Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Energie is goedkoop, vrijwel altijd binnen handbereik en we zijn er verslaafd aan geraakt.

Klassieke kenmerken en symptomen van een verslaving:
  • We hebben er steeds meer van nodig.
  • Direct stoppen of significant minderen is niet mogelijk. Pogingen hiertoe geven sociale conflicten met nabije en verdere omgevingen.we voelen ons lichamelijk en geestelijk er ongemakkelijk bij.
  • Geen substantiële gedragsverandering ondanks pogingen hiertoe.
  • Ontkenning van de verslaving of het bagetelliseren van het probleem.
  • Het verzinnen van excuses en leugens, vaak teger beter weten in, of de oorzaak bij anderen leggen.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Allemaal leuk en aardig, maar ik hou van snelle auto’s en oldtimers. En die blijf ik rijden ook. Ik hoef geen 1 op 15 te rijden
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jo2601 schreef: zo 16 december 2018, 00:17
kermit schreef: za 15 december 2018, 16:28 Precies, heel zuinig kan best. Auto's zijn de afgelopen decennia veel sneller geworden. Die efficiencyverbetering had ook in het verbruik gestopt kunnen worden, bij min of meer gelijkblijvende prestaties.

Maar nee, "we" willen blijkbaar liever kunnen pochen met veel pk's dan met een zuinige auto.
Je ziet ook aan de rijstijl van de gemiddelde weggebruiker dat zuinig rijden geen prioriteit heeft.

En waar we helemaal rap vanaf moeten is het leasestelsel. Een tankpas om onbeperkt te kunnen tanken, dat motiveert fantastisch om de auto minder te gebruiken! Not.
En laten we het maar niet hebben over half Europa doorvliegen voor een paar tientjes...

Zaken die makkelijk aangepakt kunnen worden. Dat dat niet gebeurt toont aan dat bestuurders andere zaken dan milieu een stuk hoger op de agenda hebben staan.
Dat stemt niet vrolijk...
Ik roep al jaren dat de regering moet stoppen met dat lease geneuzel.
Auto rijden kost niets, (auto's van de zaak en tankpassen van de zaak) vandaar dat wel ook de hele dag stil staan op de snelwegen.
Nu Den Haag steeds minder aan belastingen binnen krijgen doordat er steeds minder gerookt word, is de stalen ros toch nu nog een mooie melkkoe, dus verwacht ook dat er weinig veranderd zal worden.
Wat versta je onder lease-rijders? Er zijn ook beroepen waarbij de auto een stuk gereedschap is (service monteurs, ZZPers in de bouw, etc), het is nogal lastig om 500kg gereedschap en onderdelen op de fiets mee te sleuren (en dan wil ik het geeneens over de kosten en bereikbaarheid hebben).
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: za 15 december 2018, 16:28Je ziet ook aan de rijstijl van de gemiddelde weggebruiker dat zuinig rijden geen prioriteit heeft.
Inderdaad...
1) Er wordt nog veel te veel geremd voor bochten om daarna weer op te trekken,
2) Positie op de weg (voornamelijk snelweg) blijft bij veel bestuurders een probleem met onnodig remmen en weer optrekken van de rest van het verkeer tot gevolg.
kermit schreef: za 15 december 2018, 16:28En waar we helemaal rap vanaf moeten is het leasestelsel. Een tankpas om onbeperkt te kunnen tanken, dat motiveert fantastisch om de auto minder te gebruiken! Not.
Ik vroeg me al af waarom ik iedere dag (incl. regen, sneeuw, ...) met de fiets naar het werk ga en de auto laat staan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

TenZNL schreef: zo 16 december 2018, 12:07 [quote=Jo2601 post_id=2364679 time=1544912276
Wat versta je onder lease-rijders? Er zijn ook beroepen waarbij de auto een stuk gereedschap is (service monteurs, ZZPers in de bouw, etc), het is nogal lastig om 500kg gereedschap en onderdelen op de fiets mee te sleuren (en dan wil ik het geeneens over de kosten en bereikbaarheid hebben).
[/quote]


Dat ik deze groep ook niet bedoel zal hoop ik toch wel duidelijk zijn.

Ik bedoel de gewone lease-rijders in de gewone auto, en al helemaal dat private lease.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat is het verschil qua gebruik tussen private lease, een auto gefinancierd met een traditionele lening of uit eigen middelen ?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb redelijk wat collega's in de buitendienst met leaseauto's, natuurlijk moeten die hun km's niet voor eigen rekening hoeven te maken. Die horen bij hun werk.
Maar privé kunnen ze die wagen ook onbeperkt volgooien zonder dat het ze een cent extra kost. Dat motiveert niet om de auto te laten staan, en ook niet om een beetje zuinig te rijden.

Top van Cheeta dat hij dat wel doet, maar ik vrees dat hij toch echt bij de goede uitzonderingen hoort.
"De rest" ;-) moet gemotiveerd worden door het in hun portemonnee te voelen. Meer rijden = hogere kosten.

Natuurlijk moet er meer gebeuren, op technich vlak, beter OV, etc. etc.
Maar uit milieuoogpunt klopt de huidige leasewetgeving imo niet. Net zo min als het spotgoedkoop kunnen vliegen. Omdat te zien hoef je geen ingewikkelde studies gedaan te hebben, maar alleen je gezonde verstand te gebruiken. Dat overheden dit dus niet aanpakken betekent dat ze andere prioriteiten hebben, want achterlijk zijn ze niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jo2601 schreef: zo 16 december 2018, 13:27 Dat ik deze groep ook niet bedoel zal hoop ik toch wel duidelijk zijn.

Ik bedoel de gewone lease-rijders in de gewone auto, en al helemaal dat private lease.
Nee, dat was me niet duidelijk. En wat is er mis met private lease?

cheeta schreef: zo 16 december 2018, 14:21 Wat is het verschil qua gebruik tussen private lease, een auto gefinancierd met een traditionele lening of uit eigen middelen ?
Nix. Maar als de zakelijke leasewagens vervallen moeten die rijders op zoek naar wat anders. Gezien de prijzen van nieuwe auto`s zullen dat veelal 2e hands wagens zijn en daar komt een voordeeltje van de leasemarkt om de hoek kijken: Het zijn allemaal relatief nieuwe auto`s met de laatste en (meestal) zuinigste technologie aan boord en dus minder vervuilend/verbruikend dan hun oudere soortgenoten. Anderzijds, als mensen zelf voor de kosten moeten opdraaien zijn ze mss minder geneigd om meer km`s (kosten) te maken. Welk scenario er beter is, geen idee?
kermit schreef: zo 16 december 2018, 14:28 Ik heb redelijk wat collega's in de buitendienst met leaseauto's, natuurlijk moeten die hun km's niet voor eigen rekening hoeven te maken. Die horen bij hun werk.
Maar privé kunnen ze die wagen ook onbeperkt volgooien zonder dat het ze een cent extra kost. Dat motiveert niet om de auto te laten staan, en ook niet om een beetje zuinig te rijden.
Die zullen toch ook bijtelling moeten betalen voor privegebruik? Mijn Caddy 1.6TDI met 2 zitplaatsen en wel 150 halve pk`s kost me maandelijks €506 bruto, da`s nou niet echt voor nix. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet het maximale eruit probeer te halen om dat bedrag terug te "verdienen" maar om nu een 3e wagen op m`n oprit te zetten gaat ook weer te ver. Ik rij ook niet meer dan dat ik met een prive wagen zou doen.
Het scheelt allicht dat m`n vrouw en ik beide onregelmatig werken en geen kinderen hebben. We hoeven dus ook niet elk weekend naar de voetbal, hockey, korfbal en de (schoon)ouders :bier:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

TenZNL schreef: Wat versta je onder lease-rijders? Er zijn ook beroepen waarbij de auto een stuk gereedschap is (service monteurs, ZZPers in de bouw, etc), het is nogal lastig om 500kg gereedschap en onderdelen op de fiets mee te sleuren (en dan wil ik het geeneens over de kosten en bereikbaarheid hebben).
Vroegah werkte de vakman dichtbij. Dan nam hij alleen mee wat hij echt voor de klus nodig had. Op de fiets of misschien wel lopend onder de arm. Nu is de vakman voor 8 uur nuttige arbeid 11-12 uur onderweg omdat hij grote afstanden moet afleggen of lang in de file staat. Het is ergens wel vreemd dat je een hele werkplaats mee moet zeulen terwijl je misschien alleen maar een boortolletje nodig hebt.

Maar die tijden zullen wel niet meer terugkomen, tenzij mobiliteit weer meer gaat kosten dan arbeid.

Op korte termijn zal het allemaal wel meevallen. We leven in het hier en nu en vooruit kijken vinden we maar vervelend. Als de middenklasse in India en China (samen 2,5 miljard inwoners) opschuift richting ons leefniveau dan gaat de wereld er echt wel anders uitzien.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En zo komen we tot de kern van het probleem...er zijn teveel mensen op deze aardkloot :wink:
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

RoySmit schreef: za 15 december 2018, 13:19 [mooi voorbeeld is van discovery die hebben jaren 90 een competitie gehouden en toen is er al een auto ontwikkeld die op 1 liter brandstof al makkelijk 500km kon rijden. uitstoot is dan ook nagenoeg niks dus optimalisering van een verbrandingsmotor kan wel maar laat nog heel even op zich wachten.
Daar heb je vast wel een linkje van. En je kunt vast vertellen dat daar 4 mensen en een paar koffers in pasten :P
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dennisvdb schreef: zo 16 december 2018, 11:28 Allemaal leuk en aardig, maar ik hou van snelle auto’s en oldtimers. En die blijf ik rijden ook. Ik hoef geen 1 op 15 te rijden
:-q :-q

Was al bang dat ik per ongeluk was ingelogd op het Groen Links forum. :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

V60 PIH, inmiddels 5jr oud.
En gebruikt zoals dat hoort: alle woon/werk heer-lijk electrisch, en alleen op de snelweg, vakantie, af en toe, dieselen. Zeeeer tevreden!

Zit naar vervanging te kijken, en zou zo willen overstappen op electrisch, maar helaas: te kleine aktieradius, kan er niet mee naar de Alpen voor bv een Transalp :winkie: ... (en bij een beetje aktieradius duur!).

Hybride blijft dus de meest ‘praktische’ oplossing.
Gemiste kans bij zo ongeveer alle fabrikanten: waarom vooral hybrides aanbieden icm een zware, heel sterke, benzine/dieselmotor?
Juist icm een lichtere motor wordt het totaalpakket ‘groener’ (en goedkoper in de aanschaf, ook niet onbelangrijk om mensen te verlokken tot een deels electrische aanschaf. Leer je electrisch eenmaal kennen, dan ga je een volgende keer weer sneller om).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

TenZNL schreef: zo 16 december 2018, 16:09 En zo komen we tot de kern van het probleem...er zijn teveel mensen op deze aardkloot :wink:
Dit. Als je echt om de aarde geeft, neem je geen kinderen. Kunnen ze ook geen onzuinige auto kopen, tankpassen misbruiken, voor een tientje Europa rondvliegen, kilo's vlees per week eten, etc.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Wat een gezever over leaserijders zeg, beetje jaloers ofzo? Het is niet alsof die auto gratis is en je werkgever laat je ook niet onbeperkt privé rijden met dat ding, je kan gewoon gemiddeld 10ct per km bij betalen. En wat is er mis met privé lease? Dan betaal je zelf alle kosten en brandstof, dat is toch gewoon alsof je de auto gekocht hebt?
Plaats reactie