Wheelie
Kermit has spoken! Maar moet zeggen dat ik het er wel mee eens ben. Ben zelf nog niet zo'n grote ster in al die mooie trucjes, maar ben zeker bezig met het ook allemaal onder de knie te krijgen. Het levert gewoon veel gemak op tijdens het rijden.
- mountainbiker93
- Extreme Biker
- Berichten: 741
- Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
- Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
- Contacteer:
wat ook leuk is om met klikkers allemaal verschillende kanten uit te hoppen trails style:P
dus naar zijkant, naar voor en naar achter:P blijft leuk werk en is goed voor je evenwicht:P
dus naar zijkant, naar voor en naar achter:P blijft leuk werk en is goed voor je evenwicht:P
Guess who is back in blue? Tallboy V5
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
-
- Moderator
- Berichten: 3391
- Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
- Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
- Contacteer:
What?kermit schreef:Oefenen iig zonder klikpedalen
Je zadel een stuk lager zetten maakt zowel stoppie als wheelie ook ietsje makkelijker.
Hoog zadel = meer gewicht op achterwiel, dus makkelijker. Dat je 'm lager zet voor stoppie's kan ik wel begrijpen. Het kan best pijnlijk doen als het mis gaat
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 426
- Lid geworden op: zo 12 april 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: Cube Stereo // Lynx Singlespeed
@ kermit: nice talking
ik ben idd ook nu aant trailen op baby-nivo:D en ik moet zeggen dat het toch goed werkt! kan nu stukken beter mn fiets beheersen op erg lage snelheden (tussen 0 en 3 km/h:D), en wheelies en stoppies gaan ook al beter...
ik ben idd ook nu aant trailen op baby-nivo:D en ik moet zeggen dat het toch goed werkt! kan nu stukken beter mn fiets beheersen op erg lage snelheden (tussen 0 en 3 km/h:D), en wheelies en stoppies gaan ook al beter...
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7393
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Vergeet het maar...The XeroX schreef:Hoog zadel = meer gewicht op achterwiel, dus makkelijker.
Het is veel lastiger balans houden met een hoog zadel in combinatie met aandrijfkrachten. Je gewicht komt veel sneller achter de achteras waardoor je en de aandrijfkrachten moet varieeren en met je gewicht moet schuiven. Met het zadel laag blijft de voorkant doorgaans veel langer de neiging houden naar beneden te gaan, waardoor je voornamelijk tot de aandrijfkracht kunt beperken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 175
- Lid geworden op: za 3 mei 2008, 17:25
- Mijn mountainbike: bianchi mutt lx/xt
Een laag zadel is inderdaad een stuk makkelijker, maar als je aan wheelie's begint zorg eerst dat je je achterrem goed onder controle heb dat is eigenlijk het belangrijkste.
Je voorvering zachter zetten wil in het begin ook wel helpen.
het begin is moeilijk daarna een koud kunstje.
Je voorvering zachter zetten wil in het begin ook wel helpen.
het begin is moeilijk daarna een koud kunstje.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39
Broertje van een vriend van me is de wheelie-koning van het dorp (Appelscha), behalve wheelies is het geen echte XC-man ofzo...
Bewijsmateriaal: http://www.youtube.com/watch?v=rZiloGCrLg0" target="_blank
Bewijsmateriaal: http://www.youtube.com/watch?v=rZiloGCrLg0" target="_blank
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Een goeie wheelie doe je juist niet met aandrijfkracht, maar met balans.cheeta schreef:Vergeet het maar...The XeroX schreef:Hoog zadel = meer gewicht op achterwiel, dus makkelijker.
Het is veel lastiger balans houden met een hoog zadel in combinatie met aandrijfkrachten. Je gewicht komt veel sneller achter de achteras waardoor je en de aandrijfkrachten moet varieeren en met je gewicht moet schuiven. Met het zadel laag blijft de voorkant doorgaans veel langer de neiging houden naar beneden te gaan, waardoor je voornamelijk tot de aandrijfkracht kunt beperken.
Als je voorwiel constant de neiging heeft om naar voren te gaan, moet je dus steeds harder trapen om op het achterwiel te blijven.
Je moet je zadel dus gewoon op de normale hoogte houden, hierdoor kan je je gewicht meer naar achteren brengen, teveel naar achteren kan je corrigeren met de achterrem.
De aandrijfkrachten blijven dan hetzelfde en je hoeft niet met je gewicht te schuiven, die blijft gewoon op het zadel.
Als je een goede balans hebt kan je vanuit bijna stilstand een wheelie maken en stapvoets rijden.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
- Mijn mountainbike: specialized
- Contacteer:
Froggy81 schreef:Wheelies lukt me wel, soms wel kilometers lang
Alleen niet met de fiets
Maar met deze
wow dat is vet als ik dat doe lig ik met alles gebroken in het ziekenhuis knap hoor
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 455
- Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
- Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL
weet je ook wat de gevolgen zijn als je word betrapt??
art 5 á €250,- + rijbewijs op eerste termijn (10 dagen invordering van OVJ)+ dagvaarding + boete (tijdens dagvaarding uitgerijkt) + rijbewijs voor minimaal 6 maanden kwijt + inbeslagname moter.
nu jij weer....
art 5 á €250,- + rijbewijs op eerste termijn (10 dagen invordering van OVJ)+ dagvaarding + boete (tijdens dagvaarding uitgerijkt) + rijbewijs voor minimaal 6 maanden kwijt + inbeslagname moter.
nu jij weer....
(c)
Oke agent!
Even serieus: Iedere bestuurder op de Nederlandse wegen (die hier wonen althans) hebben best wel het besef dat het niet mag... Maar tegen het verkeer in fietsen mag ook niet, en toch doet ook half Nederland dat. Kortom: Veel mensen doen toch wat ze zelf willen.
Dus laat iedereen maar lekker doen wat ze zelf willen, zolang ze er maar niemand mee verwonden En tja, als de pliesie je dan pakt heb je gewoon keiharde pech, dat weet je vooraf.
Even serieus: Iedere bestuurder op de Nederlandse wegen (die hier wonen althans) hebben best wel het besef dat het niet mag... Maar tegen het verkeer in fietsen mag ook niet, en toch doet ook half Nederland dat. Kortom: Veel mensen doen toch wat ze zelf willen.
Dus laat iedereen maar lekker doen wat ze zelf willen, zolang ze er maar niemand mee verwonden En tja, als de pliesie je dan pakt heb je gewoon keiharde pech, dat weet je vooraf.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 455
- Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
- Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL
Als ze het besef hebben dat het niet mag waarom doen ze het dan???GijsJUH schreef:Oke agent!
Even serieus: Iedere bestuurder op de Nederlandse wegen (die hier wonen althans) hebben best wel het besef dat het niet mag... Maar tegen het verkeer in fietsen mag ook niet, en toch doet ook half Nederland dat. Kortom: Veel mensen doen toch wat ze zelf willen.
Dus laat iedereen maar lekker doen wat ze zelf willen, zolang ze er maar niemand mee verwonden En tja, als de pliesie je dan pakt heb je gewoon keiharde pech, dat weet je vooraf.
(c)
-
- Pro Biker
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39
Omdat simpel rechtuit rijden zo suf is...
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'