Hier staan een paar foto's van onze trip:
http://suravida.pinkbike.com/album/ijsl ... ocht-2010/" onclick="window.open(this.href);return false;
En het land is inderdaad heel erg gaaf, vooral het gebrek aan huizen en mensen vond ik erg imposant. Op zich is fietsen in IJsland niet bijster ingewikkeld aangezien er maar een paar echte wegen zijn. Wij zijn vanaf Keflavik naar het zuiden gereden en vanaf de zuidkust met klok mee gereden.
weg naar Husavik:
Helaas zat het weer nogal tegen (windkracht 12, heel veel regen, max 9 graden etc) dus hebben we helaas niet het hele rondje kunnen fietsen, maar we zijn tot Husavik in het noorden gekomen (iets van 800km) en niet via de eenvoudigste wegen. Mijn voorkeur voor het ongerepte zorgde ervoor dat we onder andere de Oxi pas over moesten (15% gemiddeld, onverhard, regen, sneeuw..)
en de Hellisheidi pas (mooiste klim die ik ooit heb gedaan, maar 20% met bagage is eigenlijk niet lekker te doen):
We hadden een complete kampeeruitrusting bij ons omdat er niet vaak genoeg hotels langs de route stonden, en daarbij mag je wildkamperen wat toch ook zeker zijn charme heeft. Vooral het wildkamperen langs de F867 in het noorden was bijzonder, het dichtsbijzijnde huis stond 50km verder en overal hing dikke mist, wat helaas weer het schijnbaar prachtige uitzicht belemmerde...:
De echte toeristische trekpleisters hebben we een beetje links laten liggen aangezien we al eens eerder een weekend reykjavik hadden gedaan en toen al de geisers, watervallen en Blue Lagoon hadden bezocht, we gingen nu meer voor de wildernis, dus juist zo min mogelijk toeristisch (wat heel goed gelukt is)
Maar houdt er dus rekening mee dat de kans groot is dat het weer behoorlijk k*t is, in de 3 weken die we in totaal zijn geweest waren alleen de eerste 3 a 4 dagen lekker, daarna werd het koud, nat, winderig en mistig. En als het dagen achter elkaar regent en je hebt alleen maar je tent dan wordt je spul op een gegeven moment niet meer droog, en dan moet je wel lol hebben in een beetje afzien. (wat ik zeker heb, maar mijn vriendin niet...)
Maar ik ga zeker nog een keer alleen terug, en dan wel het hele eiland rondfietsen!