Lol / motivatie slechte omstandigheden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Onderstaand (blauw) afgelopen zondag 17 januari 2010 gepost op forum van onze club, maar eigen ook nieuwsgierig hoe het hier zit.

Vanmorgen (op de sportschool) me eens afgevraagd wat voor veel rijders de motivatie is om bij erg slechte omstandigheden toch het bos in te duiken.
Verklaring: Als wedstrijdrijder wordt ik zo nu en dan "gedwongen" om onder erbarmelijke omstandigheden een marathon of wat dan ook te rijden. Je kiest voor wedstrijden, schrijf je in, maak een lange reis en overkomt het je. Terug zonder te rijden gaat dan net iets te ver.

Maar vanmorgen was het met smeltende sneeuw, ijsplaten onder de drap, water wat niet weg kan, temperatuur vlak boven 0 graden en regen alles behalve lekker om in het bos te rijden. Voorbeeld ook de 2e toertocht van Tempo Soest in december 2009.
Toch zag ik toen en vanmorgen dan recreatieve rijders richting Lage Vuursche gaan en op de terugweg zag ik 2 verzopen rijders op de Koningsweg. Vanmorgen zagen ze er alles behalve vrolijk uit vanuit de auto.

Open vraag is dus eigenlijk: Wat is dan toch die drijfveer om dan toch zondagmorgen (bewust) te kiezen voor een hoop zooi in het bos, puinhoop na afloop etc?


Laat je horen zou ik zeggen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Tsja, ik heb de beweging gewoon nodig om niet dicht te groeien. Ik ben verder niet bang voor een beetje vuiligheid.

De enige reden om niet te gaan, is als het pijpestelen regent. Dan wacht ik nog even, en als het blijft stortregenen haak ik af, maar dat zal een enkele keer per jaar zijn.

Als ik eenmaal droog/redelijk droog op de fiets van huis kan, kan er daarna gebeuren wat er wil, maar ik ga door. Ik krijg er ook een kick van om door de modder te ploegen, of zoals een paar weken geleden, met een aanloopje door de sneeuwduinen heen te knallen, in de hoop dat je het haalt.

Meestal rijd ik met één of 2 man erbij, dat motiveert ook om gewoon te gaan. Bovendien maakt het er ook gezellig op, en sommige uitdagingen onderweg (jumps, diepe plassen, gladde stukken) kunnen voor grappige situaties zorgen.

Ciao,

Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Hmm, misschien niet geheel representatief (laat Lage Vuursche al tijden links liggen namelijk...) maar de drang naar beweging in mijn geval.

Te lang niet fietsen en ik ben niet te genieten, hoe langer een dergelijke periode duurt des te meer ik geneigd ben om zelfs met zeer slechte omstandigheden op pad te gaan.

Regen, modder, sneeuw of prut op de weg weerhouden mij hier niet van, gladheid, ijzel of dichtgevroren plassen echter wel, training moet wel verantwoord blijven, marathon rijden met een gebroken arm heb je ook zo weinig aan :winkie:
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Je kan sporten op de sportschool, doe het zelf ook geregeld. Maar, niet alleen maar. Waarom niet?

Op de sportschool kan je een aantal zaken gewoon niet trainen. Zaken als techniek, doorzettingsvermogen door het slechte weer, gewenning van je lichaam aan de kou, etc. Daarom zal menigeen gewoon in de bagger naar buiten gaan. Plus, dat het voor sommige vooral voor de fun is.

Ik vraag me dan af, waarom zou je je afvragen waarom andere door de drap rijden? Moet je dan zelf juist niet eens door de drap gaan rijden om eens niet zo lui te doen?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Naar de sportschool vind ik wat minder en mijn abonnement is ook afgelopen. Dat is dus geen optie.

Waarom ik dan toch op die fiets ga zitten om door de pap onderkoeld te raken?

