Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

cheeta schreef: zo 10 maart 2019, 12:15 Tja, je moet wat om die Chinese zooi van daar te laten komen tegen verzendkosten waar de post nog geen briefkaart bij de buren zal bezorgen...
+1

En daarbij is een boot een stuk efficienter dan een vliegtuig, auto of trein....

Ik heb begrepen dat Nederland koploper is in het mixen van stookolie met chemisch afval, hollandsche handelsgeest zullen we maar zeggen.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Grappig, wij bouwen offshore windturbines en mag regelmatig zitting nemen in fora waar o.a. over de energie transitie gediscusseerd mag worden. Elke keer draait met neme de tegenstand van de energie transtitie op dezelfde invalide argumenten:

1) Weet je wel wat dat kost
2) Weet je wel hoe inefficient het verslepen van energie in batterijen is

ad 1)
Energie is te goedkoop. Of de opwarming van de aarde nu uberhaupt plaats vind, of dat wij eraan bijdragen, als je roken een slecht idee vindt, is fossiele brandstoffen in de buitenlucht verbranden net zo slecht. Mee kappen dus. Ongeacht de kosten. We schijten met zijn allen in ons badwater op dit moment.

2) Batterijen zijn een tussen fase. Het inefficient laadproces is idd een probleem. Maar als je voldoende renewable energie hebt -dus energie die is opgewekt zonder, of met heeeeel weinig, Co2 uit te stoten, is het acceptabel. Offshore Windturbines compenseren cradle to grave Co2 footprint binnen 10 maanden, en met het groeien van de turbines, in 2010 was 2,5MW de maatstaaf, inmiddels zijn we bij de introductie van de 12-17MW turbines aangekomen) daalt die footprint significant.

Valide argumenten tegen de energie transitie hoor ik weer niet:
3) gaan we nu ons hele wagenpark moeten vervangen door fuel cells en batterij wagens ? Lekker duurzaam! Is bestaand wagenpark ombouwen naar waterstof geen betere optie ?

4) We verplaatsen vervuiling naar andere delen van de wereld, open mijnen, chemische meren. (hier zijn wij overigens zelf schuldig, zie punt 1, schraapvolk......idem met Iphone bijv, als je die naar westere niet vervuilende maatstaven laat produceren is hij 5x zo duur.....tja dat willen we niet he)

Voor wat het waard is, wat we nu doen is niet de eindoplossing. Echter niets doen is geen optie. Persoonlijk hoop ik dat de ITER snel gaat draaien zodat de volgende klimaat hype gaat om het bouwen van gigantische fusie reactoren all over the world, liefst met kernafval van de huidige splijting centrales als brandstof. Tot die tijd is PV en wind een prima energiebron om het gat van onacceptabel niets doen te dichten.

:winkie:
Laatst gewijzigd door Ironhorse Erik op zo 10 maart 2019, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Amen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

En ik maar denken een topic te lezen over auto's van de biker...
Wat een gezever over accu's en schoon... Ga toch fietsen :)
Back on topic please!

(En start wat mij betreft een ander topic om de wereld te redden)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Scottie2000 schreef: zo 10 maart 2019, 17:35 En ik maar denken een topic te lezen over auto's van de biker...
Wat een gezever over accu's en schoon... Ga toch fietsen :)
Back on topic please!

(En start wat mij betreft een ander topic om de wereld te redden)
Amen. :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Afbeelding
Ik pruttel gewoon nog lekker door in mijn benzine autootje

Inmiddels wel op een maatje meer rubber.. 18" velgen in plaats van de 17"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Onder een echte Mini horen natuurlijk 10" velgen....
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Lars TB schreef: za 9 maart 2019, 19:34
ThaSingleTrackMastah schreef: za 9 maart 2019, 12:49 Er staat ons nog heel wat te wachten.
Gezien dat het ook lukt om onze data op te slaan, moet het absoluut geen probleem zijn wat stroom extra te produceren.


En die data is dus geëxplodeerd de laatste jaren!
de opwek is eigenlijk niet het probleem, meer het transport van de plek waar het wordt opgewekt naar de plek waar het gebruikt wordt...dus de koperen kabeltjes in de grond.

OT: ben op zoek naar een vervangende wagen maar loop vast op teveel eisen / te weinig auto's waar ik warm van wordt. Misschien dat hier iemand nieuw inzicht kan bieden?
facts: 15k per jaar, dus anno 2019 lijkt me benzine of gas het best. Voorkeur voor station, SUV ook leuk maar 1:12 is een beetje het minimum. Vrouw en 2 kids moeten mee . Beetje vermogen is fijn (140pk minimaal). Trekhaak pre, maar ik laat een goede auto niet staan bij het ontbreken er van.
Shortlist: Subaru Legacy 2010, Mazda6 2010, Alfa 159 1.750 tbi. Misschien een Astra J (vind het een mooi model). V60 T3/4 helemaal gaaf maar is wel duur en niet heel groot.
geen: peugeot/renault/focus of TSI/DSG ellende (maar ik sta altijd open voor goede argumenten)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ha, dat lijkt erg op mijn eisenlijstje. Ik ben uiteindelijk in een Mazda 6 terechtgekomen. 1e model, 2007. Gaat als een trein, met minimale onderhoudskosten ieder jaar. De motor stookt een beetje olie, dus bij iedere beurt (1x per jaar) moet er een litertje bij. De kofferbak is GROOT en hij rijdt niet als een grote station. Aandachtspunt is roest, vooral wielkasten achter zijn kwetsbaar.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

De V60 T3 of T4 staat ook op mijn lijstje. Vind hem wel mooi.
Voor ons is ie meer dan groot genoeg.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

baron062 schreef: ma 11 maart 2019, 17:51 Onder een echte Mini horen natuurlijk 10" velgen....
Volgens de echte Mini kenners is dit geen echte Mini meer... Iets met Duits eigenaarschap of zo... Maar dat kan me aan mijn reet roesten.
Het stuurt lekker en verbruikt daardoor ook nog iets meer fossiele brandstoffen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Meegs schreef: ma 11 maart 2019, 20:00 Het stuurt lekker en verbruikt daardoor ook nog iets meer fossiele brandstoffen.
Dat is natuurlijk het belangrijkste! :-q :lol:
Laatst gewijzigd door baron062 op ma 11 maart 2019, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bram87 schreef: ma 11 maart 2019, 17:55 ..., Alfa 159 1.750 tbi. ...
... ellende ...
Dat had natuurlijk in 1 zin moeten staan... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Alfa en ellende gaan hand in hand. Dat weet iedereen. Als je dan een alfa wilt rijden, neem dan ook een snelle. Zo'n goeie opgefokte busso 3.0 v6 ofzo :winkie: . Heb er 2 gehad. En achteraf gelukkig ook op tijd weer opgeruimd.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Zet er dan ook een budget bij, da’s makkelijker zoeken. Maar omdat ik niet weet wat je kwijt wil aan een auto: misschien een Mazda CX3 of CX5?
V60 is echt klein trouwens, V40 moet je al helemaal niet aan beginnen als er vaak iemand achterin moet. Wat een rotportieren.
Plaats reactie