Hersenschudding en autorijden??

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Zoals dus al eerder gemeld heb ik een hersenschudding opgelopen met mountainbiken. Nu gaat het best goed, maar de neuroloog kon me niet vertellen of ik auto mocht rijden. Hij wist niet of het wel of niet verboden was (epilepsie en hersenbloeding wel bijvoorbeeld), maar raadde me aan om tot na de volgende scan niet te rijden. De volgende scan is einde Juni! Zo lang kan ik niet zonder auto.
Hij wist niet of het verstandig was om auto te rijden, maar vond het beter om niet te rijden.

Nou rij ik nu toch weinig, maar is het verboden of niet?

In het begin had ik wel wat moeite met autorijden maar nu gaat het wel goed. Het gaat ietsje minder soepel dan ik gewend ben, maar dat is ook alles.

Iemand echt kennis van de wet of dit verboden is?
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als je verzekering er bij een ongeluk achter komt dat jou is afgeraden te rijden... ben je ver van huis, volgens mij. Ik zou er niet aan beginnen, maar da's bij jou nu al te laat geloof ik :).

En natuurlijk kun je wel zonder auto, je wíl niet zonder auto. Hele volksstammen doen het zonder.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Tamarinde
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4416
Lid geworden op: vr 19 mei 2006, 09:56
Mijn mountainbike: Paid Attention..

Je zou je verzekering kunnen bellen, pas dan weet je het zéker...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Da's ook een optie:)! Maar wat denk je dat het antwoord is...? "gaat u maar lekker rijden meneer"?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Kapitein Iglo schreef:Als je verzekering er bij een ongeluk achter komt dat jou is afgeraden te rijden... ben je ver van huis, volgens mij. Ik zou er niet aan beginnen, maar da's bij jou nu al te laat geloof ik :).

En natuurlijk kun je wel zonder auto, je wíl niet zonder auto. Hele volksstammen doen het zonder.
Tsja, ik rij nu sowieso heel weinig. Werkloos dus auto laat ik zoveel mogelijk staan.

Alleen heb ik nog wel eens gesprekken op plekken waar je met OV lastig kunt komen. Och ja, over een dikke week met vakantie, dan is het eind mei eer er weer echt wat speelt. Tegen die tijd zal ik wel weer fatsoenlijk vooruit kunnen. Zelfs nu kan ik alweer goed vooruit, ik wilde van de arts alleen weten of het wel of niet mocht. Natuurlijk rij ik nu niet of zo min mogelijk, maar hij kon me niet vertellen of het wel of niet mocht. Ik wil dus echt weten of er een verbod geldt of niet. Dat het slimmer is om nu niet te rijden weet ik wel, doe ik ook.

Verder geloof ik nooit dat de verzekering er achter komt dat ik een hersenschudding heb gehad als er iets gebeurd. Bij een klein ongelukje dan, bij het echte werk zoeken ze dat wél uit.

Voor nu blijft het ding maar even in de garage, heb hem toch weinig nodig. Na de vakantie zal het wel gaan.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Tamarinde schreef:Je zou je verzekering kunnen bellen, pas dan weet je het zéker...
Jups. dan zoeken die de eerste 6 jaar nog alles na als ik ook maar 1 krasje op een portier heb. Nee, die ga ik niet bellen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Kapitein Iglo schreef:Maar wat denk je dat het antwoord is...? "gaat u maar lekker rijden meneer"?
Niemand gaat me dat officieel zeggen omdat ze niet verantwoordelijk gesteld willen worden als het misgaat. Maar aan de andere kant is me ook niks verboden dus kan ik gewoon rijden als dat echt niet anders gaat.

Zelf weet ik dat ik voldoende veilig kan rijden, maar ik weet dat ik normaal een heel goede rijstijl heb die bovengemiddeld goed is. Nu rij ik gewoon gemiddeld, zoals de meeste mensen. En dat stoort me, dat het minder goed is dan voorheen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Tamarinde
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4416
Lid geworden op: vr 19 mei 2006, 09:56
Mijn mountainbike: Paid Attention..

Sja...niet verzekerd is niet verzekerd ( ook al wil je het door horen)....denk ook eens aan de schade die je aan een ander kunt veroorzaken..

Maargoed...ik ben je moeder niet..
sabine
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 november 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS Silverline

vlg mij is er wetterlijk geen verbod op autorijden al je een hersenschudding hebt. Sommige medische indicaties leggen echt een verbod op van enkele weken.
Maar het is gewoon niet verstandig dat je het doet voor je je weer een beetje goed voelt. Het inschatten van afstanden, en je reactievermogen zijn misschien wel aangetast! Ik denk zolang je zelf twijfeld of je je goed genoeg voelt, moet je het gewoon niet doen!
denk ook eens aan de schade die je aan een ander kunt veroorzaken..
helemaal mee eens!
'Denk liever aan vandaag!'
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

ik denk dat dit forum niet de juiste plek is om deze vragen te stellen (ook al zijn je klachten afkomstig van mountainbiken).

Op http://www.wetten.nl" target="_blank kan je zoeken naar de geldende regels.

Zoek de Wegenverkeerswet 1994, daar heb je twee kapstokartikelen, artikel 5 en 6.

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Als jij een hersenschudding hebt, is je waarnemings- en reactievermogen niet helemaal in orde. Jouw handelen kan leiden tot ongevallen. En bij een ongeval is dit verwijtbaar.