* Gewoon vanwege de zin om de boel de boel te laten en lekker te gaan biken.
* Als ik niet ga fietsen heb ik om 11:00 al het gevoel dat mijn hele zondag verpest is.
* Wanneer ik een keer oversla mis ik meteen weer een hele week. Op die manier komt mijn conditie nooit op peil.
* Anderen haken af dus ik ga wel.
* Toch gezellig en toch weer mooi. Na afloop dus een tevreden gevoel.
* Inderdaad, Wanneer je je hebt ingeschreven voor een marathon dan sta je ook aan de start.


Meerdere redenen dus.
Toch heb ik na de BBC tot aan december nauwelijks of eigenlijk niet gefietst. Deels vanwege een stevige griep (of iets anders, wie zal het zeggen) maar ook omdat het weer slecht was. Een periode niet fietsen is ook niet verkeerd en lekker tijd met het gezin doorbrengen is ook niet verkeerd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Met de auto naar de sportschool ........

De laatste tijd vond ik de omstandigheden helemaal niet slecht, afgelopen zondag sneeuwde het hier nog en het is leuk fietsen door dikke sneeuw of te racen over plat getrapte sneeuw.

Ook met plensbuien is het meestal prima te doen in het bos. De route er naar toe is dan wat minder, maar in het bos heb ik meestal maar weinig last van de regen. Wel leuk is dat de route lekker nat wordt. Om plassen heen is geen optie meer, dus lekker overal doorheen crossen. Gewoon genieten dus.
Psychisch vind ik vertrekken als het regent lastig, het is niet motiverend, maar eenmaal onderweg maakt het weer mij niet zo veel uit. Behalve onweer. En hagel in de zomer.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Als ik niet gefietst heb voel ik me zo waardeloos. Ik heb langzamerhand geleerd dat als ik niet ga ik mezelf rottiger voel. Ook probeer ik altijd vast te houden aan het trainingschema. 't slechte weer accepteer ik daarbij niet als excuus.

Het fietsen staat mij eigenlijk nooit tegen. Enige waar ik wel een hekel heb is het poetsen naderhand.

Bas
timmos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: za 15 september 2007, 22:18
Mijn mountainbike: Specialized demo 8

juist door het slechte weer meer in de sportschool. Veel krachttraining om in de lente/zomer weer topfit te zijn.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Ik heb afgelopen zondag geprobeerd de troep in het bos te trotseren, gewoon omdat ik zin had om te fietsen. Het was echter zo slecht dat we al snel besloten hebben om maar over de weg te gaan fietsen. Uiteindelijk toch gewoon twee uur lekker gefietst. Fietsen is voor mij ook een uitlaatklep, en de prut neem ik in dit seizoen dan maar voor lief. Het heeft ook wel weer wat als je smerig en voldaan thuis komt. Fiets even afspoelen, zelf onder de douche, en het enige wat daarna nog over is, is de voldoening.

Als het regent merk ik wel dat ik me er vaak toe moet zetten om te gaan fietsen, maar als je dan eenmaal op de fiets zit maakt het ook niet zo veel meer uit. De sportschool kan me niet boeien eigenlijk. Vaak geprobeerd, maar een van de charmes van het fietsen is voor mij het buiten zijn.
Eat, sleep, ride, repeat
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Ik heb eigenlijk een pesthekel aan regen en modder.
Als het regent blijf ik liever binnen.
Is het droog, maar het bos nog nat, dan ga ik er wel op uit, en probeer de ergste modderstukken te ontwijken.
De sneeuw van afgelopen tijd is juist gaaf!
Afgelopen zondag was wat minder. Smeltende sneeuw op een ijzige ondergrond, dat maakt het rijden wel spannend. Maar na 11u begon het serieus te dooien, en reed je continu door opspattend water. Erg koude voeten en onderbenen mee gekregen....
Ik heb al de nodige erge modderkoersen meegemaakt, de ergste was de GrandRaidGodefroi van '98, 11u ploeteren door de natte klei op (lei)steen, onder de continue "zegen van boven". Op de terugweg klotste de Ourthe in Luik tegen de kademuur (en er bijna overheen), en verdween de treinrails bij Eijsden onder water.....
Wann schon dann schon, maar ik zoek het niet op. Voor mij geen Ruta del Conquistadores, of biken in Thailand.
Ook mijd ik in bepaalde seizoenen Zuid-Limburg en de Ardennen.
En baal ik er van als (koers)organisatoren een parcours dwars door een blubberstuk plannen als er makkelijk omheen te rijden is.
Ik ben geen zwijn! Meer een warmdoucher....
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

Duikbril op en góán! Niks geen gemekker over regen sneeuw modder en kou, je kunt jezelf dusdanig goed kleden dat je het gewoon altijd wel warm hebt. En zo niet fiets je niet hard genoeg :bier:

Ik vind het over het algemeen meer beschamend voor mensen die altijd wel iets te zeiken hebben over het weer. Maar das heel gewoon, we zijn nu eenmaal een klaagvolkje en het kan nooit goed genoeg wezen. Juist die mensen zouden eens lekker door de regen sneeuw modder en kou moeten fietsen, je bent niet gemaakt van suiker hoor!
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Meestal kun je gewoon naar buiten. Het lijkt vaak erger dan het is. Eén of twee keer per jaar heb ik er spijt van dat ik gegaan ben.

Zondagochtend jl. met natte sneeuw, smeltend ijs, regen en wind was het volgens mij geen fietsweer. Daarom maar met een paar man van de triatlonclub een lange duurloop gaan doen. Hardlopen kan nl. echt altijd.

Kortom: mijn oplossing is een andere sport te gaan doen als er niet gefietst kan worden: hardlopen, zwemmen of wandelen (laatste wordt nog steeds ernstig onderschat)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Wel grappig...

Volgens het blad Fiets is dit het mountainbikeseizoen.. maar op het mountainbikeforum van NL is er een topic dat het eigenlijk maar klote is om nu te fietsen, hehe

Verder deel ik de mening van velen hier: bij zware regen wacht ik liefst even af..
Een gewezen verslaafde
ensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 13 juni 2005, 11:37
Mijn mountainbike: LaPierre 929 29" 2012 SRAM XX
Contacteer:

Zoals anderen ook al aangeven, begint het aan me te knagen als ik voornemens was te fietsen en vervolgens afhaak vanwege het weer... Daarbij, de winst in het wedstrijdseizoen door nu goede (duur) trainingen af te werken is onbetaalbaar. Nog een puntje is dat het gewoon een heerlijk gevoel is om zwaar verzopen of verkleumd terug te komen, een douche te pakken en al tintelend op de bank neer te ploffen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Leuke reacties, helemaal top.
Ook hier de rijders van "maakt me totaal niet uit" tot gereserveerdheid mbt in barre omstandigheden te rijden.

@msxx: Voor veel wielrenners gaat het inderdaad op om alleen in de winter de conditie op peil te houden.
@ensink: Goede duurtraining in de winter onbetaalbaar, maar met 5 uur in de narigheid trappen is de afbreukkans erg groot. Gelukkig voordeel van mijn 4 daagse werkweek, zodat ik de slechtste dag kan skippen en voor een alternatief ga.
@ marcel frenk: Die modder en omstandigheden waren legendarisch (Fredje toen wel P4 overall). Als wedstrijd overkomt het je, maar als training een ander verhaal.
@ Bommie: Buiten blijft het leukst, 100% met je eens. Alleen kies ik tegenwoordig wat eerder dan vroeger voor de sportschool. Al (te) veel modder (tot aan 24 uur lang bij wijze van spreke) moeten overwinnen of 2 beruchte jaargangen LCMT.

Misschien daardoor wat gereserveerder geworden itt anderen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie