Lol / motivatie slechte omstandigheden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hardlopen doe je niet even. Mijn eerste 5 km (tempo) liep ik pas na een half jaar. De 10 pas na anderhalf jaar. M’n eerste halve na 5 jaar. Je spieren moeten enorm wennen aan de zware belasting. Zeker als je, zoals ik, 85 kg weegt. Dus volg absoluut de bekende schema’s.
Zelfdiscipline is wel een pré met die schema’s. Denk niet, nu geen zin, ik sla een keer over. Dan ga je de volgende loop al nat. Het omslagpunt van “moeten” lopen naar “willen” lopen komt uiteindelijk vanzelf wel, als je lichaam vraagt naar dopamine. Ik ga namelijk wel eens kapot op de fiets, maar dat staat in geen verhouding tot stuk gaan in een (loop)wedstrijd.
Eenmaal hersteld kijk je alweer uit naar de volgende loop. Je lichaam vraagt ernaar. Maar, zoiets kan best lang duren voor je zover bent. Toch kan ik ‘t iedereen aanraden. De combi lopen-fietsen bevalt mij erg goed. Bijkomend voordeel is, om weer ontopic te gaan, dat je eigenlijk altijd wel kan lopen. Behalve met ijzel.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Klitse schreef: ma 6 december 2021, 17:22 Hardlopen heb ik ook geprobeerd. Na een paar keer 5km gelopen te hebben, stapte ik een keer net iets verkeerd van een stoeprandje af en lag ik met een hernia op bed. Einde hardloopcarriere. :lol:
Hier is natuurlijk helemaal niets lollig aan....maar de manier hoe je het brengt......ik kwam ff niet meer bij :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mario070 schreef: di 7 december 2021, 00:16
Klitse schreef: ma 6 december 2021, 17:22 Hardlopen heb ik ook geprobeerd. Na een paar keer 5km gelopen te hebben, stapte ik een keer net iets verkeerd van een stoeprandje af en lag ik met een hernia op bed. Einde hardloopcarriere. :lol:
Hier is natuurlijk helemaal niets lollig aan....maar de manier hoe je het brengt......ik kwam ff niet meer bij :lol: :lol: :-q
Ach, ik kan er ook wel op lachen hoor (inmiddels) :roll:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

In tegenstelling tot de meesten hier vind ik hardlopen wél erg leuk. Heb het geluk dat ik ook erg “makkelijk” loop. Train 3x per week tussen de 10km en 25km.
Mijn fietsconditie is daarentegen niet zo goed, benen zijn snel verzuurd.
Waar je hardlopen even snel tussendoor kan doen doe ik dat met fietsen niet. Ik vind fietsen ontzettend leuk maar alleen MTB-en. Gewoon op de weg vind ik niks aan. Daardoor fiets ik ook maar 1x per 2-3 weken en dat schiet het niet echt op met de benen.
Zit er aan te denken om evt. in de winter maar te gaan spinnen zodat ik toch de benen wat kan trainen, sportschool zit hier om de hoek.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ReneLWD schreef: di 7 december 2021, 19:18 Zit er aan te denken om evt. in de winter maar te gaan spinnen zodat ik toch de benen wat kan trainen, sportschool zit hier om de hoek.
Ja spinnen is op zich een flinke calorieën verbrander en doet conditioneel ook wel iets, maar het is wel echt een andere intensiteit en daardoor als ondersteuning voor MTB conditie niet echt 1 op 1 inzetbaar. Zo heb ik het zelf iig ervaren; met name het zwaarder zetten van dat spinning wiel doe je tijdens MTB’en niet …dat én het weer afwisselend omschakelen naar lichtere belasting geeft als effect wel veel zweten (nooit zoveel gezweet als bij spinning!) maar het is toch wel anders. Waarmee ik het op zich niet zou afraden overigens, begrijp me niet verkeerd. 8-)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bij mij op zolder staat ook een spinningbike waar ik soms wat Netflix duurritjes en HIIT trainingen op doe, maar het aandraaien van de weerstand is qua zwaarte toch wel vergelijkbaar met bijv de skiklim op Bergschenhoek.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Wiel-Maat schreef: wo 8 december 2021, 10:20
ReneLWD schreef: di 7 december 2021, 19:18 Zit er aan te denken om evt. in de winter maar te gaan spinnen zodat ik toch de benen wat kan trainen, sportschool zit hier om de hoek.
Ja spinnen is op zich een flinke calorieën verbrander en doet conditioneel ook wel iets, maar het is wel echt een andere intensiteit en daardoor als ondersteuning voor MTB conditie niet echt 1 op 1 inzetbaar. Zo heb ik het zelf iig ervaren; met name het zwaarder zetten van dat spinning wiel doe je tijdens MTB’en niet …dat én het weer afwisselend omschakelen naar lichtere belasting geeft als effect wel veel zweten (nooit zoveel gezweet als bij spinning!) maar het is toch wel anders. Waarmee ik het op zich niet zou afraden overigens, begrijp me niet verkeerd. 8-)
Spinning heb ik ook wel eens gedaan in de winter. Dan wordt je in een uurtje helemaal afgebeuld (vooral bij 1 docente die ook wel de ‘sergeant-majoor’ werd genoemd :lol: ). Maar het blijft toch binnen sporten, ik vind het juist zo lekker om even naar buiten te gaan want juist in de winter zit je meestal al de hele dag binnen. En na werktijd spinnen in de sportschool mag nu ook niet…
Lastig want een uurtje ‘lekker buiten’ fietsen in het donker en met regen is ook niets aan (tot je weer thuis bent en gedoucht, dan voelt het zeer voldaan!).

PS, dat enorme zweten herken ik wel, maar volgens mij komt dat vooral door het ontbreken van rijwind.
Be Nice, Say Hi!
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Hehe de Sergeant Majoor….

https://m.youtube.com/watch?v=5y2WIOa7CEI

Ik ga niet spinnen maar gewoon naar buiten. behalve als het hard waait, een tak in mijn nek leidt niet tot betere fietsprestaties…
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Hik ook wel eens tegen de spreekwoordelijke drempel aan. Hardlopen kan ik niet meer ivm knieproblemen, maar daar waren maar weinig excuses mogelijk om niet te gaan. Enige no go was als het al regende op het moment dat ik de deur uit moest.

Fietsen - op de racefiets - in het donker is een no go voor mij. Ik wil wat zien van de omgeving en vind het ook belangrijk gezien te worden door de overige verkeersdeelnemers. In het bos is fietsen in het donker al helemaal een no go:)

Wat ik dan voor de afwisseling wel weer leuk vind, is samen met een een collega een relaxed mtb ritje te doen. Kort 'werkoverleg' en het elkaar blijven zien motiveert dan ook wel weer. Het hoeft niet snel of fanatiek, maar gewoon ff bijpraten en wat kwesties bespreken. Erik Scherder https://www.hetfittebrein.nl/spreker/erik-scherdert/ heeft een tijd geleden een workshop gegeven bij ons en vertelde toen al dat jet je brein stimuleert bij beweging en vergaderingen effectiever zijn als je die doet tijdens een wandeling. Wij deden het nu op de MTB :winkie:

Verder geldt voor mij afwisseling als devies. Ga ook wel eens naar de sportschool en doe daar sinds kort 1 x per week yoga. Initieel geheel buiten mijn comfortzone, maar door het vele thuiswerken merk ik dat ik een stuk stijver geworden ben.

En nu het weer wat minder wordt, zal ik ook weer wat vaker op de indoortrainer springen. Het feit dat ik afgelopen jaar door die trainer m'n conditie echt heb weten op te schroeven is dan ook weer een motivatie.
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Wiel-Maat schreef: wo 8 december 2021, 10:20
ReneLWD schreef: di 7 december 2021, 19:18 Zit er aan te denken om evt. in de winter maar te gaan spinnen zodat ik toch de benen wat kan trainen, sportschool zit hier om de hoek.
Ja spinnen is op zich een flinke calorieën verbrander en doet conditioneel ook wel iets, maar het is wel echt een andere intensiteit en daardoor als ondersteuning voor MTB conditie niet echt 1 op 1 inzetbaar. Zo heb ik het zelf iig ervaren; met name het zwaarder zetten van dat spinning wiel doe je tijdens MTB’en niet …dat én het weer afwisselend omschakelen naar lichtere belasting geeft als effect wel veel zweten (nooit zoveel gezweet als bij spinning!) maar het is toch wel anders. Waarmee ik het op zich niet zou afraden overigens, begrijp me niet verkeerd. 8-)
Voor de algemene conditie is het niet echt nodig, die heb ik wel door het hardlopen.
Dan toch maar in het weekend af en toe de weg op en zodra het weer het toelaat dan het bos weer in, nu al weer zin in :-)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik vind hardlopen toch moeilijk te combineren met fietsen, ik vraag me of hoe die triatleten het doen.
Uiteraard ook hardlopen geprobeerd, maar in de eerste plaats vind ik het echt oer saai dus dat is al lastig, maar vervolgens waggel ik 3 dagen lang erna, want enorme spierpijn, zeker ook omdat ik uiteraard teveel doe. De cardio is gewoon te goed en dat is het probleem, conditioneel kan je het aan, maar je spieren zijn er gewoon totaal niet op ingesteld.
Enfin ik heb het daarbij gelaten...
Ik heb nu sinds kort een spinning bike aangeschaft, zonder al teveel toeters en bellen. Ik heb ook eerder wel een tacx gehad, maar daar kon ik me eigenlijk nooit goed voor motiveren. Ik heb nu ook geen racefiets meer.
Ik probeer de spinning bike af te wisselen met een roei machine, dus 10 min op de fiets, 1 km roeien, dan weer 10 min op de fiets, 1 km roeien, enz (tenminste tot nu toe niet langer gedaan dan 40 minuten in totaal).
Het houdt de conditie een beetje in orde nu dat het gewoon onmogelijk is om door de weeks te fietsen (vroeg donker, slecht weer). Zo blijf ik een beetje in beweging. Nu zien hoe lang ik die binnensport volhoud :lol:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In de winter loop ik 1 a 2 x per week een half uurtje hard.

Langer kan niet ivm knieën die dat niet leuk vinden. Maar is genoeg om even 4-5 km te rennen.

Ook met mijn dochter gestart die doordat de trainingen (korfbal) niet doorgaan :evil: nu iig haar conditie op peil kan houden.

Ook voetbal ik vaak nog 1x per week in de zaal en fiets ik dagelijks naar mijn werk op de MTB of gravelbike. Vaak maak ik er na werktijd nog een extra lusje van Op die manier sport ik dagelijks 1-2,5 uur. Vaak is zaterdag of en zondag dan juist mijn rustdag. Als iedereen moet ... heb ik al een 5 dagen sport erop zitten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Los van dat ik gewoon lekker doorfiets, doe ik ook aan pilates. Voor mij een ontdekking hoeveel fitter ik me voel door 1 keer per week zo'n klasje te doen. Daarnaast helpen de oefeningen enorm bij m'n corestability, wat het makkelijker maakt om hard te fietsen en blessures aan rug en nek weghoudt.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

In de winter meestal ook twee keer per week een half uurtje hardlopen (al is het met tegenzin) en probeer elk weekend
het bos in te gaan, Hoe nat het ook is er is altijd wel een plek waar je kan mountainbiken. (zonder route te slopen of snorkel mee te nemen)
Daarnaast probeer ik zo elke dag op de fiets naar het werk te gaan en soms in de avond nog een rondje met de mountainbike te rijden.
Maar verlang nu al naar het voorjaar..... beter weer en avonds nog een paar uur extra om te mountainbiken, surfen of wingen.
Have fun!
Rinse.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik blijf gewoon lekker fietsen.
De geprepareerde racecircuits liggen er prima bij en het weer valt bijna altijd mee. Zo ook afgelopen zondag.
Geen enkele reden voor een Mountainbiker om thuis te blijven…..
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie