Lol / motivatie slechte omstandigheden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Regel 9 mensen…. Regel 9!
https://www.velominati.com
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Pbro schreef: zo 28 november 2021, 21:20 Regel 9 mensen…. Regel 9!
https://www.velominati.com
Bij de illuminati is het complotdenken nooit ver weg en bij de velominati denk ik altijd aan de rijwielhandel die ons meer fietsen (N+1), duurdere fietsen ( duurder dan de auto waarmee je die fiets vervoert) wil laten kopen, die we dan vervolgens zo snel mogelijk moeten laten verouderen door er met hondenweer mee op pad te zijn ( en veel kilometers te maken).

Toch, bedankt voor het compliment, geloof ik.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

In mijn (ouderwetse) optiek vind ik dat een beetje modder er gewoon bij hoort en zeker zijn charme heeft.
Ik snap wel dat de parcoursbouwers het niet zo prettig vinden dat de strak aangelegde parcours waar de dag ervoor de blaadjes nog weg geblazen zijn in modderpoelen veranderen. Daar heb ik begrip voor en die stukken probeer ik echt wel te ontwijken.
Maar op zich is het mooi en goed voor je techniek om af en toe in natte omstandigheden te fietsen.

Ik zeg altijd:” als je in de natte Ardennen kunt fietsen dan kun je overal fietsen”.

Als je je fiets goed op de winter voorbereid valt de slijtage reuze mee. Enkel de aandrijving en remblokken hebben het zwaar te verduren.

Voor mij hoort het er gewoon bij maar ik hou er zeker wel rekening mee.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Fred (mtb-sport) schreef: za 27 november 2021, 16:02Maar wat drijft iemand om vanmorgen in de koude/nattigheid toch op pad te gaan? Benieuwd wat er in 11 jaar veranderd is of gelijk gebleven is.
Bij mij is het roer ergens in die 11 jr 180º omgegaan.
Die omslag begon tijdens één van de kletsnatte zomers in de laatste jaren van UH routes r1.
Tot die tijd was het motto 'eenmaal gepland, gaat een rit door, tenzij het stormt of onweert'.
Uurtje fietsen stond gelijk aan 1½u schoonmaken en vervangen van slijtageonderdelen.
Fiets niet onherkenbaar onder de blubber? Dan had je ook niet gemountainbiket.

Voor de zoveelste keer strontnat geregend tijdens een rondje Amerongen en maar ploegen in een diepe, 15km lange modderpoel.
Ben je ruim halverwege een rondje zwaar verzadigd Posbankslijk om tot de conclusie te komen dat je gloednieuwe remblokjes alweer versleten zijn.
Begon me toen serieus af te vragen waarom dit er bij hoort en in welk opzicht dit nog enigszins met mountainbiken te maken heeft.
Samen met de groep heel mooie, gezellige herinneringen aan overgehouden. Dat wel.

Was er ineens helemaal klaar mee.
Vanaf dat moment bij het plannen van de rondjes, begonnen met het raadplegen van weerkaarten.
Toen, na de aanleg van de r2 routes, de term trailrespect zijn intrede deed, was dat het laatste zetje dat ik nodig had om serieuze afkeer van baggerrondjes te krijgen.
Tegenwoordig peins ik er geen seconde meer over, bij regenachtig weer en natte routes blijft deze jongen lekker thuis.
Is onderhand een half jaar geleden dat ik voor het laatst de fiets schoongemaakt heb.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Johanson schreef: za 27 november 2021, 18:51 Ik heb vanmiddag heerlijk een uurtje wintercompetitie gereden onder prima omstandigheden. Echt veel beter dan verwacht.

Waar ik woon is het zandgrond, het bos kan veel water aan voordat het echt slecht wordt. Ik ga dan ook graag met de mtb op pad in de winter. Als het regent of erg nat geweest is sla ik over, het gepiep en gekraak aan m'n fiets vind ik niks. Als ik er echter door overvallen word wil ik nog wel eens doorrijden. Het blijft toch leuk om alle kanten op te glijden en de limiet op te zoeken.

In verse sneeuw rijden vind ik prachtig
Dat is dus eigenlijk niet gaan met slechte omstandigheden ;-)
En zo zit ik er ook in. Fietsen is een hobby, dat betekent dat ik er plezier in moet hebben. Als de balans doorslaat naar "meer ellende dan plezier" ga ik dus niet fietsen.

Ellende is voor mij vooral materiaal wat je voelbaar naar de klote aan het helpen bent, krakende kettingen (dat heb je ook bij singlespeed...), schurende remblokken en de wetenschap dat als je de volgende keer je fiets helemaal demonteert (dat kan maanden later zijn) je nog steeds troep aantreft die er niet komt als je modderritten vermijd. Ik heb ook totaal geen plezier in het schoon zien te krijgen van een fiets die helemaal onder de modder zit.

Natuurlijk rijd ik weleens in de modder, het is niet altijd te vermijden. Maar als het regent blijf ik thuis, en als het droog is maar een modderbende in het bos ga ik de weg (en eventueel een incidenteel pad) op met de gravelbike met spatborden. In de praktijk mis ik niet veel ritten, ik fiets doorgaans elke woensdag en in het weekend op een tijdstip dat me het beste uitkomt (en dat laat ik ook van het weer afhangen).
Resultaat is dat ik dus zelden een rit mis, de routes en het materiaal spaar en niet vaak een fiets aan het wassen ben. Ik zou zeggen win-win-win-win situatie :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Elf jaar geleden had ik ook al gereageerd op dit topic dus dat kan nu weer mooi. :-)

Waar ik nog steeds niet van houdt is om te gaan fietsen als het regent. Het is een dikke kilometer tot ik in het bos ben. Als mijn inschatting is dat ik al doorweekt ben voor ik in het bos ben dan ga ik niet. Dat is het afgelopen jaar één keer voor gekomen, meestal is er wel een droog moment.

