Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

KTManiac schreef: ma 8 februari 2021, 16:17
Erwin.vL schreef: ma 8 februari 2021, 15:48 Dat heeft 9 van de 10 keer meer met de bestuurder te maken dan met de auto. :wink: :winkie:
2 opties toch?
Als je schrikt (maakt niet uit waarvan, al is het van een niesende passagier): panisch vol op de rem.
Als je niet vooruit komt (maakt niet uit waardoor): gaspedaal in het tapijt en daar houden, wat er ook gebeurt.

:lol: :winkie:
Jij zou een prima rijinstructeur zijn! :D :winkie: :-q
Real men think straight and flat are boring :-D
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

:D Ik betwijfel het, geduld is niet een van m'n hoogst ontwikkelde eigenschappen.
Verder zitten de sommige leerlingen niet te wachten op een opmerking als "Misschien haal jij ooit na 150 lessen je rijbewijs, maar je gaat echt nooooit leren rijden!" gok ik... :winkie:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

KTManiac schreef: ma 8 februari 2021, 19:40 :D Ik betwijfel het, geduld is niet een van m'n hoogst ontwikkelde eigenschappen.
Verder zitten de sommige leerlingen niet te wachten op een opmerking als "Misschien haal jij ooit na 150 lessen je rijbewijs, maar je gaat echt nooooit leren rijden!" gok ik... :winkie:
Ach, dan kun je nog altijd Johan C citeren; Ik ben niet hard, wel eerlijk.
Real men think straight and flat are boring :-D
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

kermit schreef: ma 8 februari 2021, 15:32 Herkenbaar, alleen durf ik het (wellicht onterecht) niet goed aan om Italiaans of Frans te kopen... :oops:
In de motoren heb ik wel vertrouwen, in de electronica niet zo. Auto moet voor ons vooral praktisch zijn, betrouwbaar en niet al te veel brandstof slurpen.

Onze vorige auto was ook een 323F, hier tijdens de proefrit voor aankoop:

Vijf en een half jaar naar volle tevredenheid in gereden. Achteraf bezien hadden we wellicht nog wat langer met die wagen moeten doen, want hij was nog lang niet op.

En mijn eerste auto ever was ook een 1.6 Mazda stationwagen, een 818. Dat was als ik me goed herinner in 1988. Ik reed toen vooral motor maar wilde mijn vrij nieuwe Yamaha SRX-6 niet door de pekel jagen. Dus er moest voor de wintermaanden iets anders bij komen. Dat was in eerste instantie een goedkoop motortje, maar na twee winters op respectievelijk een RD200 en een DT175 rondgetuft te hebben kwam er voor de derde winter zo eentje:


Geinige bak, ruim, maar zelfs met mijn doorgaans zuinige rijstijl zat er niet veel meer dan 1:8 in :o :D
In het voorjaar weer verkocht dus.

Inmiddels alweer vier jaar in een Focus, rijdt fijn, stuurt behoorlijk, fiets erin geen probleem en zonder veel problemen de helft van het verbruik van die oude Mazda :D
Wat grappig dat je dezelfde auto hebt gehad! Dat oudje is wel heel bijzonder!. Die focus heb ik ook bekeken, maar die kwam al snel een klasse te zwaar voor mij. Fiesta ook bekeken, maar die is voor gelijke uitrusting weer een stukje duurder dan een Punto. Voor de langere ritten hebben we toch een Clio CDI. Ik was ook redelijk voorzichtig met italiaans, maar na alle goede berichten over de Punto toch besloten de gok te wagen. Vooralsnog geen spijt van! Toch sluit ik niet uit ooit terug te gaan naar Mazda.
Bram87 schreef: ma 8 februari 2021, 16:08
twowheeler schreef: ma 8 februari 2021, 14:51 Tussen al het grootse station en bus geweld een wat simpelere auto.
(...)
Had al tijden m'n oog op de Fiat Punto.

Ondanks de reputatie van italiaanse auto's is dat de laatste jaren allang niet meer terecht. Integendeel, Fiat maakt inmiddels hele goede auto's met soms wat té futuristische motortechniek. Zo ook met de punto. De multiair blokken (mooie techniek waarbij de inlaatkleppen mbhv olie kunnen worden gestuurd) van de eerste generatie hadden wat kinderziektes. Deze viel dus af. Ook de twinair blokken van nu vielen af. Deze vielen in een gewichtsklasse te zwaar, en wil je de écht goede (die ook zuinig is) dan moet je de 105pk versie hebben. En ze zijn iets meer onderhoudsgevoelig.

Het werd dus de oude vertrouwde 1.4 8v nadat ik deze bij een goede garage heb gevonden. Geen strepentrekker maar wel enorm betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. En hij stuurt goed. Een waardige vervanger voor de Mazda dus. En bovendien een erg smaakvol interieur en luxe uitgerust. Trekhaak eraan en ik ben weer een tijdje mobiel.
Top keuze!
ik rij al jaren italiaans, begonnen met een (grande) Punto. Hele fijne auto, ik had een iets oudere dan jij maar dezelfde carrosserie. Ik ben toen voor de 1.4 16V gedaan, best of both worlds + een 6-bak. Heel fijn op de snelweg en toch vlot.
In een latere auto wel en Multiair blok gehad, techniek is 'interessant' maar niet betrouwbaar. Erg gevoelig voor het juiste onderhoud.
Een Twinair in een zware gewichtsklasse? Wat scheelde dat dan? En de verschillende twinair blokken zijn allemaal even betrouwbaar, alleen zal de 105 in de praktijk misschien minder snel vervuilen...
Dankzij de Punto wil ik eigenlijk nooit meer iets anders dan Italiaans rijden. Inmiddels van Fiat overgestapt op Alfa.
Enige minpunt van italiaanse auto's is de achterhaalde infotainment systemen (Blue en Me) en hoewel het interieur wel luxe is, is het niet echt kraakvrij. Geen duitse kwaliteit daar. Maar elektronica problemen en italiaans rijden horen niet bij elkaar. Jarenlang actief geweest op verschillende fora maar elektronica-kwalen zijn echt een zeldzaamheid. Multi-air modules die stuk gaan en multi-jet met rammelende kettingen wel 'schering en inslag'.
Die oude 1.4 16v heb ik vroeger vaak bekeken. Starjet uit m'n hoofd. Dat zijn fijne blokken, maar ik wilde nu graag een auto van na 2010. Dan is de grande (vooral van binnen) wel verouderd. Maar toch blijven dat hele mooie auto's. Beetje jammer dat Fiat die motor niet meer heeft geleverd in de EVO. De 8v draait wel veel toeren op de snelweg, maar het is verder een fijn stil blokje. Enige dat aan mijne gedaan is is een nieuwe stuurbekrachtiging unit. Dat is een kwaaltje, maar onder garantie vervangen. Verder zit alles erop en eraan en werkt het. Soms een klein dingetje wat ook makkelijk te maken is. Dat noemen ze karakter toch? :winkie: Wat voor alfa rijdt je?

De twinairs zijn zeker betrouwbaar! Ze maken echter wel gebruik van de multiair techniek, dus ook gevoelig voor juiste olie. Wat ik begrijp is de 105/100pk versie veel soepeler dan de 85pk versie, en is de turbo constructie anders. De 85pk versie krijgt vaak meer brandstof als de temperatuur oploopt, de 100pk is anders geconstrueerd. Daardoor is de 105/100pk in de praktijk vaak soepeler en zuiniger waar de 85pk soms minder zuinig is dan een 1.4.

Al met al was voor mij de hoofdrede voor de 1.4 de betrouwbaarheid en kosten als er wat gedaan moet worden. Bij zo'n twinair kunnen de kosten toch wat meer oplopen, en je moet natuurlijk van het motorkarakter en geluid houden wat toch wel anders is dan de 1.4 (veel schakelen) . Daarbij wilde ik dan graag de 105/100 versie, en liefst met minder dan 100000 op de klok vanwege de afhankelijkheid van het juiste onderhoud. De twinair is 1065kg is waar de 1.4 uit m'n hoofd 1035kg is. Dan kom je net een schaal hoger in de belastingklasse. Toch heb ik zeker over de motor getwijfeld maar ben ik vooral afgegaan op advies van de bevriende Fiat mechanieker.
Laatst gewijzigd door twowheeler op di 9 februari 2021, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Who needs roads when there's dirt
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Maar weer een ouwe Volvo V40 aangeschaft(de 3e),de bimmer ging me iets teveel kosten in onderhoud en had het er niet voor over en de bakruimte viel me tegen.
Dus ga niet de hele spaarpot legen voor een auto, en heb ik helaas geen dikke leasebak van het werk.
Via dit forum een set stickers in dezelfde kleur gescoord, en het is weer een leuke do it all auto(verhuizing,slaapplek tijdens een feestje :winkie: en kunnen fietsen redelijk kompleet rechtop in(voorwiel er uit,zadel zakken) als het nodig is.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door robin op di 9 februari 2021, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
:bier:
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

robin schreef: di 9 februari 2021, 12:56 Maar weer een ouwe Volvo V40 aangeschaft(de 3e),de beemer ging me iets teveel kosten in onderhoud en had het er niet voor over en de bakruimte viel me tegen.
Dus ga niet de hele spaarpot legen voor een auto, en heb ik helaas geen dikke leasebak van het werk.
Via dit forum een set stickers in dezelfde kleur gescoord, en het is weer een leuke do it all auto(verhuizing,slaapplek tijdens een feestje :winkie: en kunnen fietsen redelijk kompleet rechtop in(voorwiel er uit,zadel zakken) als het nodig is.
Mooie auto!
Is inderdaad niet iets waar BMW om bekend staat
Real men think straight and flat are boring :-D
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Erwin.vL schreef: ma 8 februari 2021, 19:19
Erwin25 schreef: ma 8 februari 2021, 16:07

Het niveau van rijden is i.i.g. de laatste 20 jaar hard achteruit gegaan. Er zijn nog maar weinig mensen die echt kunnen autorijden. :cry:
Helemaal mee eens!
Klopt, men vertrouwt nu meer op de elekronica(zijspiegels,afstand bewaren,achteruit rijden etc..) en is met andere dingen bezig(telefoon), dan dat er echt word gekeken en gereageerd.
:bier:
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

robin schreef: di 9 februari 2021, 14:48
Erwin.vL schreef: ma 8 februari 2021, 19:19
Helemaal mee eens!
Klopt, men vertrouwt nu meer op de elekronica(zijspiegels,afstand bewaren,achteruit rijden etc..) en is met andere dingen bezig(telefoon), dan dat er echt word gekeken en gereageerd.
En het mooie is dat een meerderheid van de chauffeurs meent beter te rijden dan de anderen.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Ik ben geen meerderheid.
________
Mijn fiets
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

robin schreef: di 9 februari 2021, 12:56 Maar weer een ouwe Volvo V40 aangeschaft(de 3e),de beemer ging me iets teveel kosten in onderhoud en had het er niet voor over en de bakruimte viel me tegen.

Mooie Mistubishi met Renault aandrijving :D . Gekheid, zijn nog steeds knappe auto`s om te zien. Mits een net exemplaar.

Ohja, het is Bimmer i.p.v. Beemer. :winkie:
“Old, not obsolete”
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Marco79 schreef: di 9 februari 2021, 15:59
Mooie Mistubishi met Renault aandrijving :D . Gekheid, zijn nog steeds knappe auto`s om te zien. Mits een net exemplaar.

Ohja, het is Bimmer i.p.v. Beemer. :winkie:
is aangepast :-q

Is gelukkig een goed onderhouden ding,en je moet er toch altijd een beetje geluk mee hebben..
:bier:
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Marco79 schreef: di 9 februari 2021, 15:59
robin schreef: di 9 februari 2021, 12:56 Maar weer een ouwe Volvo V40 aangeschaft(de 3e),de beemer ging me iets teveel kosten in onderhoud en had het er niet voor over en de bakruimte viel me tegen.

Mooie Mistubishi met Renault aandrijving :D . Gekheid, zijn nog steeds knappe auto`s om te zien. Mits een net exemplaar.

Ohja, het is Bimmer i.p.v. Beemer. :winkie:
Beemer is prima hoor, komt gewoon uit de Engelse taal. Vanaf begin '70 werd gesproken over Bimmer, daarvoor noemden ze het een Beemer/Beamer.

En dan maar een quote van BMW.com zelf:

The nickname “bimmer” for BMW cars originated in the US. It was derived from “beemer” or “beamer,” names for BMW motorcycles that were first coined in the UK in the 1960s and later spread across the globe. A magazine for BMW fans and the newsletter of a BMW club from Boston, both bearing the title “Bimmer,” then appeared in the US in the 1970s.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Hier heten ze gewoon boerenmestwagens.
________
Mijn fiets
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

JoopO schreef: di 9 februari 2021, 15:11 En het mooie is dat een meerderheid van de chauffeurs meent beter te rijden dan de anderen.
Dat noemen ze het Dunning-Kruger effect, toch?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

robin schreef: di 9 februari 2021, 12:56 Maar weer een ouwe Volvo V40 aangeschaft(de 3e),de bimmer ging me iets teveel kosten in onderhoud en had het er niet voor over en de bakruimte viel me tegen.
Dus ga niet de hele spaarpot legen voor een auto, en heb ik helaas geen dikke leasebak van het werk.
Via dit forum een set stickers in dezelfde kleur gescoord, en het is weer een leuke do it all auto(verhuizing,slaapplek tijdens een feestje :winkie: en kunnen fietsen redelijk kompleet rechtop in(voorwiel er uit,zadel zakken) als het nodig is.
Afbeelding
Afbeelding
Fijne auto!
Erg jammer dat die na de V50 geen opvolger meer heeft gekregen. Was veruit de fraaiste in zijn klasse.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie