Het grote fietsvakantie en bikepacking topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

retep52 schreef:Ben met de aanschaf van een (1-wielige) fietskar bezig, maar één dingetje baart me wat zorgen: hoe zit het met de rolweerstand van zo'n ding? Ligt natuurlijk aan de hoeveelheid zooi die je meeneemt, maar ga je bijvoorbeeld de helft zwaarder fietsen of zo? Snap dat dat niet zo makkelijk in cijfers te vangen is, maar iemand die dat een beetje kan bewoorden?
Van toegenomen rolweerstand heb ik met een BOB nooit iets gemerkt, volgens mij is dit te verwaarlozen. Van de zooi die je erin kunt gooien en meeslepen merk je dan wel weer wat :tong De luchtweerstand is wel lager dan met tassen.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

@George: ok, thanks! Denk dat een kar ook voor de balans van de fiets (lager zwaartepunt van de kar) een stuk gunstiger is...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
bernhard90
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 27 april 2007, 17:11
Mijn mountainbike: Cannondale cad2, Rocky Mountain element 90

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=63670" onclick="window.open(this.href);return false;

misschien een goede aanvulling op dit topic :-q
Ik ga even naar de wc, naar m'n eigen gezeik luisteren
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

dale c schreef:
Heb ook m'n eerste fietsvakantie gepland: uit-en-thuis volledig per fiets. Wij gaan de St. Columba doen, in augustus.
He Captian Iglo, das een mooi tochtje! Paar jaar geleden ook gedaan met m'n vriendin op de tandem (ferry IJmuiden --> Newcastle). Erg mooi allemaal! Op een kapot achterwiel na een erg leuke tocht!
Top! Krijg er ook steeds meer zin in! :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

George schreef:
retep52 schreef:Ben met de aanschaf van een (1-wielige) fietskar bezig, maar één dingetje baart me wat zorgen: hoe zit het met de rolweerstand van zo'n ding? Ligt natuurlijk aan de hoeveelheid zooi die je meeneemt, maar ga je bijvoorbeeld de helft zwaarder fietsen of zo? Snap dat dat niet zo makkelijk in cijfers te vangen is, maar iemand die dat een beetje kan bewoorden?
Van toegenomen rolweerstand heb ik met een BOB nooit iets gemerkt, volgens mij is dit te verwaarlozen. Van de zooi die je erin kunt gooien en meeslepen merk je dan wel weer wat :tong De luchtweerstand is wel lager dan met tassen.
Waarom ik toch voor tassen ga is vanwege de beperking met het treinen. Een fiets mag eigenlijk altijd wel mee, maar fietskarren...?
Work... the eight hours between bicycle rides.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Fietskarren mogen over het algemeen alleen mee als de wielen eraf en ín de kar kunnen. Dat maakt het dan eigenlijk weer een... juist: tas.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Dus als ik hier het achterwiel uithaal en in de kartas stop mag het ineens wel, afgezien van het feit dat het nog steeds een behoorlijke kar is? Op wereldfietser.nl lees ik andere meningen/ervaringen.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Grappig, want ik meen juist uit wat daar geschreven wordt, deze indruk over te houden. Ik zit ook op het forum van wereldfietser (Travelmaster heet ik daar), dus. Maar misschien dacht ik meer aan deze: https://www.radicaldesign.nl/en/product ... v-trekking" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel een ander prijskaartje...

Het zal overigens wel weer zo'n schemergebied zijn, die dingen in de trein.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb BOB meerdere malen probleemloos meegenomen in de trein en in het vliegtuig. Best handig in een volle trein, je kunt er namelijk prima op zitten als je hem op z'n kant legt ;)
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Grappig, want ik meen juist uit wat daar geschreven wordt, deze indruk over te houden.
Je hebt gelijk dat er veel positieve ervaringen zijn, maar wel allemaal voorafgegaan door het feit dat het bij sommige spoorwegmaatschappijen officieel niet is toegestaan. Dat het in de praktijk oogluikend wordt geaccepteerd is dan een ander verhaal. Ik ben toch vaak het type persoon dat een moeilijke conducteur treft en vervolgens de sjaak is. (Maar misschien zegt dat meer over mij, dan over de conducteur :winkie: )
Work... the eight hours between bicycle rides.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Fanman schreef:
Kapitein Iglo schreef:Grappig, want ik meen juist uit wat daar geschreven wordt, deze indruk over te houden.
Je hebt gelijk dat er veel positieve ervaringen zijn, maar wel allemaal voorafgegaan door het feit dat het bij sommige spoorwegmaatschappijen officieel niet is toegestaan. Dat het in de praktijk oogluikend wordt geaccepteerd is dan een ander verhaal. Ik ben toch vaak het type persoon dat een moeilijke conducteur treft en vervolgens de sjaak is. (Maar misschien zegt dat meer over mij, dan over de conducteur :winkie: )
Hihi!Ja, daar heb je wel gelijk in, ja. Ik heb op mijn Santos dan ook bewust ervoor gekozen hem helemaal vol te hangen met knalrooie Ortliebs :winkie: !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben ooit met een vriend door zuid-Frankrijk/Alpen getrokken, hij met een Radical kar van de eerste generatie, ik met een BOB. Rijden deden ze allebei goed, een BOB is wel erg gevoelig voor te hoog laden: dan is het kanteleffect sterker en dat beinvloed het rijgedrag behoorlijk negatief.

Met de kar netjes bepakt heb ik snelheden van net over de 70 gehaald zonder problemen (kar met inhoud tegen de 27kg, wat wel een beetje veel is, haha. Maja, eerste self-supporting vakantie en dan neem je weleens wat teveel mee). Fiets was een stalen hardtail met Magura velgremmen en semislicks zonder verdere aanpassingen.

Mijn vriend met de Radical had pech: in de afdaling van de Col d'Allos brak de dissel af en kwam de kar hem voorbij. Gelukkig stond er een muurtje om de kar tegen te houden anders had hij nog even mogen abseilen om z'n spullen op te vissen :)
Na de vakantie is dat wel goed opgepakt door Radical, maar we konden natuurlijk niet verder rondtrekken en hebben de rest van de vakantie noodgedwongen op één camping doorgebracht.
(Dit was in 2001, mag aannemen dat de huidige Radical's allang probleemloos zijn).

Omtoveren tot een (groooote) tas ging wel erg gemakkelijk, de dissel is demontabel en de wielen gingen er in een tel af met een quickrelease. Mijn idee was toen dat beide karren hun specifieke voor- en nadelen hadden, maar allebei prima geschikt voor een fietsvakantie met bepakking.
Ik zag in hobbelige afdalingen de Radical wel wat stuiteren omdat de wielen niet altijd dezelfde hobbel meepikten, maar dat leverde nooit problemen op. Ook de BOB kwam weleens los met het wieltje maar ook dat merkte je eigenlijk amper.

Voor (gematigd) terreingebruik lijkt een BOB me trouwens wel geschikter.
Hij is (was?) er ook met vering, maar van een zeer ervaren vakantiefietser begreep ik dat dat in de praktijk geen voordelen gaf, hij zou er iig geen meer kopen maar gewoon bij de starre variant blijven.

Van extra rolweerstand merkte ik niet veel, van het extra gewicht merk je bergop des te meer... ook met remmen voel je goed dat er iets door wil duwen :)
Een paar goede remmen (schijfje groter nemen) en niet te slap achterwiel zijn dan ook aan te raden. Ik had een gescheurde alu spaaknippel op die vakantie, messing is beter.

Met tassen heb ik nooit gereden, maar de BOB ligt nog altijd op zolder en kan zo aangehaakt worden als ik er eens zin in heb. Prima ding!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hoog laden kan wel, als het gewicht maar goed verdeeld is (de zware spullen laag dus):

Afbeelding

Ik heb er meer dan 35 kilo mee vervoerd, erg handig dat er wat meer mee kan als dat nodig is (8 liter water voor een droog traject in mijn geval). Ik heb samen gefietst met iemand die een geveerd exemplaar had, ook naar mijn (en zijn) mening een overbodige toevoeging, vooral extra gewicht. Na twee maanden offroad was mijn exemplaar wel een beetje krom maar dat kan ook aan de bagage-bavianen gelegen hebben op de vlucht naar huis. Onderweg geen problemen gehad, ik heb wel mee gemaakt dat door een klap tegen een steen het wieltje van de BOB er vandaar ging en vervolgens voorbij kwam rollen (erg komisch). Gelukkig rolde hij niet het ravijn in en was er verder geen schade.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Fanman schreef:Mooi magazine met veel foto's over bikepacking! 112 pagina's om mee weg te dromen. :-q
Voor de liefhebbers van het digitale magazine BunyanVelo, na nummer 1 nu ook nummer 2 online!
Work... the eight hours between bicycle rides.
weltons
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 15 februari 2014, 18:23

Zijn er al mtb,ers die ervaring hebben met de tocht naar Santiago, ik wil namelijk volgend jaar juni 2015 vertrekken naar Santiago ik wil dan over het wandelpad gaan zijn er mtb die hier mij iets meer over kunnen vertellen ben erg benieuwd.

g.r
Plaats reactie