Ook in de verzekeringspolis is dit uitgesloten (zie http://www.polisvoorwaardenonline.nl/do ... 5-0601.pdf" target="_blank) pagina 7 hoofdstuk bijzondere voorwaarden:

Verzekering is niet van kracht bij gebrekkige geestelijke of lichamelijke toestand.....

Derde en de belangrijkste reden: wil je op je geweten hebben dat je iemand van de sokken jaagt omdat je met een hersenschudding zit?
sabine
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 november 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS Silverline

Voor nu blijft het ding maar even in de garage, heb hem toch weinig nodig. Na de vakantie zal het wel gaan.
Hij geeft zelf toch al aan dat ie verschil merkt en de auto laat staan..? Denk dat je dat gewoon moet doen, tot je je weer helemaal ok voelt. Daarna alleen gaan rijden als er iemand bij je is, dan kun je altijd wisselen oid.
'Denk liever aan vandaag!'
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

De auto blijft zoveel mogelijk in de garage. Maar......die moet voor de vakantie gekeurd worden en ik moet naar een sollicitatie. Gelukkig is dat allebei volgende week en relatief dichtbij huis.
Die sollicitatie ga ik mss wel op de fiets heen.

Maar mijn rijden is ondertussen niet zo slecht dat het echt onveilig is. Het zal meer spelen in onverwachte situaties, waar het op je reactie- en beoordelingsvermogen aankomt. Maar dat is toch van geval tot geval verschillend. Misschien bezit je die reactiesnelheid wel helemaal niet of ben je zo slaperig (denk aan verkeer dat van een nachtdienst naar huis rijdt) dat je reactievermogen enz ook niet in orde is.

Verder voel ik me eigenlijk ondertussen goed genoeg om te rijden, anders blijft het ding gewoon helemaal staan. Maar ik wil eigenlijk weten of er echt een regel is dat autorijden niet geoorloofd is na een hersenschudding. Ik weet van de regels dat als je lichamelijke/geestelijke toestand niet deugt, dat je dan niet mag rijden, maar dan had de neuroloog dar vanochtend antwoord op kunnen geven.

En ik wil zeker geen gevallen op mijn geweten hebben die ik had kunnen vermijden. Naja, ik heb nog 1 kort ritje naar de garage en terug gepland staan. Na de vakantie zien we wel weer verder, misschien merk ik dan geen verschil meer. Gisteravond heb ik nog gereden, maar dat ging bijna al als vanouds dus over 2-3 weken zal het wel weer aan dezelfde voorwaarden voldoen als voorheen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Ook wel eens last van gehad en ik vond het op de passagiersstoel al giga irritant door de hersenschuddingen. Het laatste waar ik aan moest denken om zelf achter het stuur te kruipen!

Wil je overigens weten wat je verzekeraar doet zou ik even zoeken op http://www.polisvoorwaardenonline.nl/" target="_blank v.w.b. genoemde uitsluitingen. Het kan per verzekeraar nogal verschillen (zoals bijv. drank: de een sluit alles uit bij drankgebruik een ander hanteert de wettelijke norm)

Niemand in de buurt die je eventueel kan helpen door de auto weg te brengen en op te halen?
Je geeft zelf al aan dat het waarschijnlijk op je reactie- en beoordelingsvermogen zal liggen -> een ongeluk kan in een zeer klein hoekje zitten en gebeurt sneller dan je denkt ;)

Wil je het helemaal zeker weten: even de politie bellen met een algemene vraag (een twistpunt op een verjaardag ofzo) Als iemand het behoort te weten zijn zij het wel dunkt me :-q
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

In die polisvoorwaarden vind ik helemaal niks voor mijn autoverzekering(Sterpolis)?!?!?!
Gisteravond sprak ik iemand die hetzelfde voor heeft gehad met een brommer, die mocht meteen weer rijden. Althans, er werd geen verbod opgelegd. Mij is ook geen verbod opgelegd, alleen dat ik de eerste tijd de auto beter kon laten staan.
De kleine, noodzakelijke en niet anders te regelen stukjes rij ik dan maar gewoon.
Ik heb anderhalve week geleden een stuk (halfuurtje) met een goede rij-instructeur gereden ter beoordeling en die vond dat er niets spannends aan de hand was, en nu gaat het alleen beter. Heb jammer genoeg niet aan hem gevraagd of ik mocht rijden of niet. Straks maar eens even bellen en een afspraak maken voor na de vakantie. Dan mijn rijden nog eens laten beoordelen.
Reactiesnelheid is gisteren door een sportarts getest (niet mijn eigen, persoonlijke kennis). Reactievermogen is normaal, althans volgens de geldende waarden. Hij heeft natuurlijk geen eerdere meetgegevens van mij dus kan niet zeggen of het beter of slechter is dan eerst. Echter de meetwaarden vallen keurig in het goeie bereik, daar is dus in elk geval niks aan de hand.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Misschien een beetje kort door de bocht, maar ik zie je vooral redenen zoeken waarom je wel zou kunnen rijden en daarbij soms zelfs zoeken naar drogredenen (doodmoe in de auto stappen is ook gevaarlijk, maar dat doen mensen ook, dus dan moet dit ook kunnen).

En nog duidelijker: volgens mij ben je er zelf niet 100% zeker van of het wel verstandig is... volgens mij weet je dan al genoeg.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gesloten