Zijn er hier ook (ex)fietskoeriers aanwezig?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
sneeuwpop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 17 november 2006, 01:34

tripod schreef:Minder leuke kanten heb ik eigelijk nog niet gemerkt, maar dat komt vast wel als je straks mag gaan rijden met -15 graden op de meter en een pak sneeuw voor de deur :bier:
Dát zijn juist de leukere dagen :tong , zit juist nog meer uitdaging aan! Je bent MTB-er of niet :winkie:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Hehe... Naja zolang je in de sneeuw kan blijven rijden is er niks aan de hand... Probleem komt er zodra je elke keer je fiets af mag, handschoenen enzo uit om de post te kunnen pakken, in die warme gebouwen aan komt om vervolgens weer terug de kou in te mogen en weer warm mag proberen te fietsen :bier:

Maar dat is een probleem voor straks :P
NextBikeParts
Ride your own way!
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Je moet je Iphone thuislaten Martijn ;-) De charme van het koerieren (en uiteindelijk je eigen winst) zit m juist in de shortcuts. De paadjes die niet voor jou bedoeld zijn, de trappetjes die je neemt om net die 500 meter af te snijden...
Nu weet ik niet of je met post onder deads zit, maar ik reed meestal pakketjes met deads.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Daarom heet het bedrijf waar ik werk ook Shortcut-Fietskoeriers...

Maar niet om het een of ander, mijn iphone pakt dus de kortste routes en pakt niet alleen de autowegen maar ook alle smalle fietspaadjes :) Ik ken inmiddels de stad al veel beter dan dat ik eerst deed en ook ik begin de nog kortere routes te vinden... Maar dat leer je allemaal wel tijdens het rijden :)
NextBikeParts
Ride your own way!
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Even dit topic kicken. Ik studeer nu anderhalf jaar in Amsterdam en nu ik een leuke stadsracer heb opgebouwd leuk het me heel tof om parttime als fietskoerier aan de slag te gaan. Inmiddels heb ik een aantal bedrijven een open sollicitatie gestuurd en wacht ik rustig af op reacties. Ondertussen ben ik benieuwd naar ervaringen. Dit topic heb ik uiteraard al gelezen, toch ben ik benieuwd of er inmiddels meer mensen zijn die hun ervaring kunnen delen. Wat zijn de tips & tricks, do's & don'ts? Ik ben benieuwd!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
cyclocrosser2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 31 oktober 2011, 18:15
Contacteer:

Heel lang geleden, werkte ik als jongste bediende bij een grafisch bedrijf in Amsterdam. In die tijd ging ik al met mijn racefiets naar het werk. Fietskoeriers bestonden volgens mij nog niet in Amsterdam. Wij hadden wel een koerier in dienst. Bolle Frans met ze rooie haar. Die rooie met ze dikke pens bezorgde in zijn bestelbusje het grafische filmmateriaal naar drukkerijen in de omgeving. Een van die drukkerijen, drukkerij Elco, zat vlak bij ons bedrijf aan dezelfde gracht. Als Frans naar Elco moest om werk te brengen duurde het zeker 15 min. Voordat hij weer terug was.
Op een dag, toen Frans aan de andere kant van Amsterdam zat moest ik van onze chef naar drukkerij Elco een haast klus wegbrengen. Ik stopte de enveloppe op mijn rug onder mijn fietsjack en scheurde op mijn racer over de gracht naar de drukkerij. Binnen 5 min. Was ik weer terug en aan het werk. Toen de chef binnen kwam, riep hij dat ik naar Elco moest om die spoed klus te brengen. Die smoel van hem toen ik vertelde dat ik alweer terug was.
In het vervolg moest Frans ook maar op de fiets voor ritjes in de buurt. :winkie: :winkie: :winkie:

Maar vanaf dat moment mocht ik bijna dagelijks een uurtje eerder stoppen met werken om vervolgens op mijn racefiets post rond te brengen bij drukkerij in Amsterdam en daarna naar huis. :-q
Misschien was ik wel de eerst fietskoerier van Amsterdam? Na een paar maanden wist ik de bedrijven steeds sneller te vinden en parcourskennis groeide met de tijd. Ik wist precies waar ik een stukje over de stoep moest om iets verder in een bocht beter uit te komen. Losse stoeptegels, scheve paaltjes, tramrails noem maar op, ik wist ze blindelings te ontwijken. En mijn fiets? Die verlor ik geen moment uit het oog. Deze nam ik overal mee naar binnen. Nooit never ever buiten laten staan. Ook niet voor 30 seconden.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Over afstoffen gesproken........

Sinds 8 maanden ben ik 1 dag in de week medicijnbezorger (drugsrunner :winkie: ) voor twee apotheken in Vlissingen via Velomedi.
Waanzinnig leuk en bevredigend werk om te doen.
Het leuke zit m in de afwisseling van de ronde(s) die je zelf zo efficiënt als mogelijk samenstelt , gesprekjes met klanten en nieuwsgierigen, onverwachte momenten, spoedbezorgingen, fooitjes en andere waardering.
Gemiddeld trap ik zo'n 50km weg op n middagje door de stad; 30 a 40 pakketjes.
Ik doe dit op mn commuterfiets met belt.(Trek L500)
Afbeelding
De Bob Yak wordt gebruikt om een verzegelde kist met medicijnen te bezorgen, maar ook voor XL-pakketten die niet in de rugtas passen.
Plannen gaat makkelijk via een app, die de route berekend met gebruikmaking van voetpaden. Uiteraard leer je zelf ook steeds meer kruip/sluipweggetjes kennen.
Snelheid is zeker een ding, maar veiligheid en zorgvuldigheid staan bovenaan op je lijst; je bezorgd medicijnen! (en geen pizza's).
Geduld is ook een schone zaak; de (vaak) oudere mensen zijn niet binnen 5seconden aan de deur. Vaak meerdere keren aanbellen met flinke tussenpozen voordat er opengedaan wordt.

Velomedi breidt flink uit en heeft diverse vacatures! :bier:
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

jj speed schreef: za 2 juli 2022, 12:49[…] drugsrunner :winkie: ) voor twee apotheken in Vlissingen […]
😎👍🏻

Welke apotheken, als ik vragen mag? Mijn vader was huisarts in Vlissingen, die gaat dit verhaal mooi vinden.

Ik bracht daar vroeger elk kwartaal de rekeningen voor de particulier verzekerde patiënten rond. Op de fiets.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Boots Apotheken Papegaaienburg en Paauwenburg in Vlissingen
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meteen een goeie training.
Genoeg tijd hiervoor?
Ik meen me te herinneren dat je een paar jaar geleden tot over je oren in het werk zat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Hey Walter!
Ik werk vanaf 1 januari nog maar 50%; donderdags ben ik vrij geroosterd en rij dan voor Velomedi.
Dus twee werkgevers!
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beter :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crashcat
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 03:19

jj speed schreef: za 2 juli 2022, 12:49 Over afstoffen gesproken........

Sinds 8 maanden ben ik 1 dag in de week medicijnbezorger (drugsrunner :winkie: ) voor twee apotheken in Vlissingen via Velomedi.
Waanzinnig leuk en bevredigend werk om te doen.
Het leuke zit m in de afwisseling van de ronde(s) die je zelf zo efficiënt als mogelijk samenstelt , gesprekjes met klanten en nieuwsgierigen, onverwachte momenten, spoedbezorgingen, fooitjes en andere waardering.
Gemiddeld trap ik zo'n 50km weg op n middagje door de stad; 30 a 40 pakketjes.
Ik doe dit op mn commuterfiets met belt.(Trek L500)
Afbeelding
De Bob Yak wordt gebruikt om een verzegelde kist met medicijnen te bezorgen, maar ook voor XL-pakketten die niet in de rugtas passen.
Plannen gaat makkelijk via een app, die de route berekend met gebruikmaking van voetpaden. Uiteraard leer je zelf ook steeds meer kruip/sluipweggetjes kennen.
Snelheid is zeker een ding, maar veiligheid en zorgvuldigheid staan bovenaan op je lijst; je bezorgd medicijnen! (en geen pizza's).
Geduld is ook een schone zaak; de (vaak) oudere mensen zijn niet binnen 5seconden aan de deur. Vaak meerdere keren aanbellen met flinke tussenpozen voordat er opengedaan wordt.

Velomedi breidt flink uit en heeft diverse vacatures! :bier:
Hoe zit het met diefstalgevoeligheid van fiets en medicatie uit de bak?
Zit hier nl in Rotterdam en zag dat er vacatures open staan.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Crashcat schreef: do 14 juli 2022, 22:14
Hoe zit het met diefstalgevoeligheid van fiets en medicatie uit de bak?
Zit hier nl in Rotterdam en zag dat er vacatures open staan.
Ik weet niet hoe het in Rotterdam geregeld is.
Fiets sluit ik uiteraard steeds af als ik een appartement oid in moet; kettingslot kan handig zijn.
De bak (met BobYak) wordt wordt in Vlissingen gebruikt om -dagelijks- medicatie naar een vast adres te rijden. Je verliest die bak niet uit je oog!
Daarna gaat eigenlijk alles mbv n rugtas.
Maar toevallig vorige week een mega-pakket, dat ik toen wel op de BY heb meegenomen.

Ik vermoed dat iedere stad zn eigen 'dingetjes' heeft.
Als je interesse hebt, gewoon bellen of mailen....... (en nee; ik krijg geen commissie!) :tong
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Crashcat
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 03:19

jj speed schreef: do 14 juli 2022, 23:32
Crashcat schreef: do 14 juli 2022, 22:14
Hoe zit het met diefstalgevoeligheid van fiets en medicatie uit de bak?
Zit hier nl in Rotterdam en zag dat er vacatures open staan.
Ik weet niet hoe het in Rotterdam geregeld is.
Fiets sluit ik uiteraard steeds af als ik een appartement oid in moet; kettingslot kan handig zijn.
De bak (met BobYak) wordt wordt in Vlissingen gebruikt om -dagelijks- medicatie naar een vast adres te rijden. Je verliest die bak niet uit je oog!
Daarna gaat eigenlijk alles mbv n rugtas.
Maar toevallig vorige week een mega-pakket, dat ik toen wel op de BY heb meegenomen.

Ik vermoed dat iedere stad zn eigen 'dingetjes' heeft.
Als je interesse hebt, gewoon bellen of mailen....... (en nee; ik krijg geen commissie!) :tong
Nog 1 vraagje dan. Wat voor schoenen gebruik je voor als het regent?
Overschoenen?
Plaats reactie