Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Linc schreef: zo 26 september 2021, 10:53 Afgelopen 1,5 jaar bezig geweest met het ombouwen van mijn straat BMW 130i naar rally auto. Vorig weekend was het zo ver en is de eerste rally gereden. Dat ging niet vanzelf, maar we hebben de finish gehaald.
8<
Wat gaaf zeg! Komt best profi over met die pace notes!
Je foto's doen het helaas niet!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zo goed als klaar, 4 personen, 4 fietsen, alle kampeer zooi en de hond passen er allemaal in :-q

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Linc schreef: zo 26 september 2021, 10:53 Afgelopen 1,5 jaar bezig geweest met het ombouwen van mijn straat BMW 130i naar rally auto. Vorig weekend was het zo ver en is de eerste rally gereden. Dat ging niet vanzelf, maar we hebben de finish gehaald.

Verslag van de rally hier te lezen: http://www.slobmotorsport.nl/index.php? ... 1#18092021

Tijdens het hele bouw proces heb ik elke minuut een foto genomen. Wat uiteindelijk goed was voor ongeveer 40.000 foto's. Wat neer komt op ongeveer 650 uur werk in totaal. Video gemaakt van de timelapse:
https://www.youtube.com/watch?v=I-_IKZsQ6JE

Onboard van de eerste proef, geen tijd gehad om te testen ervoor, dus nog beetje voorzichtig begonnen. Wel grappig detail we komen dus ook langs de MTB route en gebruiken dat als herkennings punt voor een rempunt :D
https://www.youtube.com/watch?v=ODRPF1vGDAA

9 Oktober is de volgende rally alweer rondom Eindhoven. Nu nog de laatste puntjes aanpakken om de auto helemaal af te maken naar mijn zin.

Ik krijg al buikpijn als ik er naar kijk, lijkt me heel spannend op die smalle weggetjes. Met name die lange bochten......
Maar wel gaaf als je dit kunt.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Linc schreef: zo 26 september 2021, 10:53 Afgelopen 1,5 jaar bezig geweest met het ombouwen van mijn straat BMW 130i naar rally auto. Vorig weekend was het zo ver en is de eerste rally gereden. Dat ging niet vanzelf, maar we hebben de finish gehaald.
Top man! Heb zelf een E46 328 (station) omgebouwd tot trackday racer (op kenteken) waar ik samen met mijn dochter regelmatig over Zandvoort boender!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Ad58 schreef: ma 27 september 2021, 19:08 En schepen nog alles mogen stoken wat ze willen niet te vergeten!
Nou das al lang niet meer het geval.... Met zware stookolie kom je niet eens de Noordzee meer op.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

B100 schreef: di 28 september 2021, 17:13
Ad58 schreef: ma 27 september 2021, 19:08 En schepen nog alles mogen stoken wat ze willen niet te vergeten!
Nou das al lang niet meer het geval.... Met zware stookolie kom je niet eens de Noordzee meer op.
Gelukkig moeten ze nog duizenden kilometers varen voordat ze in de Noordzee zijn. Kunnen ze mooi hun rotzooi daar verbranden. Oh wacht...
Erwin25 schreef: ma 27 september 2021, 08:58 Als je een camper aanschaft kun je kiezen voor een diesel .............of benzine variant!
Er zijn ook electrische campers hoor. Van de Ducato (een van de meest gebruikte vans voor campers) is er een EV met 300 Km bereik. En ook de Sprinter is elektrisch te krijgen. Alleen niet echt goedkoop :)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

DuReal schreef: di 28 september 2021, 08:30 Wat is dat?! :o Wat een gruwelijk gaaf ding! :-q
Zeer zeldzaam tegenwoordig.. Voorzien van een 200cc 2-takt Sachs blok zoals origineel.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

zonoskar schreef: di 28 september 2021, 17:21Er zijn ook electrische campers hoor. Van de Ducato (een van de meest gebruikte vans voor campers) is er een EV met 300 Km bereik. En ook de Sprinter is elektrisch te krijgen. Alleen niet echt goedkoop :)
Tja, die elektrische versie is geweldig om Zalando (en dergelijke) pakjes te bezorgen in een milieuzone... Daarbuiten zou ik afgezien van de prijs, toch ook nog eens kritisch naar range en payload kijken. Waarbij het laatste al een serieuze beperking bij conventioneel gemotoriseerde campers is...

Er zal een reden (of enkele redenen) zijn dat Stellantis nog dit jaar ook met waterstof komt in LCVs.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Sowieso lijkt mij waterstof een betere oplossing dan gestekkerd rijden. Nu nog betaalbaar massaal groene waterstof produceren!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

surfroy01 schreef: do 30 september 2021, 06:39 Sowieso lijkt mij waterstof een betere oplossing dan gestekkerd rijden. Nu nog betaalbaar massaal groene waterstof produceren!
Energie balans van waterstof is nu nog flink nadeliger t.o.v. elektrisch, elektrisch heeft weer andere nadelen uiteraard. Benieuwd wat de toekomst ons brengt. Dat het gaat (en moet) veranderen is duidelijk.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Maar je kunt het wel sneller ‘bijladen’ dan een accu dus per saldo maakt het niet veel verschil enkel dat je het huidige systeem van brandstof tanken kunt gebruiken.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Het moet wel ergens vandaan komen, momenteel kunnen we onze "normale" energiebehoefte niet eens groen vervullen.
Ik denk wel dat het een hele goede manier kan zijn om (tijdelijke) overschotten op te slaan, dan is efficiëntie wat minder belangrijk.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

surfroy01 schreef: do 30 september 2021, 10:22 Maar je kunt het wel sneller ‘bijladen’ dan een accu dus per saldo maakt het niet veel verschil enkel dat je het huidige systeem van brandstof tanken kunt gebruiken.
Ja en nee. De meeste waterstof systemen voor auto's werken met hoge druk om de waterstof vloeibaar te maken (anders heb je helemaal veel ruimte nodig). De waterstof tankstations moeten dus de waterstof op grote druk opslaan, maar voor grote hoeveelheden, is dit eenvoudiger om dit te doen bij lage temperatuur en niet zo'n hoge druk. Dus de waterstof wordt vanuit de koude tank in een tijdelijke hogedruk tank gepompt en van daaruit naar de auto. Dta gaat snel, maar als er veel auto's gaan tanken, wordt het tankstation de bottleneck, dat oppompen van de waterstof duurt gewoon redelijk lang, je gaat immers naar ongeveer 700 bar. Dus je tankstation wordt of heel duur om veel auto's aan te kunnen, of je staat op het tankstation te wachten als automobilist. In het laden van accu's zit nog flink wat rek, in het op druk brengen van waterstof niet.

Dus als je dan toch moet wachten kun je beter meteen de veel hogere efficientie van een accu gebruiken. Er zijn al auto's die tanken met 200 kW, dus met een 77 kWh accu heb je die dan in 14 minuten van 20% naar 80% vol geladen, genoeg om weer 2-3 uur te kunnen rijden. Ik denk dat wanneer je jouw tankbeurt timed, dat je niet veel sneller zult zijn (inclusief betalen). De enige winst is dan nog dat je iets minder vaak hoeft te tanken.

Maareh, ik weet wel waar ik liever op zit, een 77 kWh lithium accu, of een 60 liter tank die op 700 bar druk zit. Als de accu ontbrandt heb je nog enige kans de auto te stoppen en eruit te springen. Als die waterstof tank ontploft is er no chance dat je het overleeft. Mensen worden al onrustig van een LPG tank en daarin heerst maar 8 bar druk.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Toch denk ik dat een netwerk van H2 vulstations een betere oplossing wordt dan elektriciteit via het netwerk te leveren. Ook dat is nu al uit zijn jas gegroeid en gaat een bottle neck worden. Dus heb je daar weer beperkingen. En tsja die hoge druk is een dingetje, maar ach daar werd ook met argus ogen bevend naar gekeken in den beginnen van de LPG tanks in auto's.

En de mensch is altijd angstig, leukste voorbeeld Barendrecht daar wilde me niet boven een CO2 veld wonen, toen er (ongecontroleerd) aardgas in zat, mischien nog wel gevaarlijker, vond men het geen probleem.

Maar ik dwaal af, volgende week de downhill bike achterin de GTI (MK7) performance stage 1 met 310pk naar Duitsland knallen! Overigens als ik daar 100-110 mee rijd doet ie netjes 1:17.......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Allemaal valide punten. Wat ik meen te zien is dat waterstof en de infrastructuur daarvoor zich nu op grote ladingen en afstanden richt die qua payload/range nog buiten praktisch bereik van de EV oplossingen liggen (kijk naar de camper boven). Vrachtwagens en Bussen zijn er al. Voor kortere trips cq kleine payloads zet de (Battery) EV zich sneller door lijkt het.

Is dit een tijdelijk evenwicht en waar gaat het heen? Als ik het echt wist hoefde ik niet meer voor de baas te werken denk ik. Maar iets wat wel in mijn hoofd speelt is dat 700 bar systeem in je auto en dan de APK bij garage Janssen om de hoek ..... hmmmm :o

Ik kan trouwens officieel zelf aan de waterstof auto. Vlakbij Assen is een pomp, kom ik langs op weg naar het werk en daar hebben we zelf een pomp en bij mijn moeder in Helmond is er ook een. De MTB trip naar de Alpen moet ik nog even uitvogelen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie