Informatie over videocamera's en de site's

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Bedankt deer_hunter,
Heb al eens in de gebruiksaanwijzing van youtube gezeten maar werd er voor mijn gegevens niet veel wijzer van.
De camera werkt met AVI. en na bewerking is dat WMM. ALs ik naar de spec kijk zie ik geen grote verschillen in de bestanden.
Zowel de originele opnames als de bewerkte op de PC zitten tussen de 4000 en de 5000kbps gegevenssnelheid.
Verder is de bitsnelheid 64kbps met ongeveer 19a 20 Frames/s. Waarbij alles in het formaat 640x480 is.
Nog meer spec. info? Lijkt mij dat dit alles namelijk wel redelijk goed is om een redelijke kwaliteit te moeten krijgen. :~
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

AVI en WMV zegt niet zoveel, dat zijn slechts containers en het gaat om de videostram die daarin zit. WMM maakt van de video WMV9 video streams, geen idee wat voor videostream in de avi film zit die jouw camera produceert, waarschijnlijk m-jpeg. Hoewel wmv9 prima compressie biedt wordt het mogelijk niet zo goed ondersteund door de websites zoals vimeo die de video's hosten. Alles wat je upload wordt daar nogmaals geconverteerd naar een voor hun speler ondersteund formaat. Youtube biedt bv goede ondersteuning voor H.264 en mpeg-4 maar dat wordt weer niet ondersteund door WMM. Je kan avidemux eens proberen.
hotbiker schreef:Zowel de originele opnames als de bewerkte op de PC zitten tussen de 4000 en de 5000kbps gegevenssnelheid.
Ik wist niet dat WMM zulke hoge bitrates ondersteund behalve als je opslaat in DV. 4000kbps is ruim voldoende als je bij die resolutie h264 gecomprimeerde video hebt. Kan je trouwens de framerate van je camera hoger instellen, 20fps is niet echt veel voor actiefilm.
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Ja das ook iets wat ik niet snap. In de gebruiksaanwijzing/spec. staat dat hij normaal 25fps doet. Maar als ik dan op de eigenschappen van de opnames klik zie ik die 19a 20 staan :~
Even op de website opgezocht en daar staat dat hij opneemt in JPEG. en de resolutie is VGA 640x480.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Er zijn programmaatjes zoals mediainfo die mogelijk wat percieser vertellen om wat voor media het gaat. Zo laat het zien dat de filmpjes die je op vimeo plaatst uiteindelijk zijn geconverteerd naar H.264 video en AAC audio, beide met een variable bitrate van resp rond de 600kbps (max 1010kbps) en 110kbps in een mpeg-4 container. Youtube filmpjes hebben voor de videostream een iets hogere bitrate en voor audio iets lager, de codecs zijn hetzelfde als de vimeo streams maar in een flash container.
Heb je wel eens een filmpje onbewerkt op vimeo te geplaatst om te zien hoe de kwaliteit dan is? Zowel vimeo als yuoutube kunnen prima overweg met m-jpeg video streams. Of plaats ergens (bv op rapidshare) en onbewerkt filmpje, bv "borgerswold op zondag ochtend" en ik zal eens kijken of ik er een beter resultaat van kan maken door met eigen instellingen te converteren naar bv youtube formaat.

Hoeveel geheugen zit er trouwens in die camera, best wel en mooi klein apparaatje.
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

deer_hunter schreef: Hoeveel geheugen zit er trouwens in die camera, best wel en mooi klein apparaatje.
Heb er een geheugenkaart in [microSD], van 4GB. Hij ondersteund 8 of 16GB naar mijn weten.
En ja, klein is hij zeker. Je ziet hem dan ook bijna niet uitsteken in(op) de helm.

Maar ik hoor het al wel, jij bent iemand met veel kennis van videobewerking. Veel termen zijn voor mij nieuw :roll:
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

deer_hunter schreef: Heb je wel eens een filmpje onbewerkt op vimeo te geplaatst om te zien hoe de kwaliteit dan is? Zowel vimeo als yuoutube kunnen prima overweg met m-jpeg video streams. Of plaats ergens (bv op rapidshare) en onbewerkt filmpje, bv "borgerswold op zondag ochtend" en ik zal eens kijken of ik er een beter resultaat van kan maken door met eigen instellingen te converteren naar bv youtube formaat.
PBtje :-q Hoop dat jij er wijzer van wordt, want ik wordt het niet :(
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Even voor de rest die geïnteresseerd is; bij het uploaden van een originele opname is ook erg veel kwaliteit verloren gegaan :-{
Van zo'n 48MB blijft maar iets van 7a8MB over met een verschil van resolutie van 640x480 naar 125x94 of zoals bij youtube zelfs 116x 86 :-{ Zo hou je dus niet veel beeld over.
Gebruikersavatar
Maple Leaf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 28 oktober 2008, 11:18
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer- Rocky Mountain Element - Norco Search XR S

Ik gebruik camera's van http://www.vholdr.com" target="_blank die zijn klein maar fijn en samen met RAM mounts heb je heel veel manieren om ze op je fiets te monteren. De filmpjes zet ik ook op dezelfde site net als een heleboel andere gebruikers van deze camera.

Voor de bewerking ben ik eerst begonnen met Windows Moviemaker maar daar kun je geen picture-in-picture mee maken en toen ben ik overgestapt naar Magix Video de Luxe 15. Werkt voor mij prima en er zitten nog bergen mogelijkheden in die ik nog moet leren kennen. Al doende leert men.

Ik merk wel dat de camera's het moeilijker hebben in de bossen ten opzichte van gebruik op het circuit. Ze moeten veel meer informatie verwerken vanwege alle bomen en struiken en dat kost kwaliteit. Hier wat filmpjes die op de site van VholdR staan :
http://www.vholdr.com/node/53288" target="_blank
http://www.vholdr.com/node/32320" target="_blank
http://www.vholdr.com/video/mtb-trailride-gennep" target="_blank
http://www.vholdr.com/video/snowy-ride" target="_blank
madhead
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 12:35
Mijn mountainbike: Stumpjumper expert carbon

@ Meaple Leaf

Erg leuke filmpjes hoor, en goede kwaliteit
Waar een wil is is een weg, bij mij meestal Offroad.
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Yep, ik heb ook zitten kijken naar die camera, maar hij was ongeveer 7x zo duur dan mijn MD80.
En das een hoop meer geld voor niet ze heel veel meer betere kwaliteit. Alleen merk je met de CountourHD waarschijnlijk minder snel dat je zo hard achteruit gaat met de resolutie als je verlies hebt bij het uploaden van je bestand naar youtube of een andere internetsite. Dat zou een reden kunnen zijn om toch meer geld uit te geven.
Enne, je hebt niet toevallig de 1080p?
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

De vholdr site slaat filmpje ook op met een veel hogere bitrate, ruim het dubbele van de filmpjes die jij op youtube hebt geplaatst hotbiker.
Gebruikersavatar
Maple Leaf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 28 oktober 2008, 11:18
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer- Rocky Mountain Element - Norco Search XR S

hotbiker schreef:Yep, ik heb ook zitten kijken naar die camera, maar hij was ongeveer 7x zo duur dan mijn MD80.
En das een hoop meer geld voor niet ze heel veel meer betere kwaliteit. Alleen merk je met de CountourHD waarschijnlijk minder snel dat je zo hard achteruit gaat met de resolutie als je verlies hebt bij het uploaden van je bestand naar youtube of een andere internetsite. Dat zou een reden kunnen zijn om toch meer geld uit te geven.
Enne, je hebt niet toevallig de 1080p?
Yep, heb ik vorige week binengekregen van VholdR.com. Voor de gebruikers van het eerste uur hadden ze de eerste 200 stuks beschikbaar gesteld voor een prijs waar je hem nooit meer voor gaat krijgen. Dat kon ik niet laten lopen. Hopelijk laat het weer het dit weekend toe er eens mee te gaan experimenteren. Ben benieuwd en naast de full HD met 30 beelden per sec vooral ook naar de modus met 1280x960 met 60 beelden per sec. Dat is dezelfde resolutie van de reguliere Contour HD maar dan met 2x de framerate. Dat zouden mooie vloeiende beelden moeten worden. Met de software zijn er verschillende resoluties en framerates te kiezen, daarnaast kun je ook nog met contrast, belichting, geluidsniveau etc experimenteren....
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Hier binnenkort ook een gebruiker van die HD1080 :-q
Ik heb hem voor de prijs van een normale HD hier. Ben erg benieuwd.
Was het gestuntel nu al zo zat om het maximum eruit te halen, en het lukte maar niet, dat ik nu gelijk maar voor de aller beste kwaliteit ga :-q
Laatst gewijzigd door hotbiker op vr 27 november 2009, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik heb een GoPro Wide camera ( http://www.goprocamera.com" target="_blank ). Deze hebben een groothoek lens dus het beeld is mooi wijd.
Ik gebruik iMovie op m'n MacBook om de filmpjes te bewerken.
Ben het met Maple Leaf eens dat die kleine camera's het in het bos wel wat moeilijker hebben dan in open lucht. Monteer 'm ook op de motor en die beelden zijn beter dan in het bos met de MTB.
Hier een filmpje van Montferland route (Zeddam):
http://www.vimeo.com/6696188" target="_blank
En een 1 op de motor:
http://www.vimeo.com/6542978" target="_blank
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Ja leuke beelden, vooral die met de motor zijn duidelijk. Montferland een stuk minder. Dat stilstaand beeld telkens is ook erg irritant.
Vind alleen de montage van die camera niks. Je lijkt er wel een kerstboom mee :lol:
Plaats reactie