Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

surfroy01 schreef: do 30 september 2021, 13:09 Toch denk ik dat een netwerk van H2 vulstations een betere oplossing wordt dan elektriciteit via het netwerk te leveren. Ook dat is nu al uit zijn jas gegroeid en gaat een bottle neck worden. Dus heb je daar weer beperkingen.
Die bottleneck haal je eenvoudig weg met een accu bij het laadstation zoals nu al getest wordt in de buurt van Amsterdam (https://tweakers.net/nieuws/187460/amst ... autos.html). Lage aansluitwaarde en toch piekvermogens. Ik denk dat waterstof alleen handig is voor jets en vrachtwagens (en hopelijk voor CV ketels, kunnen we dat gasnetwerk ook nog hergebruiken in de toekomst) en dat personen auto's op accu blijven rijden. Maar goed, dat is toekomst kijken, we zien wel waar we uitkomen. Volgens Kurztgesagt (YT) kunnen we persoonlijk toch vrij weinig doen aan de klimaat verandering, afgezien van radicaal anders stemmen en hopen dat die politici de wetten zo aanpassen dat er echt iets gebeurd. Ondertussen kun je uit medelijden voor de planeet al bijv minder vlees eten, of electrisch rijden (of beide?).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Minder rijden kan ook.
Sinds de lockdown blijkt dat thuiswerken bij veel meer functies past dan we voorheen dachten ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

zonoskar schreef: do 30 september 2021, 12:12 Dus als je dan toch moet wachten kun je beter meteen de veel hogere efficientie van een accu gebruiken. Er zijn al auto's die tanken met 200 kW, dus met een 77 kWh accu heb je die dan in 14 minuten van 20% naar 80% vol geladen, genoeg om weer 2-3 uur te kunnen rijden. Ik denk dat wanneer je jouw tankbeurt timed, dat je niet veel sneller zult zijn (inclusief betalen). De enige winst is dan nog dat je iets minder vaak hoeft te tanken.
En daarnaast 'tank' je ook 's nachts, waar je er niet op hoeft te wachten. Wie rijdt er nu meer dan 2 keer per jaar meer dan 300km aan 1 stuk? Dan moet je 20m meer in calculeren. En de rest van het jaar sta je níet meer bij een tankstation...
ThaSingleTrackMastah schreef: za 9 oktober 2021, 23:50 Minder rijden kan ook.
Sinds de lockdown blijkt dat thuiswerken bij veel meer functies past dan we voorheen dachten ;)
Helaas lopen de snelwegen weer vol -_- Vooral omdat werkgevers veelal weer naar het 'oude' normaal willen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

wamske schreef: ma 11 oktober 2021, 08:12Wie rijdt er nu meer dan 2 keer per jaar meer dan 300km aan 1 stuk?
2x per jaar?! Volgens mij zijn er weken dat ik het vaker doe...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

cheeta schreef: ma 11 oktober 2021, 09:35
wamske schreef: ma 11 oktober 2021, 08:12Wie rijdt er nu meer dan 2 keer per jaar meer dan 300km aan 1 stuk?
2x per jaar?! Volgens mij zijn er weken dat ik het vaker doe...
Dan ben jij 1 van de weinige Nederlanders die iets meer moeite moet doen met een electrische auto. Echt; het gros van NL rijdt niet vaak 300 km aaneen. Of überhaupt 300km.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

En al de mensen die met een caravan op vakantie gaan?
Met een EV voorlopig echt nog geen realistisch verhaal. Dat is echt wel een serieus grote groep.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Daar heb je (binnenkort) helpende caravans voor :bier:
https://www.campingtrend.nl/drie-keer-d ... e-caravan/
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dat is er natuurlijk nog lang niet. Om maar niet te spreken over de extra kilo's accu die je mee gaat nemen.
Of de totale laadtijd voor je combinatie.
En ik weet dat ik het niet mag vergelijken en de wereld verbeteren bij jezelf begint, maar als je even leest wat er in China nu extra de lucht wordt ingestoten vraag ik mij toch wel serieus af waarom ik het mijzelf heel moeilijk zou moeten maken.
Diep van binnen ben ik dan toch wel die liefhebber van de verbrandingsmotor en zou ik het liefst een mooi roffelende 5-cyl hebben of een smeuige 6 pitter.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En zo hebben we bijna 8 miljard excuses waarom iemand anders het moet aanpakken en we zelf nog even op de oude voet verder kunnen gaan :wink:

Maar misschien is een auto op aardgas een idee?
Ach nee, te laat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

daniel1975 schreef: ma 11 oktober 2021, 12:28 (...) maar als je even leest wat er in China nu extra de lucht wordt ingestoten
Waar kan ik dat lezen?

Alvast een teaser: een belangrijk deel van de CO2-uitstoot in China komt niet vanuit mobiliteitsbehoefte ( zoals bij ons) maar vanuit productiefaciliteiten waar ze rommel maken voor o.a. de NL markt. Die uitstoot moet je niet op hun conto rekenen, maar op de onze.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik ben een beetje van deze stelling: https://www.youtube.com/watch?v=yiw6_JakZFc

Ik doe mijn best om mijn footprint te verlagen met een eco vriendelijk huis, hybride CV ketel, 5kW aan zonnepanelen en een EV. En op groene partijen stemmen. Meer kan ik niet doen. Als dan de meerderheid de verdommenis in wil door steeds op de verkeerde partijen te stemmen (of telkens weer excuses te verzinnen waarom je geen EV zou kunnen rijden of geen warmtepomp wil) kan ik er verder ook niets aan doen. Mijn kinderen hebben er iig geen last van.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

zonoskar schreef: di 12 oktober 2021, 10:09 Ik ben een beetje van deze stelling: https://www.youtube.com/watch?v=yiw6_JakZFc

Ik doe mijn best om mijn footprint te verlagen met een eco vriendelijk huis, hybride CV ketel, 5kW aan zonnepanelen en een EV. En op groene partijen stemmen. Meer kan ik niet doen. Als dan de meerderheid de verdommenis in wil door steeds op de verkeerde partijen te stemmen (of telkens weer excuses te verzinnen waarom je geen EV zou kunnen rijden of geen warmtepomp wil) kan ik er verder ook niets aan doen. Mijn kinderen hebben er iig geen last van.
idem hier (maar dan nog wel een gasketel en naast de EV ook een G-label benzineslurper)

Maar ik vind het wel belangrijk om misvattingen rondom bijvoorbeeld EV de wereld uit te helpen en mensen in te laten zien dat er meer mogelijk is dan het lijkt.
Al die populistische hoax telegraaf berichten over 'diesel is milieu vriendelijker dan EV' 'brandgevaar' 'we laden toch op grijze stroom' etc, dat moet echt afgelopen zijn. Ga eens echt neutraal onderzoek doen. Maar ook daar is het helaas zo dat wie het hardst schreeuwt de meeste luisteraars heeft en wie de mooiste krantenkop bedenkt de meeste clicks krijgt.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het gaat allang niet meer over de "auto van de biker" maar goed..

Leuk filmpje die Zonoskar deelt en zo sta ik (met mijn partner ) er ook in. We proberen zelf zo zuinig mogelijk om te gaan met de energie die we gebruiken. En dan doen we door de verwarming laag te zetten (en pas alleen eigenlijk 's avonds "aan" te zetten) weinig lampen (spaarlampen en tegenwoordig zelfs meer led-verlichting) aan in huis.
Ons huis hebben we laatst verbouwd waardoor we nu alleen nog een CV-ketel hebben voor douchen. We wachten nog op de technologische vooruitgang dat hier beter en ook eenvoudiger alternatief voor is (en ja we hebben ons terdege verdiept in warmtepompsystemen, zonneboilers, zonnepanelen, windvangers (van Greenchoice).
Kwa vlees eten, zijn we bijna volledig vis en vegetarisch gaan eten met enige uitzondering in de winter een lekker stoofvleespotje.

Kwa auto blijf ik voorlopig nog benzine rijden. Tja, noem het een guilty pleasure. Ook de nieuwe auto is nog een benzine auto, maar dat zal wel de laatste zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Bram87 schreef: do 14 oktober 2021, 12:06Al die populistische hoax telegraaf berichten over 'diesel is milieu vriendelijker dan EV' 'brandgevaar' 'we laden toch op grijze stroom' etc, dat moet echt afgelopen zijn. Ga eens echt neutraal onderzoek doen. Maar ook daar is het helaas zo dat wie het hardst schreeuwt de meeste luisteraars heeft en wie de mooiste krantenkop bedenkt de meeste clicks krijgt.
Dat de Telegraaf dat soort berichten schrijft, en de lezers erin trappen, kan ik mee leven. Dat de politiek zich er door laat leiden, vind ik echter vele malen zorgelijker.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Marcobiker schreef: vr 15 oktober 2021, 09:09 Dat de Telegraaf dat soort berichten schrijft, en de lezers erin trappen, kan ik mee leven. Dat de politiek zich er door laat leiden, vind ik echter vele malen zorgelijker.
Dat is toch logisch… We leven in een democratie, de politiek wordt dus gekozen door…. Juist, al die Telegraaf lezers!

Het verbranden van grondstoffen is gewoon een slecht idee. De grondstof is na verbranding verdwenen en je blijft met de rommel zitten. Een Accu geeft misschien veel troep bij productie (en dat kan vast ook anders), maar daarna kun je de grondstoffen telkens hergebruiken (itt tot olie/gas/hout etc.).

Oh ja, dit filmpje kennen jullie misschien al wel. Het produceren van een benzine/diesel kost heel veel stroom. Even snel omgerekend (op basis van de gegevens uit het filmpje) zo’n 1,2kwh/liter. Daar kun je een Tesla3 8km op laten rijden. :o https://youtu.be/BQpX-9OyEr4
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie