Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

maverick76 schreef: vr 12 november 2021, 08:49 Ik heb wel een vraag aan de “klassieke” rijders hier aanwezig.

Hoe komt het dat ik (en iedereen neem ik aan) altijd je schuifje van je ventilator moet omzetten naar “binnen circulatie” als je achter een oldtimer rijd?

Als ze alleen al daar wat aan doen, de stank. Dan was ik al een stuk minder kritisch.
Dat hoeft niet perse nodig te zijn mits de benzine of lpg motor in goede staat en correct afgesteld is. "We" stoten meer schadelijke gassen uit....da's een feit...maar juist die ruik jij niet...😉
Een versleten motor ( oldtimer of niet ) gaat olie verbruiken en dat geeft een smerige walm waar ik ook niet vrolijk van worden źou als ik erachter zou rijden of als het mijn auto zou zijn.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ok, dus het is een “keuze” voor oldtimer rijders om te stinken of niet? Ik had nog gehoopt dat het gewoon lag aan oude techniek wat gewoon stonk.

Maar ze zijn dus massaal gek op de oude techniek maar verstand er van word in de meeste gevallen nooit gewonnen? :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 november 2021, 17:31Mooie Spider, gelukkig zonder die zwarte schuimplastic spoiler op de achterkant (maar ik mis de Webers).
Thanks! Ja, die lelijke spoiler hoorde bij het model ervoor. Dit is het laatste klassieke model (uit '93). Stukken mooier dan zijn voorganger ;)

En die Webers... tsja... die zaten er niet op vrees ik, en omdat deze auto volledig origineel is en ondanks z'n leeftijd ngo maar 25.000 km heeft gereden, moest'ie ook maar origineel blijven.
Azurri schreef: do 11 november 2021, 21:01Deze is een van de laatste zo te zien, 4e generatie. De uitvoering hiervoor (3e gen. ) had die(lelijke) spoilers en shirts.
Dat dus ;)
ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 november 2021, 22:27Zou je zo'n Spider ook om kunnen bouwen naar elektrisch?
Vast. Maar waarom? :roll: :lol: :winkie:
Joepie de schreef: do 11 november 2021, 22:59Nou inderdaad grappig om te lezen hoe de een na de ander steeds sterker opschept over de hoeveelheid roest en belabberde bouwkwaliteit van zijn welvaartschroot :~
Optimisten. Wat hebben we die toch hard nodig in deze tijd.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

maverick76 schreef: vr 12 november 2021, 09:35Ok, dus het is een “keuze” voor oldtimer rijders om te stinken of niet? Ik had nog gehoopt dat het gewoon lag aan oude techniek wat gewoon stonk.
Het valt of staat met de technische staat van de auto natuurlijk. Zoals met iedere auto, zou ik zeggen. Waarbij het natuurlijk wel zo is dat een auto er gevoeliger voor is naarmate hij ouder wordt, en bij sommige auto's (of beter: motoren) hoort het gewoon bij het ontwerp.

Mijn Spider stinkt niet als je erachter rijdt (is ook relatief moderne techniek, natuurlijk), maar na een stevige rit is er geen lekkerder geur dan de geur die in m'n garage hangt. De knispering van de hete delen maakt het dan af :-q
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik heb een Zundapp 125 van 45 jaar oud, tweetakt, maar die staat zo goed afgesteld dat er geen pluimpje rook van de olie zichtbaar is tijdens het rijden. Ok blok is wel compleet gereviseerd. En inderdaad met de Castrol AK747 mengsmering (race) olie ruikt er niets zo lekker dan mijn garage na een ritje.

Dus een goed oldtimer blok dat netjes afgesteld is hoeft niet te ruiken (ik wil het geen stank noemen als petrol head :lol: )
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

maverick76 schreef: vr 12 november 2021, 09:35 Ok, dus het is een “keuze” voor oldtimer rijders om te stinken of niet? Ik had nog gehoopt dat het gewoon lag aan oude techniek wat gewoon stonk.

Maar ze zijn dus massaal gek op de oude techniek maar verstand er van word in de meeste gevallen nooit gewonnen? :lol:
Je generaliseert hier wel heel erg met je "in de meeste gevallen" ...
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit let op oldtimers als ik op de weg zit maar als ik denk, shit mijn motor staat in de fik!!

Onee het is de auto voor me dan is het wel 9 van de 10 keer een oudje. Dus er zullen er vast en zeker wel rond rijden die inderdaad niet stinken.

Je zal zeker gelijk hebben.

Weet je dat ik één van de weinige ben die andere met een goed argument gewoon gelijk geeft. Ik hoef niet kosten wat kost mijn gelijk halen. Toch even een schouderklopje op eigen schouder. :-D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

surfroy01 schreef: vr 12 november 2021, 10:08 Ik heb een Zundapp 125 van 45 jaar oud, tweetakt, maar die staat zo goed afgesteld dat er geen pluimpje rook van de olie zichtbaar is tijdens het rijden. Ok blok is wel compleet gereviseerd. En inderdaad met de Castrol AK747 mengsmering (race) olie ruikt er niets zo lekker dan mijn garage na een ritje.

Dus een goed oldtimer blok dat netjes afgesteld is hoeft niet te ruiken (ik wil het geen stank noemen als petrol head :lol: )
Er is wel een verschil tussen het afkoelen van een warme motor in een garage en een lopende motor in een garage. Toch een ander “geurtje”.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Je bent een aardige onwetende als je een draaiende motor in je garage laat staan, tenzij je een sublieme afzuiging heb. Dat heb ik niet in mijn huis met garage uit 1953 dus ja afkoelende motor(blok). Ook moet ik het weer niet teveel naar deze parfum laten ruiken in the mancave want the minister of interior is er niet echt fan van (en heeft een hele scherpe reuk). Krijg wel eens de melding, 1 van je motoren lekt benzine, dat ruikt zij al voor ik het heb kunnen constateren :~ .

Dus altijd laatse paar honderd meter voor huis benzine kraan dicht :D zodat de carburateur leeg is voor deze de garage in gaat.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Mijn 356 Speedster is een polyester replica van 560 kg....die duw ik met 1 hand de garage in/uit....😊 nooit uitlaatgassen in de tent 😇 en scheelt ook een keer in- en uitstappen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Qua motor-geuren gaat er niets boven een Engelse racer (Norton Manx o.i.d.) uit de sixties die met plantaardige olie gesmeerd wordt...
Als ik dat ruik ben ik meteen terug in mijn vroege jeugd, met mijn pa op een circuit of in de paddock en de Nortons, Tritons, Triumphs en AJS-en die bulderend over de baan scheuren en de onmiskenbare geur van "castor oil" achterlaten...

Het geluid van zo'n ding is overigens ook niet slecht :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

kermit schreef: vr 12 november 2021, 11:30 Qua motor-geuren gaat er niets boven een Engelse racer (Norton Manx o.i.d.) uit de sixties die met plantaardige olie gesmeerd wordt...
Als ik dat ruik ben ik meteen terug in mijn vroege jeugd, met mijn pa op een circuit of in de paddock en de Nortons, Tritons, Triumphs en AJS-en die bulderend over de baan scheuren en de onmiskenbare geur van "castor oil" achterlaten...

Het geluid van zo'n ding is overigens ook niet slecht :D
Afbeelding
Wonderolie noemden we dat "vroegah"...moest je niet teveel van in je Kreidlertank gooien want sloeg de bougie steeds vet..🙃
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Gewelding, zo'n ding ruikt dus naar gefrituurde frikandel of patatjes? :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Echnie, ruikt veel lekkerder... :tong

Voorwaarde is wel dat er met die ouderwetse "castor oil" gesmeerd wordt, met moderne oliesoorten is die karakteristieke lucht weg. Maar de motor blijft even mooi! :D

Het zijn klassieke Britse motoren, dus er is altijd wel wat olieverlies. Ze reden vaak met stukjes schuimrubber onder het blok om het frame gebonden om te voorkomen dat er olie op de achterband terecht kon komen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

maverick76 schreef: vr 12 november 2021, 10:37Weet je dat ik één van de weinige ben die andere met een goed argument gewoon gelijk geeft. Ik hoef niet kosten wat kost mijn gelijk halen. Toch even een schouderklopje op eigen schouder. :-D
Wow. Waar zouden we zijn zonder mensen als jij :bier: :-q
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie