Verzameltopic voor de racefiets II (vragen, SYS, etc)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, met enige pijn in het hart is mijn semi-klassieke en (imo) bloedmooie Grandis dan toch verkocht...
Ik kon de diepe zithouding van een echte racefiets al een aantal jaar niet meer goed aan, dus deze beauty stond steeds meer stil. Zeker toen ik er een alternatief naast had opgebouwd in de vorm van een dropbar-fiets die wat minder diep zat en waarop ik wel zonder klachten mijn rondjes kon maken.

Dan begin je natuurlijk wel te denken aan verkopen. Maar een stalen fiets uit 1999 is aan de ene kant (nog) geen echte klassieker, aan de andere kant is het "gewoon een ouwe racefiets". En die brengen niet veel geld op, maar om hem voor een paar honderd op MP te zetten zag ik niet zitten, dan liever aan de muur hangen :D
Toen heb ik iemand benaderd die professioneel in klassieke racefietsen handelt met de vraag of het iets voor hem was. De Grandis was wel wat te jong voor zijn doelgroep, maar hij wilde hem wel op zijn website te koop zetten. Compleet met foto's in de look & feel van de site, inclusief wereldwijd verzenden... Uiteraard tegen een afgesproken commissie als dat tot verkoop zou leiden.

En dat is nu dus gelukt, ik kreeg vorige week een appje dat hij naar de USA gaat :)
Naar een echte liefhebber, die op zoek was naar de fiets die hij vroeger zelf ooit had gehad. Dus de Grandis wordt voorlopig geen afgeragde studentenfiets. En voor een mooie prijs, dus een win-win-win situatie :-q

Van een aantal jaren geleden, toen ik er nog lekker mee kon knallen:
Afbeelding

Toen ik dat opgesoldeerde handtekeningetje zag was ik al bijna verkocht, destijds in '99 :)
Een handgebouwd stalen frame met een mooie laklaag om het af te maken blijft toch zo'n beetje het mooiste dat er is op fietsgebied...
Afbeelding

Met dank aan classic steel bikes :-q
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Dat snap ik dat je daar moeilijk afstand van kon doen, erg mooi frame met die details!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Fraai fietsje Kermit!

Een jaartje terug kwam ik op MP een DeRosa Primato tegen van een kleine oplage die ik toen heb laten schieten, tot de dag van vandaag nog spijt van.

Nu heb ik sinds een paar maandjes een Specialized Crux carbon uit 2014 van MP. Dit is een SX bike maar met de stuurpen omhoog en soepele 35c bandjes rijd hij heerlijk op de weg, zeker met z'n 7.8 kg.

Alleen het verliefd zoals op zo'n DeRosa zal ik er nooit op worden.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Van "oud" naar nieuw gevangen in onderstaand plaatje
Afbeelding

Inderdaad, Fredje is overgestapt naar een Scott Addict RC 20 en iets aangepast tov origineel. Namelijk 50 mm hoge Syncros carbon wieltjes met Schwalbe 28 tubeless en iets meer comfort zadel (Ergon SR men Pro Carbon).
Standaard de 2x12 SRAM Force eTap met 46/35 voor en 10/33 achter, dus weer wat lichter. Mag ook als je bijna 60 bent, althans dat hou ik mezelf maar voor.

Vandaag eerste rondje gedaan en viel niet tegen, maar veel zit tussen de oren. De EVO was absoluut niets mis mee, maar soms wint emotie het. :winkie:

Nog en paar plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding
12 is best veel.............

Afbeelding
Geen kabels, wel een Knogg OI bel :winkie:

Afbeelding
In het wild
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Even een vraag voor de kenners. Ik kan via via een racefiets kopen met de volgende maten:

Maat: L/53.5
Bovenbuis: 57,5 cm
Reach: 39 cm
Stack: 60,4 cm

Ik ben zelf 1.83 met een binnenbeenlengte van +- 83,5 cm. Ik heb eerder een voorkeur voor een wat meer relaxte zit dan een volbloed racer. Ga ik hier goed op zitten of is dit frame aan de ruime kant?
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Biker_Jesse schreef: di 14 juli 2020, 09:31 Even een vraag voor de kenners. Ik kan via via een racefiets kopen met de volgende maten:

Maat: L/53.5
Bovenbuis: 57,5 cm 56,5
Reach: 39 cm 38,8
Stack: 60,4 cm 57,8

Ik ben zelf 1.83 met een binnenbeenlengte van +- 83,5 cm. Ik heb eerder een voorkeur voor een wat meer relaxte zit dan een volbloed racer. Ga ik hier goed op zitten of is dit frame aan de ruime kant?
Lijkt op de maatvoering van mijn Palta gravelracer op de stack na. Die is wat hoger dus nog iets relaxter. Palta heeft wel een vrij vlakke toptube wat zicht vertaalt in een vrij hoge seat tube. Met kortere benen kan dat krap worden. Ben zelf 184 met 90 bbl.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Mathijs_7 schreef: di 14 juli 2020, 13:39
Biker_Jesse schreef: di 14 juli 2020, 09:31 Even een vraag voor de kenners. Ik kan via via een racefiets kopen met de volgende maten:

Maat: L/53.5
Bovenbuis: 57,5 cm 56,5
Reach: 39 cm 38,8
Stack: 60,4 cm 57,8

Ik ben zelf 1.83 met een binnenbeenlengte van +- 83,5 cm. Ik heb eerder een voorkeur voor een wat meer relaxte zit dan een volbloed racer. Ga ik hier goed op zitten of is dit frame aan de ruime kant?
Lijkt op de maatvoering van mijn Palta gravelracer op de stack na. Die is wat hoger dus nog iets relaxter. Palta heeft wel een vrij vlakke toptube wat zicht vertaalt in een vrij hoge seat tube. Met kortere benen kan dat krap worden. Ben zelf 184 met 90 bbl.
Dankjewel voor je reactie! Het is een sloping frame dus genoeg ruimte daar. Fiets zou moeten passen dus? Dan ga ik proefrijden.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Inmiddels ook de eerste km’s in het buitenland gemaakt met als “hoogtepunt” de Kitzbuheler Horn. In dik 9 km zo’n 1.250 meter klimmen, dus die 35 voor en 33 achter was nog te zwaar voor de ouwe. Laatste 2 km is 16% gem. Met 6,5 km/u gem. omhoog kruipen, maar uitzicht was de moeite.......
Afbeelding

Dan is Sauerland toch stuk makkelijker met wat normalere klimstukken die niet zo lang zijn. Alleen 1 nadeel: Winterberg bijna hoogste punt en daar ook hotel.........
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie