Verzameltopic - Enquetes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ingevuld. Je weet maar nooit.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Dito... :wink:
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Ik wil niet flauw doen, maar...
jf schreef:En als je de enquete hebt ingevuld, hoef je dat hier niet te melden... ;)
:wink:
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Starnut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 september 2015, 09:20

Hallo mede mountainbikers,

Bij deze voor de geïnteresseerden, een korte enquête voor een onderzoek naar handvatten en gerelateerde klachten in de handen tijdens het fietsen.
Het is een anonieme enquête van 25 vragen die 5 tot 10 minuten in beslag
neemt om in te vullen.
Iedereen die sportief fietst en beschikt over een fiets met een flatbar
met handvatten is voor mij interessant.

Het gaat om deze link:

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=245373" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze enquête is een gedeelte van het onderzoek dat ik doe voor mijn afstudeeropdracht.
Simpel gezegd ben ik bezig met het ontwikkelen van handvatten die tintelingen en gevoelloosheid na lange tijd fietsen moeten voorkomen. Aanleiding is dat ik hier zelf ook last van heb tijdens de langere tochten.
Hier komt vanzelfsprekend een hoop onderzoek bij kijken naar de ergonomie.
Naast de enquête ben ik bijvoorbeeld ook bezig met houdingen in kaart brengen van proefpersonen en de druk die hun handen uitoefenen op de handvatten.

Er wordt ook gevraagd naar leeftijd, gewicht en geslacht. Deze gegevens zijn voor mij nuttig om de overige resultaten aan te koppelen. Zo kan ik de resultaten in groepen indelen, bijvoorbeeld welke klachten er het meest voorkomen bij mannen van 45 jaar en ouder.

Stel nu dat u hem niet in wilt vullen om wat voor rede dan ook, persoonlijke ervaringen zijn voor mij ook nuttig dus schroom u niet om die te posten.

Uw antwoorden zijn waardevolle informatie voor mij.

Alvast bedankt!
Starnut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 september 2015, 09:20

Bij deze wil ik alvast iedereen bedanken die de tijd heeft genomen om mijn enquête in te vullen.
Ik heb veel reacties gehad en de resultaten zien er interessant uit.
Eind deze week ga ik hem dicht gooien dus schroom u niet om hem nog in te vullen mocht dit nog niet gebeurd zijn.

Zodra ik de resultaten geanalyseerd heb zal ik vanzelfsprekend wat conclusies terugkoppelen naar dit forum. Dat ben ik jullie wel verschuldigd.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

ingevuld.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Ik zeg maar zo:
jf schreef:En als je de enquete hebt ingevuld, hoef je dat hier niet te melden... ;)
:bier:
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Starnut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 september 2015, 09:20

Bevindingen uit de enquête

De enquête is vorige week gesloten en sindsdien ben ik druk bezig geweest met de resultaten analyseren. Allereerst mijn dank aan iedereen die de tijd heeft genomen om serieus mee te werken aan dit project!

Zoals beloofd heb ik uit de bevindingen van de enquête over handvatten enkele punten gehaald die wellicht interessant zijn voor de forumgebruiker.

In totaal legden meer dan 80 mensen deze enquête af.
Van dit getal zijn vervolgens 2 of 3 respondenten afgehaald omdat zij duidelijk niet serieus hadden ingevuld, deze resultaten zijn dan ook verwijdert. Ik ben daarentegen blij dat ik deze mensen een klein momentje van vrolijkheid heb kunnen brengen.

Houd er rekening mee dat de overige resultaten ondanks dit feit alsnog niet te letterlijk genomen kunnen worden vanwege een altijd bestaande foutmarge.
Ik heb het daarom nadrukkelijk over bevindingen en niet over conclusies, gebruik de bevindingen alstublieft niet elders alsof het feiten zijn.

1. Soort handvatten

- Er is een verband tussen het soort fiets en het soort handvatten; hoe groter de veerweg hoe minder ergonomisch gevormd de handvatten zijn.
- Binnen de groep respondenten stak het merk Ergon er met kop en schouder bovenuit wat aantallen betreft.
- In de resultaten was echter geen bewijs te vinden dat deze handvatten voor minder klachten zorgen.

2. Handschoenen

Binnen de groep respondenten was het handschoen gebruik (bij 20 graden Celsius) als volgt verdeeld:
- 36 % gebruikt geen handschoenen
- 43 % gebruikt handschoenen zonder vingertoppen
- De rest gebruikt volledige handschoenen

Er is geen verband te herkennen tussen de handschoenkeuze en alle andere variabelen

3. Bar-ends

Binnen de groep respondenten was het bar-end gebruik als volgt verdeeld:
- 64% geen bar-ends
- 36% wel

Van de bar-end gebruikers gebruikt iets meer dan de helft de grote modellen waar de gehele hand omheen past. De rest gebruikt de bar-ends die de handpalm ondersteunen.

Mensen die bar-ends gebruiken geven eigenlijk altijd aan alsnog een vorm van handklachten te ondervinden.

4. Gripshift

Binnen de groep respondenten was het gripshift gebruik als volgt verdeeld:
- 64% geen gripshift
- 36% wel
Het feit dat deze cijfers gelijk zijn als het bar-end gebruik betekend echter niet dat mensen deze twee systemen tegelijk gebruiken.
Er zijn geen verbanden te herkennen met andere variabelen in deze enquête.

5. Stuurbreedte

- Rond de 40% van de respondenten heeft een stuur van 620mm of kleiner.
- Bijna 30% heeft een stuur van 680mm of groter.

Mensen die aangeven géén vorm van handklachten te ondervinden hebben zo goed als allemaal een stuur van 620mm of kleiner, wat opmerkelijk te noemen is.
Hier moet echter bij vermeld worden dat van de mensen die juist wél last hebben ongeveer de helft zo’n zelfde stuur heeft.
Omgekeerd heeft van de mensen die een stuur van 680mm of breder hebben op een enkeling na iedereen wel eens last.
Bij deze laatste groep verschilt de handvatkeuze nogal.

6. Klachten

- Van alle soorten klachten aan de handen is duidelijk te zien dat last van de polsen het snelst optreed gelijk na start van de fietsrit. De overige klachten treden over het algemeen later pas op.
- Van alle plekken op de hand waar last op kan treden is er geen één plek die daar bovenuit steekt wat betreft het aantal keer dat dit voorkomt. De verdeling is redelijk gelijk alleen last van de duim komt zeer weinig voor.
- Wat hier nogal opvalt is dat respondenten die aangeven last te krijgen van pink en ringvinger bijna allemaal ergonomische handvatten hebben. Deze handvatten zouden dit probleem juist op moeten lossen.
- De breedte van het stuur lijkt geen verband te hebben met de precieze plek van de klacht.

7. Pols positie

- Mensen die aangeven dat de polsen naar beneden buigen hebben zo goed als altijd handvatten zonder handpalmondersteuning. Dit viel te verwachten omdat handvatten met handpalmondersteuning dit over het algemeen oplossen. Deze personen hebben echter niet allemaal klachten aan de handen.
- Mensen waarbij de polsen omhoog buigen hebben bijna altijd klachten maar gek genoeg niet allemaal op de zelfde plek. Zij hebben allemaal ergonomisch gevormde handvatten wat hoogstwaarschijnlijk betekend dat zij deze te ver omhoog hebben staan.

Tot zover deze samenvatting van bevindingen. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
klep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 22 september 2012, 15:32

Mobiele technologie in de buitensport?

Vele fietsers kunnen niet meer zonder hun fietscomputer. Maar wat zijn nou precies de voordelen, wie maken hier nou gebruik van en wat kan er nog verbeterd worden voor de fietser zelf?

Ik ben Chris, en studeer momenteel aan de NHTV Breda waarvoor ik onderzoek doe naar het gebruik van Mobiele technologie in de buitensport (hardlopen, wielrennen, mountainbiken en sportief wandelen). Het viel mij op dat er regelmatig onderzoek wordt gedaan door grote merken als Garmin en Polar, maar dat deze gegevens vaak alleen gebruikt worden voor het eigen merk en de verbetering van hun producten. Het gevolg hiervan is dat er nog relatief weinig bekend is bij gemeente, kleine bedrijven (bv. horeca gelegenheden), natuur organisaties en andere vrijetijdsaanbieders.

De NHTV heeft als kennis instituut de ambitie om kennis te vergaren en kennis te delen onder studenten en bedrijven zodat zij hun vrijetijdsproducten voor hun bezoekers kunnen verbeteren. In dit geval willen we kijken hoe we mobiele technologie kunnen inzetten om de beleving in de buitensport te verbeteren.

Buitensporters zijn vaak niet gebonden aan een club of sportaccommodatie en daarom een moeilijk te bereiken doelgroep (vooral als je geen sterk merk acht je hebt staan). Ik wil jullie daarom vragen de onderstaande enquête in te vullen zodat er voor alle buitensporters een beter sportklimaat kan worden gecreëerd met behulp van mobiele technologie. Daarbij maak je ook nog kans op een waardebon van 50 euro bij Decathon!

http://www.thesistools.com/web/?id=483122" onclick="window.open(this.href);return false;

Al vast bedankt voor jullie hulp!
Chris
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ingevuld. Suc6 met je onderzoek.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
klep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 22 september 2012, 15:32

Bedankt! Ik hoop dat we er uiteindelijk iets ¨tastbaars¨ mee kunnen doen!
Chrisehv
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: wo 11 november 2015, 18:02

Win je waardebon van 50 euro bij Decathlon! "onderzoek"

Hoi allemaal!

Ik ben druk bezig met afstuderen en wil jullie om jullie hulp vragen! Ik doe onderzoek naar het gebruik van smartphones, fietscomputers, sport horloges en dergelijke in de buitensport. Voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar buitensporters: hardlopers, actieve wandelaars, mountainbikers en wielrenners die mijn enquête zouden willen invullen!

Ik zou er erg mee geholpen zijn, en daarbij help je zo het buitensport te verbeteren. Als leuke bijkomstigheid maak je ook nog kans op een leuke waardebon van 50 euro bij Decathlon!

http://www.thesistools.com/web/?id=483122" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dat is hetzelfde onderzoek als van klep. :-{ Vaag hoor...
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Graag jullie feedback voor de ontwikkeling van de nieuwe website van MTB-You!

Grijp je kans om je tips of opmerkingen door te geven voor de nieuwe website want MTB-you is aan vernieuwing toe!
En we luisteren graag naar onze leden en hun reactie.
Daarom hebben we deze enquête gestart zodat wij in de nabije toekomst rekening kunnen houden met jullie feedback.
Wij zouden het fijn vinden als je deze zou willen invullen.

http://bit.ly/1UfPzCS" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
PimBokmans1
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 25 februari 2016, 10:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 2010

Beste bikers,

Ik ben bezig met mijn afstudeerproject. Daarvoor zou ik graag te weten komen waar mountainbikend Nederland haar mountainbike route informatie vandaan haalt. Zouden jullie mij hierbij willen helpen, en deze enquête in willen vullen?

http://www.survio.com/survey/d/T6O5N2M6D1F9D7Y6K" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank jullie!
Plaats reactie