Auto van de biker
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Dat dacht ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Niet klassieke Fords hebben dat ook wel.maverick76 schreef: ↑vr 12 november 2021, 08:49 Ik heb wel een vraag aan de “klassieke” rijders hier aanwezig.
Hoe komt het dat ik (en iedereen neem ik aan) altijd je schuifje van je ventilator moet omzetten naar “binnen circulatie” als je achter een oldtimer rijd?
...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Geen idee, ik rijdt nooit achter mijn Focus.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 13 november 2021, 22:10Niet klassieke Fords hebben dat ook wel.maverick76 schreef: ↑vr 12 november 2021, 08:49 Ik heb wel een vraag aan de “klassieke” rijders hier aanwezig.
Hoe komt het dat ik (en iedereen neem ik aan) altijd je schuifje van je ventilator moet omzetten naar “binnen circulatie” als je achter een oldtimer rijd?
...
Maar wel blij dat die stinkende oliebollenkraam van jou weg is ... Sla olie specialist zeg. Jeeeezzzzz...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De man vd APK had nog nooit zo'n schone roetmeting gezien
En CO2 neutraal, toen al
De website is er nog steeds:
http://fmso.de/forum/index.htm
En CO2 neutraal, toen al
De website is er nog steeds:
http://fmso.de/forum/index.htm
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
alternatief voor mij als dieselaar met gewetensbezwaren
https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
Wellicht interessant in de overgangsfase
Heb genoeg diesel verstookt in mijn verleden als klassieker liefhebber
https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
Wellicht interessant in de overgangsfase
Heb genoeg diesel verstookt in mijn verleden als klassieker liefhebber
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Is dit alleen voor bedrijven of kun je als particulier ook terecht bij de vermelde tankstations? Ik kan het nog niet ontdekken en zie ook geen prijzen.yo-eddy schreef: ↑di 16 november 2021, 14:58 alternatief voor mij als dieselaar met gewetensbezwaren
https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
Wellicht interessant in de overgangsfase
"This species has amused itself to death"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
- Mijn mountainbike: Een groene
Ik zou nog even wat onderzoek afwachten voor je dat in je auto gooit. De partij die voor ons bedrijf onderhoud uitvoert aan NSA's (Noodstroomaggregaten) heeft een jaar of wat geleden verplicht alle diesel moeten vervangen door HVO. Vervangen ging makkelijk, maar daarna werd ook duidelijk dat lang niet alle NSA's er lekker op liepen en er problemen ontstonden. Het bedrijf is weer, tegen de regels in, terug gegaan naar de "normale" diesel. (leuk om de portemonnee te spekken van de onderhoudspartij, dat dan wel )kan niet meer schreef: ↑zo 21 november 2021, 22:50Is dit alleen voor bedrijven of kun je als particulier ook terecht bij de vermelde tankstations? Ik kan het nog niet ontdekken en zie ook geen prijzen.yo-eddy schreef: ↑di 16 november 2021, 14:58 alternatief voor mij als dieselaar met gewetensbezwaren
https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
Wellicht interessant in de overgangsfase
Ik denk dat je het een beetje moet zien als de E10 benzine, die ook niet voor iedere benzinemotor geschikt is.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Gewoon particulier te tanken, 15 cent per liter duurder geloof ik.
Geen idee hoe lang die NSA 's stil staan maar bij gewone auto's en vrachtwagens ken ik geen klachten verder.
Dit gaat om 100% HVO (HVO100) en niet om een mengsel van HVO en Diesel
Geen idee hoe lang die NSA 's stil staan maar bij gewone auto's en vrachtwagens ken ik geen klachten verder.
Dit gaat om 100% HVO (HVO100) en niet om een mengsel van HVO en Diesel
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
- Mijn mountainbike: Een groene
NSA's staan in de regel altijd stil en worden meestal 1x per maand even aangezwengeld als test en worden normaal alleen bij "nood"situaties gebruikt, bij stroomuitval dus. Wellicht zal de dagelijkse autorit er niet anders van worden, maar geldt dit ook voor oldtimers die wat langer stil staan? Ik zou zelf in ieder geval meer zekerheid willen hebben.
Ik krijg overigens wel een beetje een gevoel van schein"groenheid" als ik ook lees dat het soms van palmolie wordt gemaakt en dat dat in zijn beurt weer zorgt voor ontbossing... het klinkt aan de ene kant super, maar aan de andere kant een beetje zoals de biomassa energie-opwekking.
Overigens zou ik er zelf geen probleem mee hebben om het voor een kleine meerprijs in mijn auto te tanken. (Als de twijfels er niet zouden zijn)
Ik krijg overigens wel een beetje een gevoel van schein"groenheid" als ik ook lees dat het soms van palmolie wordt gemaakt en dat dat in zijn beurt weer zorgt voor ontbossing... het klinkt aan de ene kant super, maar aan de andere kant een beetje zoals de biomassa energie-opwekking.
Overigens zou ik er zelf geen probleem mee hebben om het voor een kleine meerprijs in mijn auto te tanken. (Als de twijfels er niet zouden zijn)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Wat ik eerder al schreef, het is niet een langdurig alternatief (en zeker niet de toekomst) maar wellicht wel een mooi overbruggingsmiddel voor veel mensen die "iets" willen bijdragen maar niet direct geld beschikbaar hebben voor een EV.Sheiky schreef: ↑ma 22 november 2021, 10:32 NSA's staan in de regel altijd stil en worden meestal 1x per maand even aangezwengeld als test en worden normaal alleen bij "nood"situaties gebruikt, bij stroomuitval dus. Wellicht zal de dagelijkse autorit er niet anders van worden, maar geldt dit ook voor oldtimers die wat langer stil staan? Ik zou zelf in ieder geval meer zekerheid willen hebben.
Ik krijg overigens wel een beetje een gevoel van schein"groenheid" als ik ook lees dat het soms van palmolie wordt gemaakt en dat dat in zijn beurt weer zorgt voor ontbossing... het klinkt aan de ene kant super, maar aan de andere kant een beetje zoals de biomassa energie-opwekking.
Overigens zou ik er zelf geen probleem mee hebben om het voor een kleine meerprijs in mijn auto te tanken. (Als de twijfels er niet zouden zijn)
Ik weet zeker dat als je hier dieper in duikt je dingen gaat vinden die niet "netjes" zijn maar zet dat eens tegenover de "Well to Wheel" van fossiele diesel
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- surfroy01
- Mountainbike Junk
- Berichten: 387
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
- Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent
Wel even opletten want hoe wordt die waterstof geproduceerd? Ik heb bij mijn vorige werkgever (Shell) aan GTL gewerkt, gas to liquids, oa zeer schoon verbrandende diesel werd daar geproduceerd echter in de hele keten van well tot wheel bleek er net zoveel zij het niet meer CO2 vrij te komen dan traditionele diesel.yo-eddy schreef: ↑di 16 november 2021, 14:58 alternatief voor mij als dieselaar met gewetensbezwaren
https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
Wellicht interessant in de overgangsfase
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Oh zeker, de energiebalans vd meeste waterstof is echt nog niet zo best, staat ook allemaal in de kinderschoenen. De ontwikkeling gaat sneller as meer mensen het omarmen.surfroy01 schreef: ↑do 25 november 2021, 11:58Wel even opletten want hoe wordt die waterstof geproduceerd? Ik heb bij mijn vorige werkgever (Shell) aan GTL gewerkt, gas to liquids, oa zeer schoon verbrandende diesel werd daar geproduceerd echter in de hele keten van well tot wheel bleek er net zoveel zij het niet meer CO2 vrij te komen dan traditionele diesel.yo-eddy schreef: ↑di 16 november 2021, 14:58 alternatief voor mij als dieselaar met gewetensbezwaren
https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel/hvo
Wellicht interessant in de overgangsfase
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Ik werk nog steeds aan de R&D van GTL en dat heet nu XTL, is geweldig in ontwikkeling.
We gaan weg van de "well" en gebruiken dan niet langer fossiel aardgas als bron van de koolstof. Op weg naar circulaire carbon en low carbon intensity werken we aan Waste to Liquids, Biomass to Liquids, Power to Liquids, CO2 to Liquids, Sustainabe Aviation Fuel etc etc. Er wordt fors geinvesteerd in veel strategische initiatieven. En er kan ook niet alleen brandstof zonder olie en gas zo geproduceerd maar ook plastics en waspoeder en make-up en textiel etc etc alles wat er nu nog uit de olie en gas chemie komt. Ook componenten voor de vele nieuwe electro power en aandrijvingen bijvoorbeeld. Altijd in competitie met andere oplossingen trouwens, lang niet alles wat we investeren gaat een succes worden.
En dit. In het proces hebben we wel nog steeds energie nodig en die gaan we dus niet uit olie en gas halen, maar uit solar, wind en andere duurzame bronnen. Echter, dat wil iedereen: de autrorijder, de huisverwarmer, de Google cloud, de industrie, etc etc etc. Dus het beschikbaar komen van duurzame electrische energie wordt (is?) de bottleneck.
Dus tot dat echt grootschalig van de grond komt gaat er nog veel CO2 verbrand worden uit gas en olie voor ons vervoer, ons warme huis, onze biefstuk onze vakantie, en ook voor het staal aluminum en carbon van onze mooie MTB sport.
Enjoy repsonsibly
We gaan weg van de "well" en gebruiken dan niet langer fossiel aardgas als bron van de koolstof. Op weg naar circulaire carbon en low carbon intensity werken we aan Waste to Liquids, Biomass to Liquids, Power to Liquids, CO2 to Liquids, Sustainabe Aviation Fuel etc etc. Er wordt fors geinvesteerd in veel strategische initiatieven. En er kan ook niet alleen brandstof zonder olie en gas zo geproduceerd maar ook plastics en waspoeder en make-up en textiel etc etc alles wat er nu nog uit de olie en gas chemie komt. Ook componenten voor de vele nieuwe electro power en aandrijvingen bijvoorbeeld. Altijd in competitie met andere oplossingen trouwens, lang niet alles wat we investeren gaat een succes worden.
En dit. In het proces hebben we wel nog steeds energie nodig en die gaan we dus niet uit olie en gas halen, maar uit solar, wind en andere duurzame bronnen. Echter, dat wil iedereen: de autrorijder, de huisverwarmer, de Google cloud, de industrie, etc etc etc. Dus het beschikbaar komen van duurzame electrische energie wordt (is?) de bottleneck.
Dus tot dat echt grootschalig van de grond komt gaat er nog veel CO2 verbrand worden uit gas en olie voor ons vervoer, ons warme huis, onze biefstuk onze vakantie, en ook voor het staal aluminum en carbon van onze mooie MTB sport.
Enjoy repsonsibly
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 783
- Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
- Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo
De crux ligt hem in het gebruik van duurzame energie, Nu ken ik de PPA's (power purchase agreements) van windparken vrij goed, en heb ook jaren lang de Gas to Liquids conferenties afgelopen (Shell pearl werd toen gebouwd en wij hebben de grote vaten getransporteerd vanuit Deggendorf). De Fischer Tropsch synthese + hydrocracking is een energie slurpend proces, giga zelfs. Zie ook eerdere commentaren. De groene stroom benodigd zal heus wel als zodanig ingekocht zijn, echter de regelgeving staat gewoon toe je Co2 geweten af te kopen dmv Co2 derivaten. NL is daar koploper in, een zwendel van heb ik jou daar, mondiaal zelfs Co2 uitstoot bevorderend. Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar met de zeer beperkte hoeveelheid echt renewable energie die beschikbaar is, en de long term contracten die daaraan ten grondslag liggen, geloof ik niet dat ze een deal hebben kunnen maken met een windpark eigenaar, maar eerder dus hun geweten afgekocht hebben.yo-eddy schreef: ↑do 25 november 2021, 12:55Oh zeker, de energiebalans vd meeste waterstof is echt nog niet zo best, staat ook allemaal in de kinderschoenen. De ontwikkeling gaat sneller as meer mensen het omarmen.surfroy01 schreef: ↑do 25 november 2021, 11:58
Wel even opletten want hoe wordt die waterstof geproduceerd? Ik heb bij mijn vorige werkgever (Shell) aan GTL gewerkt, gas to liquids, oa zeer schoon verbrandende diesel werd daar geproduceerd echter in de hele keten van well tot wheel bleek er net zoveel zij het niet meer CO2 vrij te komen dan traditionele diesel.
Dan de uitstoot, Nagenoeg geen fijnstof want geen zwavel, eigenlijk identiek in Co2 en iets lagere Nox door lagere verbrandingstemp. Je gaat pas anders (minder) uitstoten als je je motor erop ontwerpt en homogene verbranding (holy grail) tot stand kan brengen. Een soort diesel met bougies (ook die technische conferenties paar jaar afgelopen). Hele leuke techniek maar als er 1 ding is wat ik geleerd heb is dat er bijna altijd een trade off is. If it is too good to be true......
Mbt waterstof ontwikkelingen, de industrie is het al aan het omarmen en er vinden private ontwikkelingen plaats. Grote windparken op zee die geen stroom produceren (nou ja in eerste instantie wel natuurlijk) maar waterstof. Dat is nu nog een hiaat in regelgeving, geen gedoe met landaansluitingen en PPA's, gewoon een waterstoffabriekje op zee, die zijn elektriciteit van windturbines krijgt, leiding naar land of tankers laten varen. Allemaal geen raketwetenschap, alleen op volle zee stervensduur. Om gegarandeerde afname te hebben stapt de industrie in (Botlek) waar gretig afname plaats zal vinden. Ik denk dat het nog een paar decennia gaat dure voordat wij het grootschalig kunnen tanken. Jammer want in 2004 was het op IJsland bijv echt overal te tanken en reden de IJsland trucks er in grote % op. De techniek bestaat en is betrouwbaar. Bankencrisis heeft verdere uitrol daar verhinderd omdat zo een beetje alle financieringen in verdere ontwikkeling stil kwamen te liggen. Mega zonde als je het mijn vraagt. Een bestaand wagenpark duurzaam ombouwen is namelijk altijd > een heel wagenpark vervangen door EV's waarvoor je weer op ecologisch zeer belastende, en mensonterende wijze voor moet gaan mijnbouwen.