Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 11:24 ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de 'beschikbaarheid' van duurzame energie een probleem gaat zijn. Energie zat, als we blijven investeren in die duurzame opwek. Ik denk vooral dat het transport van die elektriciteit + het matchen van vraag en aanbod een uitdaging gaat worden (is het al). Dat maakt het afschakelen van de centrales ook lastig; zon en wind kunnen niet die stabiele basis bieden die nodig is voor onze heilige 50Hz + de kabeltjes en trafo's die we de afgelopen decennia hebben aangelegd zijn in sommige gevallen helaas niet groot genoeg om onze auto's, warmtepompen, servers etc. van stroom te voorzien.

Maar inderdaad opvallend veel animo voor de energie-discussies hier. Ik zie een Let's Ride voor de energie-sector aankomen om waterstof discussies tijdens het rijden te voeren.

Om het weer over auto's te hebben:
We hebben een EV van de zaak en grote onzuinige liefhebbersauto in de vorm van een Alfa 159 sw 1750tbi (200pk benzine). Deze laatste is er alleen nog omdat de EV geen trekhaak kan hebben. Maar een Alfa 159 die 1x in de week van z'n plek komt om een MTB naar het bos te brengen is een hele dure (wel mooie) trekhaak...dus ik ben me mentaal aan het voorbereiden op een afscheid.
Omdat een trekhaak wel een vereiste is (en ik waarschijnlijk pas vandezomer kan switchen naar een EV met een trekhaak) is er ruimte voor een andere (iets kleinere) auto met trekhaak. Gezien de use case hoeft dit geen doorsnee autootje zijn, als ie maar niet te duur is (verbruik is minder belangrijk dan gewicht + betrouwbaarheid).

Iemand nog tips/out of the box ideeën? Ik denk Panda 4x4 (of een Sedici/SX4), Jimny, etc. Zijn er mogelijkheden om een ouder hok goedkoop te rijden? (Cherokee oid?).
Duurzame energie is nu al een probleem. Voor het electrificeren van de chemische industrie is het een bekende bottleneck en dat wordt de aankomende jaren nog veel erger. Alleen Tata kan al 6GW aan electriciteit gebruiken. Oftewel ruim 2 keer de totale huidige windenergieproductie in Nederland.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marcobiker schreef: ma 29 november 2021, 18:21
Lars TB schreef: ma 29 november 2021, 17:14Niet beter dan veel andere merken, wel hogere kosten :bier:
Al lang achterhaald, dit vooroordeel.
De vraag is wanneer iets dan bewezen is? Als VAG tot minder dan 10 jaar terug van allerlei serieuze problemen had, is 10 jaar dan genoeg om te zeggen dat ze een goede reputatie hebben? Juist in die tijd hadden ze een goede reputatie omdat ze in de jaren '80 en '90 betrouwbare auto's maakten. Dat blijft dan veel te lang hangen, maar als je dat omdraait zouden ze nu juist een belabberde reputatie moeten hebben. Ze draaien echter nog steeds op dat - inderdaad - achterhaalde verhaal!


Let op, ik zeg niet dat ze nu slecht zijn, alleen hebben ze geen goede reputatie. Als je het woord reputatie gaat ontleden.


Kijk je naar de huidige cijfers (tot 10 jaar oud) dan moet je wegblijven bij (nog steeds) Peugeot en Land Rover. Maar om nu te zeggen dat VAG producten in die lijsten er bovenuit springen, niet echt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: ma 29 november 2021, 18:28 Duurzame energie is nu al een probleem. Voor het electrificeren van de chemische industrie is het een bekende bottleneck en dat wordt de aankomende jaren nog veel erger. Alleen Tata kan al 6GW aan electriciteit gebruiken. Oftewel ruim 2 keer de totale huidige windenergieproductie in Nederland.
Duurzame energie is blijkbaar geen probleem!


De vraag is het probleem: er is teveel vraag en te weinig aanbod.


Maar linksom of rechtsom, we hebben geen keuze. Dus we moeten de 'problemen' oplossen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

yo-eddy schreef: ma 29 november 2021, 16:50
Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 16:43 Hij moet wel 'iets' hebben. Ik ben een autofiel, dus een zekere 'wow' factor of 'he wat leuk' of het liefst 'waarom zou je in vredesnaam...' :tong
Ah, ik begrijp je :-q :wink:

Afbeelding
Wow.

Dat is denk ik toch wel de leukste, fijnste en beste auto geweest die ik heb gehad. Toen ik daarvan het prototype zag, dacht ik als.ze.die gaan maken wil er eentje... Nog altijd spijt dat ik m wegdeed na 280.000 fijne en vooral probleemloze km voor een Sedici. Die was ook prima maar miste wel karakter..
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 11:24
Iemand nog tips/out of the box ideeën? Ik denk Panda 4x4 (of een Sedici/SX4), Jimny, etc. Zijn er mogelijkheden om een ouder hok goedkoop te rijden? (Cherokee oid?).
Een trekhaak op je EV zetten? De meesten mogen wel een fietsendrager. Mijn Ioniq in ieder geval wel.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Bram87 schreef: ma 29 november 2021, 11:24
Iemand nog tips/out of the box ideeën? Ik denk Panda 4x4 (of een Sedici/SX4), Jimny, etc. Zijn er mogelijkheden om een ouder hok goedkoop te rijden? (Cherokee oid?).
Iets leuks op LPG? Iets met een dikke 8 cilinder ofzo? Alleen de running costs...
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Toyota Starlet, mijn zoon rijdt er al jaren in. Zolang ie niet totall loss gaat zal dat ook nog jaren zijn.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Outside the box :wink:
Out of the box (=uitpakken en klaar voor gebruik) die kan je overal kopen.

Een aparte of oude auto moet je rijden voor de hobby, niet omdat het goedkoop is.
Vroeg of laat stoot je je hoofd.
'Been there, done that.
Dus gewoon een 2e hands burgerlijk koekblik voor dagelijks gebruik.
Suzuki Alto ofzo ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Sinds mijn eerste auto in 1989 altijd rekening gehouden met het makkelijk op-, in- en uitladen van spullen zoals surfboards of een MTB. Heb door de ruim drie decennia als rijbewijs bezitter werkelijk van alles gereden, variërend van een Suzuki Alto tot een Mitsubishi Pajero terreinbeul en van een Alfa Romeo GT tot grote Renault Master bestelbus. Met die Renault Master ben ik vele malen de hele Franse kust afgereden van surfspot naar surfspot. Ook met een paar maten in 2005 een epische roodtrip gemaakt langs bikeparken in Saalbach Hinterglemm, Leogang, Bad Wildbad, Willingen, Winterberg. Achterdeuren open en de Kona Stinky erin. En dan nog genoeg ruimte overhouden voor een riant bed en een keukenblok.

Nog altijd kies ik alleen auto's met een 5e deur zodat ik er makkelijk een berg meuk in kwijt kan. Momenteel rijd ik een Polestar 2. Klep open, bank plat, fiets erin. Nooit een probleem.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

CC-Rider schreef: zo 5 december 2021, 15:37 Toyota Starlet, mijn zoon rijdt er al jaren in. Zolang ie niet totall loss gaat zal dat ook nog jaren zijn.
Starslet, 1 van de langst meegaande auto's. Vriendje werkt bij Toyota als filiaal manager, ziet ze geregeld langskomen met enkel, bandjes, remblokken en vloeistoffen dat vervangen moet worden.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

FreedomRanger schreef: zo 5 december 2021, 17:51 Sinds mijn eerste auto in 1989 altijd rekening gehouden met het makkelijk op-, in- en uitladen van spullen zoals surfboards of een MTB. Heb door de ruim drie decennia als rijbewijs bezitter werkelijk van alles gereden, variërend van een Suzuki Alto tot een Mitsubishi Pajero terreinbeul en van een Alfa Romeo GT tot grote Renault Master bestelbus. Met die Renault Master ben ik vele malen de hele Franse kust afgereden van surfspot naar surfspot. Ook met een paar maten in 2005 een epische roodtrip gemaakt langs bikeparken in Saalbach Hinterglemm, Leogang, Bad Wildbad, Willingen, Winterberg. Achterdeuren open en de Kona Stinky erin. En dan nog genoeg ruimte overhouden voor een riant bed en een keukenblok.

Nog altijd kies ik alleen auto's met een 5e deur zodat ik er makkelijk een berg meuk in kwijt kan. Momenteel rijd ik een Polestar 2. Klep open, bank plat, fiets erin. Nooit een probleem.
Nadat ik een oude Master als (ver)bouw bus kocht voor ons huidige huis ben ik een beetje verliefd geworden op deze busjes. Nu als bike/camper bus. 4 personen, 4 fietsen en de hond alles ín de bus :-q

Afbeelding

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

yo-eddy schreef: ma 6 december 2021, 10:44
Nadat ik een oude Master als (ver)bouw bus kocht voor ons huidige huis ben ik een beetje verliefd geworden op deze busjes. Nu als bike/camper bus. 4 personen, 4 fietsen en de hond alles ín de bus :-q
Oh wauw, hoeveel titaan staat er in die bus! :o
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

yo-eddy schreef: ma 6 december 2021, 10:44
FreedomRanger schreef: zo 5 december 2021, 17:51 Sinds mijn eerste auto in 1989 altijd rekening gehouden met het makkelijk op-, in- en uitladen van spullen zoals surfboards of een MTB. Heb door de ruim drie decennia als rijbewijs bezitter werkelijk van alles gereden, variërend van een Suzuki Alto tot een Mitsubishi Pajero terreinbeul en van een Alfa Romeo GT tot grote Renault Master bestelbus. Met die Renault Master ben ik vele malen de hele Franse kust afgereden van surfspot naar surfspot. Ook met een paar maten in 2005 een epische roodtrip gemaakt langs bikeparken in Saalbach Hinterglemm, Leogang, Bad Wildbad, Willingen, Winterberg. Achterdeuren open en de Kona Stinky erin. En dan nog genoeg ruimte overhouden voor een riant bed en een keukenblok.

Nog altijd kies ik alleen auto's met een 5e deur zodat ik er makkelijk een berg meuk in kwijt kan. Momenteel rijd ik een Polestar 2. Klep open, bank plat, fiets erin. Nooit een probleem.
Nadat ik een oude Master als (ver)bouw bus kocht voor ons huidige huis ben ik een beetje verliefd geworden op deze busjes. Nu als bike/camper bus. 4 personen, 4 fietsen en de hond alles ín de bus :-q

Afbeelding

Afbeelding
Je kan zeggen wat je wil maar handig is het zeker!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

daniel1975 schreef: zo 7 november 2021, 18:04 450km met een 1500kg caravan: roept u maar…..
1500kg, maak er maar 3000kg van!

Daarom rijd ik nu als werkauto een Defender, deze mag 3500kg trekken.
Totaal geen comfort en in najaar vocht in de auto. Overweeg een VW Transporter, maar die mag maar 2.5t trekken, dus waarschijnlijker een grotere Crafter of toch maar een pick-up want 4WD is toch wel fijn...

Een Rivian of een Grenadier H2O wellicht...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn nieuwe oude youngtimer.
Precies 15 jaar oud, lekker voordelig in de bijtelling.
Na een aantal jaar auto's met achterlijk veel afschrijving afgelopen jaar een 10 jaar oude Hyundai gereden.
Prima auto maar miste een station qua ruimte.

Uit Duitsland, 1ste eigenaar, vol dealer onderhouden, 130.000 km's.
Rijd nog super strak, kan wel een aantal jaar mee. Al hou ik dat zelf meestal niet vol.
Ga proberen eens een auto langer dan 2 jaar te rijden.
Enige dat ik heb vervangen zijn de velgen, zat 16" onder.

Afbeelding
Plaats reactie