. Wij hebben het nog eens heel gedetailleerd overgedaan voor het Nat. Park Utrechtse Heuvelrug. Conclusie is dat al die schade aan bodem, plant, dier en rustzoekende wandelaar niet aangetroffen wordt als je op zoek gaat naar feiten. Met een beetje passen en meten kunnen we er gewoon bij.

Ik heb ook wel eens aan het aankopen van grond gedacht. Ik weet nog wel een stukje van een paar hectare tussen Veenendaal en Amerongen (Den Doolhof voor kenners), kost geloof ik ong. 1 euro per vierkante meter. Tikt al aardig aan en je krijgt ook gelijk wat onderhoudskosten aan je broek.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Ergens ben ik als ik op de fiets zit een stuk socialer. Rustig aan voor anderen en ruimte geven. Denk dat je zo best in zoetermeer kunt rijden waar het eigenlijk voetganger gebied is. Zolang je elkaar maar ruimte en repect geeft.

Vind he zelf wel leuk om te horen nadat ik even heb staan wachten iets van de strekking ga je dat redden? Das echt steil... Lache toch?
Blood, sweat & gears
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

ik had hem al eens gepost, maar bij deze nog een keer
http://www.wandelnet.nl/sites/default/f ... bikers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Goed onderzoek voor de initiatiefnemers van deze denkbeeldige stichting.
ter zijde:
Denk dat we al over genoeg ruimte beschikken.
Door meer op te eisen val je onnodig op en word je al gauw mikpunt van ergernis der oprukkende grijze garde.
Misschien verstandiger om de huidige beschikbare routes eerst eens te optimaliseren of uit te breiden.
Wat betreft de kosten, daar zouden de gebruikers voor moeten opdraaien door een soort contributie (sportschool is ook niet gratis toch?)
Even en puntje:
Meer mensen op den mtb dus meer mensen gezonder leven.
Meer mensen gezonder leven meer grijze massa.
en die zich maar ergeren aan al dat volk op die blitse bikes.
Vooral die grijze massa die helemaal gefrustreerd is omdat ze niet meer op een bike kunnen knallen, maar met den rolator door de bossen schuifelen.
Doei mtb routes................... :D :D
woody83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 334
Lid geworden op: vr 13 november 2009, 14:35
Mijn mountainbike: Cannondale flash met fatty

het merendeel wat ik 'zondag s'morgens tegen kom is ook knap grijs hoor
lekker veel babyboomers op hun veel te dikke fiets uit de overwaarde van hun huis
Wachten op het juiste moment wordt bijna altijd beloond.

't leven is als een neus,haal eruit wat erin zit.
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Weet iemand hoe je een shotgun op je stuur maakt?
Ik word helemaal agressief soms van die vervelende wandelaars die denken dat het bos alleen van hun is!
Als ik aan kom fietsen en ik zie wandelaars, rem ik netjes af, ga van het pad om te passeren en zeg vriendelijk gedag om vervolgens als ik nét voorbij ben dan te horen: 'het is hier geen fietspad'. Of sommige figuren doen net of ze je niet zien en gaan dan heel hinderlijk mn weg zitten blokkeren (ik ben niet zo groot dus dan durven ze wel, me grotere fietsmaten laten ze met rust) heb al regelmatig staan bekvechten met dit soort bekrompen personen en het is bijna wachten tot er ineens iemand gestrekt gaat!:D Zal zelf niet snel gaan slaan ofzo hoor ik ben wel sociaal maar het is echt heel hinderlijk. Gelukkig lopen er natuurlijk ook vriendelijke mensen en asociale bikers zijn er ook genoeg dus dit probleem zal zich tot het eind der tijden voor blijven doen denk ik.
Moeten we dan ook al borden met teksten in het bos gaan ophangen om te vertellen hoe we met elkaar om moeten gaan?

Die stichting is natuurlijk een mooi idee maar ik denk dat we het zullen moeten doen met de toch al mooie paden en gebieden die er al zijn en gewoon accepteren dat er teveel mensen zijn en te weinig bos om iedereen tevreden te houden
RTFM!
woody83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 334
Lid geworden op: vr 13 november 2009, 14:35
Mijn mountainbike: Cannondale flash met fatty

zoals je op nieuws pagina leest.
zijn er op Texel ook een stel mongolen de boel aan het verkloten voor een ander.

zolang er zulke klojo's blijven bestaan komen we nooit een stap verder met elkaar
Wachten op het juiste moment wordt bijna altijd beloond.

't leven is als een neus,haal eruit wat erin zit.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Ik heb geen enkel probleem met hoe ik qua biken uit de voeten kan...op 1 klein puntje na, een minderheidsgroep die mountainbikers heet. Meer specifiek, mountainbikers die groot voorstander zijn van 'vaste mtb routes', en daar dan weer een subgroep van die we, gemakshalve, maar de onwetende bikers noemen (ja, ik probeer het voor mijn doen netjes te houden) Waarom? Voorbeeldje,

De Haaksbergenroute bijvoorbeeld:

Delen van deze route bestaan uit nieuw aangelegde paden, dit is schadelijk voor de natuur want waar nu nieuw pad is was eerst flora en fauna. Daarnaast sterft het in NL al van allerlei (bos)paden dus nieuwe maken zet totaal geen zoden aan de dijk. Daarnaast bestaan de mtb routes in NL uit delen en bochten die een bepaalde 'flow' moeten geven. Ik interpreteer dit als 'het moet makkelijk zijn'. Er mag, om voor mij totaal onduidelijke redenen, geen reden meer zijn om vaart te moeten minderen voor obstakels, het moet allemaal zo makkelijk mogelijk in elkaar overgaan. Dit is voor mij een reden om juist niet naar een vaste mtb route te gaan maar iets anders op te zoeken, en laat dat nou net niet de bedoeling zijn van mtb routes...het werkt, in mijn geval, dus averechts.

Delen van deze route die over al bestaande paden lopen zijn in no time compleet aan gort gereden en drie, vier soms wel vijf keer zo breed geworden omdat er een heleboel bikers zijn die om een of andere reden niet door de modder durven, willen of kunnen fietsen, daar constant omheen willen en daarmee grote schade aanrichten aan natuur, paden en het imago van de mountainbikers die wél doorhebben dat je ook gewoon over dat modderpad kunt gaan zonder daar van af te wijken. Desnoods ga je even een stukje door de modder lopen. Een beetje biker schrikt daar toch niet voor terug?

Er zijn paardrijders die zich zeer tot de mtb route voelen aangetrokken en daar dus ook flink aan toegeven. Die leveren ook een boel schade aan de paden en natuur op. Ik bedoel dus niet de stukken die we al delen met paardrijders maar de gehele route. Paardeschijt is ook een probleem, voor mij in ieder geval wel want dit valt toch in een andere categorie als modder. Ik vraag me ook af of de door paarden aangerichte bijkomende schade vóór de aanleg van de route was meegenomen bij het maken van de plannen.

Kortom, het aankopen van grond om nieuwe routes of paden te gaan aanleggen is, mijns inziens, geen goed idee.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Misschien redeneer ik ook te veel vanuit de Zuid-Limburgse situatie. Alhoewel Zuid-Limburg hoog opgeeft over de schoonheid van haar landschap bestaat het hooguit uit 10-11% bos en hoewel ik het glooiend agrarisch landschap zeker waardeer, zou in mijn ogen meer bos (15-20%) en meer aaneensluitend bos een goede zaak zijn voor zowel natuur als recreatie. De bossen die er zijn zijn voornamelijk versnipperde strookjes hellingbos zonder veel samenhang en waar je (als je er al mag fietsen) vaak via oninteressant asfalt en tractorpaden naartoe fietst. In deze situatie, waarbij je deze strookjes hellingbos uitbreidt en probeert te verbinden, zou meer paden niet ten koste gaan van flora en fauna, maar van landbouwgrond. Per saldo zou er veel meer natuur bij kunnen komen, maar daar moeten mensen dan wel voor kiezen.

Wat betreft flow, daar kun je veel over zeggen. Voor mij heeft hebben in ieder geval weinig flow:

- de gemiddelde asfaltweg
- veldwegen
- tractorpaden
- paden van 3 meter breed zonder interessante aaneenschakeling van bochten en hoogteverschillen.

Als je MTB-paden op de juiste manier aanlegt en onderhoud heb je veel minder schade omdat a) de paden er kwa ondergrond en aanleg beter tegen kunnen en b) de paden zo leuk zijn dat er voor bikers weinig reden is om andere paden te zoeken/maken. Mensen die in zo'n situatie over de schreef gaan mogen van mij dan ook fors bekeurd worden.
Plaats reactie