Ik fiets de laatste jaren wel minder door de modder. Dat komt voor een groot deel door de droge winters van de afgelopen jaren.
Twee jaar geleden ben ik verhuisd en ik heb nu meerdere bossen in de buurt waar je vrij mag fietsen. Ik heb nu veel keuze in routes en kan de route aanpassen aan de drukte en de omstandigheden. Door de modder fietsen vind ik leuk maar een fiets schoonmaken als het rondom het vriespunt is wat minder. Zeker bij mijn fully vind ik dat zonde. Bij mijn starre hardtails ben ik meestal zo klaar met schoonmaken.
Het bos dat het meest dichtbij is is zandgrond, alle paadjes drogen supersnel op en zijn altijd goed te fietsen. De mtb route die iets verderop ligt is een stuk modderiger.
Voor de modderritten heb ik mijn plusbike, met meer nop achter dan voor (zodat ik ook op lage snelheid door de modder kom) en met fatbike spatborden voor en achter, zodat hooguit mijn voeten vies worden. Qua schoonmaken maakt het dan niet uit of ik een kwartiertje fiets of een paar uur, dat is evenveel werk.
Elf jaar geleden fietste ik dan vooral over vaste routes, tegenwoordig ga ik dan lekker vrij rijden, dan zijn er veel leukere paadjes, zoals een wandelroute (waar je mag fietsen) die deels onder water staat en waar je een paar meter door het water moet voordat een vlonderpad begint (de laatste keer dat ik er was dacht ik dat de wandelaars niet verder durfden vanwege de modder, maar het bleken koeien te zijn die voor een mtb uiteraard aan de kant gingen :-) ). Dat wandelpad is in de natte winter fietsend beter te doen dan wandelend.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Disclaimer om mee te beginnen: ook ik vind het niet leuk om in de regen te fietsen.

Maar modderige paden? lekker biken :-q Wat slijt er zo enorm bij je fiets dat dat zo verschrikkelijk is? Remblokken zullen harder gaan, maar bij mij ook weer niet zo ontzettend veel sneller. Kettingen, serieus?! Goed vet houden, komt de zooi er niet in. Slijtage zal wat meer zijn, maar wanneer dat een probleem is, rij je gewoon op de verkeerde fiets denk ik dan. Zorg dat je een fiets hebt staan waar niet van die schreeuwend dure 12sp cassettes op hoeven.

Ride what you can replace

en niet

Don't ride because I can't replace it.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Voor mij is ‘t simpel: Modder is voor veldrijders en oldskool ATB-ers, niet voor mountainbikers.
In de Benelux is echter de gedachte ontstaan dat een MTB handig is om te overwinteren, dus rijden we stoer door no matter what.

Not my cup of tea. :-{
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je ziet tegenwoordig minder dan voorheen dat mountainbikers er een mud-pekelbak bij hadden.
Soort van N+1 waarbij N minimaal 2 is.
Met de opkomst van onze briljant gekoesterde, smetteloze trailtapijtjes is die behoefte blijkbaar opgelost in de lucht.
Logisch gevolg van
Heb ook nog een mudbak gehad, helaas gestolen..
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Giant-E schreef: di 30 november 2021, 12:45 Voor mij is ‘t simpel: Modder is voor veldrijders en oldskool ATB-ers, niet voor mountainbikers.
In de Benelux is echter de gedachte ontstaan dat een MTB handig is om te overwinteren, dus rijden we stoer door no matter what.

Not my cup of tea. :-{
Hebben we de hokjesdenker weer....
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

nomad030 schreef: di 30 november 2021, 13:24
Giant-E schreef: di 30 november 2021, 12:45 Voor mij is ‘t simpel: Modder is voor veldrijders en oldskool ATB-ers, niet voor mountainbikers.
In de Benelux is echter de gedachte ontstaan dat een MTB handig is om te overwinteren, dus rijden we stoer door no matter what.

Not my cup of tea. :-{
Hebben we de hokjesdenker weer....
Zo te lezen heb jij Giant-E ook al in een hokje geplaatst?

Handig he, hokjes.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

nomad030 schreef: di 30 november 2021, 13:24
Giant-E schreef: di 30 november 2021, 12:45 Voor mij is ‘t simpel: Modder is voor veldrijders en oldskool ATB-ers, niet voor mountainbikers.
In de Benelux is echter de gedachte ontstaan dat een MTB handig is om te overwinteren, dus rijden we stoer door no matter what.

Not my cup of tea. :-{
Hebben we de hokjesdenker weer....
Kan kloppen hoor, maar… Je zou ook inhoudelijk kunnen reageren, bijvoorbeeld met argumenten die ‘t tegendeel bewijzen. Ik begrijp dat zoiets lastig is.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Als het echt enorm klote is laat ik het voor wat het is, maar aan de andere kant: je voelt je toch altijd zoveel beter als je ff tijdje buiten fysiek bent gaan wezen stoempen. :winkie:
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Giant-E schreef: di 30 november 2021, 14:00
nomad030 schreef: di 30 november 2021, 13:24
Hebben we de hokjesdenker weer....
Kan kloppen hoor, maar… Je zou ook inhoudelijk kunnen reageren, bijvoorbeeld met argumenten die ‘t tegendeel bewijzen. Ik begrijp dat zoiets lastig is.
Lastig voor jezelf bedoel je? Als er iemand alleen zijn eigen plekje aan het afbakenen is dan ben jij het doorgaans.
Soit. Modder is voor veldrijders. https://www.youtube.com/watch?v=EqYgAX6D43Q
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zullen we de modder laten liggen waar hij hoort, heren?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie