Wheelie

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
MountainMax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 12:58
Mijn mountainbike: Giant XTC 850

Stoppie lukt best goed. :tong
En ik zit de laatste tijd heel veel de wheelie te oefenen
en het gaat steeds beter :P hij lukt ongeveer 5 meter.
Ik probeer ook stoppie met 180 graden draai maar die lukt (nog) niet.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

@cheeta... wat versta jij onder een wheelie dan? Ik krijg mijn voorwiel echt wel een stukje omhoog op korte afstand, maar niet echt de lucht in... (30 cm ofzo)
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

cheeta schreef:
Hilco schreef:Stoppie lijkt me vrij nutteloos. daar zijn we gauw klaar mee.
Om 5m op je voorwiel door te rijden is niet zo heel zinvol.... Anderzijds op je voorwiel tot stilstand komen, is toch wel handig als je het leert te combineren met het verzetten van het achterwiel. Zou eigenlijk ook iedere MTB'er ook moeten beheersen...
In het wedstrijdparcours van Holten zat een leutig klimmetje, met meteen daarna een afdaling gevolgd door een scherpe bocht links. Mijn parcoursherinnering was schijnbaar niet al te best op peil, ik kwam wat hard op het bochtje af. Vol in het vooranker, en met een "stoppie uit het boekje" fiets en rijder gracieus tot stilstand gebracht.

Als je op een dergelijk moment geen stoppie "gewend bent", sla je ongenadig over de kop. Een stoppie heeft dus geen doel an-sich net als een manual, maar hem enigszins beheersen kan wel het verschil zijn tussen controle verliezen of houden.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

woeker schreef:@cheeta... wat versta jij onder een wheelie dan? Ik krijg mijn voorwiel echt wel een stukje omhoog op korte afstand, maar niet echt de lucht in... (30 cm ofzo)
Wheelie is je voorwiel omhoog houden door middel van de aandrijfkrachten (trappen dus), wat bij lage snelheid op zich makkelijk wil maar een stuk lastiger is als je bij 30 km/h graag een hindernis op het achterwiel wil doen...

Paar meter wil dus - zelfs met een verre van ideale XC fiets - makkelijk zonder trappen puur door het gewicht naar achteren te brengen en te balancere (~ manual). Als je geschikter materiaal meebrengt (BMX of 4X), is het ook wel tientallen meters vol te houden: Iets op Youtube gevonden ter illustratie
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

tsja, dat kan ik dus niet...
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

van de week reed dr nog een snottert op zijn motor achter mij... Wheelies maken in de bebouwde kom.
Expres al een keer wat harder geremd met de auto in de hoop dat hij zou schrikken en op zijn bek zou gaan.

Naastgelegen dorp was dr ook zo`n loser die dacht stoer te zijn. Hele tijd kei hard langs terrasjes rijden, op zijn achterwiel...en ineens... grrrrbbbrrrroooeeeeeebaaatsssss daar lagen zijn hersens op het wegdek.

En nu? Pas 3 weken in coma, komt nooit meer goed...

Dus ja... wheelies... of het nu op de fiets of de motor is. Ik vind het ruk, gevaarlijk, ondoordacht, pauperachtig, aandachttrekkerij, stoerdoenerij en ik heb vooral geen medelijden met mensen die kei hard op hun bek gaan.
Biker2150
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 6 mei 2009, 19:54
Mijn mountainbike: Sensa Catena 27V Special 2009

Op een motor zou ik het ook nooit doen.(niet dat ik een motor heb ofzo :tong )
Maar op een fiets... dat kan op zich wel als je dan op je bek gaat dan raar je niet in coma :wink:
timmos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: za 15 september 2007, 22:18
Mijn mountainbike: Specialized demo 8

themaniac schreef:van de week reed dr nog een snottert op zijn motor achter mij... Wheelies maken in de bebouwde kom.
Expres al een keer wat harder geremd met de auto in de hoop dat hij zou schrikken en op zijn bek zou gaan.

Naastgelegen dorp was dr ook zo`n loser die dacht stoer te zijn. Hele tijd kei hard langs terrasjes rijden, op zijn achterwiel...en ineens... grrrrbbbrrrroooeeeeeebaaatsssss daar lagen zijn hersens op het wegdek.

En nu? Pas 3 weken in coma, komt nooit meer goed...

Dus ja... wheelies... of het nu op de fiets of de motor is. Ik vind het ruk, gevaarlijk, ondoordacht, pauperachtig, aandachttrekkerij, stoerdoenerij en ik heb vooral geen medelijden met mensen die kei hard op hun bek gaan.
als je het niet kan moet je het niet doen.

Je hebt mensen die doordacht iets doen en ondoordacht
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Als jij op je fietsje zit en je komt bijvoorbeeld een gat tegen, of wat dan ook, dan vind ik het wel eens erg makkelijk om dan je voorwiel op te tillen. Je achterwiel volgt wel, je behoud je snelheid en kan zo makkelijker doorrijden. Alhoewel dit ook meer onder manual gezien moet worden...
Mwaja, je kent natuurlijk ook al 10meter van te voren beginnen met wheely'en :-q

Wheely's trekken is gewoon leuk :-D
Vooral als je op je all mountain fietsende op het asvalt je jezelf een beetje aan het vervelen bent :lol:
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Rijd eens een echte ronde, laten we zeggen Houffalize, dan ben je als biker beter af als je controle over je fiets hebt.

En tja, hoe weet je of je controle hebt over je fiets? Juist, als je zulk soort "onzinnige" trucjes kan. Niks onzinnigs aan dus, puur het bijhouden van je techniek. Nou weet ik wel dat het overgrote deel lui en tourend op hun fiets zit, maar dat zijn juist de gevaren in het bos. Die gaan bij een mierenhoop al over de kop. Beetje actieve houding (bij een actieve sport) mag wel en komt ten goede van beide partijen.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Inderdaad, toen ik mijn eerste BMX kocht en later mijn eerste MTB waren we de hele dag bezig met wheelies, stoppies, bunny hop, trappetjes op en af (ontelbare snakebites gehad), slippend bochten maken enz.
Daar heb ik nu nog staads profijt van als ik kuilen, boomstronken, haakse bochten en andere obstakels tegen kom.
Hoort dus imo bij je basistraining MTB.
En dat op de fiets een wheelie maken levensgevaarlijk zou zijn is echt bullshit, als je het goed beheerst rij je niet harder dan 10-15 km/h. Ik ben in het begin een paar keer achterover gevallen, tot ik de achterrem goed leerde doseren, dus dat overkomt mij niet meer.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Tijdens het mtben heb ik nog nooit een wheelie moeten maken in de zin van mn voorwiel omhoog trekken en enkele seconden op mijn achterwiel rijden.

Ow ja, en er zijn genoeg voorbeelden van stoere kerels op fietsjes wiens hersens nu ook nog kleven aan de ondergrond waarop ze kneiterhard terecht kwamen.

Maar goed, dat worden we toch niet eens..

Maniakske die burn-outs, driften, handrembochtjes, sliding etc met een auto ook bijzonder nutteloos vind om te doen.
Tenzij je Loeb bent en je ervoor betaalt wordt.
davebv
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: di 23 juni 2009, 22:25
Mijn mountainbike: Specialized Bit Hit,

mtbpie schreef:Naast wheelie is een stoppie ook belangrijk, wie kunnen er allemaal een fatsoenlijke stoppie??
ik meld mij aan voor een stoppie !!

overigens wheelie lukt ook aardig, meter of 10 lukt de laatste tijd vaak :wink:
Gone Biking !!
davebv
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: di 23 juni 2009, 22:25
Mijn mountainbike: Specialized Bit Hit,

themaniac schreef:van de week reed dr nog een snottert op zijn motor achter mij... Wheelies maken in de bebouwde kom.
Expres al een keer wat harder geremd met de auto in de hoop dat hij zou schrikken en op zijn bek zou gaan.

Naastgelegen dorp was dr ook zo`n loser die dacht stoer te zijn. Hele tijd kei hard langs terrasjes rijden, op zijn achterwiel...en ineens... grrrrbbbrrrroooeeeeeebaaatsssss daar lagen zijn hersens op het wegdek.

En nu? Pas 3 weken in coma, komt nooit meer goed...

Dus ja... wheelies... of het nu op de fiets of de motor is. Ik vind het ruk, gevaarlijk, ondoordacht, pauperachtig, aandachttrekkerij, stoerdoenerij en ik heb vooral geen medelijden met mensen die kei hard op hun bek gaan.
Tjsa

ik zeg altijd de meeste mensen gaan thuis in bed dood, een beetje risico vind ik aanvaardbaar en helaas hoort daar vallen ook bij. Overigens doe ik de trucjes ect voor mezelf en niet voor derden
Gone Biking !!
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Een wheelie kunnen betekent niet dat je die persé toe moet passen, het gaat erom dat je je fiets onder controle hebt. Wat met mountainbike toch wel belangrijk is. Pak jij maar eens een wedstrijd-rondje Malmedy en je zal zien dat je je techniek toch echt nodig hebt.

Daarbij, uiteraard, altijd een helm op. Hooguit scheurt je helm, maar van een wheelie liggen je hersenen echt niet op straat. Ik denk dat de kerels die jij bedoelt ook in het bos rijden zonder helm, tja, dat is vragen om natuurlijke selectie.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Plaats reactie