Het grote Old-School topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
dalecooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 oktober 2011, 19:55
Mijn mountainbike: Carbon,carbon,carbon

Prachtig om te zien! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afbeelding

Men begon met een breed stuur, ze wisten toen ook al dat dat goed werkt.
Toch hebben we het daarna enkele decennia met van die ingekorte bezemsteeltjes moeten doen... :~ :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: wo 3 november 2021, 20:08 Afbeelding

Men begon met een breed stuur, ze wisten toen ook al dat dat goed werkt.
Toch hebben we het daarna enkele decennia met van die ingekorte bezemsteeltjes moeten doen... :~ :D
Ben maar blij dat ze op oude Swinn's begonnen zijn en niet op chopper's, anders hadden we nu (weer) met een hoog stuur gereden😉.
Ze reden trouwens ook met trommelremmen, wil je daar ook naar terug?🤪
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk niet dat we nu met brede sturen rijden omdat zij daar toen mee begonnen zijn, maar omdat het gewoon goed werkt op een mountainbike. In tegenstelling tot trommelremmen en choppersturen ;-)
Maar ik vond het wel grappig om te zien dat er dus meteen al iets gebruikt werd wat goed werkt, en er daarna toch vele jaren met stuurtjes van 60cm of minder gereden is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 4 november 2021, 10:28 Ik denk niet dat we nu met brede sturen rijden omdat zij daar toen mee begonnen zijn, maar omdat het gewoon goed werkt op een mountainbike. In tegenstelling tot trommelremmen en choppersturen ;-)
Maar ik vond het wel grappig om te zien dat er dus meteen al iets gebruikt werd wat goed werkt, en er daarna toch vele jaren met stuurtjes van 60cm of minder gereden is.
Ik heb vroeger nooit een echt Breed stuur (600mm->) geprobeerd,maar kan me voorstellen dat dat met de oude steile XC geometriën en lange stuurpennen ook niet lekker stuurde? Die oude Schwinn's hadden zo te zien ook flauwere hoeken.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hier nog een pareltje uit de oude “klunker” doos.

https://youtu.be/OKwTKeLCs7A
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

maverick76 schreef: vr 5 november 2021, 00:21 Hier nog een pareltje uit de oude “klunker” doos.
https://youtu.be/OKwTKeLCs7A
Dat is precies het filmpje waar het klunkers thema onder aan de vorige pagina mee aangezwengeld is
Fotootje had ik er als teaser bij gezet. Eigenlijk wel goed dat het zo weer onder de aandacht komt

:winkie: :winkie: :-q :bier:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MisterX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 18:50

Deze Giant kon ik voor €40,- kopen als opknapper. De voorvork was compleet geblokkeerd. Toevallig kwam in een nieuwe originele tegen op Marktplaats.
Oude fietsen hebben iets. De testrondjes op de routes rond Ede waren zo leuk dat ik, door deze fiets, weer serieus aan het MTB'en ben begonnen

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

Erg leuke fiets! Doet de achtervering het nog?
Ik heb laatst mijn oude Mongoose (1994) verkocht, maar ik zit alweer aan nieuwe oude aankopen te denken :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark,

Klassieke configuratie voor de 26" full suspension, en ook nog in 4130 Chromoly staal.

“… if 4130 CroMo steel were discovered tomorrow, it would be hailed as
the greatest building material in the history of mankind.” Keith Bontrager

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MisterX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 18:50

Misfiets schreef: di 21 december 2021, 11:00 Erg leuke fiets! Doet de achtervering het nog?
Ik heb laatst mijn oude Mongoose (1994) verkocht, maar ik zit alweer aan nieuwe oude aankopen te denken :winkie:
Ja, alles werkt nu weer. Fietsje fietst prima. Enkel wat betere bandjes zou hem goed doen. Maar hij is te klein voor mij dus die investering zie ik niet zo zitten.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ziet er toch niet uit als een kleine maat, ben jij zo lang dan? Ik denk dat hij te groot is voor mij (180cm).
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Wat leuk, en herkenbaar, dat zo'n ritje op een retrobike je terugvoert naar mooie herinneringen en je oude hobby opnieuw doet opvlammen :-D !
MisterX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 18:50

zonoskar schreef: di 21 december 2021, 17:01 Ziet er toch niet uit als een kleine maat, ben jij zo lang dan? Ik denk dat hij te groot is voor mij (180cm).
18", maat M volgens een sticker op het frame. Gevoelsmatig te klein voor mij. Ik ben 1,86. Maar ik weet niet precies wat de maatvoering destijds was voor dit frame..
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben 1.87 en reed toen en nu maat L of XL en het is dus niet gek dat een M te klein is.

Ideeen over frame maten zijn wel behoorlijk veranderd, maar in period was er zeker een deel van de bikers die er een voorliefde voor had om op (te) kleine frames te rijden. Dat was voor de wendbaarheid, (ja en dan een 150mm stuurpen monteren). Maar de proporties van 26" bikes zien er ontegenzeggelijk veel beter uit in kleinere maten.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie