Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Heckler40 schreef: do 25 november 2021, 15:02 Ik werk nog steeds aan de R&D van GTL en dat heet nu XTL, is geweldig in ontwikkeling.

We gaan weg van de "well" en gebruiken dan niet langer fossiel aardgas als bron van de koolstof. Op weg naar circulaire carbon en low carbon intensity werken we aan Waste to Liquids, Biomass to Liquids, Power to Liquids, CO2 to Liquids, Sustainabe Aviation Fuel etc etc. Er wordt fors geinvesteerd in veel strategische initiatieven. En er kan ook niet alleen brandstof zonder olie en gas zo geproduceerd maar ook plastics en waspoeder en make-up en textiel etc etc alles wat er nu nog uit de olie en gas chemie komt. Ook componenten voor de vele nieuwe electro power en aandrijvingen bijvoorbeeld. Altijd in competitie met andere oplossingen trouwens, lang niet alles wat we investeren gaat een succes worden.

En dit. In het proces hebben we wel nog steeds energie nodig en die gaan we dus niet uit olie en gas halen, maar uit solar, wind en andere duurzame bronnen. Echter, dat wil iedereen: de autrorijder, de huisverwarmer, de Google cloud, de industrie, etc etc etc. Dus het beschikbaar komen van duurzame electrische energie wordt (is?) de bottleneck.

Dus tot dat echt grootschalig van de grond komt gaat er nog veel CO2 verbrand worden uit gas en olie voor ons vervoer, ons warme huis, onze biefstuk onze vakantie, en ook voor het staal aluminum en carbon van onze mooie MTB sport.

Enjoy repsonsibly :-q
Tof!! Tijdens de conferenties die ik bezocht begonnen ze met het filmpje van Marty en de Doc die een bananenschil in de reactor doen. Alles waar koolstof in zit kun je brandstof van maken. Dat is inmiddels een feit.

Mbt duurzame energie, momenteel mijn speelveld sinds 2009 (offshore wind) we doen ons best, het gaat momenteel heel hard, prijzen per MWh zijn ongeveer 25% van 10 jaar geleden en de techniek steeds meer beproefd. We maken momenteel de transitie van bottom fixed naar floating turbines en als je echt floating gaat is je enige beperking je fantasie. Daar waar we in 2010 op ons hoofd krabten bij 2MW turbines, bereiden we nu de plaatsing van 15MW turbines voor en worden de 30MW turbines voor diepwater, dus floating, ontworpen. Een 15MW heeft bladen van ca 108meter, een 30MW turbine 140 meter. Het is machtig mooi om aan de wieg van deze industrie gestaan te hebben, maar waar we nu mee bezig zijn had ik in mijn stoutste dromen niet durven dromen. Mega interessant, ook heel de supply chain tot aan de kopermijnen voor de cores van de high voltage kabels aan toe. :)
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Tijd voor een "het grote energie(transitie)-topic"? Kan het hier gewoon over auto's gaan ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ironhorse Erik schreef: vr 26 november 2021, 23:51
Heckler40 schreef: do 25 november 2021, 15:02 Ik werk nog steeds aan de R&D van GTL en dat heet nu XTL, is geweldig in ontwikkeling.

We gaan weg van de "well" en gebruiken dan niet langer fossiel aardgas als bron van de koolstof. Op weg naar circulaire carbon en low carbon intensity werken we aan Waste to Liquids, Biomass to Liquids, Power to Liquids, CO2 to Liquids, Sustainabe Aviation Fuel etc etc. Er wordt fors geinvesteerd in veel strategische initiatieven. En er kan ook niet alleen brandstof zonder olie en gas zo geproduceerd maar ook plastics en waspoeder en make-up en textiel etc etc alles wat er nu nog uit de olie en gas chemie komt. Ook componenten voor de vele nieuwe electro power en aandrijvingen bijvoorbeeld. Altijd in competitie met andere oplossingen trouwens, lang niet alles wat we investeren gaat een succes worden.

En dit. In het proces hebben we wel nog steeds energie nodig en die gaan we dus niet uit olie en gas halen, maar uit solar, wind en andere duurzame bronnen. Echter, dat wil iedereen: de autrorijder, de huisverwarmer, de Google cloud, de industrie, etc etc etc. Dus het beschikbaar komen van duurzame electrische energie wordt (is?) de bottleneck.

Dus tot dat echt grootschalig van de grond komt gaat er nog veel CO2 verbrand worden uit gas en olie voor ons vervoer, ons warme huis, onze biefstuk onze vakantie, en ook voor het staal aluminum en carbon van onze mooie MTB sport.

Enjoy repsonsibly :-q
Tof!! Tijdens de conferenties die ik bezocht begonnen ze met het filmpje van Marty en de Doc die een bananenschil in de reactor doen. Alles waar koolstof in zit kun je brandstof van maken. Dat is inmiddels een feit.

Mbt duurzame energie, momenteel mijn speelveld sinds 2009 (offshore wind) we doen ons best, het gaat momenteel heel hard, prijzen per MWh zijn ongeveer 25% van 10 jaar geleden en de techniek steeds meer beproefd. We maken momenteel de transitie van bottom fixed naar floating turbines en als je echt floating gaat is je enige beperking je fantasie. Daar waar we in 2010 op ons hoofd krabten bij 2MW turbines, bereiden we nu de plaatsing van 15MW turbines voor en worden de 30MW turbines voor diepwater, dus floating, ontworpen. Een 15MW heeft bladen van ca 108meter, een 30MW turbine 140 meter. Het is machtig mooi om aan de wieg van deze industrie gestaan te hebben, maar waar we nu mee bezig zijn had ik in mijn stoutste dromen niet durven dromen. Mega interessant, ook heel de supply chain tot aan de kopermijnen voor de cores van de high voltage kabels aan toe. :)
Interessant.

En waterkracht energie. Daar moet toch ook super veel te halen zijn? Diepwater stromingen etc.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de 'beschikbaarheid' van duurzame energie een probleem gaat zijn. Energie zat, als we blijven investeren in die duurzame opwek. Ik denk vooral dat het transport van die elektriciteit + het matchen van vraag en aanbod een uitdaging gaat worden (is het al). Dat maakt het afschakelen van de centrales ook lastig; zon en wind kunnen niet die stabiele basis bieden die nodig is voor onze heilige 50Hz + de kabeltjes en trafo's die we de afgelopen decennia hebben aangelegd zijn in sommige gevallen helaas niet groot genoeg om onze auto's, warmtepompen, servers etc. van stroom te voorzien.

Maar inderdaad opvallend veel animo voor de energie-discussies hier. Ik zie een Let's Ride voor de energie-sector aankomen om waterstof discussies tijdens het rijden te voeren.

Om het weer over auto's te hebben:
We hebben een EV van de zaak en grote onzuinige liefhebbersauto in de vorm van een Alfa 159 sw 1750tbi (200pk benzine). Deze laatste is er alleen nog omdat de EV geen trekhaak kan hebben. Maar een Alfa 159 die 1x in de week van z'n plek komt om een MTB naar het bos te brengen is een hele dure (wel mooie) trekhaak...dus ik ben me mentaal aan het voorbereiden op een afscheid.
Omdat een trekhaak wel een vereiste is (en ik waarschijnlijk pas vandezomer kan switchen naar een EV met een trekhaak) is er ruimte voor een andere (iets kleinere) auto met trekhaak. Gezien de use case hoeft dit geen doorsnee autootje zijn, als ie maar niet te duur is (verbruik is minder belangrijk dan gewicht + betrouwbaarheid).

Iemand nog tips/out of the box ideeën? Ik denk Panda 4x4 (of een Sedici/SX4), Jimny, etc. Zijn er mogelijkheden om een ouder hok goedkoop te rijden? (Cherokee oid?).
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 11:24 Iemand nog tips/out of the box ideeën? Ik denk Panda 4x4 (of een Sedici/SX4), Jimny, etc. Zijn er mogelijkheden om een ouder hok goedkoop te rijden? (Cherokee oid?).
Ondanks dat ze niet zo fraai zijn heb ik altijd extreem veel plezier beleefd aan mijn Kangoo/Partner/Berlingo zeker voor het vervoeren van fietsen en andere zooi.
Kangoo ook in 4x4 trouwens
Fiets ín de auto heeft altijd mijn voorkeur :-q

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 11:24Gezien de use case hoeft dit geen doorsnee autootje zijn, als ie maar niet te duur is (verbruik is minder belangrijk dan gewicht + betrouwbaarheid).

Iemand nog tips/out of the box ideeën? Ik denk Panda 4x4 (of een Sedici/SX4), Jimny, etc. Zijn er mogelijkheden om een ouder hok goedkoop te rijden? (Cherokee oid?).
Kijk dan ook eens naar een Skoda Roomster. Saai hok, maar zeer veel ruimte en bewezen VAG-techniek.

Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Hij moet wel 'iets' hebben. Ik ben een autofiel, dus een zekere 'wow' factor of 'he wat leuk' of het liefst 'waarom zou je in vredesnaam...' :tong

(kangoo 4x4 heeft idd wel iets, zou wel dat reservewiel op de achterkant willen hebben)
Laatst gewijzigd door BramVice op ma 29 november 2021, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 16:43 Hij moet wel 'iets' hebben. Ik ben een autofiel, dus een zekere 'wow' factor of 'he wat leuk' of het liefst 'waarom zou je in vredesnaam...' :tong
Ah, ik begrijp je :-q :wink:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zeg Prius :winkie: Technisch interessanter (minder saai) dan menige ICE of full electric. Fiets past er in zijn geheel in en hij brengt je relaxed en zuinig naar de andere kant van Europa, zonder dat je elke 300km een half uur koffie moet drinken.

Maar een 1e generatie Panda 4x4 (of zelfs de normale 34) is ook wel fantastisch. Alleen met fiets op de drager en tegenwind kom je dan niet boven de 80....

Damn, die Multipla :kiss: Stiekem toch ook wel een briljant concept.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zou een Multipla zeker overwegen. Leuk spul.

Prius mag niks trekken. Fiets er in vind ik niet zo interessant, wil 2 a 3 fietsen mee kunnen nemen. Heb hem liever op/aan de auto dan er in.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn Prius heeft wel een trekhaak, speciaal voor de fietsendrager. Of wil je er een caravan achter hebben?

Multipla stond bij mij ook op de shortlist, maar wegens brandstofverbruik en te verwachten onderhoudsproblemen uiteindelijk maar voor de Prius gekozen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marcobiker schreef: ma 29 november 2021, 16:36 ... en bewezen VAG-techniek.
Niet beter dan veel andere merken, wel hogere kosten :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 16:43 een zekere 'wow' factor of 'he wat leuk' of het liefst 'waarom zou je in vredesnaam...' :tong
Problem solved,

deze heeft alles, WOW, he wat leuk EN waarom zou je in godsnaam .....
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Lars TB schreef: ma 29 november 2021, 17:14
Marcobiker schreef: ma 29 november 2021, 16:36 ... en bewezen VAG-techniek.
Niet beter dan veel andere merken, wel hogere kosten :bier:
Al lang achterhaald, dit vooroordeel.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 16:43Hij moet wel 'iets' hebben. Ik ben een autofiel, dus een zekere 'wow' factor of 'he wat leuk' of het liefst 'waarom zou je in vredesnaam...' :tong
Dat zeg ik, een Roomster :winkie: :winkie:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie